Hop til indhold

To (eller flere) hunde - særlige problemer


Umulia
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

mit største problem må være at de gejler hinanden op...altså alt uønsket adfærd kan man jo lige samarbejde om at fordoble...:mrgreen:

 

Og så kan de med de fleste når de er afsted hver for sig...men jeg tror sgu de går i flokmode pg rotter sig sammen, hvis de skulle være sammen med en af deres hundevenner sammen...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores farer også ud for at hilse gæsterne velkommen - med gøen indtil folk er kommet indenfor og derefter hopper de op og ned indtil folk siger hej - og det er bare sådan det er :genert: Nu har vi heldigvis små hunde som ikke kan vælte nogen omkuld, det gør også en forskel - men det er ikke noget som genere mig eller nogen af de som kommer fast i huset - så det gider jeg ikke bruge tid på at træne da jeg tror, og ligesom også kan fornemme udfra denne tråd, vil være et større projekt :lol: og skulle vi så få besøg af nogen som ikke kommer her så ofte, og som ikke bryder sig om det, så kan hundene lukkes væk fra bryggerset til gæsterne er kommet af tøjet og helt indenfor.

 

Mht trækkeriet har vi to hunde som trækker - alene eller sammen, det er fuldstændig ligegyldigt. Det er et problem jeg har valgt ikke rigtigt at kaste min energi over, da jeg ved det nok vil give grund til meget mere irritation for mig end hvad godt er - 9 ud af 10 gange går vi alligevel steder hvor de går løse. Så når vi en sjælden gang imellem er nødsaget til at have dem i snor, så kan jeg godt leve med trækkeriet - de vejer trods alt kun 7,4 kg TIL SAMMEN. ;-)

 

Det største problem vi oplever med to hunde er at de kan gejle hinanden helt vildt op til at gø af hunde vi møder! Dét er noget vi træner meget intensivt på hver gang chancen byder sig, for jeg gider simpelthen ikke høre på det!, så dér bliver energien lagt fremfor gæsteproblematikken og trækkeriet - der sker heldigvis hele tiden fremskridt mht gøeriet af andre hunde, så det går dog den rigtige vej - men det kræver noget ekstra, når de er to til at gejle hinanden op til det! :roll:

 

Og så har vi også den evindelige problematik med at alt hvad Ayo har bare er SÅ meget bedre end det Liva har - selvom det er præcis det samme! :stupid: Det er Liva virkelig slem til. Heldigvis gøer hun dog ikke af Ayo, hun stirrer og følger hende bare ekstremt intensivt. Og indimellem kommer hun med et lillebitte "Orrruhhh" - meget forsigtigt dog. Men vi forsøger at aflede hende til at tage noget andet i stedet for, da Ayo ikke rigtigt kan nyde den tyggeting hun fx ligger med, fordi nogen på kraftigste vis stirre alt næringen ud af den og følger hende som en lille skygge. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åbenbart er der nogle ting, man bare må leve med, når man har mere end én :lol: Men konkurrencen er også godt for noget - hvis man kalder på den ene, er det helt sikkert at den anden kommer først - tænk nu hvis man gik glip af en guf ;-)

 

Hehe ikke her.;) I hvertfald ikke fra den ene part...sheila er fløjtende ligeglad med hvad mysla foretager sig;)

 

Eneste undtagelse er hvis sheila selv er lækkersulten og mysla få noget eller hvis mysla finder mus!

 

Sheila er også meget den samme uanset hvad mysla gør.

 

Men mysla er så bare den der lige irriterende lillesøster der ikke vil gå glip af noget, maser sig foran, skal gøre alt hvad sheila gør og synes hende verden falder i grus hvis hun ikke får lov at være med;)

 

Og hun er noget af en engel når man har hende på tomandshånd;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ikke her.;) I hvertfald ikke fra den ene part...sheila er fløjtende ligeglad med hvad mysla foretager sig;)

 

Eneste undtagelse er hvis sheila selv er lækkersulten og mysla få noget eller hvis mysla finder mus!

 

Sheila er også meget den samme uanset hvad mysla gør.

 

Men mysla er så bare den der lige irriterende lillesøster der ikke vil gå glip af noget, maser sig foran, skal gøre alt hvad sheila gør og synes hende verden falder i grus hvis hun ikke får lov at være med;)

 

Og hun er noget af en engel når man har hende på tomandshånd;)

 

:lol: Har du stjålet mine hunde? Som snydt ud af vores hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ikke her.;) I hvertfald ikke fra den ene part...sheila er fløjtende ligeglad med hvad mysla foretager sig;)

 

Eneste undtagelse er hvis sheila selv er lækkersulten og mysla få noget eller hvis mysla finder mus!

 

Sheila er også meget den samme uanset hvad mysla gør.

