Hop til indhold

Gode øvelser til hvalpehold?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Nu er det jo efterhånden lang tid siden jeg har haft hvalp, så den del af min hukommelse er lidt støvet :mrgreen:

 

Men om søndagen er jeg mere eller mindre træner på et hvalpehold på bernertræningspladsen... Og kunne derfor godt bruge lidt inspiration... :-)

 

Jeg har udarbejdet en lille liste over øvelser, som typisk trænes på pladsen og øvelser, som jeg selv er kommet i tanke om, som kunne være gode på et hvalpehold.. Men... Synes den er så kort, der må mangle noget?

 

Kontakt

Kontakt - videreudvikling ifm. fri ved fod

Indkald

Gå pænt trods forstyrrelse (motiver hunden med godbidder og stemme, mens andre hunde passeres)

Target

Ro - at sidde og kigge lidt, eventuelt snak om hundesprog imens/spørgsmål og svar? Alene hjemme, biden, leg med andre hunde osv.

Handling (langsom tilvænning til tandvisning, kiggen ører, klippe klør o.lign.)

Elefant og balanceøvelser generelt (vi har et bord, en balancebom og baljer)

Sit, dæk, stå

Gi' pote (godbid i hånden, vent til hunden kradser)

Opstart fremadsending (fodtarget)

 

 

Det er jo ikke ambitiøse hundeejere, der udgør størstedelen af holdet, men nærmere almindelige familiehunde, der som udgangspunkt bare skal lære det basale... Men vi træner efter DKK's LP-program.

Næseprøve har jeg endnu ikke nok styr på til at præsentere dem for, apport - der er jeg ikke fast nok på holdet endnu, til at indlære med "min" metode (de bruger vist mest byttedrift, hvor jeg bruger baglænskædning - så jeg vil være lidt lost, hvis jeg skulle prøve på det, hehe).

 

Men gode fif til praktiske og sjove øvelser, jeg ikke har tænkt på, er velkomne! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det bevidst du ikke har "tilladelse - forbud" med?

 

Dette synes jeg er rigtig vigtigt, så hundeejeren lærer at stoppe uhensigtsmæssig opførsel korrekt uden at overdrive og alligevel blive forstået.

 

De fleste af de øvelser du præsenterer honorerer ejerens ønske om lydighed. Har du tænkt på noget for hvalpen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det bevidst du ikke har "tilladelse - forbud" med?

 

Dette synes jeg er rigtig vigtigt, så hundeejeren lærer at stoppe uhensigtsmæssig opførsel korrekt uden at overdrive og alligevel blive forstået.

 

Det er faktisk ikke bevidst, nej :genert: Har dog tænkt lidt på det - og det at sige hundens navn er jo lidt ligesom nej-øvelsen. Men der er bare ikke særlig mange af hvalpene, der er sådan specielt gode til kontaktøvelserne endnu, så tænker også, at det er for meget forlangt at hvalpen skal kunne forstå forskellen...?

 

Kontakt indlæres derude med en godbid i hver hånd holdt ud til siden, så de to øvelser minder meget om hinanden... Så tænker, at hvalpene hurtigt forvirres, hvis man træner to øvelser, der ligner hinanden så meget?

 

De fleste af de øvelser du præsenterer honorerer ejerens ønske om lydighed. Har du tænkt på noget for hvalpen?

 

Kom hjertens gerne med forslag! :-) Der plejer at være fri leg på ét eller andet tidspunkt i løbet af timen. Og så har jeg indsat for-sjov øvelser, så der er noget, hvor der ikke forventes for meget af hvalpen fra ejers side. Men ellers har jeg ikke tænkt på noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan bruge "nej" uden kontakt forstået som at man fysisk kan forhindre hvalpen i f.eks. at tage noget, ved at sige "neeeej" og træde ind foran og blokere den mulighden for gevinst. Ved tilbagetrækning ros og gdbid. Kontakt opad er fint, men den oplever jeg hvalpen hurtigt selv fanger på denne måde.

