Hop til indhold

Mops eller irsk ulvehund?


Gæst Acapella
 Share

Recommended Posts

De labradorer, jeg kender, er egetkønsaggressive, jagtivrige og ikke særlige hyggelige. De har ødelagt mit billede af den gamle labradortype. Men ellers er den selvfølgelig et godt bud. Jeg synes bare også der virker til at være mange problemer med racen - helbred og type - og jeg er slet ikke inde nok i stamtavler og linjer til jeg vil kunne vælge korrekt inden for en stor race.

 

Hvis du skulle ende med at ville kigge nærmere på labberne, er vi flere her på forum, som har labber - både af den "gamle" (som ikke er den ældste) og af jagttypen - som kan guide dig mod opdrættere, som laver gode labber indenfor deres type.

 

Labben behøver ikke være egetkønsaggressiv og jagtivrig - og de kan være ganske hyggelige

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg synes en mops er et godt bud. Det er en aktiv lille hund, men løber ikke på væggene. Synes mopsen er blevet mere aktiv end den var for år tilbage. Kan du finde en med næse vil det da bare være super. Du kan måske også finde linier herhjemme med næser. Jeg møder mange skønne mopser på træningspladsen og flere kan rigtig godt lide at træne. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo fordi han ikke har lært det ;-) At kunne aflede med en guffer er ikke at lære noget.

 

Min lab render ikke efter noget. Jooh hvis en kat løber afsted lige foran snotten på hende, men det drejer sig om få meter, så stopper hun. Og det er måske sket 4 gange i hendes 9½ årige liv.

Ja du har nok ret, men lidt dum er han sgu, hvisbhan ser en fugl der letter løber han efter dem selvom den kommet op i luften:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Acapella

Hvis det skulle være en mops eller fransk bulldog skal det være mere end den lange snude, jeg vil have. Der findes udenlandske klubber, der arbejder mod en helt anden type - både krop og ansigtsform.

Her er eksempel på en avlshund.

Schneemann__1_.jpg

 

Jeg har i hvert fald fået godt indspark nu. Så kan jeg tænke lidt videre over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hmm det her er nok ikke så populært herinde :-S meeeen hvad med en blanding af enten mops eller F.bulldog med en mere spidssnudet hund?

 

Det gjorde jeg selv bevist, da jeg anskaffede mig min hvalp. Netop pga af vejrtrækningsprobl.

Jeg fandt en sær blanding med F.bulldog/pekingeser/foxterrier. Han er meget aktiv udendørs, men indenfor er han en sofa/hyggehund. Han ligner af bygning en "tyk" foxterrier med krop efter F.bulldog, ben og poter efter F.bulldog, snuden er lidt kortere end en foxterrier. Pelsen er kort, har dog underuld.

 

Det var bare en ide. Raceblanding efter jeres dagligdag og behov. Og selvfølglig efter sundhed. Dog ved man aldrig, hvad hunden mest ligner af sind, så derfor 2 racer, som begge passer ind i det daglige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tak for jeres gode feedbacks! Det er rart at få lidt sparring.

 

Mht. mops så er dem jeg kender utrolig rolige (omend glade, men absolut ikke på en måde, der virker stressende på mig) og absolut ikke gøende. Faktisk har jeg aldrig hørt en mops gø? Jeg erkender at de mops, jeg kender, absolut virker hæmmet i deres åndedræt og måske derfor ikke gøer. Din beskrivelse undrer mig, men jeg vil i hvert fald tage den til mig for det kan jo være sundheden, der gør forskellen. Vores eventuelle mops skal være af den gamle type, hvis det var.

 

Löwchen-kortet er ikke lige mig, selvom det er et godt bud. Det er en adfærdsbehandler, der i sin tid frarådede de lette selskabsracer og faktisk nævnte bichonerne som en let "vimse"race, så jeg tror jeg indtil videre ikke vil bevæge mig mere i den retning umiddelbart.

 

Petrine, det er nu ikke pelsen, jeg har hørt skulle være problemet med de store langhårede racer. Det skulle være mængden af jord, grene, sand osv, den skulle slæbe ind? Jeg gør nu også jævnligt rent i forvejen, så jeg tror heller ikke at det er så slemt, når det kommer til stykket, men mange opdrættere advarer bare virkelig mod det.

