Hop til indhold

konstant mad søgende


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

Thor han har haft spolorm fandt jeg ud af, efter jeg havde givet ham hans 2. "obligatoriske" ormekur.

han har virkelig haft en KÆMPE appetit. han kunne slet ikke blive mæt. vi gav ham allerede dobbeltportioner fra da han var 10 uger, fordi han var så sulten, og ikke tog på som han skulle.

 

kan det have noget med ormen at gøre, eller er der bare nogle hvalpe der skal have SÅ meget mere end andre??

 

jeg tror at det er pga. ormen, men hvad faaaen gør vi så nu?? han er i rigtig fin stand nu. Han skal ikke være tyndere eller tykkere, men det er jo meget muligt at jeg må dosere mindre mad til ham. Hvad gør jeg så for at stille hans sult? grøntsager? ingenting?

 

og er der nogle der har gode ideer til nogle gode snacks han kan hygge sig med i alene tiden? noget der holder lidt længere end en dentastix, som hvalpe må få?;-)

 

 

 

 

 

DSC00884.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være orm som har gjort ham ekstra sulten.

 

Som jeg ser det skal hvalpe have alt det foder de kan konsumere, forudsat de ikke bliver tykke.

 

Hvis Thor fortsat er oversulten kan det være, du skal overveje et foderskift. Du kan i princippet godt give forskellige tilskud, du skal så bare være opmærksom på at den "fine afbalancerede kost" alle foderproducenter påberåer sig deres produkt er kommer ud af balance. Ikke noget jeg selv går meget højt op i

 

Du kan give tilskud af hjemmelavet foder med vitaminer og kalk, dette mætter mere end tørfoder

 

Og ja, nogle hvalpe skal have meget mere foder end andre afhængig af deres evne til at fordøje, aktivitetsniveau mv.

 

Han ser nuser ud :-)

Mine foretrukne tyggeting er kæmpe okse/kalveknogler uden kød på. De gør hvalpetænder så vidunderligt sylespidse og kan beskæftige dem i meget, meget lang tid. En rå knogle på størrelse med en håndbold, altså ikke en rørknogle, men et "kraftben"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker ikke hvor gammel han er, men formoder det er under 1/2 år. Han er en mixhund kan du ikke have en ide om hans forbrug af foder, da du ikke aner hvor stor han vil blive og hvilken vægtøgning, der så skal til for at opnå hans udvokset vægt og størrelse.Hvis han er så sulten så giv foder 4 gange dagligt, så han ikke vænner sig til at fylde sig så meget, og han altid skal sove straks efter for at fordøje.

Husk det er ikke kun mht om han er fin nu, han skal have byggesten til knogler og muskler og nok af det.

Jeg har haft rigtig mange hvalpe , både egnen avl og plejehvalpe og de får hvad de selv synes, de har behov for.

Hvis nogle bliver lidt buttede, så vil de, hvis de er raske, løbe fedtet af sig som ældre hvalpe.Så jeg har ofte mere problemer med at de pludselig bliver lidt ranglende , når de når 9 mdr´s alderen og der er fuld fart på.

Hvis du bruger et seriøst hvalpefoder, så burde han kune spise sig mæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

han er 4 måneder nu, og han får hills science plan, puppy large breed. han får mad 3 gange om dagen, og så får han gerne en halv portion ekstra om dagen til når vi er ude og træne, gå, osv. han får ikke andet end sit foder, udover nogle små tykke ben og dentastix. men han får dobbelt så meget som der står anbefalet på posen.

 

jeg går meget op i at han ikke bliver for overvægtig i det at han nok bliver en meget stor hund. hans mor vejede 45 kilo, og hans far vejede 35. derfor synes skal han selvfølgelig heller ikke være underernæret. han tager lige pt ca 1,5 kilo på i ugen, så jeg fortsætter bare, men passer selvfølgelig på. hvis jeg skulle supplere med noget andet mad, hvad kunne dette så være? altså helt konkret??

 

jeg tænker bare at hvis han har haft orm, at det kunne være derfor han var konstant sulten. og nu når han så er kureret, er hans appetit jo ligeså stor

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo kun et par dage siden han kom af med ormene, så¨måske skal han bare have lidt tid til at finde balancen.

 

Når han spiser, tygger han så maden eller hugger han den sig?.

 

Det hjemmelavede foder jeg hentydede til er kogte brune ris, kogt kød og kogte blendede grøntsager. Jeg må indrømme jeg ikke er helt med på fordelingen til hvale men mit gæt er cirka 50% kød, 25% ris og 25% grøntsager

 

Ligesom Ulla synes jeg det er en god ide at øge måltidernes antal

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo kun et par dage siden han kom af med ormene, så¨måske skal han bare have lidt tid til at finde balancen.

