Hop til indhold

videnskabelig argumentation mod Cesar Millans brutale træningsmetoder.

Linda
 Share

Recommended Posts

Tak for link, det var spændende læsning.

Jeg har faktisk overvejet at få mit eget show på National Geographic om børneopdragelse. Jeg har ikke nogen uddannelse, men jeg er autodidakt, fordi jeg har omgået mange børn i min tid.

Et af mine bedste metoder er, at presse børnene så meget at de begynder at græde og så skal man bare ruske dem, til de holder op med det. Så bliver der så dejligt stille.

Hvis nogen er interesserede i, at medvirke i mit show, så skriv endelig. Så skal jeg nok komme og løse de problemer, I har med jeres børn. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link, det var spændende læsning.

Jeg har faktisk overvejet at få mit eget show på National Geographic om børneopdragelse. Jeg har ikke nogen uddannelse, men jeg er autodidakt, fordi jeg har omgået mange børn i min tid.

Et af mine bedste metoder er, at presse børnene så meget at de begynder at græde og så skal man bare ruske dem, til de holder op med det. Så bliver der så dejligt stille.

Hvis nogen er interesserede i, at medvirke i mit show, så skriv endelig. Så skal jeg nok komme og løse de problemer, I har med jeres børn. :vinken:

Det melder jeg mig gerne til.

Har du nogle gode tricks til hvordan man opdrager en aflastningsfamilie :evil:, så er jeg endnu mere interesseret.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Det melder jeg mig gerne til.

Har du nogle gode tricks til hvordan man opdrager en aflastningsfamilie :evil:, så er jeg endnu mere interesseret.

Gitte

Du tager aflastningsmoderen og slår aflastningfaderen med hende.

Og med pædagogstuderende-hatten på:

Og så laver du en underretning til kommunen, gerne i ledtog med en pædagog, lærer eller lignende professionel person, fordi kommunen så er tvunget til at kvittere for modtagelsen af underretningen inden for 6 hverdage og den prof. person kan (og har pligt til) at spørge kommunen om, hvordan den vælger at forholde sig til underretningen og hvilke tiltag der sættes i værk; hvilket meget gerne skulle forhindre, at kommunen parkerer underretningen lodret.

Fagperson kan også anke afgørelsen (om ikke at handle, f.eks.), hvis kommunens tiltag ikke vurderes til at være gode nok.

En underretning handler om, hvorvidt barnets tarv imødekommes og det er også værd at have i mente, hvis forældre/familie og aflastningsfamilie ikke fungerer i et godt samarbejde.

Det er dog vigtigt, at man ikke skriver sine holdninger eller tanker i underretningen, men baserer det på dokumentationer og observationer af neutral art. F.eks. "Barnet er trist når han kommer hjem fra sin aflastningfamilie. Barnet har sagt, at der ikke er tid til ham i aflastningsfamilien. Barnets tøj er nusset og han bærer præg af ikke at have været i bad, mens i aflastningsfamilie" eller deslige.

Efter Barnets Reform i 2011, SKAL der altid laves en underretning hvis forhold omkring barnets trivsel er kritisable - også selvom fagpersoner, familie, aflastningsfamilie osv. vælger selv at løse problemet sideløbende med underretningen.

Man kan altså ikke undlade at underrette med henvisning til, at institution, fagpersoner eller andre allerede er informerede om problemerne og forsøger at tage handling på dem; kommunen skal stadig underrettes.

Det er lovpligtigt og fagpersoner kan straffes med bøde og fængsel, hvis der er tale om grov forsømmelse af underretningspligten, som for dem er skærpet (men som gælder ALLE borgere i Danmark).

Link til indlæg
Del på andre sites

meget spændende læsning og virkelig dejligt med en artikel der så videnskabeligt forklarer hvorfor han simpelthen ikke har ret i meget af hvad han siger (eller gør).

Han skriver på et tidpunkt at hvis man ser filmen i langsom gengivelse, så kan man se at han rammer hunden hårdere med hånden end først antaget, nogen der ved hvordan man kan se en youtube film i slow?

Jeg kan nemlig kun se at han rører snuden og ikke bevægelsen med den anden hånd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket, meget velskrevet essay.

"If we stop striving to understand the biological mechanisms of behavior beyond our current understanding, than our beliefs become cultism, not science."

Deler det link med alt og alle, er omringet af folk der er bedåret af NG´s show.. Har endda en bekendt der bruger penge på hans "gadgets" såsom halsbånd osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er debatten også i gang på Shiba-facebooksiden.

