Hop til indhold

Lære en hund at lege

Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg har en sød men vild unghund (Benny), som synes det er MEGET sjovt at tyre ind i min voksne hund, både når Egon ser ham komme og når han ikke ser det. Desværre har min voksne nu i et par uger haft ret ondt pga diverse ting der skulle rettes ved kiropraktor (vi har været der en gang og har tid igen i dag), og jeg kan se han er blevet ret hysterisk når han spotter at Benny skal til at gøre det. Tror selvfølgelig at det gør ondt, men overvejer også om det kan være med til at Egons bækken hele tiden bliver slået skævt?

Så prøver altså at stoppe det (hvilket jeg har gjort i lang tid), men er virkelig i tvivl om hvordan jeg gør det rigtigt, må da indrømme det ofte kommer pludseligt og jeg bare får brølt nej, men det er jeg ikke så glad for, både fordi at sker det mens de leger vil jeg jo ikke at det betyder nej i må ikke lege, og derudover er jeg i tvivl om det bare gør at Egon endnu mere overlader irettesættelsen til mig.

Han formår desværre ikke selv at sige fra så Benny hører efter, Egon bliver rigtig sur og growler af ham men det skider Benny altså højt og flot på...... Egon er sådan en hund der ignorerer sig ud af de fleste ting og er kun 2 gange blevet RIGTIG sur, men der forstod Benny også med det samme (den ene gang var Benny der stjal hans tyggeting og bagefter blev ved at dutte ham i hovedet med den, den anden kan jeg sgu ikke huske).

Det er i rigtig mange situationer, både ud af det blå, på tur, når de leger osv. Det er altså virkelig en sjov leg, ifølge Benny :rolleyes: Han kan, hvis jeg når det, godt løbe mod Egon men lige præcis bare undlade at klaske ham, hvis jeg får brølt nej i tide. Så som sådan tror jeg godt han ved hvad det drejer sig om.

Udover det her, så leger de ellers rigtig godt sammen, de er lige feje med at bide i hale og lige søde med at passe på hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en ung hund som også gjorde det ved min gamle hund. Han sagde heller ikke fra, og det var faktisk ikke så rart for min gamle hund.

Jeg prøvede også nej og alt mulig andet, men først den dag hvor jeg virkelig fik nok og LØB hen da han gjorde det, kastede snoren i jorden ved siden af ham og skreg at "DET VIL JEG BARE IKKE HAVE" lod han være. Super upædagogisk, og den stakkels hund blev noget betuttet. Men de legede fint efterfølgende, og jeg oplevede ikke andre problemer. Han gjorde det ikke efterfølgende.

Men han var også en forholdsvis blød hund - ved ikke om en samojede bare vil glo og sige "f*ck dig" :mrgreen:

Og vil måske heller ikke anbefale metoden, men for pokker hvor blev jeg bare vred til sidst og min stakkels gamle hund synes bare ikke det var sjovt mere.

Hvis du kan stoppe ham med nej, så vil jeg gøre det. Du kan jo ikke rigtig forhindre det ellers. Han kan jo ikke have snor på når de leger, så han ikke får muligheden for det.

Der kommer sikkert andre gode (og meget meget meget bedre og mere konstruktive) bud på banen, men jeg havde gjort ALT for at stoppe det. Også hvis det betød at sige nej. Evt. kunne du jo fjerne ham når han har gjort det. Det skal bare gå så pokkers hurtigt for at de forbinder det med det de lige har gjort :hmm:

Jeg ved det ikke. Jeg løste det ved at mit temperament en dag løb af med mig :oops: det sker yderst sjældent og synes ikke det er fair for hunden. Men jeg fik bare nok, og synes det var synd for gamle Vaks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har bestemt respekt for mig når jeg endelig bliver rigtig vred, men synes faktisk jeg har lydt MEGET sur og han efterkommer det også en del gange efterfølgende, men så pludselig, så kører hormonerne og slam-bang.

Gør ofte det med at stille mig i mellem, meget bestemt, og det reagerer han også på - Egon gemmer sig bag mig, så han synes jo bare det er super, men ja, ved sgu ikke. Forstå mig ret, vil selvfølgelig passe på ham, jeg ved bare ikke om jeg fodrer hans anti-sige fra på den måde?

