Hop til indhold

Mops eller irsk ulvehund?


Gæst Acapella
 Share

Recommended Posts

Gæst Acapella

Ja, hvilken en af dem skal vi vælge - hvis vi overhovedet skal vælge en af disse racer? ;) Det ville være rart med lidt input fra nogle andre.

 

Min mand og jeg vil gerne have en ny hund efter at have holdt hundepause i et par år. Vi har snakket om racer, men jeg vil gerne have input fra andre hundefolk i forhold til de racer, I selv har, eller som I kender personligt.

 

Jeg går hjemme med stress, og derfor er det alfa omega at det er en hund, der ikke har tendens til stress (ingen border collie) eller "vimser" meget rundt (ingen helt små lette selskabshunde). En tung og rolig race, der hviler i sig selv ville være ideelt. Det vil heller ikke være helt godt for mig med en hund med tendens til gø-anfald, hvilket selvfølgelig også handler meget om træning, men derfor er der alligevel ingen grund til at vælge en lille vagtsom terrier f.eks, tænker jeg.

 

Derudover skal det være en race med lav byttedrift og minimal jagtinstinkt. Her kender jeg faktisk kun til keeshond, men der må være flere derude.

 

Inden det kommer til at lyde som om at hunden ikke må være hund, så er det ikke helt så galt endda. Det er bare nogle kriterier at arbejde ud fra.

 

Jeg savner gåturene og træningen. Jeg har ikke noget behov for at blive mester i rally og jeg kan godt affinde mig med alm. træning, men kan hunden og jeg gå til noget, vil jeg synes det kunne være et plus.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Acapella

Jo, det kan jeg godt. Selvom jeg tror ikke vi er helt afklarede. Vi har faktisk snakket lidt om en berner sennen indtil jeg læste dette "En berner sviner. Man skal ikke være ked af at gøre rent eller elske hvidt tøj og hvide møbler alt for højt. Har man berner sennen, må man være forberedt på at lufte sin støvsuger næsten lige så ofte som sin hund." - og det må jo gælde for alle langhårede racer. Det lyder ret skræmmende for jeg forestiller mig at jeg skal støvsuge hver dag med en langhåret race.

 

Det at klippe og redde hunden, vil jeg bare synes er hyggeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

QUOTE=Acapella;1091473]

Jeg går hjemme med stress, og derfor er det alfa omega at det er en hund, der ikke har tendens til stress (ingen border collie) eller "vimser" meget rundt (ingen helt små lette selskabshunde). En tung og rolig race, der hviler i sig selv ville være ideelt. Det vil heller ikke være helt godt for mig med en hund med tendens til gø-anfald, hvilket selvfølgelig også handler meget om træning, men derfor er der alligevel ingen grund til at vælge en lille vagtsom terrier f.eks, tænker jeg.

 

Så skal du ikke have en Mops. De kan godt lide at gø, og "vimser" meget. Det er faktisk en ret aktiv race. At de ikke er særligt motionskrævende er ikke det samme som at de ligger på sofaen dagen lang.

 

Derudover skal det være en race med lav byttedrift og minimal jagtinstinkt. Her kender jeg faktisk kun til keeshond, men der må være flere derude.

 

Så skal du nok heller ikke have en Irsk Ulvehund. De er skabt til jagt, og vil gerne løbe efter harer osv.

 

Jeg savner gåturene og træningen. Jeg har ikke noget behov for at blive mester i rally og jeg kan godt affinde mig med alm. træning, men kan hunden og jeg gå til noget, vil jeg synes det kunne være et plus.

 

Jeg ville have foreslået dig en Mastiff - det er i hvert fald en tung og rolig race. Men vildt træningsegnet er den ikke, og skal heller have ret meget motion, navnlig ikke i voksealderen.