Jeg synes, det er pudsigt som mange mener, at de ejere som henvender sig til Millan, har valget imellem hans metoder eller aflivning. Jeg har da set og mødt eksempler på hunde, som var MEGET værre end flere af de tilfælde man ser i TV-programmet, som der alligevel kom styr på ved helt andre og mindre grænseoverskridende metoder. Så HVORFOR?

Et rigtig godt eksempel er den hedengange Joey, som har to spanske hunde. Den første hund hun adopterede, var virkelig sur på alle andre mennesker. Man skulle ikke komme mere end 1 meter i nærheden af ham, så gøede han, knurrede og snappede ud i luften. Jeg tænkte ærlig talt, at den burde aflives fordi den var farlig.

Det er en tanke som jeg kan skamme mig over i dag. I dag er han bare verdens SØDESTE kælepotte, der elsker opmærksomhed og godbidder, og kan gå løs uden snor fordi han altid går lige i hælene på Joey (som han forguder). Der er simpelthen INGEN lighed med den hund han var for nogle år siden og den hund, han er i dag.

Og Joey er om nogen, verdens største modstander af Cesar Millan. Så de skal ikke bilde mig ind, at hans metoder er det eneste som duer til de hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har af flere omgange skrevet indlæg på min hjemmeside om CM - mest fordi jeg har villet udbrede budskabet om at hans metoder ikke er de bedste at bruge på en hund. Jeg vil også senere i dag ligge det ovenfor stående link ind.

Det er "sjovt" der er så forskellige meninger om ham - på Gipote (hvor jeg også er bruger) er han nærmest en martyr og det er svært at læse om de (mest kvinder) der lovpriser ham sådan - hvor jeg nærmest er ved at :badr: over ham - kan bare ikke snuppe den domninante fremgangs måde han viser over for en hund :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er debatten også i gang på Shiba-facebooksiden.

Jeg synes, det er pudsigt som mange mener, at de ejere som henvender sig til Millan, har valget imellem hans metoder eller aflivning. Jeg har da set og mødt eksempler på hunde, som var MEGET værre end flere af de tilfælde man ser i TV-programmet, som der alligevel kom styr på ved helt andre og mindre grænseoverskridende metoder. Så HVORFOR?

Et rigtig godt eksempel er den hedengange Joey, som har to spanske hunde. Den første hund hun adopterede, var virkelig sur på alle andre mennesker. Man skulle ikke komme mere end 1 meter i nærheden af ham, så gøede han, knurrede og snappede ud i luften. Jeg tænkte ærlig talt, at den burde aflives fordi den var farlig.

Det er en tanke som jeg kan skamme mig over i dag. I dag er han bare verdens SØDESTE kælepotte, der elsker opmærksomhed og godbidder, og kan gå løs uden snor fordi han altid går lige i hælene på Joey (som han forguder). Der er simpelthen INGEN lighed med den hund han var for nogle år siden og den hund, han er i dag.

Og Joey er om nogen, verdens største modstander af Cesar Millan. Så de skal ikke bilde mig ind, at hans metoder er det eneste som duer til de hunde.

Dette argument kommer altid i anvendelse når der diskuteres Millan. Selvom man bruger saglige argumenter, så ender den altid med at man bare er misundelig og Millantilhængerne bliver personlige når argumenterne ikke holder.

I min verden ville det give meget mere pote, hvis en Millantilhænger sagde at han bare synes Millans metoder er i orden fordi han godt kan lide kontant afregning. Det er da ren snak, som er til at forstå i stedet for alle de argumenter som handler om "liv eller død" og "Millan har en stor flok så han er nødt til..."

I debatterne har jeg, og andre, gang på gang påpeget at med moderne metoder kan man nå meget længere med aggressive hunde end de metoder Millan anvender efter han selv har presset hunden til at forsvare sig.Der er nok en grund til at han siger "jeg elsker kampen med hunden", manden bliver høj af det er mit gæt, så sølle det end er at få det godt af at tyre et dyr..

Link til indlæg
Del på andre sites

Andre der har set klippet med Holly?

Det første jeg tænkte da hun bed efter ham var, "hold da op hvad skete der der" (nåede dårligt at se han rørte ved hende) men umiddelbart derefter tænkte jeg " wow, en fantastisk bidehæmning den hund udviste!! Først laver hun udfald mod hans ene hånd, så bevæger han den anden mod hende og så klapper hun sammen om den måske et sted mellem 5 og 7 gange i træk i en kraftig markering. Det er udelukkende hundens fortjeneste at han ikke kom mere tilskade, havde holly præsteret det samme på en anden hund, var der højst røget lidt pels.