Men det kan godt være jeg bare skal være endnu mere over ham, nu har vi næsten haft 14 dage hvor han ikke har gjort det en eneste gang pga Egon har været noget skidt tilpas, men nu har han det lidt bedre og i går på slutningen af turen, prøvede han atter på det (han var i snor så det var så nemt, det kunne ikke lade sig gøre).

Tror altså han synes det er sjovt på en teste grænser agtig måde, muligvis er det nået til, der sker jo ikke noget ved det så længe damen bare ikke kigger :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Benny jo været her i dag og da vi skulle ud at gå, smuttede begge kræ selvfølgelig ud af døren uden snor..

Bassil er ret besidderisk over HANS HAVE, så mon Benny i dag har lært at det er pænt træls at blive tromlet?

og selvfølgelig blev det stoppet asap, men jeg kan altså ikke følge med to hunde der SPURTER afsted!

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har bestemt respekt for mig når jeg endelig bliver rigtig vred, men synes faktisk jeg har lydt MEGET sur og han efterkommer det også en del gange efterfølgende, men så pludselig, så kører hormonerne og slam-bang.

Gør ofte det med at stille mig i mellem, meget bestemt, og det reagerer han også på - Egon gemmer sig bag mig, så han synes jo bare det er super, men ja, ved sgu ikke. Forstå mig ret, vil selvfølgelig passe på ham, jeg ved bare ikke om jeg fodrer hans anti-sige fra på den måde?

Men det kan godt være jeg bare skal være endnu mere over ham, nu har vi næsten haft 14 dage hvor han ikke har gjort det en eneste gang pga Egon har været noget skidt tilpas, men nu har han det lidt bedre og i går på slutningen af turen, prøvede han atter på det (han var i snor så det var så nemt, det kunne ikke lade sig gøre).

Tror altså han synes det er sjovt på en teste grænser agtig måde, muligvis er det nået til, der sker jo ikke noget ved det så længe damen bare ikke kigger :rolleyes:

Jeg synes ikke at din ældre hund skal tvinges til at sige fra. Enten gør de det så snart hvalpen er over hvalpestadie, eller også så gør de det ikke. Det er i hvert fald min erfaring. Det er meget muligt at jeg tager grueligt fejl. Jeg ville helt sikkert hjælpe din ældste hund. Men min gamle hund var også 9-10 år da det skete, så synes han var for gammel til den behandling, og synes ikke at han selv skulle sige fra.

Men jeg skal ikke rigtig kunne råde og vejlede dig, som sagt ved jeg ikke sååå meget om hundeadfærd. Kan kun fortælle dig om min sparsomme erfaring og hvad jeg ville have gjort/har gjort i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke at din ældre hund skal tvinges til at sige fra. Enten gør de det så snart hvalpen er over hvalpestadie, eller også så gør de det ikke. Det er i hvert fald min erfaring. Det er meget muligt at jeg tager grueligt fejl. Jeg ville helt sikkert hjælpe din ældste hund. Men min gamle hund var også 9-10 år da det skete, så synes han var for gammel til den behandling, og synes ikke at han selv skulle sige fra.

Men jeg skal ikke rigtig kunne råde og vejlede dig, som sagt ved jeg ikke sååå meget om hundeadfærd. Kan kun fortælle dig om min sparsomme erfaring og hvad jeg ville have gjort/har gjort i situationen.

Det har du helt ret i, selvfølgelig skal han ikke tvinges ud i at sige fra. Jeg gør det jo også automatisk, altså passer på ham, hvordan jeg nu end lige kan nå det.

Er da glad for dit indlæg, det må du ikke misforstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har samme problem stilling herhjemme... Rigtig overraskende, for jeg havde aldrig forventet at Dexter kunne blive træt af at lege :lol:

Vi fjerner Penny, stille og roligt... Der er ingen grund til at tvinge Dexter til at sige fra, men omvendt; Hvad så når de er alene? Et eller andet sted må man komme til et punkt hvor der bliver nød til at blive sat en streg og sagt: Nu stopper du!