Egentlig lyder det mest som om Grand Danois er noget for dig, men jeg vil godt bede dig om at overveje det grundigt. En GD kræver en rolig, mentalt stabil ejer, for at udvikle et godt temperament. Gør man sit opdragelsesarbejde rigtigt, får man netop den skønne rolige hund, der hviler i sig selv. Men gør man det forkert, får man et monster!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg smider løwchen-kortet:-)

 

En sjov og intelligent lille fætter du sagtens kan tage med til rally eller anden træning. En del pelspleje, men den kan trimmes. Fælder ikke, larmer ikke (nødvendigvis), stresser ikke. Det er godt nok en selskabshund, men altså en rigtig hund trods det:-)

 

Og bare et pip - jeg har en langhåret schæfer som ikke fælder. Men alt det skidt og møg hun slæber ind i pels og poter, gør det alligevel nødvendigt at støvsuge HVER dag. De korthårede racer sviner mere med pelsen, forstået på den måde, at den korte pels ligger overalt som et støvlag og sætter sig fast i stof. De langpelsede hundes pels samler sig bare i gigantiske nullermænd:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vælger en langpelset, kan du jo 'bare' klippe den korthåret og slippe for møg / hårboller.

 

Hvad med en medium terrier som en wheaten? Synes ikke de er vimse, stressede eller larmer. Dem jeg kender er ikke interesseret i jagt af nogen art.

 

Uanet hvilken du vælger, er der jo risiko for, at den vokser op og får smag for jagt - har du overvejet en voksen? Også hvis du er stresset og en hvalp helst ikke skal smittes med din stress? Min første papillon voksede op med stresset (OG meget mere) ejer og lider stadig under det, men der er selvfølgelig forskellige niveauer af stress.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Acapella

Tak for jeres gode feedbacks! Det er rart at få lidt sparring.

 

Mht. mops så er dem jeg kender utrolig rolige (omend glade, men absolut ikke på en måde, der virker stressende på mig) og absolut ikke gøende. Faktisk har jeg aldrig hørt en mops gø? Jeg erkender at de mops, jeg kender, absolut virker hæmmet i deres åndedræt og måske derfor ikke gøer. Din beskrivelse undrer mig, men jeg vil i hvert fald tage den til mig for det kan jo være sundheden, der gør forskellen. Vores eventuelle mops skal være af den gamle type, hvis det var.

 

Löwchen-kortet er ikke lige mig, selvom det er et godt bud. Det er en adfærdsbehandler, der i sin tid frarådede de lette selskabsracer og faktisk nævnte bichonerne som en let "vimse"race, så jeg tror jeg indtil videre ikke vil bevæge mig mere i den retning umiddelbart.

 

Petrine, det er nu ikke pelsen, jeg har hørt skulle være problemet med de store langhårede racer. Det skulle være mængden af jord, grene, sand osv, den skulle slæbe ind? Jeg gør nu også jævnligt rent i forvejen, så jeg tror heller ikke at det er så slemt, når det kommer til stykket, men mange opdrættere advarer bare virkelig mod det.

 

Jeg har meget overvejet en voksen hund - jeg tror det ville være et godt valg. Jeg forsøger også at overtale manden, selvom han ikke er helt overbevist. Sådan en dejlig rolig gammel hund ville passe mig perfekt.

 

Jeg vil kigge på en wheaten. Kender dem ikke. Det er ikke sådan at jeg render forvirret rundt, jeg får bare meget let hjertebanken og bliver dårlig, hvis der er for meget uro omkring mig. Tror du det ville stresse hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil kigge på en wheaten. Kender dem ikke. Det er ikke sådan at jeg render forvirret rundt, jeg får bare meget let hjertebanken og bliver dårlig, hvis der er for meget uro omkring mig. Tror du det ville stresse hunden?

 

Nogle hunde kan klare det (har en chihuahua / yorkshire, med stresset opvækst, hun er helt ligeglad, lægger sig bare og slapper af, når alle omkring hende stresser), mens andre (Petrine, papillon) tager varigt skade og for evigt vil være sensitiv. Jeg ved ikke, om man på forhånd kan sige 'denne race tager ikke skade' og pga Petrine er jeg forudindtaget. Fx skulle jeg til dyrlæge med en anden hund, han skulle kastreres, jeg syntes ikke selv jeg var stresset, men på vej til dyrlægen begynder Petrine at halse, ryste og gå i vild panik, hun føler simpelthen det jeg føler, selvom min følelse er så svag, at jeg ikke selv er bevidst om det (giver det mening?), men Petrine er nok et ekstremt tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Acapella

Ok, så ingen signalfølsom hund her. Det havde jeg faktisk slet ikke overvejet. Nu har jeg jo selvfølgelig planer om at slippe af med stressen, men jeg vil da nødig påvirke hunden negativt indtil da. Tak for det. Jeg havde slet ikke tænkt på det.