Det minder mig om den historie Runar Næss har skrevet om hvor han bliver "bidt" på samme facon af en ulv i en ulvepark, fordi han formaster sig til at røre ved en øm byld den havde på bagparten..Ingen skade sket, men en hel masse hurtige markeringer i armen.

Sådanne markeringer har til hensigt at sende et meget tydeligt budskab om afstand og ikke med hensigt at skade den anden part. Holly kunne jo knuse hans hånd hvis hun ville...

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også har han bare en lille diller? Who knows. :vedikke:

Faktsik kunne der være noget om det!

Så vidt jeg husker skulle hun skrive under på hun aldrig måtte udtale sig om deres sexliv :lol: Sååårh! (Der var også ting som at hun ikke måtte offentliggøre deres private billeder osv. så ikke kun sexdelen, meeeen alligevel!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette argument kommer altid i anvendelse når der diskuteres Millan. Selvom man bruger saglige argumenter, så ender den altid med at man bare er misundelig og Millantilhængerne bliver personlige når argumenterne ikke holder.

I min verden ville det give meget mere pote, hvis en Millantilhænger sagde at han bare synes Millans metoder er i orden fordi han godt kan lide kontant afregning. Det er da ren snak, som er til at forstå i stedet for alle de argumenter som handler om "liv eller død" og "Millan har en stor flok så han er nødt til..."

I debatterne har jeg, og andre, gang på gang påpeget at med moderne metoder kan man nå meget længere med aggressive hunde end de metoder Millan anvender efter han selv har presset hunden til at forsvare sig.Der er nok en grund til at han siger "jeg elsker kampen med hunden", manden bliver høj af det er mit gæt, så sølle det end er at få det godt af at tyre et dyr..

Min britiske veninde sammenlignede Cesar Millan med Dr. Phil, hvilket jeg synes er en udmærket sammenligning. Det har jo vist sig, at Dr. Phil slet ikke er psykiater eller psykolog.

Når sådanne mennesker bliver populære på TV, er det jo gerne fordi de kommer med nogle "her og nu" løsninger, der viser miraklet med det samme. En hund der igennem længere tid skal tilvænnes, giver ikke lige så god en Wow-effekt som en hund, der straks underkaster sig i ren angst for denne her farlige, fremmede mand. Og hey ho, problemet er løst, sikke en hundekender... eller ikke.

En anden ting er også, at de ting Cesar Millan siger, stemmer godt overens med de gamle, men meget standhaftige myter om hunde, dominans og lederskab. De teorier, som var meget fremme i 80'erne og altså er dem, min generation af hundeejere er vokset op med. Hvis de så ikke har læst nyere materiale, så giver Millans metoder jo genklang af noget, de genkender fra deres barndoms hundeteori. Og vi ved jo alle sammen, at alting var bedre da vi var børn. :roll:

Ift. hvad Millan selv får ud af det, er mit gæt meget simpelt. Der er i USA et kæmpe behov for hundetræning og -terapi, da mange hunde er frustrerede over ikke at få imødekommet deres behov. Det er jo fra USA, at modehundene blev skabt, før Paris Hilton havde hundene ikke været et modefænomen på samme måde.

I USA (og herhjemme, bevares!) er tankegangen stadig meget, at en hund bare er en hund og kan ikke have behov i sig selv, bare den kommer ud at tisse. Når den så splitter hjemmet ad, kommer Cesar ridende ind på sin medie-hest og intimiderer den til total og viljeløs underkastelse, hvilket for en presset hundeejer kan være en lettelse (i starten).

Og kombineret med råd om motion og aktivering, virker det som om at Millan har opfundet den dybe tallerken, når det eneste han har gjort er 1) fået imødekommet hundens behov og 2) intimideret den til ikke at gøre noget som helst uden hans tilladelse.

Det virker jo udadtil som om, at det har løst alle problemerne, men det har det jo ikke. Tværtimod er nogle af hundene tikkende bomber.

Men hvad betyder det? Cesar får berømmelse og penge i kassen, og hvis der er noget som kan korruptere mennesker, så er det disse to ting - og magt. Men i USA er det vel også bare et spørgsmål om tid, før han stiller op til guvenørvalg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min britiske veninde sammenlignede Cesar Millan med Dr. Phil, hvilket jeg synes er en udmærket sammenligning. Det har jo vist sig, at Dr. Phil slet ikke er psykiater eller psykolog.

