Hop til indhold

Retriever - "jordens nemmeste hund"


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Synes det er et ret spændende emne, selv om jeg ikke har så meget nyt at byde ind med.

 

Synes det er lidt urimeligt, når det ikke opfattes lige så imponerende, hvis en hund af en race (border, schäfer, labrador, osv) gør det godt i en hundesport, som hvis en anden race gør.

 

På den anden side, kan jeg ikke sige mig helt fri for selv at blive lidt ekstra imponeret når en 'usædvanlig' race gør det godt.

 

 

Det er selvfølgelig stor forskel på individer og som det også tidligere er skrevet, så er nogle retrievere bare ikke specielt samarbejdsvillige eller apporterende, mens andre er.

Og sådan er det vel i alle racer.

 

Selvfølgelig er der nogen racer hvortil forskellige konkurrenceprogrammer er bedre egnet, alene på grund af hundens fysiske udformning eller mentalitet. Tror det bliver svært at få en labrador i en rævegrav og det bliver nok også lidt op af bakke at få den til at hente en flok får.

 

Selvfølgelig er der træls at starte til agility med sin basset og blive overhalet af alle sheltierne. Men forhåbentlig har ejeren valgt en basset fordi det var den race der opfyldt flest af kravene til netop denne ejers hund. Hvis et vigtigt krav til hunden var agility-karriere, havde han vel valgt noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 108
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nu for lige at svare på start indlægget, så tror jeg faktisk at noget af "problematikken" med retrieverne (ikke alle racer, inden for retrieverne) er at de er avlet til højre og venstre i en årrække, fordi at de fik et ry som "nemme familiehunde" og ikke på de individer der rent faktisk var som oprindeligt, så man er kommet længere og længere væk fra pleaser genet og det som retrieverne var lavet til, at vente og hente byttet til jægeren, en rolig hund der var let at omgås og lærte hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er lidt urimeligt, når det ikke opfattes lige så imponerende, hvis en hund af en race (border, schäfer, labrador, osv) gør det godt i en hundesport, som hvis en anden race gør.

Det er også fjollet, hvis nogen giver udtryk for det. Ingen hund bliver dygtig til noget uden at føreren har trænet med den i lange tider.

 

På den anden side, kan jeg ikke sige mig helt fri for selv at blive lidt ekstra imponeret når en 'usædvanlig' race gør det godt.

Jamen, det gør jeg skam også og jeg synes bestemt ikke, at der er noget galt i det. Den "usædvanlige" hunds fører har formentlig måttet kæmpe noget anderledes med hunden og det kan man da godt blive imponeret over, at vedkommende har gjort. Der går intet fra den "sædvanlige" hund af den grund.

 

Selvfølgelig er der træls at starte til agility med sin basset og blive overhalet af alle sheltierne. Men forhåbentlig har ejeren valgt en basset fordi det var den race der opfyldt flest af kravene til netop denne ejers hund. Hvis et vigtigt krav til hunden var agility-karriere, havde han vel valgt noget andet.

Nemlig. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle møder vel den slags "fordomme" om sin/e race/r. Hvadenten det er med positivt eller negativt fortegn.

 

 

Pudler er bare vildt intelligente. De regner det hele ud og kan faktisk gøre det hele selv. Det er jo en cirkushund.

 

Jeg er blevet mødt med meget undren over, hvor lidt min kan. For jeg må klart gøre noget forkert.

 

Men han kan opføre sig pænt og jeg kan have ham med alle steder.

Han forholder sig i ro indendøre, han er sød sammen med børn, stoler på mig i uvante situationer og følger mig igennem alt.

Han kommer når jeg kalder og vælger også gerne andre hunde fra (på trods af at han elsker, elsker, elsker at lege)

 

men jeg kan ikke dække ham af og gå fra ham. Han sidder bestemt ikke lige i en plads. Han har vist nok kun prøvet stå-øvelsen 2 gange.