 

Men mysla er så bare den der lige irriterende lillesøster der ikke vil gå glip af noget, maser sig foran, skal gøre alt hvad sheila gør og synes hende verden falder i grus hvis hun ikke får lov at være med;)

 

Og hun er noget af en engel når man har hende på tomandshånd;)

Lyder rimelig meget som her hjemme også :sjov:

 

Med hensyn til det der med at få gæster, så har jeg ikke løsningen. Asta har altid været helt vildt sød og rolig når der kom gæster der ikke lige var en del af den udvalgte tanteskare (tante = gå amok og kravl op i nakken af pågældende).

Nu efter Modjo er kommet til, farer hun hen og hopper og springer på alle gæster - det er faktisk et stort irritationsmoment... jeg burde virkeligt gøre noget ved det en af dagene :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det kommer meget an på hundenes psyke også. Bo var meget selvsikker, og følte ikke at han skulle konkurrere med nogen. Derfor kunne jeg gå med to hunde da jeg havde ham.

Der var følgende kombinationer: Bo/Valde, Bo/Chili, Bo/Vinnie.

 

Da Vinnie kom var Bo blevet så gammel og stabil, at han kunne gå løs over alt, så jeg kunne koncentrere mig helt om Vinnie. Og hun var mindre udadreagerende når han var med - det var i det hele taget ret perfekt.

 

Men siden Vinnie er blevet den ældste, er der gået kage i det. Vinnie/Leroy og Vinnie/Oluf = luftes hver for sig, og også mere ballade foran døren. Jeg håber at Oluf vokser til, og måske bliver lidt mere "Bo-agtig", men jeg er bange for at man måske kun er så heldig én gang i livet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tror jeg godt vi fangede... hos Umulia tror jeg stadig ikkd et går - fordi Vinnie vist har et rimeligt stort ressourceforsvar... hos mig er der intet ressourceforsvar, men guffer slår stadig ikke gæster.... så det ville blive valgt fra til fordel for at vælte til døren og råbe "yaaaah - jeg elsker dig - du kommer for at besøge mig!"

Vidste ikke at Vinnie havde det sådan, men for lige at uddybe, så er det jo ikke meningen at der skal være et reelt valg mellem godbidder og gæster. Vælger hunden gæsterne får den ikke noget ud af det, for så kommer de simpelthen ikke ind ad døren, og hunden tilbydes en anden aktivitet istedet (f.eks. fodersøg). Det er altid lettere at afbryde en adfærd hvis man kan iscenesætte en anden, hvor man kan gøre det positivt for hunden.

 

Nå, jeg skal jo ikke forsøge presse noget ned i halsen på folk men jeg synes det er en god video Siri har lavet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo. Gæster må jeg ærligt talt indrømme at enten bliver de låst inde eller også er der nogenlunde frit slag i haven :oops: Bare sådan en ting jeg aldrig nogensinde er kommet i gang med at træne.

 

På gåture kan de også køre hinanden op så det bliver en dyst om hvem der får mest ud af at snuse til et eller andet, Benny kan spotte at Egon snuser og TONSE tilbage lige i bærret på ham for at komme til. Det må han som regel ikke og kan heldigvis ret nemt stoppes.

Som regel går Benny forrest fordi Egon har det med at sakke bagud, så det var ligesom nemmest for alle parter, men noooogle gange vil Egon så gå forrest og så har vi balladen :lol:

 

 

Det som faktisk er det største problem er, at Benny når vi går alene med ham, sagtens kan gå løs og er rigtig dygtig til at holde øje med os. Når Egon er med - i snor vel at mærke - sker der bare et eller andet, Bennys radius er væææsentligt større og han bliver faktisk ret døv. Skrækkelig sygdom.

Ved ikke rigtigt hvad vi gør, andet end som nu, han er sjældent løs når Egon er med. Lidt træls faktisk, da det ellers gik så godt i lang tid. Vi øver selvfølgelig med ham alene, men er altså lidt svært når han jo KAN det når han er alene :vedikke:

 

Hvornår slipper du gæsterne ud igen? :hmm: :drille:

 

 

________________________________________________________________________________

 

Med mine gamle to gik det rimelig nemt. Men det var mest fordi den gamle var så velopdragen og veltrænet (mest af tidligere ejer :sjov:) og den yngre bare kopierede hans adfærd. Jo jo, der blev råbt røv, når der blev ringet på døren, men når jeg så gik ud til døren, så stod de pænt og ventede i gangen. Dog har de altid fået lov at blive hilst på med det samme - og de beholdt benene på jorden :hmm: Nok mere held end forstand, der.

 

For maaaange år tilbage, da jeg fik hvalp, mens jeg havde voksen hund, der fik vi næsten aldrig gæster. Vi boede på landet og familie og venner boede langt væk. Så jeg tror aldrig, hvalpen lærte det :lol: Når der endelig kom nogen, så var hun så glad, at hun overhoppede alt...hun ville gerne på skødet, den lille Riesen :lol:

 

Mange gæster nu er også hundeinteresserede, så de er også "slemme" til at hilse lidt overgearet på B. Så han forventer også den hilsen. Men ellers er han sød. Han får lov at være med ved døren, han holder benene på jorden, snuser og går rundt. Men igen...jeg erindrer ikke, at jeg har trænet det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...