 

Når han spiser, tygger han så maden eller hugger han den sig?.

 

Det hjemmelavede foder jeg hentydede til er kogte brune ris, kogt kød og kogte blendede grøntsager. Jeg må indrømme jeg ikke er helt med på fordelingen til hvale men mit gæt er cirka 50% kød, 25% ris og 25% grøntsager

 

Ligesom Ulla synes jeg det er en god ide at øge måltidernes antal

 

han HUGGER det i sig. det knaser faktisk sjældent. det virker ikke som om at han er bange for at vi skal tage det fra ham. for når vi prøver at stikke fingrene derned, står han bare og kigger og logrer med halen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nogle hunde kan være mere "sultne" end andre - min egen race er meget madglad og kunne sagtens stå på hovedet i tønden uden problemer. Det gjorde også at de kunne finde på at hapse hvad der nu lå på deres vej, når vi gik tur og det gik jo slet ikke - så de får blandt andet af den grund mad 4 gange daglig og foderet bliver altid blødt op - ellers støvsuger de skålen i løbet af ingen tid - med det opblødte foder varer måltidet lidt længere og desuden kommer hundens mave/tarm system ikke sådan på arbejde når den skal fordøje foderet. Det kræver meget energi at nedbryde de der tørre piller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hunde kan være mere "sultne" end andre - min egen race er meget madglad og kunne sagtens stå på hovedet i tønden uden problemer. Det gjorde også at de kunne finde på at hapse hvad der nu lå på deres vej, når vi gik tur og det gik jo slet ikke - så de får blandt andet af den grund mad 4 gange daglig og foderet bliver altid blødt op - ellers støvsuger de skålen i løbet af ingen tid - med det opblødte foder varer måltidet lidt længere og desuden kommer hundens mave/tarm system ikke sådan på arbejde når den skal fordøje foderet. Det kræver meget energi at nedbryde de der tørre piller.

 

det lyder meget som det vi oplever herhjemme. jeg tror vi begynder at opbløde foderet igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også en tid give opblødt foder. Og især nu , hvor tandskiftet skal begynde. Hans fodermængde skal jo øges i takt med at han vokser og der skal være nok at kalk og pfosfor til knogleopbygning. Der kan ikke gives senere.

Jeg mener en 4 mdrs hvalp skal have, hvad den kan spise, selvfølgelig må den ikke blive kuglerund.

Og indtil nu har jeg ikke set fede 4 mdrs hvalpe. Men et par gange 6 mdr´s labberhvalpe med for meget sul, men de har nok levet af frolicer.

Hvis du synes han har virket udspilet, så har ormeangreb ofte den virkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

er der noget labrador i ham?

 

basso kunne æde 24/7 selv om han så vidt jeg ved aldrig har haft orm :hmm:

 

vi har også nogle foderbolde, så han skal arbejde for føden og derudover laver vi sporlege med ham for at det ikke skal ryge ned uden at blive tygget

 

der er ikke labradoor i ham, men der er golden retriver i ham, som jeg tror, ikke er meget bedre;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også en tid give opblødt foder. Og især nu , hvor tandskiftet skal begynde. Hans fodermængde skal jo øges i takt med at han vokser og der skal være nok at kalk og pfosfor til knogleopbygning. Der kan ikke gives senere.

Jeg mener en 4 mdrs hvalp skal have, hvad den kan spise, selvfølgelig må den ikke blive kuglerund.

Og indtil nu har jeg ikke set fede 4 mdrs hvalpe. Men et par gange 6 mdr´s labberhvalpe med for meget sul, men de har nok levet af frolicer.

Hvis du synes han har virket udspilet, så har ormeangreb ofte den virkning.

 

han har slet ikke været kuglerund. han har faktisk været en lille smule undervægtig på trods af at vi gav ham sååå meget mad. det er også derfor jeg ikke forstår at dyrelægen ikke kunne tro at det var orm? vi fortalte jo hvor meget mad vi gav, og at han i perioder ikke rigtig tog noget på.