 

Men det er helt sikkert, fordi jeg er doven. Ikke fordi jeg har valgt at prioritere det andet først :blink:

 

Rent personligt så opfatter jeg så ikke pudlen som intelligent. Samarbejdende ja, men ikke selvstændigt tænkende. De jeg kender, har det bedst, hvis de kan blive guidet meget.

 

Jeg kan ikke blive stødt over, at folk ikke forstår, jeg ikke bruger min "overintelligente" hunde til LP/rally andet. For jeg har verdens bedste følgesvend og familiemedlem :lun:

 

 

(og det er nok en del nemmere at få en pudel til at holde sig til en, end en..lad-os-sige-samojede. Pudlen løber som udgangspunkt ikke væk - den er bange for at blive væk :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sandheden er jo at man med nogle racer har bedre muligheder for at opnå de gode resultater end med andre. Selvfølgelig har den person der holder fat i linen en betydning, men den gennemsnitlige border collie er formentlig væsentlig lettere at arbejde med end den gennemsnitlige mops(jaja, ekstremt eksempel *gg*)

 

Jeg tror at der er en årsag til at retrieverracerne, schæferen og border collien er så udbredt i fx lydighedsprogrammet er at de bare er glade for at blive aktiveret(de har rent faktisk brug for det).

 

Men nu synes jeg altså bare der er pokkers stor forskel på de forskellige retrievere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sandheden er jo at man med nogle racer har bedre muligheder for at opnå de gode resultater end med andre. Selvfølgelig har den person der holder fat i linen en betydning, men den gennemsnitlige border collie er formentlig væsentlig lettere at arbejde med end den gennemsnitlige mops(jaja, ekstremt eksempel *gg*)

 

 

 

Men jeg tror også at der er en selvforstærkende effekt: Mange gode af en race i en hundesport og de nye der gerne vil være gode køber en hund af den race. Måske kunne en anden race gøre det sådan ca lige så godt (i nogle tilfælde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg tror også at der er en selvforstærkende effekt: Mange gode af en race i en hundesport og de nye der gerne vil være gode køber en hund af den race. Måske kunne en anden race gøre det sådan ca lige så godt (i nogle tilfælde).

 

Men omvendt er det vel ikke underligt at retrieverne er i flertal på en træningsplads. Det er trods alt den mest udbredte race her i landet...

 

selv håber jeg bare på at alle løber hund med en tredjedel hjerte og to tredjedele forstand :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en langhåret dværggravhund, der går nordisk spor, og jeg har selv været på bjergvandring flere gange med mine dværgpinschere, de kunne løbe en hel dag i bjergene uden problemer.

 

Så små hunde kan sagtens være udholdende.

 

Ja da. Et at problemerne mange oplever med f.eks. småterriers og gravbasser er jo netop at de nægter at give op. Det kan man enten bruge til noget konstruktivt eller få imod sig afhængig af hvilken indstilling man har til opdragelse og træning. Men se for dig denne gravdværghund eller dine små pinchere for dig på en A - E eftersøgning eller frit søg på tid i et terræn med forhindringer de store hunde kan hoppe over.

Min cairn ville f.eks. godt have kunne gå et frit søg i en halvhøj roemark og klare de andre opgaver, men hun ville være langt mere smadret efter en konkurrencedag end min labrador, som trods en fantastisk kondition, var pænt træt efter en konkurrencedag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anerkender et hver godt resultat med en hund, men bliver sgu mere imponeret af en westie i Eliteklassen i DKK og en Gravhund i E-klassen i DcH.

Jeg har haft mange sjov hunde og hunderacer i min tid, og har haft mange sjove træningsproblematikker med f.eks min pinscher.

Men jeg bliver nød til at sige at hvis jeg skal vælge en nem hund (for mig og det jeg har lyst til at lave) i morgen, så bliver det en retriever af engelske linjer. Klart de nemmeste hunde jeg har haft. Sociale, venlige, easy going, trænbare og ikke på væggen hvis jeg bliver holdt i sengen. Jeg elsker mine retriever lige meget af denne grund og er helt vild stolte af de resultater vi har opnået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...