Jeg tror der hvor dit problem egentlig er, er ikke så meget det at Benny vil lege vildt og Egon ikke vil, men at det jo netop (måske) er skadeligt, eller med til at øge smerterne hos Egon... Han laver jo bare ikke den sammenkædning, og siger derfor ikke fra... De fleste voksne hunde ved jo godt at det at ignorerer løser langt de fleste problemer...

Derfor synes jeg at du skal fortsætte med at sige stop når du synes det er nok... Netop fordi det kan forudsagde nogle smerter, som hunden ikke selv er bevidst om stammer derfra... Måske ikke med et brølende nej :lol: Men jeg kender det nu altså fra migselv, da Penny var mindre og hun nogen gange fik kastet sig ud i en lidt for vild leg, så reagere man jo bare instinktivt :lol: "Heldigvis" er hun ikke mærket af det; Hun kaster sig stadig ud i de selvsamme lege, efter hun er blevet større må hun dog klare sig selv :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har samme problem stilling herhjemme... Rigtig overraskende, for jeg havde aldrig forventet at Dexter kunne blive træt af at lege :lol:

Vi fjerner Penny, stille og roligt... Der er ingen grund til at tvinge Dexter til at sige fra, men omvendt; Hvad så når de er alene? Et eller andet sted må man komme til et punkt hvor der bliver nød til at blive sat en streg og sagt: Nu stopper du!

Jeg tror der hvor dit problem egentlig er, er ikke så meget det at Benny vil lege vildt og Egon ikke vil, men at det jo netop (måske) er skadeligt, eller med til at øge smerterne hos Egon... Han laver jo bare ikke den sammenkædning, og siger derfor ikke fra... De fleste voksne hunde ved jo godt at det at ignorerer løser langt de fleste problemer...

Nejnej, han bliver skam sur, han growler og skælder frygteligt ud men tror da udemærket at de begge ved at han ikke gør mere, og tror det er del af legen for Benny (dermed det jeg skrev om at teste grænser).

Ja de vil jo super gerne lege sammen og udover lige denne ting - som faktisk så vidt jeg husker sker YDERST sjældent i leg, så er de ret ligeværdige når de leger. Så min overskrift er nok lidt misvisende, eller dog, det er jo leg for Benny.

Tror altså også sagtens det kan ske når de er alene hjemme.

Derfor synes jeg at du skal fortsætte med at sige stop når du synes det er nok... Netop fordi det kan forudsagde nogle smerter, som hunden ikke selv er bevidst om stammer derfra... Måske ikke med et brølende nej :lol: Men jeg kender det nu altså fra migselv, da Penny var mindre og hun nogen gange fik kastet sig ud i en lidt for vild leg, så reagere man jo bare instinktivt :lol: "Heldigvis" er hun ikke mærket af det; Hun kaster sig stadig ud i de selvsamme lege, efter hun er blevet større må hun dog klare sig selv :lol:

Ja det går jo pisse hurtigt! Hvis nu bare man lige kunne se det på ham lidt hurtigere, så havde det sgu været lidt nemmere. Men vi er faktisk super obs på de situationer hvor vi næsten kan forudsige at det kan ske og der er der ingen kære mor, der får han et kontant nej og afskåret muligheden for at ramme + han som regel bliver taget med ind eller bare bliver holdt i halsbåndet til han er kølet ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke en generel ting blandt ældre/unghund?

Det samme sker her i hvertfald. jeg tror de gør det som en kraftig legeinvitation og så for at fremprovokere en reaktion.

Sheila holdt hurtigt op med at turde komme helt hen til mig på kald, hvis mysla var kommet først frem, for så blev hun jordet af lykkelig mysla.. Hun ignorere hende bare, men stopper så tit op, da det tager farten af mysla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal alti sørge for, at tage Karla ud af bilen først... ellers så står Johna klar til springe i hovedet på hende når hun springer ud af buret :roll: Hvis jeg skal træne eller lege med Karla, bliver Johna bundet af eler lukket væk... ellers så springer hun på Karla konstant - i mine øjne fordi hun ikke kan håndtere at Karla er fokuseret på mig istedetfor hende...

