Hop til indhold

Retriever - "jordens nemmeste hund"


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

 

På det kursus, jeg nævnte tidligere, viste instruktøren faktisk lige nøjagtigt hvor nemt det er at komme til at lave den slags kæder. Hun demonstrede det med en af sine egne hunde. Husker ikke hvad øvelsen skulle have været, men det endte med at hunden både duttede til en kaffekop og snurrede rundt om sig selv, inden den gjorde det den skulle have gjort :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 108
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Forresten, angående retriever og løbsk tæve duft, jeg har flere gange hørt og læst at der er flere retrievere som simpelthen er FOR dameglade og det muligvis kan have noget med avlen at gøre, altså som i andre racer også, hvor man avler efter udseende og hanhunden skal se MEGET hanhundeagtig ud men samtidigt får alt for meget testosteron, som så igen gør det sværere at få det ud af hunden som den egentlig er lavet til, fordi den bare tænker på damer hele tiden.

 

Og alt snakken om brune labradors som er avlet væk fra at gide at apportere. Tror slet ikke det er alle brune labrador'er, men har da hørt om det flere gange.

 

Ja det er desværre rigtig slemt med labradoren (nogle linjer). Heldigvis er barney ikke manisk - bare MEGET dameglad, men slet ikke på den der måde som du hentyder til (ved lige hvad du mener og kan se det for mig). Men det har været en svær forstyrrelse for ham.

 

Og så skal det heller ikke forståes som at min retriever ikke ville apportere. Men han havde tendens til at tygge meget i apporten, gad ikke træbukken, og nogle andre småting som skulle fikses. Så det var også at arbejde med overhovedet at tage den i munden. Så på den måde fik vi det ikke bare foræret som nogen tror :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Så kan det være jeg har misforstået MM (Undskyld MM :-D). Jeg forstod det sådan at hun mente at det var svært for borderen at arbejde selvstændigt i de store øvelser, fordi det er en meget samarbejdsvillig hund :stupid: måske jeg bare skulle gå i seng og læse/skrive bedre i morgen :roll::mrgreen:

 

 

Tak for alle jeres svar. Jeg er allerede blevet lidt klogere på det. Tænker nu at nogle folk ser at retrievere er gode til at byde ind og som regel godt kan lide at arbejde og er forholdsvis lette at motivere, og det får det til at se enormt let ud at træne dem. Hvilket det jo så til dels også er :hmm: men at der så er andre udfordringer som nogle folk måske ikke lige er opmærksomme på.

Tak for hjælpen med at opklare min undren :mrgreen:

 

Oh no - De er skam nooooget mere selvstændigt arbejdende end man sådan lige skulle tro, fordi bc'en altid bliver beskrevet som sådan en pleasende hund, der gør alt for at behage føreren.

Men man skal ikke tage fejl, de har ofte deres helt, helt egen mening om hvordan tingene skal gøres, hvis ikke man som fører er skarp nok til at være på forkant med det :engel:

 

Nå ja... Og der er jo ikke den store forskel på en rundering og et feltsøg.

I begge øvelser har hunden fået en opgave.

I feltsøgen skal den løbe ud, finde genstand, komme tilbage og aflevere genstand.

I rundering skal hunden også løbe ud, også selv finde figurant og enten komme tilbage med bringsel eller påbegynde halsgivning.

 

Og selvfølgelig er der udfordringer med at træne hund - Det uanset race.

Forskellen ligger bare i hvilke udfordringer man har og hvor nemme de er at gøre noget ved.

 

Nogle hunde er bare nemmere at træne til nogle ting end andre hunde.

Og fakta er, at ingen hunde eller racer er bedre end deres fører. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har de en giga aktions radius - HVOR stor en aktionsradius de kan have kom faktisk lidt bag på mig, selvom det selvfølgelig er fuldstændig indlysende.

