Hop til indhold

konstant mad søgende


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

store sten?:hmm:

 

Jeps store sten , så store han ikke bliver fristet til at tage dem i munden, men alligevel i en størrelse så han kan skubbe dem rundt i skålen for at komme til foderet.

Altenativt kan man købe skåle med dubber/pinde i som gør det lidt svære bare at kaste sig over foderet.

Der er også hundeskåle formet som en labyrint hvor hunden skal slikke/puffe maden ud for at få fat i det ( husk dog han skal have en størrelse hvor han ikke kan få hele hovedet ned i labyrinten.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe kan godt komme fra opdrætteren med den overbevisning at man ikke bliver mæt med mindre man sluger sin mad. Jeg kører nu på den anden flatcoat der har tørfoder stående fremme hele tiden uden at blive for tyk, fordi de har fundet ud af at der er mad nok. Hende jeg har nu var ikke slem, men den første voldtog nærmest madskålen de første par dage.

 

Jeg gjorde det at jeg gav hende en portion fuldstændig opblødt foder og hældte en ny portion op med det samme, der så stod og trak væske til sig i en times tid osv. Dvs. at hun fik en hel portion foder hver time og på et tidspunkt kunne hun ikke spise op,.. og så var problemet løst.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan man lære en hund ikke at sluge sin mad så mega hurtigt? ville det hjælpe at tage maden væk halvvejs, og give den ham igen senere? eller ville det ikke gøre det værre?

 

Det vil højst sandsynligt gøre hans forslugenhed værre at fjerne foderet fra ham. Aschas model kan jeg bedre lide.

 

Hvalpe er vel grundlæggende forslugne af to årsager, enten at de har oplevet at skulle kæmpe for føden, f.eks. ved at der var stor konkurrence fra de andre hvalpe i kuldet eller hvis hvalpens føder ikke dækker dens næringsmæssige behov. Ikke begge tilfælde vil det hjælpe på problemet at tilføre mere foder og evt fodring flere gange end normalt.

 

Lav ikke fodersøg i haven eller ude i øjeblikket, for det er svampetid. I forgårs døde en hund jeg kender til af at spise af havens svampe.

 

Det var dog skrækkeligt! Ved man hvilken svamp hunden havde fortæret?

 

Alligevel tænker jeg at hunden vel næppe har spist de dødelige svampe ved et uheld, mens den søgte foder? En hund skulle gerne kende forskel på sit foder og andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svampene.

Ejeren har fotoet nogle meget forskellige svampe og sat dem på facebook, men de er ikke let identificerbare.Hunden er muligvis fra Grækenland og måske vant til at spise alt, der kan sluges.

Men husker for år tilbage en advarsel i DKK`S Hunden, hvor et hvalpehold havde lavet fælles fodersøg og flere hunde blev svært forgiftede og een døde af nyresvigt??.

Iøvrigt sluger de fleste af mine hunde også¨deres mad, også selv om de får det serveret , hvor de kan spise alene i fred. Stemningen især ved aftensmaden er altid højspændt med pib og utålmodig forventningsfuld gøen.

Og jeg mener ikke, at sulte mine hunde, men de elsker at der næsten altid er lidt variation i aftensmaden .

Link til indlæg
Del på andre sites

Svampene.

Ejeren har fotoet nogle meget forskellige svampe og sat dem på facebook, men de er ikke let identificerbare.Hunden er muligvis fra Grækenland og måske vant til at spise alt, der kan sluges.

Men husker for år tilbage en advarsel i DKK`S Hunden, hvor et hvalpehold havde lavet fælles fodersøg og flere hunde blev svært forgiftede og een døde af nyresvigt??.

Iøvrigt sluger de fleste af mine hunde også¨deres mad, også selv om de får det serveret , hvor de kan spise alene i fred. Stemningen især ved aftensmaden er altid højspændt med pib og utålmodig forventningsfuld gøen.

Og jeg mener ikke, at sulte mine hunde, men de elsker at der næsten altid er lidt variation i aftensmaden .

Link til indlæg
Del på andre sites

kan man lære en hund ikke at sluge sin mad så mega hurtigt?

 

Ja, man kan! Min Iso spiste i starten så hurtigt at maden kom op igen, både to og tre gange, så jeg blev nødt til at decideret lære hende at spise i mere normalt tempo. Jeg prøvede rigtig mange ting. Fodersøg, specialskåle, bolde - men fælles for det hele var at det kun fungerede "i situationen", dvs. at når hun fik mad i skål igen så spiste hun lige så hurtigt igen. Og da jeg tit har vovserne med ude, til stævner, på ferie og familiebesøg, så er det mest praktisk at de kan spise normalt fra en madskål. Så til sidst indså jeg at jeg blev nødt til at lære hende det.

 

Jeg gjorde det at i et langt stykke tid (kan ikke huske det nu, men i hvert fald en måneds tid, måske to) sad jeg simpelthen og holdt hendes madskål mens hun spiste - og når hun begyndte at hugge maden i sig, så fjernede jeg skålen. Fjerne som i at lige ta' den lidt væk fra hende, ikke fjerne den helt. Et par sekunders pause, og så prøvede vi igen. Det her gentog sig maaange gange ved hvert måltid - spise, hugge, fjerne, spise, hugge, fjerne. Sideløbende med dette trænede vi også at ta' godbid "forsigtig", så jeg kunne også lægge en "forsigtig"-kommando på spisningen. Efter et stykke tid fes den ind, at hun blev nødt til at spise uden at hugge maden i sig, ellers blev skålen fjernet. Jeg fandt også ud af at holde skålen så den "hang" på mine fingre, sådan at den vippede hvis hun spiste for voldsomt, det var næste skridt. Og efter noget tid var det nok at jeg stod og "overvågede" hendes spisning, mens skålen stod i stativet, og kunne sige "forsigtig" hvis hun begyndte at spise lidt for hurtigt. I dag spiser Iso stadig ret hurtigt, men det er på et ok niveau, og hendes mad kommer aldrig op igen.

 

Ved ikke om det er noget du kan bruge, men det var i hvert fald sådan jeg lærte Iso at spise normalt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...