 

som sagt så har han en fin form. han har et godt fedt lag, men man kan stadig mærke ribbenene. jeg er bare bange for om han stadig har så stor appetit, nu når han er kureret for orm. og om jeg skal blive ved med at give ham så meget mad. for så bliver han virkelig fed:D hvis det ihvertfald er pga. ormene at han har haft så stor appetit. håber du forstår hvad jeg mener. han skal selvfølgelig have hvad han kan spise, uden at han bliver fed. men hvad så hvis han begynder at blive fed? hans appetit vil jo være ligeså stor. derfor jeg efterlyste nogle gode råd

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt , hvad du mener ,men mener du bekymre dig unødigt.Det er nemlig betydelig bedre at have en hvalp der æder, end een der kun gider spise ind i mellem.

For mig skal babyer ,killinger og hvalpe være lidt runde, helst, så de ,hvis de skulle blive syge, har lidt at tære på.

Mht at han æder så meget, så vær ikke nervøs. Hvis han i opvækst skulle blive letter småfed, altså bare lidt, så skifter man bare til et lignende foder med lidt mindre fedtindhold.Så længe han vokser, skal der virkelig noget i maven.

At der er golden i ham, kan da give appetit, men jeg er ikke mange fede golden i min hverdag.

Jeg er på hund nr 17 tror jeg, har altid flere af gangen og har KUN haft een der har tendens til fedme. Altså som har behov for at skulle på skrump.Og de fleste af mine er og har været cockerer, der også er altædende og evigt sultne.

Men se tiden an, dyrlægen kan du ikke bruge og hellerikke hvad der stå på diverse poser. Det er kun vejledende.

Så vær glad for hans appetit, hvis den manglede nu efter disse ormeangreb var det langt værre i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke hvordan hundemaver er skruet sammen men hvis jeg ikke tygger min mad ordentligt men bare kører den ind i ekspresfart, så når jeg jo heller ikke at opleve mæthedsfornemmelsen før jeg egentlig er overmæt...

 

hvordan skal hunde spise for at det er bedst for dem?

 

Det jeg mener er, at en tør fodermængde fylder mindre i maven end samme fodermængde i våd tilstand og at sidstnævnte derfor hurtigere giver mæthed.

 

Hvis Thor er vant til ikke at blive mæt måske pga. orm måske pga. den lille tørre fodermængde vil blive forslugen.

 

Hvordan skal en hund spise for at det er bedst for den? Tjah... jeg tænker at de har bedst af at spise forholdsvis stille og roligt, da forslugenhed (sult) ofte vil sætte hunden i en tilstand af stress, som kan have den effekt at maden kommer op igen, hvilket kan gøre hunden endnu mere frustreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt , hvad du mener ,men mener du bekymre dig unødigt.Det er nemlig betydelig bedre at have en hvalp der æder, end een der kun gider spise ind i mellem.

For mig skal babyer ,killinger og hvalpe være lidt runde, helst, så de ,hvis de skulle blive syge, har lidt at tære på.

Mht at han æder så meget, så vær ikke nervøs. Hvis han i opvækst skulle blive letter småfed, altså bare lidt, så skifter man bare til et lignende foder med lidt mindre fedtindhold.Så længe han vokser, skal der virkelig noget i maven.

At der er golden i ham, kan da give appetit, men jeg er ikke mange fede golden i min hverdag.

Jeg er på hund nr 17 tror jeg, har altid flere af gangen og har KUN haft een der har tendens til fedme. Altså som har behov for at skulle på skrump.Og de fleste af mine er og har været cockerer, der også er altædende og evigt sultne.

Men se tiden an, dyrlægen kan du ikke bruge og hellerikke hvad der stå på diverse poser. Det er kun vejledende.

Så vær glad for hans appetit, hvis den manglede nu efter disse ormeangreb var det langt værre i mine øjne.

 

ja du har helt ret. jeg vil bare også gerne skåne hans led og muskler. ville være træt af at han skulle lide af gigt eller Hoftedysplasi pga han har været for tyk i hvalpetiden:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg mener er, at en tør fodermængde fylder mindre i maven end samme fodermængde i våd tilstand og at sidstnævnte derfor hurtigere giver mæthed.

 

Hvis Thor er vant til ikke at blive mæt måske pga. orm måske pga. den lille tørre fodermængde vil blive forslugen.

 

Hvordan skal en hund spise for at det er bedst for den? Tjah... jeg tænker at de har bedst af at spise forholdsvis stille og roligt, da forslugenhed (sult) ofte vil sætte hunden i en tilstand af stress, som kan have den effekt at maden kommer op igen, hvilket kan gøre hunden endnu mere frustreret.

 

kan man lære en hund ikke at sluge sin mad så mega hurtigt? ville det hjælpe at tage maden væk halvvejs, og give den ham igen senere? eller ville det ikke gøre det værre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...