 

Jeg har meget overvejet en voksen hund - jeg tror det ville være et godt valg. Jeg forsøger også at overtale manden, selvom han ikke er helt overbevist. Sådan en dejlig rolig gammel hund ville passe mig perfekt.

 

Jeg vil kigge på en wheaten. Kender dem ikke. Det er ikke sådan at jeg render forvirret rundt, jeg får bare meget let hjertebanken og bliver dårlig, hvis der er for meget uro omkring mig. Tror du det ville stresse hunden?

 

 

Vi har en mops i vores familie og HAN larmer virkelig virkelig meget, en rigtig alarm hund. Det er garanteret fordi han har fået lov til det fra hvalp af. Men stille det er han i hvert fald ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For få år siden havde jeg en bekendt jeg gik tur med. Hun havde en mops, den var rigtig aktiv, desværre kunne den dårligt få vejret. Hvis den legede med min hund, måtte hun nogle gange stikke en finger ind i munden på den og presse gangen op ad for at hunden kunne få luft, den gik helt i panik fordi den var ved at blive kvalt nogen gange, særlig om sommeren ,og det eneste der hjalp var det med fingeren. Synes det er SÅ frygtelig og jeg bliver glad af at læse at du ikke støtter op om det og i steder søger efter en mops med lang snude, eller længere end det de fleste er avlet med i dag. men mops er aktive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig lyder det mest som om Grand Danois er noget for dig, men jeg vil godt bede dig om at overveje det grundigt. En GD kræver en rolig, mentalt stabil ejer, for at udvikle et godt temperament. Gør man sit opdragelsesarbejde rigtigt, får man netop den skønne rolige hund, der hviler i sig selv. Men gør man det forkert, får man et monster!

Helt enig, stressrelateret sygemelding og GD passer ikke smadder godt sammen.

 

Jeg tænker en fransk bulldog -ved dog ikke om de egner sig til træning af nogen art.

 

Men de er rolige...

Rolige?

Kender du mange franske bulldogs?

Men trænes det kan de sagtens.

 

Hvis det skulle være en mops eller fransk bulldog skal det være mere end den lange snude, jeg vil have. Der findes udenlandske klubber, der arbejder mod en helt anden type - både krop og ansigtsform.

Her er eksempel på en avlshund.

[ATTACH=CONFIG]97126[/ATTACH]

Øhm, hvad forestiller det der?

Hvad er det ved den du finder attraktivt, for lang snude har den da ikke?

 

Hmm det her er nok ikke så populært herinde :-S meeeen hvad med en blanding af enten mops eller F.bulldog med en mere spidssnudet hund?

 

Det gjorde jeg selv bevist, da jeg anskaffede mig min hvalp. Netop pga af vejrtrækningsprobl.

Jeg fandt en sær blanding med F.bulldog/pekingeser/foxterrier.

Nu har jeg set dig skrive om det her nogle gange og blir nødt til at spørge, hvorfor pokker købte du ikke en ren foxterrier, i stedet for en forringet udgave med kortere næse?

Hvis man har så meget fokus på næsens længde og har den opfattelse at en kort næse er det eneste man skal undgå hvis man vil have en sund hund, så begriber jeg ikke at man ikke helt holder sig fra race med det "problem"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

[quote name=Nu har jeg set dig skrive om det her nogle gange og blir nødt til at spørge, hvorfor pokker købte du ikke en ren foxterrier, i stedet for en forringet udgave med kortere næse?

Hvis man har så meget fokus på næsens længde og har den opfattelse at en kort næse er det eneste man skal undgå hvis man vil have en sund hund, så begriber jeg ikke at man ikke helt holder sig fra race med det "problem"?[/quote]

 

Jeg valgte bevidst en bla.hund. Jeg ønskede en børnevenlig+rimelig rolig+nem trænbar(?!)hund. Hunden skulle være en mindre str pga boligen, min datter og ikke mindst, jeg skal kunne bære hunden ved evt skader/sygdom.

Jeg var blevet rådet til en ren mops eller en griffon, men ingen af dem sagde mig noget. Jeg var selv mest interesseret i en spidssnudet hund, men de er ofte meget aktive, for aktive i min dagligdag. Derfor søgte jeg en blanding af enten D/S Gaardhund eller Foxterrier, hvor hunden skulle være blandet med en roligere race. Det blev en F.bulldog. Og i denne blanding gik jeg kun op i snuden, vejrtrækningen. Jeg tænkte ikke på benene og poterne, som er lange(dog brede), at de skal kunne bære tung vægt. At pekingeseren så fulgte med, tja det var ikke meningen!