Det kombineret med at de nogle gange absolut mener, at de selv har fuldstændig styr på hvad der skal ske kan godt være ret interessant. :mrgreen:

Oh yes... Interessant... er ordet... :lol:

 

Så kan det være jeg har misforstået MM (Undskyld MM :-D). Jeg forstod det sådan at hun mente at det var svært for borderen at arbejde selvstændigt i de store øvelser, fordi det er en meget samarbejdsvillig hund :stupid: måske jeg bare skulle gå i seng og læse/skrive bedre i morgen :roll::mrgreen:

 

 

Tak for alle jeres svar. Jeg er allerede blevet lidt klogere på det. Tænker nu at nogle folk ser at retrievere er gode til at byde ind og som regel godt kan lide at arbejde og er forholdsvis lette at motivere, og det får det til at se enormt let ud at træne dem. Hvilket det jo så til dels også er :hmm: men at der så er andre udfordringer som nogle folk måske ikke lige er opmærksomme på.

Tak for hjælpen med at opklare min undren :mrgreen:

Jeg tror at vi skal se det som at vores racer (for vi får jo tit de samme ting skudt i skoene) er taknemmelige at træne, frem for nemme at træne. For det er de, ingen tvivl om det. De vil og de gider og de er som regel letmotiverede, sammenlignet med så mange andre racer. MEN derfor har vi også vores problemer, som andre måske ikke ser. Og de problemer ved man ikke rigtig hvad er, før man har stået med dem selv. Og selv tak for en rigtig spændende og god debat! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

 

Bare nysgerrig - hvorfor er lydighed ikke til små hunde? Bortset fra springet, som er urimeligt højt for små.

 

De små hunde skal gøre det samme som de store - på den samme tid. Dvs. de skal finde eks. 4 genstande på samme antal minutter som eks. en retriever. Også selvom det er i tæt lyng hvor det tager lang tid for en lille hund at kæmpe sig igennem - der har retrieveren altså en fordel med sine lidt længere ben - den kan hurtigere komme rundt og kan tage fært over lyngene. Det samme i eftersøgningen hvor hunden skal løbe rigtig rigtig meget i skoven (igen på tid). En stor hund kommer altså hurtigere frem. Og så er nogle dommere så strenge at de kan finde på at stoppe en lille hund og sige at den ikke søger - blot fordi den har næsen højt (for at få fært i eks. tæt lyng) og ikke har næsen nede som de store hunde jo naturligt har, fordi de er det højere.

 

Så der bliver ikke taget hensyn til de små hunde i DcH - desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

 

Bare nysgerrig - hvorfor er lydighed ikke til små hunde? Bortset fra springet, som er urimeligt højt for små.

 

Når man kommer op i de højere klasser i DcH, så har de små hunde svært ved at bære apporten, som kan veje op til 2 kg.

De har problemer i eftersøgningen, hvor terrænet kan være ganske svært at komme rundt i for så lille en hund og samtidig nå det indenfor tidsgrænsen.

 

Reelt set, så har de ikke en chance når de kommer op i A/E klasserne - Medmindre man har ret godt styr på at hjælpe hunden til at vælge løbebaner og det er ikke altid nok.

Desværre....

 

På det kursus, jeg nævnte tidligere, viste instruktøren faktisk lige nøjagtigt hvor nemt det er at komme til at lave den slags kæder. Hun demonstrede det med en af sine egne hunde. Husker ikke hvad øvelsen skulle have været, men det endte med at hunden både duttede til en kaffekop og snurrede rundt om sig selv, inden den gjorde det den skulle have gjort :lol:

 

Lyder bekendt :genert:

Shit, de laver hurtigt kæder de her bc typer :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

 

Bare nysgerrig - hvorfor er lydighed ikke til små hunde? Bortset fra springet, som er urimeligt højt for små.

 

Ha ha, det kan jeg lifligt se for mig! :sjov:

 

DKK's program passer vist lige godt til små som til store, men kan forstå at det ikke gør hos DcH?