 

Det jeg mener er, at det er rigtig fint med "nej = øjenkontakt" den ved du jo også jeg selv bruger, men det er også min erfaring at det er en god ting at have andet med, så hvalpen også lærer at respektere et forbud. Vi taler naturligvis ikke hårde tag og lederskab og alt det der, men en naturlig respekt for ejers kropszone, som jo er den der skal bremses op for når ejer træder ind foran.

 

Vi er ved at være meget "forbuds forskrækkede" tænker jeg. Det lyder jo også noget stramtandet, men er jo bare grænsesætning som hundene selv udøver overfor hinanden: "Det er mit, det er indenfor min ejerskabszone, fjern dig!" Derfor umiddelbart noget en hvalp forstår uden at opleve det som et overgreb.

 

Hvalpeaktiviteter... Er der specielle træk hos berneren, eler individet, man ønsker at fremme eller dæmpe? Mere/mindre selvstændighed, samarbejde, "underdanighed", bevægelse, kropszone, næse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan bruge "nej" uden kontakt forstået som at man fysisk kan forhindre hvalpen i f.eks. at tage noget, ved at sige "neeeej" og træde ind foran og blokere den mulighden for gevinst. Ved tilbagetrækning ros og gdbid. Kontakt opad er fint, men den oplever jeg hvalpen hurtigt selv fanger på denne måde.

 

Det jeg mener er, at det er rigtig fint med "nej = øjenkontakt" den ved du jo også jeg selv bruger, men det er også min erfaring at det er en god ting at have andet med, så hvalpen også lærer at respektere et forbud. Vi taler naturligvis ikke hårde tag og lederskab og alt det der, men en naturlig respekt for ejers kropszone, som jo er den der skal bremses op for når ejer træder ind foran.

 

Vi er ved at være meget "forbuds forskrækkede" tænker jeg. Det lyder jo også noget stramtandet, men er jo bare grænsesætning som hundene selv udøver overfor hinanden: "Det er mit, det er indenfor min ejerskabszone, fjern dig!" Derfor umiddelbart noget en hvalp forstår uden at opleve det som et overgreb.

 

Ok, så et "fysisk" nej? Må lige høre på holdet, om de nogensinde har trænet nej og hvordan det i så fald er foregået - jeg aner det ærlig talt ikke, da jeg har fløjet mellem de forskellige hold, så det kan sagtens være sket mens jeg kiggede den anden vej.

 

Som sagt, øjenkontakt indlæres med omvendt lokning og jeg tænker, hvalpen vil blive forvirret over, at der er to måneder at reagere på overfor en godbid i hånden - og ikke alle førerne er lige gode til at få kontakt med deres hvalp i forvejen.

 

Hvalpeaktiviteter... Er der specielle træk hos berneren, eler individet, man ønsker at fremme eller dæmpe? Mere/mindre selvstændighed, samarbejde, "underdanighed", bevægelse, kropszone, næse...

 

Mange ønsker nok en del mindre selvstændighed, som de fleste bernere jo har en vis god del af :-) Underdanighed kender bernerne ikke rigtig så meget til, er min erfaring (altså, som et typisk problem, der er jo altid nogle, der træder ud, men umiddelbart ikke på dette hold). Jeg er helt klart for at fremme en mere smidig og knap så klodset adfærd/bevægelse. Nu er berneren jo som sådan ikke en klumpedumpe, taget sin størrelse i betragtning, men det er jo altid en god ting at arbejde med. Som sagt har vi balancebom, borde og baljer til at fremme kropskontrol og balance. Der er lidt småkuperet terræn, man kan bevæge sig ud i.

 

Jeg er lidt lost med, hvad man eventuelt kan gøre mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at en form for Ja/nej øvelser er meget væsentlige at få på plads i en tidlig alder.Også for hvalpenes skyld, så de kan stoppes inden nye ejer kapper over, hvis de er usikre.

Altså en øvelse, der stopper det ,de er igang med.Og tilbyde dem en anden mulighed for godkendt udfoldelse.Her tænkes lige af mig, bide en anden ældre hund for hård, grave roserne op, bide i stolene i stuen , alt-hvad hvalpe finder på..

Evt , hvis der bliver tid, lidt næsearbejde med bidder gemt under f.eks urtepotter , her næsearbejde langs en række, hvor de skal markerer eller vælte dem med bonus under.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja/nej behøves vel ikke øves med godbidden i hånden? Man kan smide godbidden lidt frem, holde hunden tilbage i snoren hvis den går mod den og sige nej - godbid når den vender om til fører og opgiver godbidden? Eller som Ninjamor skriver, smide godbidden og så træde foran. Det er en super selvkontrolsøvelse, vi øver den på vores indkaldskursus.

 

Og er du sikker på at kontakt skal indøves med godbid i hånd og arme ud til siden? Kan man ikke bare strække armene ud, rose og SÅ finde en godbid frem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for inputs til nej-øvelsen :-) Må se, hvordan jeg kan få det passet ind i træningen og, som sagt, lige høre om det er noget de måske har fået input omkring :-)

 

Noget næsearbejde kunne også være en god idé, ja :-)

 

Angående kontakt, så er det ikke min idé at træne det på den måde, men den normale hvalpetræners - og eftersom det endnu ikke er besluttet, hvor jeg skal være fast, så er det nok lige højtstilet nok at begynde på en hel ny metode og i bund og grund nok også synd for hvalpeejerne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hilseøvelser

 

både hund hilse hund

træner hilse føre

og træner hilse hund

Håndtering på bord plejer jeg at have med efter opfordring af min dyrlæge, hundene heromkring er simpelthen for dårlige til at blvie håndteret :-)

Tunnel

Gå pænt træning på gåtur

Lege med legetøj

Lære at være bundet af

promblemløsning omvejs problem f.ek.s at få hunden til at gå rigtig vej rundt om ting f.ek.s lygtepæl

 

og så se muligheder i alle øvelser til at variere dem f.ek.s indkald med diverse friste øvelser indkald med skjul, under gang igennem flok osv :-)

 

Så lidt nemme tricks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så et "fysisk" nej? Må lige høre på holdet, om de nogensinde har trænet nej og hvordan det i så fald er foregået - jeg aner det ærlig talt ikke, da jeg har fløjet mellem de forskellige hold, så det kan sagtens være sket mens jeg kiggede den anden vej.

 

Som sagt, øjenkontakt indlæres med omvendt lokning og jeg tænker, hvalpen vil blive forvirret over, at der er to måneder at reagere på overfor en godbid i hånden - og ikke alle førerne er lige gode til at få kontakt med deres hvalp i forvejen.

 

 

Jo, dog som Budda også siger behøver en forbudsøvelse ikke være med godbidder i hånd, det kan også være en tallerken eller andet synligt med guf på, som

hvalpen vil hen til, det kan være personer/hunde den vil hen til og så meget andet, hvor stop med træ er adgangsbillette hen til det hvalpe vil (naturlig forstærker)

 

Mange ønsker nok en del mindre selvstændighed, som de fleste bernere jo har en vis god del af :-) Underdanighed kender bernerne ikke rigtig så meget til, er min erfaring (altså, som et typisk problem, der er jo altid nogle, der træder ud, men umiddelbart ikke på dette hold).

 

Med "underdanighed" hentyder jeg til en hvalps vilje til at ville indordne sig regler og grænser. Det er et ord som ofte bliver opfattet lidt negativt, men egenltig bare er at ville indordne sig.

 

Jeg er helt klart for at fremme en mere smidig og knap så klodset adfærd/bevægelse. Nu er berneren jo som sådan ikke en klumpedumpe, taget sin størrelse i betragtning, men det er jo altid en god ting at arbejde med. Som sagt har vi balancebom, borde og baljer til at fremme kropskontrol og balance. Der er lidt småkuperet terræn, man kan bevæge sig ud i.

 

Okay. Noget jeg har haft gjort meget ud af tidligere, da jeg trænede i kuperet terræn, var fysisk opvarmning. Dette indebar gang og løb i terrænnet, op ad bakke ned ad bakke, over bumper og buler.

Efter nogle minutter, afhængig af alderen, lavede vi udstrækningsøvelser. Lige så blidt lære hvalpene at få strakt deres ben, dreje hovedet op og ned, bukke mv.

 

Jeg ved ikke om det er for langt ude for klubben, men netop med stor tunge hunde mener jeg det ville kunne forebygge senere skader hvis de lærte at blive varmet op og at blive udstrakt igen efter aktivitet.

Samtidig er det en god tillidskabende aktivitet og hvalpene lærer at blive befalet over det hele :-)

 

Jeg er lidt lost med, hvad man eventuelt kan gøre mere?

 

Mht. mindre selvstændighed/mere samarbejdslyst tænker jeg kompetancegivende aktiviteter som at "tage stand" for en godbid (tror jeg vi lavede på Møffes hvalpehold i sin tid) naturlig forstærker og i det hele taget vise hvalpen, at den får opfyldt sine ønsker ved at holde øje med hvad ejer foretager sig og ønsker af den

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle have hvalpehold igen, ville jeg ikke fokusere ret meget på øvelser, men på følgende basisting (som hænger meget sammen)

 

Kontakt/fokus - se på ejer fører til noget godt

Impulskontrol - fravælge noget for at få lov/få noget bedre

Belønningsformer - f.eks. afstandsbelønning, blive i position til belønnig serveres og....

Leg - leg med fører, regler for legen, aflevere/slippe

Skrue op/ned for stressniveau - gennem leg/rolige øvelser (f.eks. søg)

Bagpartskontrol

Søgeøvelser

Tilbyde adfærd - hunden skal lære at lære, lære at den kan opnå noget gennem dens adfærd

Følge/blive hos ejer

Håndtering - tænder, poter osv.

Forholde sig i ro - f.eks. ligge på et tæppe e.l. mens andet foregår

Små sjove øvelser, som shapes frem - f.eks. gå rundt om noget/op på noget osv.

Targetøvelser - inkl. afstand, så hvalpen lærer at løbe væk fra fører

Miljøtræning

Link til indlæg
Del på andre sites

Hilseøvelser

 

både hund hilse hund

træner hilse føre

og træner hilse hund

Håndtering på bord plejer jeg at have med efter opfordring af min dyrlæge, hundene heromkring er simpelthen for dårlige til at blvie håndteret :-)

Tunnel

Gå pænt træning på gåtur

Lege med legetøj

Lære at være bundet af

promblemløsning omvejs problem f.ek.s at få hunden til at gå rigtig vej rundt om ting f.ek.s lygtepæl

 

og så se muligheder i alle øvelser til at variere dem f.ek.s indkald med diverse friste øvelser indkald med skjul, under gang igennem flok osv :-)

 

Så lidt nemme tricks.

 

Tunnel havde jeg vist glemt, det har vi også :-)

 

Fif til problemløsning er også en rigtig god ting at få nævnt - og i det hele taget snakke om sådanne ting i hverdagen! Håndtering på bord m.m. lægger implicit under handling, men ja - det er hammer vigtigt!

 

Tak, der var flere gode ting der :5up: Leg med legetøj har jeg også selv tænkt på, men det kræver, at jeg ved om jeg har de samme kursister næste gang :-/ Kan selvfølgelig bede dem om at tage med 'in case'... Er spændt på, hvor mange der vil huske det i så fald :mrgreen:

 

Glæder mig dælme, til jeg har et mere fast hold - man har jo tusind forskellige idéer!

 

Jo, dog som Budda også siger behøver en forbudsøvelse ikke være med godbidder i hånd, det kan også være en tallerken eller andet synligt med guf på, som

hvalpen vil hen til, det kan være personer/hunde den vil hen til og så meget andet, hvor stop med træ er adgangsbillette hen til det hvalpe vil (naturlig forstærker)

 

Ok, det var også sådan jeg havde forstået det :5up:

 

 

 

Med "underdanighed" hentyder jeg til en hvalps vilje til at ville indordne sig regler og grænser. Det er et ord som ofte bliver opfattet lidt negativt, men egenltig bare er at ville indordne sig.