Kan kun sige, at min hund opfylder de forventninger og håb, jeg havde til den. Rolig hund indenfor, aktiv udenfor. Desuden er han blevet vagtsom overfor fremmede ved markerne/huset og udhusene. Når han gøer(det sker sjældent), så ved jeg, at der er nogen eller noget i nærheden. Det er et kæmpe plus langt ude på landet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, den ",mops " som der bliver linket til ser da langt bedre ud end mange af de mops man ser i dag, den der har da væsenligt længere snude end mange mops har nu, hvor deres snude nærmeste går ind ad. Mopsen på billedet er hellere ikke ved at drukne i rynker i hovedet og øjene er ikke ved at falde ud. Synes den ser langt mere sund ud end den mops man ser rundt omkring i dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, den ",mops " som der bliver linket til ser da langt bedre ud end mange af de mops man ser i dag, den der har da væsenligt længere snude end mange mops har nu, hvor deres snude nærmeste går ind ad. Mopsen på billedet er hellere ikke ved at drukne i rynker i hovedet og øjene er ikke ved at falde ud. Synes den ser langt mere sund ud end den mops man ser rundt omkring i dag

 

Hunden der linkes til er ikke en mops.

Jeg ved ikke hvilke mops du møder, men jeg er ikke stødt på nogle der drukner i rynker eller har snuder der vender ind i kraniet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Acapella
Hunden der linkes til er ikke en mops.

Jeg ved ikke hvilke mops du møder, men jeg er ikke stødt på nogle der drukner i rynker eller har snuder der vender ind i kraniet.

 

Det er nu en mops. Med stamtavle. Der findes som sagt klubber i udlandet, der arbejder mod den gammeldags mops. Så kan det godt være at den ikke vinder på en DKK-udstilling, og jeg vil blive set ned på af mops-opdrættere, fordi jeg har valgt en udenlandsk kennelklub, der arbejder mod den gammeldags type, men so be it. Jeg foretrækker en med en sund krop og en sundere ansigtsform, der stadig har mopsens væsen.

 

De mopser, jeg kender, er helt flade i hovedet, stønner når de går, og har øjne der popper ud. Men det skal ikke være en diskussion af mopsen. Jeg ved bare at jeg ikke er interesseret i at købe en mops fra en dansk DKK-opdrætter. Så må jeg leve med at folk tror jeg har købt en blandingshund. Det går nok.

 

pug-with-cropped-ears1850-ba-howe.jpg

Det her er et billede af den oprindelige mops fra 1800-tallet (ørerne er kuperede dog).

Redigeret af Acapella
Indsat billede
Link til indlæg
Del på andre sites

Tag et billede næste gang og spørg osse lige om hunden har tavle, er importeret eller produceret for "hyggens" skyld?

 

Arh, jeg har nu ikke tænkt mig at gå og tage billeder af fremmede folks hunde. :lol: Og jeg kommer generelt ikke så meget i nærkontakt med mopsejere, at jeg kan spørge dem om noget, Tyson synes nemlig at fladsnudede hunde er dumme og skal skældes ud, så vi holder pænt afstand. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

De mops jeg kender er meget aktive - De er alle meget glade for at pelse rundt (til luften render ud). Jeg hører dem sjældent gø. Dér synes jeg den største forskel mellem mopsen og FB ligger. Jeg har dog en fornemmelse af at de er gode til at slappe af hjemme :-) Trænbar tror jeg nu nok de er, men de fleste af dem jeg har mødt er meget ulydige - Det handler dog nok mest om ejerens indstilling ;-) Jeg synes mopsen lyder til at passe fint i jeres familie - jeg er kun bekymret for om den er for aktiv, men den vurdering kan i selvfølgelig bedst selv lave ...

 

Jeg synes at det lyder som om en Cavalier King Charles vil passe godt til jer. Den er glad bare den får lov at være med - så hvis det er afslapning man skal så gør den det og hvis det er længe gåture og træning så gør den det :-) Skønne hunde, synes jeg, omend nogle kan være meget følsom - der findes dog også mere robuste eksemplarer af racen og det vil så nok være sådan en i skal have ...

