Hop til indhold

Flexible Danmark

Ulla H
 Share

Recommended Posts

Hvis hunden er godkendt service hund så er de helt forkerte på den...

Er hunden købt for at hjælpe ham, men ikke rent faktisk en uddannet servicehund, så er det faktisk helt lovligt (og helt okay i mine øjne) at smide dem ud mod brud på reglerne.

Men er man handikappet er man handikappet.. De kan ikke sige at bare fordi han er psykisk handikappet så må han ikke have en servicehund i deres boliger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden er godkendt service hund så er de helt forkerte på den...

Er hunden købt for at hjælpe ham, men ikke rent faktisk en uddannet servicehund, så er det faktisk helt lovligt (og helt okay i mine øjne) at smide dem ud mod brud på reglerne.

Men er man handikappet er man handikappet.. De kan ikke sige at bare fordi han er psykisk handikappet så må han ikke have en servicehund i deres boliger...

Tja de kalder det en såkaldt service hund, men nævner ikke om det er en servicehund, eller om det bare er en hund der skal afhjælpe angst:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja de kalder det en såkaldt service hund, men nævner ikke om det er en servicehund, eller om det bare er en hund der skal afhjælpe angst:roll:

Og det er netop det jeg tænker.... For hvis det ER en service hund så er det dybt ulovligt at smide dem ud. Men hvis det "bare" er en hund der skal afhjælpe med angsten... jamen så er det en kæle-hund ligesom alle vores hunde... Og det er ikke tilladt, og det synes jeg faktisk er fair nok at sige... Så kan alle jo lige smutte forbi en psykolog og få et papir på at kæledyr i hjemmet er med til at kurere f.eks. stress osv... Og så kan alle jo få lov til at have hund...

Så jeg er lidt delt i hvad jeg skal synes udfra teksten....

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hunden er jo bevilget af forsvaret (har jeg læst i en anden artikel). Og de smider altså ikke penge ud på en hyggehund der ikke har noget formål....

Generelt er det jo meget svært at få psykiske lidelser anerkendt som sygdom, endsige handicap, og det er imo en rigtig pinlig sandhed! Studier fra norge og sverige, som er meget længere fremme i at forske i dyrs indvirkning på den menneskelige psyke, har vist, at hunde i høj grad kan hjælpe folk med "mindre" psykiske lidelser som fx. depression. Alene det at have et væsen tæt på sig hele tiden, blive tvunget til motion i et eller andet omfang, at have en isbryder når man møder nye mennesker m.v., giver en klar positiv effekt.

I Sverige er der et projekt, hvor personer med psykiske lidelser m'ødes 1-2 gange om ugen og lufter nogle hunde. That's it! Deltagerne har generelt fået det meget bedre, har fået større livskvalitet og nogle er endda trappet ned på medicin.

Så en hund der "bare" skal bakke sin ejer op og være tæt på (kontra åbne døre, bære ting, vise vej osv.) kan sagtens være en servicehund.

Øv, dumme, snæversynede Dk:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Så en hund der "bare" skal bakke sin ejer op og være tæt på (kontra åbne døre, bære ting, vise vej osv.) kan sagtens være en servicehund.

Øv, dumme, snæversynede Dk:(

Det er absolut heller ikke det jeg siger, hvis det skulle være misforstået.

Forskellen ligger i hvordan hunden anskaffes...

Hvis manden er blevet anbefalet at en hund vil hjælpe ham, og han og familien tager på søndags tur til en opdrætter og køber en dejlig lille chihuahua... Så er det IKKE en servicehund!

En servicehund er en hund der ER trænet, og udvalgt til dette menneske, for at kunne hjælpe dette menneske på den måde der nu er behov for. Selvklart er træningen anderledes for en psykisk handikappet end for en fysisk handikappet.

Men en servicehund er nu engang en hund man ansøger om at få, og guides til at finde det rigtige match, man går ikke bare ud og vælger en og kalder den en servicehund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt forresten lige en anden artikel, hvor der som nævnt før også skrives at hunden ER en servicehund.

Svineri, andet kan ikke siges... Det er simpelthen grotesk at man skal kunne se at folk er handikappet "før det tæller"

Jeg har en lillebror som er autist og kender alt til dette helvede med at blive dømt som "normal" uden man egentlig er det.. At der ikke kan gives special behandling, fordi han jo ser helt normal ud!

Jeg hopper på bølgen.. Snæversynede DK!:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er herlige Danmark. Først skal man tjene sit land med livet som indsats, og efterfølgende, når man bliver syg af dette, så skal tilfældige naboer være medbestemmede vedr , hvilket hjælp, de synes man har behov for.For desværre udviser denne mand nok noget underligt adfærd med tvangstanker, så bedst han flytter et andet sted hen..

Link til indlæg
Del på andre sites