Når de løber frit og leger er det ikke så slemt... Johna forsøger at gøre, som du beskriver din yngste, men det har Karla fundet veje ud af ved at stoppe op og hoppe et halvt skridt baglæns, så Johna misser....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan det da meget vel være! Hvis mange oplever det.

Men - er det i orden, synes du? At den ene hund ikke tør komme hen?

Nej for søren! Synes ikke det er iorden at sheila ikke har mod på at løbe helt hen til mig, hvis mysla er der i forvejen. Men at ændre det er godt nok svært!

Da de var yngre blev sheila også hyrdet og jagtet hvis de begge blev kaldt på, så feks kunne man se mysla kigger efter sheila, hvis jeg kaldte på hende og så så snart sheila løb mod mig, stormede mysla i mod hende...helt sikkert fed leg, for mysla. Men sheila reagerede jo også engang imellem som mysla ventede på- med fangeleg:)

"

Det er mysla så stoppet med. Nu kommer hun helt hen til mig og så kan jeg bare holde hende fokus på mig, så "tør" sheila komme. Tør står i citationstegn, da hun jo ikke er bange, hun forudser bare en lammer, så hellere være fornuftig og sætte farten ned og dæmpe, hvilket virker.

Men hvis sheila har været ude af syne eller på anden måde væk fra hende mere end få minutter, så bliver hun modtaget af sådan et hop og kys i øret.

Begge piger bliver desuden udsat for lidt samme opførsel af stort set alle de hunde de har været tanter for da de var hvalpe..sådan en lidt voldsom hilsning. Og det tror jeg er ret normalt i en unghunde/voksen relation:)

Nu er sheila så så heldig at mysla er meget mindre end hende selv, så det gør knap så ondt, som det må gøre på din ældste. Sheila siger i hvertfald også fra hvis hun mødes af en lammer af en hund på hendes egen størrelse og hvis du kan, er det da bedst at stoppe det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej for søren! Synes ikke det er iorden at sheila ikke har mod på at løbe helt hen til mig, hvis mysla er der i forvejen.

Gav heller ikke rigtigt mening sådan som jeg kender dig - jeg misforstod bare indlægget :-D

Men at ændre det er godt nok svært!

Da de var yngre blev sheila også hyrdet og jagtet hvis de begge blev kaldt på, så feks kunne man se mysla kigger efter sheila, hvis jeg kaldte på hende og så så snart sheila løb mod mig, stormede mysla i mod hende...helt sikkert fed leg, for mysla. Men sheila reagerede jo også engang imellem som mysla ventede på- med fangeleg:)

"

Det er mysla så stoppet med. Nu kommer hun helt hen til mig og så kan jeg bare holde hende fokus på mig, så "tør" sheila komme. Tør står i citationstegn, da hun jo ikke er bange, hun forudser bare en lammer, så hellere være fornuftig og sætte farten ned og dæmpe, hvilket virker.

Men hvis sheila har været ude af syne eller på anden måde væk fra hende mere end få minutter, så bliver hun modtaget af sådan et hop og kys i øret.

Begge piger bliver desuden udsat for lidt samme opførsel af stort set alle de hunde de har været tanter for da de var hvalpe..sådan en lidt voldsom hilsning. Og det tror jeg er ret normalt i en unghunde/voksen relation:)

Nu er sheila så så heldig at mysla er meget mindre end hende selv, så det gør knap så ondt, som det må gøre på din ældste. Sheila siger i hvertfald også fra hvis hun mødes af en lammer af en hund på hendes egen størrelse og hvis du kan, er det da bedst at stoppe det..

Ja mega svært, men altså, vi prøver i hvert fald bare videre med nej og stå i vejen, soooome day må det da synke ind. Han er jo også bevidst om det eftersom han nogle gange lige præcis lader være.

Interessant med det du skriver om relationen ung og ældre imellem, du har garanteret ret - er vel så kun et problem når den ældre hund ikke gør noget ved det, af den ene eller den anden grund.

Link til indlæg
Del på andre sites