Link til indlæg
Del på andre sites

Shit, de laver hurtigt kæder de her bc typer :engel:

Det er derfor jeg mener at en BC bør ha' en fører der er lidt hurtig i roen! Gad vide hvorfor jag så er inde på min nr. 2... :oops: Men lidt seriøst - en BC'er ikke noget for en fører der ikke er til "det hurtige", så bli'r man sq snøret omgående. Sådan lidt skarpt trukket op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha, det kan jeg lifligt se for mig! :sjov:

 

DKK's program passer vist lige godt til små som til store, men kan forstå at det ikke gør hos DcH?

 

Arh, jeg er jo sjællænder = på DKK-territorie, har for længst droppet DCH.

 

Men ja, jeg skal have en hund, der er klogere ned mig og kan rette mine fejl, fatter stadig ikke, hvordan Petrine er blevet så god, mens jeg har keglet rundt, hun kan nogle ting, jeg slet ikke har fattet endnu :mrgreen: en border ville være helvede for mig og jeg har ingen anelse, hvordan man træner 'ikke rive ned', så jeg er slet ikke misundelig, dog gad jeg godt en hund, som bare var klar hele tiden (og som havde en mave, med plads til mere end en times guffer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er derfor jeg mener at en BC bør ha' en fører der er lidt hurtig i roen! Gad vide hvorfor jag så er inde på min nr. 2... :oops: Men lidt seriøst - en BC'er ikke noget for en fører der ikke er til "det hurtige", så bli'r man sq snøret omgående. Sådan lidt skarpt trukket op...

 

:klap: det er da belastende, som du får formuleret tingene præcis i aften, hurtig i roen, det er der ingen, der kan beskylde mig for at være (på agilitybanen!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, jeg er jo sjællænder = på DKK-territorie, har for længst droppet DCH.

 

Men ja, jeg skal have en hund, der er klogere ned mig og kan rette mine fejl, fatter stadig ikke, hvordan Petrine er blevet så god, mens jeg har keglet rundt, hun kan nogle ting, jeg slet ikke har fattet endnu :mrgreen: en border ville være helvede for mig og jeg har ingen anelse, hvordan man træner 'ikke rive ned', så jeg er slet ikke misundelig, dog gad jeg godt en hund, som bare var klar hele tiden (og som havde en mave, med plads til mere end en times guffer)

 

Ja, en BC retter ikke dine fejl - opdager den at du ikke har styr på tingene så gi'r den dig en langemand og siger "ok, det her kører jeg bare selv"... Så nej, en BC er nok ikke lige dig, så! Men genkender godt det med at kun ha' plads til en begrænset mængde guffer (fra min coton) - derfor er legetøjsbelønning en hit! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: det er da belastende, som du får formuleret tingene præcis i aften, hurtig i roen, det er der ingen, der kan beskylde mig for at være (på agilitybanen!)

 

Heller ikke mig, sq... Men jeg kommer efter det! BC'eren skal dog ha' den der hurtige fører døgnet rundt. Lidt belastende, men det passer åbenbart til mig - så længe jeg ikke også skal være hurtig i kroppen døgnet rundt... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er derfor jeg mener at en BC bør ha' en fører der er lidt hurtig i roen! Gad vide hvorfor jag så er inde på min nr. 2... :oops: Men lidt seriøst - en BC'er ikke noget for en fører der ikke er til "det hurtige", så bli'r man sq snøret omgående. Sådan lidt skarpt trukket op...

Hurtig i roen er sgu' ikke nok.

fysisk skal man godt nok heller ikke være for sløv.....

 

Men kommer aldrig til at eje bc'er.

Elsker at blive udfordret :mrgreen:

 

Arh, jeg er jo sjællænder = på DKK-territorie, har for længst droppet DCH.

 

Men ja, jeg skal have en hund, der er klogere ned mig og kan rette mine fejl, fatter stadig ikke, hvordan Petrine er blevet så god, mens jeg har keglet rundt, hun kan nogle ting, jeg slet ikke har fattet endnu :mrgreen: en border ville være helvede for mig og jeg har ingen anelse, hvordan man træner 'ikke rive ned', så jeg er slet ikke misundelig, dog gad jeg godt en hund, som bare var klar hele tiden (og som havde en mave, med plads til mere end en times guffer)

 

Og hvor jeg bor så kan man vælge mellem DcH...... Og DcH.....