 

Hvad med engelsk bulldog eller staffordshire terrier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg smider løwchen-kortet:-)

 

En sjov og intelligent lille fætter du sagtens kan tage med til rally eller anden træning. En del pelspleje, men den kan trimmes. Fælder ikke, larmer ikke (nødvendigvis), stresser ikke. Det er godt nok en selskabshund, men altså en rigtig hund trods det:-)

 

Men de vimser. :blink:

 

 

Jeg synes også, at en rolig, voksen hund lyder som en god idé. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville have foreslået dig en Mastiff - det er i hvert fald en tung og rolig race. Men vildt træningsegnet er den ikke, og skal heller have ret meget motion, navnlig ikke i voksealderen.

 

Jeg tænkte netop det samme mens jeg læste TS' oplæg!

 

Herhjemme fik vi vores første Mastiff for 6 uger siden, og på mange områder kunne Mastiffen godt være det du leder efter: Rolig, hviler meget i sig selv, er svær at stresse da den ofte bare ser situationen an inden den overhovedet gider give sig i kast med hvad det nu end måtte være, minimalt jagtinstinkt... Og ja TUNG, er vist det rigtige ord :lol:

 

Mastiffer kan sagtens trænes, men det er ikke den hund du skal tage med til agility og lignende - Og du har bare at finde nogen særdeles lækre godbidder for at få den med på en omgang træning, uanset hvad ;-) (sådan er det ihvertfald herhjemme!)

 

Men uanset hvad må jeg sige, at hvis du vil have en større hund, så vil den jo svine? :vedikke: Større poter og større hund, giver bare mere mudder på poterne, mere savl, flere ting der kan hænge fast i en evt. længere pels...

 

(være desuden opmærksom på, at hvis du synes en Mastiff er interessant, så er det ikke en hun man "bare" anskaffer sig.. Vi stod på venteliste i næsten et år.. Men det var det hele værd, det lover jeg dig :lun:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis lavt jagtinstinkt og byttedrift er vigtig for dig, så glem ulvehunden. Det er en mynderace som er skabt til at løbe et bytte op. Det er på mange måder en udmærket race, men der er meget der kan gå i stykker i den store krop. Man skal virkelig have en dyrlæge der kan sit kram, hvis man vil have sådan en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. Engelsk og Fransk Bulldog bør man, ligesom hos Mops, gøre sig nogle etiske overvejelser før man køber. Det har vi lige haft nogle ret ensidige diskussioner om her på forum :lol:

 

Vil man have en lidt sundere Bulldog, er OEB en mulighed. Men i det hele taget er jeg ikke sikker på at en buller er godt til en stresset person. Det er lidt som at eje et lille næsehorn nogle gange :mrgreen:

Kommer vel an på hvor meget man går op i at have intakte møbler i hjemmet og hvor mange år man synes det er sjovt at træne den samme øvelse før den sidder nogenlunde fast. Ikke at Bulldogs er dumme, men de er ret egenrådige - derfor skal man ikke forvente at de udfører en øvelse, f.eks. indkald, selv om de egentlig godt kan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig med den adfærdsbehandler der har rådet dig fra bichonerne, de ER virkelig meget vimse. og så tror jeg, at en voksen hund kunne være en god idé, der ved du lidt mere, hvad du får, og så kan det handle mere om individet og lidt mindre om racen. og jeg kender også nogle terriere, som er indbegrebet af indre ro og nervefasthed, så tænker som petrine, at det måske kunne være ok. ellers kunne en voksen retriever måske være noget? jeg kender da en del af dem, der er meget, meget velafbalancerede, og samtidig får du nok en lidt mere oplagt træningshund end molosserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig med den adfærdsbehandler der har rådet dig fra bichonerne, de ER virkelig meget vimse. og så tror jeg, at en voksen hund kunne være en god idé, der ved du lidt mere, hvad du får, og så kan det handle mere om individet og lidt mindre om racen. og jeg kender også nogle terriere, som er indbegrebet af indre ro og nervefasthed, så tænker som petrine, at det måske kunne være ok. ellers kunne en voksen retriever måske være noget? jeg kender da en del af dem, der er meget, meget velafbalancerede, og samtidig får du nok en lidt mere oplagt træningshund end molosserne.

