Hop til indhold

Et par spørgsmål om indkald

millemus
 Share

Recommended Posts

Jeg lufter en 2½ år gammel golden retriever, som i en periode ikke altid var så flink til at komme når der blev kaldt.

Jeg har så prøvet at forbedre indkaldet ved at gøre godbidderne ekstra indbydende, og også prøve at gøre mig selv lidt mere "spændende" og selvfølgelig rose, rose, rose når han kom. Og jeg har desuden så vidt muligt undladt at kalde, når jeg var rimeligt sikker på, at han ikke ville komme fordi han var voldsomt optaget af at snuse og lukkede helt af for omverdenen.

Jeg har også brugt meget, at kalde ham til mig kun for at give ham en godbid - og så ladet ham løbe igen, så det ikke kun betyder "snor på" at komme.

Det går meget bedre med indkaldet nu, synes jeg.

Jeg vil mene, at han i hvert fald kommer med det samme 8 ud af 10 gange, når jeg kalder.

Men så er et af mine spørgsmål:

Ofte kommer han uopfordret hen til mig - slikkende sig lækkersultent om munden fordi han ved, at jeg har noget lækkert i lommen. I disse situationer plejer jeg at rose ham og give ham en godbid.

Er det en god eller en dårlig idé at give ham godbidder når han kommer af sig selv og beder om det? Jeg plejer at bede ham om at lave en simpel øvelse ("sit" eller "på plads") inden han får godbidden, når han kommer af sig selv.

Og et andet spørgsmål:

Hvis jeres hund først kommer efter 3. eller 5. gang, I har kaldt på den - roser I den så stadig når den kommer og giver den en godbid? Eller sætter I bare snor på den og lader som ingenting?

Eller hvad er bedst at gøre i den situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svært at svare på, nu da det ikke er din hund og du ikke oplyser om hvordan/hvis ejeren træner ham.

Jeg går meget efter at indkald så vidt muligt skal være ufejlbarligt, så jeg træner med en virkelig super lækkerbisken og beder kun hunden komme i en situation hvor jeg ved den kommer. Kommer den af sig selv uden at blive kaldt får den ros og måske en godbid med mindre værdi. Jeg giver aldrig kommandoen mere end en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver også bare en godbid hvis de kommer uopfordret.

Er det indkald får de først en godbid når jeg har fat i halsbåndet. Dette skyldes at Dexter havde en tendens til at komme hen, få godbid og springe væk. Derfor er en del af indkaldsritualet (Specielt for ham) at han skal sidde, og vi har fat i halsbåndet. Så undgåes det altid... Men han får stadig godbid for at søge vores kontakt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Godt emne :)

Det er længe siden, at jeg har været aktiv herinde, men nu er jeg her igen :)

Jeg har øvet indkald med Ina RIGTIGT længe, da hun som udgangspunkt aldrig nogensinde har lært det; det er delvist min egen fejl, da hun ved hun er mere stædig end jeg er.

Vi øver det kun med line på stadig (jeg tør desværre ikke andet, medmindre vi er et indhegnet sted).

Ina er rigtigt svær, da hun hverken er madglad, legetøjsglad eller god til klikkere (hun ignorerer den, selvom hun ved hvad den betyder).

Nå, men efterhånden er hun ved at blive rigitgt god og hun kommer stort set første gang jeg kalder, hvor hun bliver rost til skyerne.

Hvis hun først kommer anden eller tredje gang bliver hun også rost, men ikke lige så meget og jeg prøver at få hende til at gå igen, så vi kan øve det en gang mere, for at glemme denne gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver ikke godbid hvis hunden overhører, kan godt sige dygtig fordi den kom hen men ikke mere end det og kun hurtigt - har lært af min søde træner at belønne for DET MAN VIL HAVE, ikke det næstbedste.

Fra hundens side tror jeg også det vil give bedre mening med tiden, at man er konsekvent med hvordan man ønsker indkaldet skal se ud, og det er en hund der vender sig og kommer første gang, ikke efter 4 minutter eller efter man har kaldt 7 gange.

Hvad hvis du vender om og går modsatte vej? De fleste hunde følger nok efter og så har du jo opmærksomheden igen? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites