Hop til indhold

Ny lov i Schweiz: Kursus før man må købe hund


sonja77
 Share

Recommended Posts

Ifølge en ny lov i Schewiz skal man tage et teoretisk kursus i tre dele, før man må købe hund, og man er forpligtet til at tilmelde sig et træningskursus med hunden, når man først har fået den.

 

Der er også skærpede regler for at holde marsvin, undulater, heste, grise, geder, får og kyllinger samt for aflivning af fisk, hamstere, kattekillinger m.fl.

 

Må ta kurs for å få ha hund - bt.no

 

Artiklen er fra maj, så måske er det old news for jer... men jeg havde ikke hørt om det før. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo super godt! Hvis man da så kan blive enige om hvad de kurser skal indeholde... hvis det er principper med ryk i linen, hunden er nederst i hieraki, skal vide hvem der bestemmer osv., ja så kan man i mine øjne lige så godt lade være. Men hvis det er positive kurser med forstærkning af positiv adfærd osv. ja så synes jeg det er en glimrende ide! Men hvem skal bestemme hvad kurserne skal indeholde :vedikke::vedikke: Vi er jo ikke engang altid enige her på forum...

 

Men det vil helt klart være super fedt med sådanne kurser (hvis de er positive), og fedt efterfølgende at træning er påbudt (hvis man kan finde et sted at træne - mange klubber har jo lange ventelister og kan ikke tage alle ind).

 

Nå det var bare lige et par tanker herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husdyr (modsat kæledyr), som køer, får, grise etc

 

Takker! :-)

 

Det er jo super godt! Hvis man da så kan blive enige om hvad de kurser skal indeholde... hvis det er principper med ryk i linen, hunden er nederst i hieraki, skal vide hvem der bestemmer osv., ja så kan man i mine øjne lige så godt lade være. Men hvis det er positive kurser med forstærkning af positiv adfærd osv. ja så synes jeg det er en glimrende ide! Men hvem skal bestemme hvad kurserne skal indeholde :vedikke::vedikke: Vi er jo ikke engang altid enige her på forum...

 

Men det vil helt klart være super fedt med sådanne kurser (hvis de er positive), og fedt efterfølgende at træning er påbudt (hvis man kan finde et sted at træne - mange klubber har jo lange ventelister og kan ikke tage alle ind).

 

Nå det var bare lige et par tanker herfra.

 

Forhåbentligt baserer de kurset på de videnskabelige teorier om straf og forstærkning og kommer ind omkring de bieffekter, de forskellige metoder har vist sig at have. AKA går hele vejen rundt i emnet og holder sig ikke til én metode, men fortæller om teorierne bag og hvordan man bruger dem i hverdagen - på en letforståelig måde.

 

Og hvis man følger de videnskabelige metoder, så er der jo ingen tvivl om, hvad der vil blive "promoveret", da aversive metoder har nogle kendte bivirkninger som ikke just er... Ønskelige, i nogen som helst samfund. Såsom aggressivitet, både rettet mod fører, men også mod andre individer.

 

Personligt kan jeg ikke se, at det er så besværligt at stykke sammen. Det kan bare tage nogen tid. Man kan jo uddanne folk som dyrepassere og inden for det fag lærer de netop om klikkertræning af dyrene i zoologiske haver, f.eks.

 

(men jeg ved jo så selvfølgelig ikke, om det er blevet gjort på denne måde)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hesselballe
Det er jo super godt! Hvis man da så kan blive enige om hvad de kurser skal indeholde... hvis det er principper med ryk i linen, hunden er nederst i hieraki, skal vide hvem der bestemmer osv., ja så kan man i mine øjne lige så godt lade være. Men hvis det er positive kurser med forstærkning af positiv adfærd osv. ja så synes jeg det er en glimrende ide! Men hvem skal bestemme hvad kurserne skal indeholde :vedikke::vedikke: Vi er jo ikke engang altid enige her på forum...

 

Men det vil helt klart være super fedt med sådanne kurser (hvis de er positive), og fedt efterfølgende at træning er påbudt (hvis man kan finde et sted at træne - mange klubber har jo lange ventelister og kan ikke tage alle ind).

 

Nå det var bare lige et par tanker herfra.

 

For nogen (læs: alle dem der ikke deltager af sig selv og måske har det største behov) er et mindre godt kursus vel bedre end intet kursus overhovedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg tænker også, at kurses´et omhandler mest om dyrhold. Det at have hund, forsikringer, pleje, foder osv... -lovpligtige ting.

 

Derefter skal de jo til hvalptræning. Der må så alt det andet med træning, opdragelse osv indgå i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt om det før, men jeg syntes det er en rigtig god ide :-D

 

Når jeg ser hvordan nogle mennesker er som hundeejer, så syntes jeg det er en rigtig god ide.

 

Syntes bestemt også der skal være regler for hvornår en hund må få hvalpe, og regler for hvem der må få hvalpe med hvem. Som det er i dag avler nogen mennesker på hvad som helst og desværre også på hunhunde der er alt for unge til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt tiltag, men det kræver at der er nogen til at sørge for lovene bliver fulgt.

Det var også min tanke. Hvordan søren finder man lige ud af hvordan en guldfisk er blevet aflivet? :vedikke: Men ellers synes jeg det er et super fint tiltag og jeg ville ønske, at der generelt var lidt mere fokus på dyrevelfærd herhjemme og lidt mere tidssvarende regler. Jeg synes, det er super fint at der er regler om marsvin og undulater og helt specifikke regler i stedet for som herhjemme, hvor det vist bare hedder, at dyret ikke må udsættes for unødvendig smerte og gene eller sådan noget? For det kan folk åbenbart ikke altid finde ud af hvad er :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...