 

Irsk ulvehund er da også en god idé synes jeg - Stor og doven ;-) Men den får nok slæbt lidt skidt ind og så ved jeg faktisk ikke hvor trænbar den er?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

jeg vil lægge et godt ord ind for den irske ulvehund. den er rolig, kræver ikke meget motion, hviler meget i sig selv. den er ikke behag syg, men kan sagtens trænes til almindelig lydighed, pelsen er nem at holde og den kan sagens lære ikke at jage alt. min går med løsgående høns, papegøjer, fasaner, katte mv... det er et spørgsmål om opdragelse. i USA bliver de tit brugt som terapi hund, netop pga. deres fornemmelse for hvordan mennesker har det psykisk. men det er en stor hund og kræver selvfølgelig lidt plads i hjemmet. held og lykke med valg af hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rart med jeres input.

 

De racer, vi bliver ved med at vende tilbage til, er mops, engelsk bulldog (tror dog mest der mig), og så snakker min mand en del om en finsk hyrdehund, berner sennen eller sort spids. Nu er det bare ikke min mand, der hjælper med træning, mental aktivering eller rengøring, så det er temmelig let for ham at pege på race (han kigger på udseende). Et alternativ til berner sennen kunne være en Grosser schweizer sennen, men jeg kender ikke så meget til dem udover det, jeg har læst.....

 

Det er noget af en blandet landhandel I der overvejer :hmm:

Med hensyn til Sort Spids, så er den IKKE en specielt gøende race. Men det er en hyrdehund, og den kræver dermed temmelig megen stimulering både mentalt og fysisk for at trives. Og det er ikke alle sorte spidshunde der har læst egen racebeskrivelse og ved at de per definition ikke er jagtglade. Min er i hvert fald selv helt sikker på at hendes fornemste opgave er at løbe efter hårvildt Desuden fælder de to gange 2-3 mdr. om året og de fælder meget. Det svarer stort set til at have en keeshound eller chow.

En velstimuleret sort spids er rolig inde og aktiv ude. Det er en all-round hund der kan trænes til mange forskellige ting, især er de gode til agility, ralley etc. Det er også (som de fleste spidshunde) en hund der på trods af sin medfødte selvstændighed, er meget følsom overfor ejerens stemninger. På trods af, at jeg selv er meget glad for min sorte spids og aldrig har fortrudt valget af hende, vil jeg ikke anbefale sådan en til jer.

Hvad med en kat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til Sort Spids, så er den IKKE en specielt gøende race.

 

Jeg bliver nødt til at sige at jeg aldrig har mødt en, der ikke gøede uafbrudt :vedikke:

Og med uafbrudt mener jeg altid. Til træning, på gåture, derhjemme... I min tidligere klub var det moderacen, og de holdt aldrig kæft, selv ikke når de løb i fuld fart på agilitybanen.

 

Hvad med en kat?

 

Godt forslag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til at sige at jeg aldrig har mødt en, der ikke gøede uafbrudt :vedikke:

Og med uafbrudt mener jeg altid. Til træning, på gåture, derhjemme... I min tidligere klub var det moderacen, og de holdt aldrig kæft, selv ikke når de løb i fuld fart på agilitybanen.

 

Okay, min gør ikke. Og det er ikke kun noget jeg mener, jeg har spurgt mine naboer og de siger, at de aldrig hører hende. For mig/os var det med ikke at gø for meget et vigtigt kriterie i valget af race. Vi sejler, og da en båd er meget lidt lydisoleret duer det ikke med en hund der gør hele tiden - alle andre der ligger i havnen ville jo blive vanvitige. Det eneste tidspunkt hun gør lidt umotiveret er faktisk under leg - så måske er det derfor du tror de larmer hele tiden:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver nødt til at sige at jeg aldrig har mødt en, der ikke gøede uafbrudt :vedikke:

Og med uafbrudt mener jeg altid. Til træning, på gåture, derhjemme... I min tidligere klub var det moderacen, og de holdt aldrig kæft, selv ikke når de løb i fuld fart på agilitybanen.

 

Der er nu mange hunde, der gør, når de er i fuld fart på agilitybanen - så lige det tror jeg ikke, at man kan bruge til at vurdere, om det generelt er en gøende race. ;-)

 

Jeg har aldrig mødt en sort spids live, men har indtrykket af, at de minder meget om danske spidser? Og de er i hvert fald ret gøende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...