Dog med det tager i betragtnng at vi mennesker kan studere hinanden, vi kan lærer fra os ud fra vores egen viden og vores egne erfaringer. Man kan sagtens tage råd om adfærd fra f.eks. en mor der har haft et udadreagerende barn, hun behøves ikke være uddannet for at vide noget om sin situation.

Jovist Dr. Phil går skam også ind i emner han ikke aner en dyt om, men forskellen er stadig at han arbejder med menneske, og eftersom han er et er han allerede lidt mere kvalificeret til det end Millan er ved hunde...

Jeg siger ikke man skal være hund for at kunne lærer om hunde... Men faktisk er nu engang bare at vi ikke kan spørge vores nabos hund hvordan dens liv er og hvordan dens tanker er.

Men det er klart hvis jeg spørger "Hvordan har du det" og du siger "trist, min far er død", så ved jeg allerede der hvilken retning jeg skal "arbejde i"...

Det gør man ikke med hunde.. Det kræver LANGT mere at kunne læse en hund end et menneske!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin lille artikel, der kommer godt rundt om det hele...

Men det jeg syntes er godt i artiklen er at de nævner vigtigheden i korrekt uddannede adfærdsfolk hos dyr, ikke bare se på dem der har taget et par kurser og seminarier, men folk der har viet x antal år af deres liv på at studere adfærd hos dyr på et højere uddannelsested. Man bliver jo heller ikke bager af at deltage i et bagekursus..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når sådanne mennesker bliver populære på TV, er det jo gerne fordi de kommer med nogle "her og nu" løsninger, der viser miraklet med det samme. En hund der igennem længere tid skal tilvænnes, giver ikke lige så god en Wow-effekt som en hund, der straks underkaster sig i ren angst for denne her farlige, fremmede mand. Og hey ho, problemet er løst, sikke en hundekender... eller ikke.

En anden ting er også, at de ting Cesar Millan siger, stemmer godt overens med de gamle, men meget standhaftige myter om hunde, dominans og lederskab. De teorier, som var meget fremme i 80'erne og altså er dem, min generation af hundeejere er vokset op med. Hvis de så ikke har læst nyere materiale, så giver Millans metoder jo genklang af noget, de genkender fra deres barndoms hundeteori. Og vi ved jo alle sammen, at alting var bedre da vi var børn. :roll:

Ift. hvad Millan selv får ud af det, er mit gæt meget simpelt. Der er i USA et kæmpe behov for hundetræning og -terapi, da mange hunde er frustrerede over ikke at få imødekommet deres behov. Det er jo fra USA, at modehundene blev skabt, før Paris Hilton havde hundene ikke været et modefænomen på samme måde.

I USA (og herhjemme, bevares!) er tankegangen stadig meget, at en hund bare er en hund og kan ikke have behov i sig selv, bare den kommer ud at tisse. Når den så splitter hjemmet ad, kommer Cesar ridende ind på sin medie-hest og intimiderer den til total og viljeløs underkastelse, hvilket for en presset hundeejer kan være en lettelse (i starten).

Og kombineret med råd om motion og aktivering, virker det som om at Millan har opfundet den dybe tallerken, når det eneste han har gjort er 1) fået imødekommet hundens behov og 2) intimideret den til ikke at gøre noget som helst uden hans tilladelse.

Det virker jo udadtil som om, at det har løst alle problemerne, men det har det jo ikke. Tværtimod er nogle af hundene tikkende bomber.

Men hvad betyder det? Cesar får berømmelse og penge i kassen, og hvis der er noget som kan korruptere mennesker, så er det disse to ting - og magt. Men i USA er det vel også bare et spørgsmål om tid, før han stiller op til guvenørvalg.

Jeg er enig i det meste, dog slet ikke enig i at sammenligne de to herrer. Hvad enten Dr. Phil er uddannet psykolog eller ej, så er det ikke just de hurtige, nemme og skadelige løsninger han foreslår, som Millan gør det, alene der stopper al sammenligning mellem de to efter min mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu den med usa er oppe at vende, så har jeg lige været "overthere" og det er lige før jeg tror at milan er en forbedring for nogle af hundenes tilværelser...virkelig trist, men det er meget almindeligt at hundene ikke kommer ud på tur og oveni er alene 12 timer i døgnet, overhovedet ingen opdragelse/træning har fået og bliver behandlet fuldstændig skødesløst og uden respekt for hvad de egentlig bryder sig om..

Men han er voldsomt populær ham Milan, derovre..:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miosmor

Puha, jeg er glad for, at han er blevet taget op herinde!

