Hop til indhold

Giver din hund dig besked når den mener du skal reagere?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Nogle hunde fortæller deres mennesker, at der er noget de skal reagere på. Det er ofte voksne hunde som har erfaret, at når noget sker gør mennesket noget bestemt.

 

Det kan være lyden af postbudet nede af vejen, isbilen og andre lyde som hunden er vant til vi reagerer på.

 

Pelle har lært en ny: Forleden lå jeg på sofaen og fik en lille "mormor", da jeg ikke havde sovet ret godt om natten. Kender du denne dejlige følelse af ikke helt at sove, men være lige ved? Der er lunt under tæppet og kroppen er helt afslappet, fed følelse.

 

Ringggg, rinngg... For H da også, telefonen ringede. Fastnet telefonen. Jeg gad ikke rejse mig, ville sove. Pelle lå også i sofaen og sov.

 

Ved 5. ring lettede han og stillede sig hen og stod og pustede mig i ansigtet.

 

Med den mindste åbning af øjnene, der skulle til for at jeg kunne se, så jeg se hans gule, lodne fjæs se forventningsfuldt :bigsmile: (krav krav, krav!) på mig og at han logrede svagt med halen

 

NEJ, jeg vil SOVE! :sut:

 

Øjnene fast i og "snorkelyde"

 

Logre, logre, logre og nu trippede han også lidt, mens han stod helt oppe i fjæset på mig :evil:

 

Tænke, tænke hurtigt: Vil du gerne have dette en anden gang? JA!

 

Han fik mig op ved 7. ring og blev også belønnet. Telefonen fik lov at ringe ud. Men for hulan da :gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, Pelle :-):lun:

 

Jeg aner ikke om er skyldes forventning hos Møffe, eller om vores telefon simpelthen bare rammer en tone, der tricker det. Jeg tror dog, at det er sidstnævnte... Men når telefonen ringer, så hyler han - som en ulv. Lige bortset fra, at det ikke lyder særlig ulveagtigt... Og han kan godt kigge sigende på os, men synes nu alligevel mest det virker som om det bare tricker instinktet... For det sker ikke ved andre telefoner (hverken vores mobiler eller når de trådløse, med den sære lyd, er væk). Men praktisk er det, når man går rundt ude i haven og derfor ikke kan høre telefonen! :mrgreen:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Bor på landet uden synlige naboer og larm.

 

Har tidl haft indbrud, da der var en bølge af det i lokalområdet, så jeg reagere rimelig hurtigt, hvis der er nye lyde udenfor.

 

Forleden aften hvor det blæste, klappede stalddøren/porten udenfor. Min hvalp mente bestemt, at nu var der fare på færde! Han stillede sig op på sofaens ryglæn, spejdede ud af stuevinduet og børneværelsesvinduet. Kort tid efter begyndte han at brumme let, dernæst små bjæffe. Jeg satte langlinen på Siku og åbnede døren om til gårdspladsen. Han rendte lidt rundt derude, dog uden lyd. Han stillede sig op afventende midte på gårdspladsen.

 

Kort tid efter kom han ind igen.

 

Jeg vidste godt, at det "bare" var porten der klappede. Men da jeg ønsker Siku skal være lidt vagtsom, så belønner jeg ham. Så længe det ikke tager overhånd.

 

En anden episode var da en miljøgut kom forbi ang bækken. Siku viste sig som en rigtig vagthund(trods hans str). Gøede, snerrede og viste tænder, men mon ikke Siku kunne mærke på mig, at denne mand var altså en fremmede og han skulle have lov til at rende rundt i haven/gårdspladsen og på markerne! Der var kun en luftetur mens gutten var på matriklen, der kunne Siku slet ikke samle sig om at tisse/aff. Brugte al krudtet på at markere, at manden stadig gik rundt i området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mine gør det også ved forskellige ting.

 

Jessie er mest aktiv udi kunsten at "lave en Lassie" og hun er også en sladrehank af værste kaliber.

 

Hvis Emma gør noget hun ikke må (hvilket sker tit) og vi ikke er i samme rum, så kommer Jessie hen til os og kigger meget insisterende på os for så at gå et par skridt i retning af Emma eller hun stiller sig op og kigger rundt om hjørnet ind til Emma med et bekymret blik.

Så ved vi, at vi skal rubbe neglene og komme ind til Emma :mrgreen:

 

Jessie henter også mig, hvis skraldemanden er ved døren og hvis der står nogen ved døren, der ikke kan finde vores ikke-eksisterende ringeklokke, så kommer hun flankeret af Emma hen til mig og kigger på mig for så at gå hen imod døren - jeg har overrasket mere end en fragtmand på den måde ved at kunne åbne døren uden at vedkommende har banket på.

 

Vores vaskemaskine og tørretumbler har sådan en irreterende alarm på, når de er færdige og reagere jeg ikke på den, så laver Jessie også en Lassie (hun skulle hellere lære at tømme dem selv *GG*).