 

Ok, på den måde - det var ikke lige det jeg ville betegne som underdanighed, men nærmere tillid og respekt. Troede du mente, om de skulle styrkes i deres adfærd overfor andre hunde, så de ikke smækkede sig ned på ryggen-agtigt :-) Og det kan man ikke ligefrem sige, at er et typisk kendetegn for berneren :-) Det går vel på ét eller andet plan ind under nej-øvelsen?

 

Okay. Noget jeg har haft gjort meget ud af tidligere, da jeg trænede i kuperet terræn, var fysisk opvarmning. Dette indebar gang og løb i terrænnet, op ad bakke ned ad bakke, over bumper og buler.

Efter nogle minutter, afhængig af alderen, lavede vi udstrækningsøvelser. Lige så blidt lære hvalpene at få strakt deres ben, dreje hovedet op og ned, bukke mv.

 

Jeg ved ikke om det er for langt ude for klubben, men netop med stor tunge hunde mener jeg det ville kunne forebygge senere skader hvis de lærte at blive varmet op og at blive udstrakt igen efter aktivitet.

Samtidig er det en god tillidskabende aktivitet og hvalpene lærer at blive befalet over det hele :-)

 

Det kunne være en rigtig god idé, jeg har bare næppe forstand nok på det til at føre det ud i livet. Udstrækningsøvelser har jeg aldrig praktiseret, udover lidt med Møffes bagben ifm. operationen og genoptræning. Men hvordan man gør det korrekt på alle leder og kanter, skal jeg næppe begive mig ud i. Men det påtænker du vel til aller sidst i træningen?

 

 

Mht. mindre selvstændighed/mere samarbejdslyst tænker jeg kompetancegivende aktiviteter som at "tage stand" for en godbid (tror jeg vi lavede på Møffes hvalpehold i sin tid) naturlig forstærker og i det hele taget vise hvalpen, at den får opfyldt sine ønsker ved at holde øje med hvad ejer foretager sig og ønsker af den

 

Giver det mening?

 

Fuldt ud - omend jeg intet kan huske om tage stand for godbid-øvelsen :lol: Kan huske, vi trænede nej, men ikke hvordan (har fået to forskellige metoder fra to forskellige trænere, hej ;-) )

 

Hvis jeg skulle have hvalpehold igen, ville jeg ikke fokusere ret meget på øvelser, men på følgende basisting (som hænger meget sammen)

 

Kontakt/fokus - se på ejer fører til noget godt

Impulskontrol - fravælge noget for at få lov/få noget bedre

Belønningsformer - f.eks. afstandsbelønning, blive i position til belønnig serveres og....

Leg - leg med fører, regler for legen, aflevere/slippe

Skrue op/ned for stressniveau - gennem leg/rolige øvelser (f.eks. søg)

Bagpartskontrol

Søgeøvelser

Tilbyde adfærd - hunden skal lære at lære, lære at den kan opnå noget gennem dens adfærd

Følge/blive hos ejer

Håndtering - tænder, poter osv.

Forholde sig i ro - f.eks. ligge på et tæppe e.l. mens andet foregår

Små sjove øvelser, som shapes frem - f.eks. gå rundt om noget/op på noget osv.

Targetøvelser - inkl. afstand, så hvalpen lærer at løbe væk fra fører

Miljøtræning

 

Rigtig fine øvelser - impulskontrol har jeg nok heller ikke lige lagt nok vægt på! Og afstandsbelønning, for dævlen ja...

 

Initiativlegene er jeg dog nok "nødsaget" til at holde til et minimum og dermed kun bruge i nogle øvelser... Ville hjertens gerne, men problemet er, at hvalpene rykker op til anden træner, når de fylder ½ år - og her bruges (næsten?) udelukkende lokning... Så det vil være trist at lære dem en masse om egetinitiativ, som de så ikke kan få råd til på det næste hold... Og bernere er tungere at danse med, så tror at mange ejere vil falde af på den og synes det bliver svært - især fordi det skifter mellem trænere.

 

 

 

Rigtig mange tak for jeres input, jeg har fået lidt at tænke over og overveje, hvordan jeg får proppet dem ind i træningen bedst muligt! Takker for alle forslag :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...