Retriever har altså et stort jagtinstinkt, men ellers var de jo perfekt, jeg ville nemlig også selv forslået dem men de har deres jagtlyst.

 

Kom lige i tanke om Appenzeller sennen, den er korthåret, kan nemt lære at lystre (det står der i hvertfald i racebeskrivelsen på gipote)

Link til indlæg
Del på andre sites

Retriever har altså et stort jagtinstinkt, men ellers var de jo perfekt, jeg ville nemlig også selv forslået dem men de har deres jagtlyst.

 

Kom lige i tanke om Appenzeller sennen, den er korthåret, kan nemt lære at lystre (det står der i hvertfald i racebeskrivelsen på gipote)

 

En retriever skal ikke have jagtlyst/jagtiver.

 

En retrievers fornemmeste opgave er at sidde stille på numsen uanset hvad der sker omkring eller hvad der render forbi og kun løbe ud og hente, når den får besked på det.

 

Appenzelleren er ikke en begynderhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

En retriever skal ikke have jagtlyst/jagtiver.

 

En retrievers fornemmeste opgave er at sidde stille på numsen uanset hvad der sker omkring eller hvad der render forbi og kun løbe ud og hente, når den får besked på det.

 

Appenzelleren er ikke en begynderhund.

Nå så er det bare Mambo den er gal med:damn:

 

Det skal nok passe jeg kom bare lige i tanke om den nu hvor de også havde berneren i tankerne hvis ikke det var for pelsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Acapella

Det er rart med jeres input.

 

De racer, vi bliver ved med at vende tilbage til, er mops, engelsk bulldog (tror dog mest der mig), og så snakker min mand en del om en finsk hyrdehund, berner sennen eller sort spids. Nu er det bare ikke min mand, der hjælper med træning, mental aktivering eller rengøring, så det er temmelig let for ham at pege på race (han kigger på udseende). Et alternativ til berner sennen kunne være en Grosser schweizer sennen, men jeg kender ikke så meget til dem udover det, jeg har læst.

 

Vi har også snakket meget om en fransk bulldog, men som Umulia er inde på så er der noget med sundheden, som jeg ikke er for vild med. Jeg har fundet opdrættere i udlandet tilknyttet en bestemt kennelklub, som arbejder efter den gamle sunde mops med et helt andet look end de mopser vi ellers ser, og jeg tror også jeg vil kunne finde udenlandske kennelklubber, der arbejder efter den gammeldags franske bulldog, men jeg ved ikke om de ikke stadig har allergiproblemer. Det er et stort arbejde at finde de "gammeldags" klubber, så derfor er jeg lidt forbeholden ved den franske, for jeg ved det vil være et stort arbejde at få en hvalp.

 

De labradorer, jeg kender, er egetkønsaggressive, jagtivrige og ikke særlige hyggelige. De har ødelagt mit billede af den gamle labradortype. Men ellers er den selvfølgelig et godt bud. Jeg synes bare også der virker til at være mange problemer med racen - helbred og type - og jeg er slet ikke inde nok i stamtavler og linjer til jeg vil kunne vælge korrekt inden for en stor race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men kan kan også godt lade være hvis man har guf men ellers er han fløjtede ligeglad med os

Så er det jo fordi han ikke har lært det ;-) At kunne aflede med en guffer er ikke at lære noget.

 

Min lab render ikke efter noget. Jooh hvis en kat løber afsted lige foran snotten på hende, men det drejer sig om få meter, så stopper hun. Og det er måske sket 4 gange i hendes 9½ årige liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...