 

Telefonen reagerer de dog ikke på.

 

Jeg har ikke gjort noget for at de skal gøre det, men de bliver rost for det; især det med gøre opmærksom på folk ved døren, der ikke har banket på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en langhåret dværggravhund, der stillede sig på terrassen og gøede , hvis telefonen ringede når jeg var i baghaven.Tydelig henvendt til mig, TAG DEN SÅ.

Hun begyndte også at gø, hvis jeg var optaget i haven ved 18 tiden, for da burde jeg tilberede hundemad. En af de andre hunde havde medfødt hjertefejl og fik normalt sin medicin på klokkeslet 18.

 

Noget jeg har mere svært ved at forstå er, at hvis jeg i tlf aftaler et gåturtidspunkt med min nabo for hundeture, så er de klar over det, begynder at farer ophidset rundt i haven og gøer. Og her er ingen faste tider og jeg prøver at tale så de ikke burde forstå det. Mener , kunne jo ligesågodt være en aftale om, at jeg kører med til Fakta.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, halfdan er meget opfordrende og frustreret, hvis babyen græder, og han ikke mener, at jeg reagerer hurtigt nok. hvis f.eks. den går i gang, mens jeg er i bad, og jeg skynder mig at lige grovtørre og vikle mig i håndklæde, så løber han pibende frem og tilbage mellem mig og babyen. jeg kan ikke helt finde ud af, om det er indlært forventning om hurtig handling fra min side, eller om det er reel "bekymring" for barnet.

 

hvis det har ringet på, og jeg ikke går til døren for at åbne den (hvis det f.eks. var reklamebud der skulle lukkes ind), piber han også insisterende af mig, mens han sender blikke mod døren, der er en klar forventning om, at jeg skal gå ud og åbne den, men der har han jo også egeninteresse, da alle gæster jo naturligvis er gaver til ham.

 

jeg synes ikke, at han reagerer på noget, hvor han ikke selv får tydelig belønning for min handling (dvs. enten stop af babyskrig eller gæster) - jeg kan slet ikke forestille mig ham reagere på f.eks. telefonen, det er han vist ikke snedig nok til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine reagerer overhovedet ikke på telefonen - faktisk har de heller ikke fattet, at når den ringer, vil jeg gerne hen til den, så de står/ligger ofte i vejen :roll:

 

I det hele taget er Oluf lidt ligeglad med alting, tror jeg :hmm: Men han er jo også ung endnu - og en mand ;-)

Vinnie har til gengæld både sladre-genet og Lassie-genet. Hun siger ikke kun til når hun selv trænger til at komme i haven, men også når Oluf skal ud. Nogle gange gider jeg ikke stå op for at åbne døren for Oluf, for det ender som regel med at han alligevel bare sidder i døråbningen og glor. Men når han har pebet lidt foran døren, kommer Vinnie - om hun så skal gå ned fra 1. sal midt om natten - og stiller sig insisterende og dutter mig i ansigtet :lol:

Hun siger også til når han gør noget, han ikke må - f.eks. går i skraldespanden, hvilket hun selv med glæde gør, men kun når ingen er hjemme :lol:

 

Hun er noget af en personlighed, min skøre pige :lun: Hendes bedste trick er at aflevere tyggeben til opbevaring, så Oluf ikke får fat på dem.

Oluf begraver sine rundt om i huset, men Vinnie har fundet ud at det er meget nemmere at få mor til at passe dem, indtil hun har lyst til at tygge på dem igen. Det foregår som regel ved at hun dropper sit halvspiste, fedtede ben på mit keyboard, hvis jeg sidder ved computeren, eller i skødet på mig, hvis jeg laver andet. Hvis jeg vender ryggen til, bliver det hængt op i mit hår :lol:

Når hun gerne vil have det igen, står hun og tripper foran det sted, hvor jeg har lagt det. Hun er søøøød :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson sladrer om andre hunde, hvis de gør noget, de ikke må (altså hunde som "hører til" os). F.eks. hvis vi går tur med andre hunde, og de ikke kommer, med det samme deres ejere kalder på dem, så løber han lidt hen mod dem og gør og så hen til mig og fortæller, at de er nogle uartige hunde, der ikke kommer, når der bliver kaldt på dem. :lol: Når jeg passer Lumi, kommer han hen til mig og kigger insisterende på mig, hvis hun gør noget, hun ikke må.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af disse "meldinger" lærer nogle hunde decideret gennem målrettet træning for at hjælpe deres døve/høreskadede mennesker. det kunne være sjovt/nyttigt at lære hundene flere meldinger.

 

Pelle laver også en "Vinnie" når en af kattene vil ind. Han henter mig dog ikke, men stiller sig hen til havedøren og ser meget stærkt på mig :-D

 

Nej! Min reagerer ikke på noget som helst

 

Reaktion kræver der er et vist mål af vågenhed ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna reagerer på telefonen, men ikke så meget ved at fortælle mig det, som ved at storme retning af lyden når den ringer, og det skyldes jo nok at hun ved at jeg går/løber i retning af telefonen når den ringer.