Der er minimum 1 1/2 times kørsel til nærmeste DKK træningsplads.

 

små maver kender vi godt.... Hader at stå og fumle med de mini godbidder Kaia får, for at hun ikke er stopmæt inden der er gået en halv time :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hurtig i roen er sgu' ikke nok.

fysisk skal man godt nok heller ikke være for sløv.....

 

Men kommer aldrig til at eje bc'er.

Elsker at blive udfordret :mrgreen:

 

 

 

Og hvor jeg bor så kan man vælge mellem DcH...... Og DcH.....

Der er minimum 1 1/2 times kørsel til nærmeste DKK træningsplads.

 

små maver kender vi godt.... Hader at stå og fumle med de mini godbidder Kaia får, for at hun ikke er stopmæt inden der er gået en halv time :roll:

Whut..??!!

Link til indlæg
Del på andre sites

OT, men reglerne for agility i den nærmeste omegn:

Forudsætninger for at komme på begynderagility:

Hunden kommer når der bliver kaldt, der er god kontakt mellem hund og fører. Små hunde skal være minimum 1 år og store hunde skal være minimum 1½ år. Hundene må ikke være overvægtige.

:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

OT, men reglerne for agility i den nærmeste omegn:

Forudsætninger for at komme på begynderagility:

Hunden kommer når der bliver kaldt, der er god kontakt mellem hund og fører. Små hunde skal være minimum 1 år og store hunde skal være minimum 1½ år. Hundene må ikke være overvægtige.

:damn:

 

Det står der også de steder, jeg træner, men!!! tror det vigtigste er, at de ikke forstyrrer de andre, hvis hunden bare er ....fraværende, så er det ikke verdens undergang

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Whut..??!!

iPad.... Not my friend.

kommer Aldrig til at eje ANDET end bc'er :mrgreen:

 

Men det er nok ikke så svært at regne ud det er det jeg mente :engel:

 

åh, det er bare så fantatiske og perfekte hunde til mig.

Kan næsten ikke vente til jeg har tiden til endnu en....

Link til indlæg
Del på andre sites

OT, men reglerne for agility i den nærmeste omegn:

Forudsætninger for at komme på begynderagility:

Hunden kommer når der bliver kaldt, der er god kontakt mellem hund og fører. Små hunde skal være minimum 1 år og store hunde skal være minimum 1½ år. Hundene må ikke være overvægtige.

:damn:

 

Det står der også de steder, jeg træner, men!!! tror det vigtigste er, at de ikke forstyrrer de andre, hvis hunden bare er ....fraværende, så er det ikke verdens undergang

 

Siger det samme som Petrinemor - det vigtige er at den ikke er til gene for de andre hunde på holdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har (haft, lige nu går det heldigvis bedre) nøjagtig det samme problem som TS :???: Noomi har været enormt svær at træne, hun gad ikke mad, bolde eller hvad jeg ellers fandt på, det eneste der talte i hendes verden var andre hunde og det kan altså være lidt svært at bruge som belønning :mrgreen: Jeg har også "ligget under" for den fordom, at en golden retriever er det nemmeste i verden at træne og dermed implicit at det er mig der ikke har styr på det :damn: Sjovt nok var min gamle Futte fuldstændig lydig, men det var måske begynderheld? :mrgreen: Jeg mødte endda en gammel barndomskammerat på en udstilling som havde en noget mere krævende race (efter hendes eget udsagn) og hun gad ikke at have en golden, for de var for nemme, hun kunne godt lide udfordringen, hvorefter hun, da hendes egen hund gjorde udfald mod en forbipasserende hund, hev den op i kinderne og råbte den ind i hovedet :damn: Tillykke med udfordringen, din største udfordring ligger nok i at komme i trit med moderne træningsmetoder :roll: :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...