Hop til indhold

Giver din hund dig besked når den mener du skal reagere?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

ja.. Maya er ret dygtig til at fortælle mig når min mobil ringer, tit vibrer den bare eller meget lav i lydstyrke, og siden jeg er utrolig dårlig til at have den på mig er det utrolig smart med en hund der først går hen til telefonen og dutter til den og hvis jeg ikke ser det kommer hun og henter mig.. :mrgreen:

 

Om morgen når mit ur ringer hopper hun op i sengen og putter lidt inden vi så skal op for alvor.

 

Ellers er det mere hvor hun nedstirre mig når hun synes vi skal gå tur eller gå en anden vej.

Skulle jeg havde været så uforskammet og være faldet lidt i søvn inden aftenturen stiller hun sig helt tæt op ad mit ansigt og pruster på mig hjælper det ikke bliver jeg duttet - og skulle jeg ikke vågne af - ja så har jeg åbenbart selv bedt om at blive vasket:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille Pernille yorkshire terrier som ikke er her mere hoppede op på den ene lænestol på armlænet og hylede indtil jeg tog tlf, tror hun forbandt det med at tlf ringede meget og jeg skulle tage imod besked og skrive op.

Tico schæferhund som heller ikke er her mere, reagerede 1 gang på tlf, det var en en tfl opringning at min bror var død.

Bagefter tænker man og lige lidt, kunne Tico mærke der var noget galt?

Nu er Yogi den der somme tider siger eller kommer og står og glor på en når tlf HAR ringet, hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa... :hmm:Han tror det er hans fornemste opgave, at skælde ud på alt og alle, der kommer for tæt på vores grund:roll: men når jeg er med ude i haven, ved han godt, at den går ikke:evil: så laver han istedet sådan et småbjæf/knurreblanding OG kigger om på mig, for at se, om jeg nu også har opdaget fremmed mand på den anden side af hegnet. Det fortæller jeg ham så, at jeg har, og han ikke skal skælde ud - så står han enten og glor, eller småbjæffer videre.

 

Mht til ringklokke, sådan en havde vi ikke de første 1½ år vi havde Rex, så da vi fik en gik der lige lidt tid, inden han fattede kombien klokke=gæster - men så gav han også lyd når det ringede på. Nu er ringklokken så i mellemtiden løbet tør for batterier - men så reagerer han da bare på ringklokker i fjernsynet:lol:

 

Er noget røget uden for hans rækkevidde, fortæller han det ved at pive og kigge intenst på det sted den forsvundne ting er - indtil et flinkt menneske kommer og fisker det frem til ham:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook reagere ikke på hverken dørklokke eller telefon. Hvis dørklokken lyder eller nogen banker på, er det vores problem, ikke hans :engel:

 

Tilgengæld så er han meget insisterende og træls pågående omkring kl 17.30 og et stykke tid frem. Han har ikke fået mad på faste tidspunkter, men kl 17.30 synes han det er ved at være tid NU! :genert:

Derudover så laver han den klassiske med at ligge på gulvet og stirre ynkeligt ind under en kommode, hvis nu er der røget et ben eller en godbid ind under og han ikke kan nå dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, kl. 17.45 mener Ninja ligeså stille godt at vi kan begynde at tænke på at give hende mad. Hun står meget konsekvent og helt stille og kigger på os. Har vi ikke lagt mærke til hende, kommer der et stille 'hurmm' og derefter et dut med snuden.

 

Desværre har Ninja ikke en funktion der stiller hende en time tilbage, så nu står hun og glor meget insisterende allerede kl. 16.45 :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tristan småknurrer og bjæffer, hvis han hører en uvant lyd i opgangen eller hvis der er lyde der ude, når vi er gået til ro for natten. Det samme gælder om natten for parkeringspladsen nedenfor, som vores soveværelse vender ud mod. Han vender sig så og ser bekymret hen mod mig i forventning om, at jeg lige tjekker, om alt er ok.

 

Han løber hen mod telefonen, når den ringer, imens han vender hovedet og ser op på mig med munden let åben: Telefonen ringer, skynd dig!

 

Siden jeg fik ham, har jeg haft en avis liggende på badeværelsegulvet, så han har en nødløsning, hvis han skal lave noget og vi ikke kan nå ned. (Vi bor på 2. sal, og især om aftenen kan Tristan ikke lide at besørge udenfor.) Da han var under renlighedstræning blev han altid rost til skyerne, når han lavede sine ting på avisen. Han fandt hurtigt ud af at komme ind i stuen til mig, stille sig op og stirre intenst på mig, når han havde leveret varen det rette sted. De seneste måneder har han udbygget den adfærd, så han nu stormer ud fra toilettet, tonser rundt på tæppet i entreen og bjæffer højt. Så forventer han, at jeg går ud og fjerner efterladenskaberne, lægger en ny avis og roser ham for "den fine pølle på avisen".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har - ubevidst - forstærket Ayo i at hun vil have at vi skal samle hendes bamser op når hun taber dem fra sofaen af. I starten samlede vi dem bare hurtigt op, uden at tænke over at det gav hende en idé om vi altid gad gøre det. Det var bare sådan ren refleks at vi samlede den op til hende. Nu har vi en hund som, hvis vi sidder ved computeren, kommer hen og lukker låget ned på computeren - og uanset hvor mange gange vi åbner låget op igen, så kommer hun og lukker den igen - og hun fortsætter lige indtil vi samler hendes bamse op :stupid: :lol: Og ellers piver hun bare og skubber til os, hvis vi bare sidder og ser tv fx.

 

Ellers reagere de ikke rigtig på bestemte ting synes jeg ikke. De er hamrende ligeglade med vækkeuret - og vi skal altid hive dem op af sengen. Men vores reaktion på vækkeur er også at snooze det et par gange eller tre :genert: - så det er nok derfor de ikke rigtig reagere på det?

 

Jo forresten - Ayo reagere meget kraftigt på madpakke-smøring. Fra dengang hun fik Zylkene piller har hun fået en vane med at den der klat leverpostej er en fast morgenrutine. Men det er ikke bare en morgenrutine - smører jeg ikke madpakker, tigger hun heller ikke leverpostej. Men i det øjeblik jeg begynder at finde frem til at smører madpakker, så har hun en klar forventning om at hun får en klat leverpostej - og har jeg først fundet frem til madpakker, inden hun har været i haven og tisse, så SKAL hun have den klat leverpostej - ellers fortsætter hun resten af morgenen med at rende frem og tilbage, pivende, mellem køkkenet og mig, for at få mig til at fatte at hun VIL have den klat leverpostej. Og hun går ikke ud og tisser før hun har fået den.. :rolleyes:

 

Men lyde o.lign. reagere de ikke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...