 

Men når vækkeuret ringer, så sover hun ubekymret videre, så det siger måske også lidt om hvilken reaktion jeg har på et vækkeur :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki kender alles lyde her i opgangen samt hvordan deres venner, mødregruppe osv. lyder. Så hver gang nogen får gæster, som de ikke har haft før, så brummer han i retning af døren. Han stopper kun, hvis vi kigger ud af dørspionen og siger "Nårh, ej det er bare gæster til 1. salen, det er ok".

 

Hvis noget er HELT galt, altså lyder helt vanvittigt - f.eks. dengang overboen kom fuld hjem og havde svært ved at komme op af trapperne - så gør han meget højt. Det skete også dengang en narkoman forsøgte at tage i dørene for at se, om en af dem skulle være åben - han fik en kæmpe svada af Taiki, så han valgte at smutte.

 

Vi har aldrig reageret på lyde fra opgangen, så det er en idé han selv har fået, som vi har forstærket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ja hvis jeg sidder inde i stuen om aftenen, og Sean siger lyde inde fra soveværelset græder, har mareridt eller lign selvom de sover rejser de sig og går hen til døren til soveværelset, tit hører jeg det ikke altid selv men kan se de enten står op og kigger på mig eller går hen til døren.

 

Det er ikke noget jeg har lært dem det gør de bare tit.

en anden ting jeg har lagt mærke til at hvis vi leger om aftenen eller laver noget problem løsning eller lign og de er lidt oppe og køre, så nogengange er den lille pludselig blevet syg og skreget og skreget og med et falder de til ro og ligger til ro ved ikke hvorfor, selv Goofs

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det Lille Fugl, der flimrer rundt og holder øje med de der mennesker og får dem aktiveret. Typisk, når Store Fugl vil ud eller ind fra haven, så er den lille dér som et søm...eller hvis Store Fugl vil ud om natten. Så vækker Lille Fugl os. Hun er en løjerlig fisk, den lille...og da ikke mindst fordi hun f.eks. ikke var stueren, da vi overtog hende. Sig selv havde hun ikke noget signal for, men Store Fugl skulle og skal hun nok sørge for. Mærkelige dyr....

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to sladrer om hinanden :-D

 

Specielt Liva er slem til at stjæle, når de har fået en tyggeting hver. Når Maggie har fået stjålet sin, så kommer hun hen til mig og kigger meget insisterende på mig, så jeg kan enten hugge den tilbage fra Liva eller give hende en ny = tit har Liva nået at spise tyvegodset.

 

Liva er så politibetjent, når Maggie gør noget, som de ikke må. Maggie har f.eks. en rigtig dårlig vane med at geare sig selv op, når jeg starter græsslåmaskinen, så meget at det kan tage helt overhånd. Det har jeg så ret konsekvent stoppet hende i - mens Liva har set det. Det betyder da, at lige så snart at Maggie begynder på det mindste med græsslåmaskinen, kommer Liva farende og skubber hende væk i en slags "det har mor jo sagt, at du ikke må!!!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det er det helt det samme. Når vi er ude og gå tur og Luna vil en anden vej end jeg, så stopper hun op og bliver stående indtil jeg opdager, hun ikke er med. Så har jeg værsgo at gå tilbage til hende og gå med den vej, hun vil:mrgreen:

 

Ellers reagerer hun kun, når det banker på døren, det må hun godt, men hun skal stoppe, når jeg reagerer. Hvilket hun også gør, for det meste.

 

Og jo, når hun vil have mad, så kommer hun med foderbolden og sidder og kigger på mig:lun:

 

423904_10151045801752672_660129497_n.jpg

 

en anden version:mrgreen:

 

644592_10151060647647672_1043597133_n.jpg

 

Når vækkeuret ringer, hopper hun ud af sengen. Her står vi altid op, så snart vækkeuret ringer. Når telefonen ringer, tror hun at hun skal på gåtur:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine reagere på ringelyde. Nu har vi ingen ringklokke ved døren. Her banker folk på eller vader bare ind. :-D Victor reagere hvis han syntes jeg er for sløv til at få fundet hans aftensmad, egentlig mærkelig, da de ikke er vant til at få mad på klokkeslet. En søndag hvor jeg lå på sofaen og så forbrydelsen, som jeg havde optaget, da jeg havde arbejdet søndagen før. Var Victor meget påtrængende. Han puffede til mig, brummede og puttede sit hoved ind til mit hoved. Faktisk rigtig møgtræls, når jeg skulle følge med i filmen. Ud ville han hellere ikke. Først da jeg tilfældig så på kl. og så at den var 18.45 gik der et lys op for mig. Hundene fik deres mad og jeg fik ro og fred til at se forbrydelsen. :blink:

 

Victor gør det samme, hvis jeg er faldet i søvn på sofaen og han syntes at nu er det tid at komme i seng. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...