Jeg har hørt en hel del bekendte proklamere, at han er den rene Messias indenfor hundeopdragelse. Så jeg fik da også set et par af hans programmer, inden jeg - i fællesskab med min dyrepasser-mand - indførte totalt boycut af hans frygtelige person i tv herhjemme.

I det første program, jeg så, skulle han kurere en hundeejer for hendes frygt for hunde, hvilket han forsøgte ved at lukke hende ind i en stor betongård til hans "pack". Hun fik at vide, at hun ikke måtte se direkte på dem, for så ville de angribe hende, fordi de ikke kendte hende og derfor ikke respekterede hende (!!!). I det andet program havde han fat i en hund, som elskede at gumle på sten, og skulle vænnes af med det. Så manden finder en rigtig god sten og siger "kom kom - se, en dejlig sten, den er til dig!" og så snart hunden henrykt bider ud efter stenen, slår man den oveni hovedet med en tennisketcher. Det bliver man bare ved med, til hunden ikke vil have stenen mere, så er den hund kurereret!

Jeg vil vove at påstå, at han får skabt nogle meget frustrerede og potentielt farlige hunde, med de metoder, og jeg håber virkelig at danske hundeejere er for kløgtige til at se hans program som andet end et eksempel på, hvor lave kvalifikationskravene er, for at man kan kalde sig ekspert.

Ah, det var godt lige at dele frustrationerne over den mand med ligesindede ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket, det var en rigtig interressant artikel. Jeg synes meget tankevækkende at læse at antallet af bidskader i usa er steget målbart efter milan blev populær.

... Og var jeg den eneste som fandt frem til husky klippet?
:cry:
Det er sgu da dyremishandling på åben skærm:evil:

Hvor er det sørgeligt :(

Og ja, det klip hvor CM strangulerer huskyen er modbydeligt :(

Den stakkels hund kæmper for sit liv.

Og huskyen er ikke den eneste hund, CM strangulerer. Der er mindst 2 andre videoer på Youtube, hvor han strangulerer hunde.

Og så er der alle de hunde han sparker i lysken, giver stød med elhalsbånd, giver hårde hak på siden af halsen med stive fingre, alfaruller, påfører store smerter ved at rykke hårdt i pig - og kvælerhalsbånd, intimiderer på det groveste og udsætter for psykisk terror af forskellig art

:(

Jeg kan simpelthen ikke fatte, at den slags dyremishandling får sendetid i TV - og at folk ikke kan se, at hans metoder ikke er andet end en gang magtdemonstration og spillen med musklerne.

Denne video er virkelig grum. Her får han knækket 2 hyperaktive (helt sikkert understimulerede!) golden retrievere, og gjort dem til krybende nervevrag. 3-4 minutter inde i videoen får de hans berømte lyskespark at føle. Og da han (ca. 9-10 minutter inde i videoen) går med den ene af dem i snor, er den så bange for ham, at den dårligt ved hvilket ben, den skal stå på...:

http://www.youtube.com/watch?v=Ghz5jrz0Y_Y

Link til indlæg
Del på andre sites

Føj jeg hader de videoer. :(

Er der nogen muligheder for at filtrere cesar milan film fra på youtube? Sådan et fyfy filter som sørger for alle resultater med cm ikke kan vises på pcen? Får det helt seriøst dårligt hver gang jeg ser hans navn alene.

Jeg ser mange hunde videoer rundt omkring på nettet, elsker hunde videoer. Men det skal ikke være cm eller "badass" hundehold osv. Får det depri af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu den med usa er oppe at vende, så har jeg lige været "overthere" og det er lige før jeg tror at milan er en forbedring for nogle af hundenes tilværelser...virkelig trist, men det er meget almindeligt at hundene ikke kommer ud på tur og oveni er alene 12 timer i døgnet, overhovedet ingen opdragelse/træning har fået og bliver behandlet fuldstændig skødesløst og uden respekt for hvad de egentlig bryder sig om..

Men han er voldsomt populær ham Milan, derovre..:(

Man kan godt fornemme, at det står sådan til med mange af hundene derovre og så meget des værre at Millan stort set kun anvender symptombehandling i stedet for at "kurere" hundene gennem fornuftig aktivitet.

Det han gør svarer jo næsten til at tage et lille understimuleret og uopdragent barn ind i Tivoli og så straffe det for ikke at kunne opføre sig ordenligt og koncentreret derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja det er langt ude, at han kan få lov til at gøre det i det hele taget :evil:

Det eneste der nok er at gøre, er at råbe op hvor man kan - mod hans metoder - nu er linket i hvert fald postet på min hjemmeside (så må vi se om der komme nogle rappenskralder efter mig :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites