Hop til indhold

To (eller flere) hunde - særlige problemer


Umulia
 Share

Recommended Posts

At have to hunde er på mange måder skønt, og jeg har aldrig fortrudt. Men der er også nogle ting, der gør livet mere besværligt.

 

Et problem jeg slås meget med lige pt. er, at hundene ikke er til at slæbe væk fra døren, når nogen banker på.

Jeg har trænet meget med dem, og de er super gode til at blive siddende i entréen selv om jeg går udenfor og lader døren stå åben - men altså kun når vi er alene. Kommer der fremmede til døren, er det som om de konkurrerer om at være den første til at tage imod.

Det samme gør sig i nogen grad gældende når man går tur med begge hunde, synes jeg. De trækker mere end når de går hver for sig, for sæt nu den anden fandt noget godt før man selv får snuset til det!

 

Vinnie adlyder umiddelbart når hun får besked på at holde sig tilbage, men når hun ser at Oluf ikke rykker sig fra døren, kommer hun selvfølgelig tilbage igen, for den lille skid skal da ikke have lov at hilse først! Så måske mangler jeg bare at træne lidt mere med Oluf... :hmm:

 

Tænkte på om andre med flere hunde også har noteret sig den slags forskelle i adfærd, og hvad I gør for at træne god opførsel når man er flere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, den med døren, når der kommer gæster gør sig også gældende her.

Jeg har trænet meget med Bella og Tulle om, at blive siddende, selv om der er nogen, der ringer/banker på.

Jeg fik min datter til, at hjælpe mig.

Hun ringede på og jeg fik hundene til, at sidde og gav dem kommandoen "bliv" og rejste de sig så igen, ja, så var det bare om, at starte forfra, indtil de havde forstået budskabet.

Vi trænede mange gange på en dag og til sidst kunne de blive siddende, mens jeg lukkede døren op og min datter kom ind.

Men efter vi har fået Rex og Obie er det gået lidt i sig selv igen, vi har ikke holdt træningen ved lige.

 

Gåturene er også her et problem og mine opfører sig ligesom dine, undtagen hvis jeg går tur med dem hver for sig eller hvis jeg har lækre godbidder med, men der er kun lige til, de har fået godbidden, så er det, det samme igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du beskriver lige de to problemer vi også intenst arbejder med....

 

Vi lufter ikke længere samlet når Penny skal være i snor.. Upædagogisk, men så snart hun ikke kan være forrest så SKRIGER hun, og er slet ikke til at få kontakt med, så det må trænes... en dag hun ikke har en hjerneblødning :lol:

Heldigvis kan hun jo gå løs, så oftest er hun løs og Dexter i snor, og så er det jo fint nok...

 

Problemet når vi får gæster er at de begge har en tendens til at hoppe op, og så er det som om at penny lander på Dexter, og så vil hun pludselig hellere lege, og så går det op i hat og briller... (Vi har en meget smal gang, ikke godt til hundeleg!)

 

Jeg har også lidt opgivet at træne det, mest fordi Penny bare virker som om hun er HELT væk....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo. Gæster må jeg ærligt talt indrømme at enten bliver de låst inde eller også er der nogenlunde frit slag i haven :oops: Bare sådan en ting jeg aldrig nogensinde er kommet i gang med at træne.

 

På gåture kan de også køre hinanden op så det bliver en dyst om hvem der får mest ud af at snuse til et eller andet, Benny kan spotte at Egon snuser og TONSE tilbage lige i bærret på ham for at komme til. Det må han som regel ikke og kan heldigvis ret nemt stoppes.

Som regel går Benny forrest fordi Egon har det med at sakke bagud, så det var ligesom nemmest for alle parter, men noooogle gange vil Egon så gå forrest og så har vi balladen :lol:

 

 

Det som faktisk er det største problem er, at Benny når vi går alene med ham, sagtens kan gå løs og er rigtig dygtig til at holde øje med os. Når Egon er med - i snor vel at mærke - sker der bare et eller andet, Bennys radius er væææsentligt større og han bliver faktisk ret døv. Skrækkelig sygdom.

Ved ikke rigtigt hvad vi gør, andet end som nu, han er sjældent løs når Egon er med. Lidt træls faktisk, da det ellers gik så godt i lang tid. Vi øver selvfølgelig med ham alene, men er altså lidt svært når han jo KAN det når han er alene :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke prøvet det som I taler om, men havde engang et problem med at børnene i området morede sig med at ringe på dørene hos os der havde hunde, for at få dem til at gø (og det virkede jo også). Jeg informerede så alle der kunne finde på at komme på besøg at de ikke blev lukket ind, med mindre de havde ringet på forhånd, og begyndte at kaste godbidder når det ringede på. Der gik ikke ret lang tid før klokken havde mistet sin betydning og det tror jeg er første skridt til en roligere modtagelse af gæster.

 

Jeg kunne godt forestille mig at man kunne udvikle metoden ved at kaste godbidder, først ved lyden af ringklokken, dernæst når døren bliver åbnet (og skulle hundene alligevel ville hilse, at man lukkede døren og startede forfra) indtil gæsterne kunne komme helt ind uden at hundene ville tage notits af dem. :vedikke:,.. tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt forestille mig at man kunne udvikle metoden ved at kaste godbidder, først ved lyden af ringklokken, dernæst når døren bliver åbnet (og skulle hundene alligevel ville hilse, at man lukkede døren og startede forfra) indtil gæsterne kunne komme helt ind uden at hundene ville tage notits af dem. :vedikke:,.. tror jeg.

Bortset fra at hvor der er flere hunde, ville der være risiko for ressourceforsvar. Det kunne helt klart ikke virke hos os.
Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra at hvor der er flere hunde, ville der være risiko for ressourceforsvar. Det kunne helt klart ikke virke hos os.

Okay, den havde jeg ikke lige i tankerne, for jeg tror aldrig jeg har hørt om to hunde der bor sammen, der ikke kan enes om et fodersøg. Men du kender selvfølgelig dine hunde bedst,.. det var bare umiddelbart lige hvad jeg ville have gjort.

 

Hvad så med at træne det op som en signalkontrol- øvelse og bruge de besøgende som forstærkning?.

Link til indlæg
Del på andre sites

hahaha, hvor er det fedt at vi alle døjer med ca. nøjagtigt samme problemer... ligesom defleste af jer andre, så har jeg praktisk talt opgivet gæsteproblematikken... :roll: guffer virker ikke, for intet slår gæster... Hvis jeg ved der kommer nogen til døren, så bliver de lukket væk indtil gæsterne kommer ind... med mindre det er gæster jeg ved kan holde til at blive overfaldet :lol:

 

Og trækkeriet - ak! Karla kan godt gå pænt hvis de går sammen... men skal have et par reminders af og til.... Johna ... not so much! Jeg træner det stadig (halvhjertet), men må erkende, at det meste af tiden kører jeg bare steder hen, hvor de kan få lov at løbeløs... så slipper jeg for at blive iiriteret på hele gåturen :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, nu kan jeg godt se at jeg fik det til at lyde somom man skulle kaste en enkelt godbid ad gangen. Jeg mente selfølgelig en håndfuld, spredt ud over et område.

 

Den tror jeg godt vi fangede... hos Umulia tror jeg stadig ikkd et går - fordi Vinnie vist har et rimeligt stort ressourceforsvar... hos mig er der intet ressourceforsvar, men guffer slår stadig ikke gæster.... så det ville blive valgt fra til fordel for at vælte til døren og råbe "yaaaah - jeg elsker dig - du kommer for at besøge mig!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, nu kan jeg godt se at jeg fik det til at lyde somom man skulle kaste en enkelt godbid ad gangen. Jeg mente selfølgelig en håndfuld, spredt ud over et område.
Sådan forstod jeg det også :-D Og det gør ingen forskel - får man øje på den samme, er Fanden løs i Laksegade uanset hvor mange andre, der ligger ved siden af.
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså mit "gæsteproblem" kommer helt sikkert af, at jeg aldrig har krævet af Karla at hun skulle holde isg i ro eller afvente at gæsten kom ind... hun har altid fået lov at fare til døren og byde folk velkommen... og Johna er verdens største copycat - alt hvad Karla gør er det bedste, rigtigeste og fedeste... så det er jo ikke nogen overraskelse at det er som det er... lige med hensyn til gæsterne, så har jeg heldigvis små hunde - men jeg kan godt forestille mig, at velkomsten er noget anderledes voldsom i Casa de Umulia :lol:

 

Hos mig er det egentlig trækkeriet der er den største irritation... for den bliver helt sikkert værre, hvis de først går i "jeg vil være forrest" mode - så kan de trække som to små slædehunde begge to... Men det der er den allerstørste kilde til daglig irritation for mig, er egentlig Johnas ide om at alt Karla har er bedre end det hun selv har og hun vil have det... og så gør hun indtil Karla giver sig, eller til jeg tager tingen og ligger den væk... og det er bare ikke fair overfor Karla... men jeg kan åbenbart ikke bryde det :vedikke: det hjælper så heller ikke, at Karla ofte giver sig - fordi hun heller ikke orker at høre på hys-gø...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vores gør ikke når der kommer nogen til huset - ringer på og kommer ind. Det problem har vi aldrig haft - ikke en eneste lyd siger de. Vi har en skydedør fra køkken og ud i gangen og den bliver lukket når vi så går til døren - ingen af beaglerne forsøger at følge med men forholder sig afventende eller også bliver de bare liggende. Det er ikke noget vi har trænet hen i mod - det er bare sådan.

Hvis det er en gæst der så kommer ind - så får de lov at hilse - de hopper ikke sådan op af folk men rejser sig på bagbenene og står op, for bedre at kunne følge med. Når vi så sætter os - vimser de lige lidt rundt, men så aftager interessen og de går og ligger sig igen.

Det er kun hvis en uvedkommende kunne finde på at gå til havelågen, som er låst af - så starter gø koret - den vej må fremmede bare ikke gå ind :lol:

Vi havde en nat for nogen tid siden hvor der var en masse ballade ude på vejen og en flok unge var i slagsmål med hinanden - hold da kæft hvor var beaglerne tossede - så der er så forskel på hvornår de opfatter det som okay at gø vildt.

 

Glemte lige - vi går altid med beaglerne hver for sig - det er en beslutning der er truffet allerede før nr. to flyttede ind. Vi har en mening om at de skal have deres gå tur for sig selv og ikke trækkes med en irriterende følgesvend som måske vil i en anden retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine hvalpe kom i deres bur - med legetøj/tyggeting - når så de var kølet ned blev de lukket ud igen og så var dampen ligesom gået af.

 

Jeg formoder det er den der ulvetime hvor hvalpen bare er så overtræt at den ikke kan finde ud af bøh eller buh - og så hjælper det at have det her køle af sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Super.. :mrgreen:

 

 

Nå, men så kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan I håndterer to hunde der er oppe at køre. Hvordan får I dem til at falde ned?

 

Jeg var simpelthen grædefærdig i går og ved at flå hovedet af mig selv.. :oops: Det var især Magda der var slem til at være vild. Jeg ved ikke om det er fordi der var sket for meget og hun var stresset, eller hvad det var.. :vedikke: Men det var nærmest lige meget hvor rolig jeg var, at jeg ignorerede hende, råbte (:genert:), nussede hende for at få hende til at falde til ro, gav hende noget at spise/tygge i osv., så var hun stadig lige vild (bagefter). Det stod på i 2-3 timer, men specielt den sidste time var slem, for der ville Mikkel gerne have ro og havde lagt sig i sofaen (hvor hun ikke kunne komme op), så det blev hun frustreret over og "skældte ud", samtidig med at hun forsøgte at hoppe op. Det blev Mikkel så sur over, da sofaen er hans "helle", så han begyndte at gø af hende. Det hele kørte ligesom i ring og eskalerede med "sofa-episoden".

 

Til sidst faldt hun dog til ro og lagde sig langt om længe til at sove, men nøj, den aften trak tænder ud!

 

Min erfaring med hvalpe siger at i begyndelsen må man bare acceptere deres døgnrytme inkl. aftenflip/ulvetime - hvad man nu vil kalde det. Derfor er min filosofi at man lige så godt kan grine når de er i humør til sjov :mrgreen: Og bliver den ældre hund alvorligt forstyrret af hvalpen, må man sørge for at den får fred, og selv tage presset indtil hvalpen skvatter om - hvad den altid gør før eller siden. Jeg ved der er nogle, der påstår at man kan forhindre aftenflippet ved at køre hvalpen træt, tvangsnusse eller andre ting, men jeg har ikke personligt set det virke i praksis. Jeg tror de små størrelser simpelthen har brug for at bearbejde dagens indtryk ved rigtigt at rase ud inden de skal sove. Det går over af sig selv hurtigere end man regner med - og jeg ved ikke med andre, men jeg savner det faktisk lidt. De er da top søde når de får gavtyveansigtet på og løber på væggene :lol: Mit råd er afled! Få hvalpen til at bruge krudtet på aktiviteter du kan acceptere, for bruges skal det. Smid en bold eller et pivedyr i 10 minutter, så falder i kræet i søvn med garanti :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det der er den allerstørste kilde til daglig irritation for mig, er egentlig Johnas ide om at alt Karla har er bedre end det hun selv har og hun vil have det... og så gør hun indtil Karla giver sig, eller til jeg tager tingen og ligger den væk... og det er bare ikke fair overfor Karla... men jeg kan åbenbart ikke bryde det :vedikke: det hjælper så heller ikke, at Karla ofte giver sig - fordi hun heller ikke orker at høre på hys-gø...

 

Åh ja.. Egon giver bare op og lader røven stjæle alting mens jeg farer rundt og prøver at dele legesagerne retfærdigt ud. Det virker ikke en dyt, så snart jeg overvejer at vende ryggen til, har Benny alle 8 ting igen.

 

Og jeg har længe stoppet ham engang imellem i at løbe hen og snuse til det samme, fordi han gør det så overdrevent, BANG right in your face! Nogle gange kan han faktisk lade være af sig selv selvom han har lyst og andre gange.. kan han bare ikke :rolleyes:

 

 

Mht trækkeriet, så kan det sagtens lade sig gøre... Jeg ser jo ofte Spilop gå med alle sine (10?) styks... og hun kan jo have samtlige retrieverliner i en enkelt finger uden risiko for at brække noget som helst..

 

sbiting_100-1081.gif?w=110&h=49

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Benny fik psykoseflip som lille, lukkede jeg nogle gange Egon udenfor, men han elsker at være ude, det ved jeg ikke om Mikkel gør eller om i overhovedet har have.

 

Og så som Umulia siger, så legede jeg lidt vildt med ham og det var som regel det der skulle til, så væltede han ok hurtigt omkuld. Når begge gik amok, var det lidt det samme - Egon ud i hans elskede have, slut prut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke så meget det at hun farer rundt der "generer" mig, det er nu meget sødt et eller andet sted, men det er nok at Mikkel og Magda ligesom hidser hinanden op, for det at den ene gør får den anden til at gø igen.

 

Mikkel er rigtig god til at slappe af, men Magda er en rigtig vildbasse og nogle gange skal der altså bare ske noget og komme gang i gaden. Det er så bare som regel på samme tidspunkt som når Mikkel vil slappe af :roll:

 

Han har dog muligheden for at gå ud i gangen eller ovenpå, hvis det bliver for meget, men der gider han sjældent være i længere tid alene. Og han skal jo heller ikke føle at det er ham der bliver straffet, for at hun er "uartig".

 

Hun har dog ikke været så vild før, i de 2½ uge jeg har haft hende, så jeg tænker om hun måske er blevet stresset eller at der er sket for meget i løbet af dagen :vedikke: Men jeg vil helt sikkert prøve at være bedre til at aflede hende, hvis det sker igen :-)

 

For at undgå det med at de kører op, så holder jeg øje med, hvor længe de får lov at lege "voldsomt", meget mere end 10 min går ikke her, får så har Cleo utrolig svært ved selv at falde ned. Hvis de begge er kørt lidt for meget op, så får Martha godnat-kommandoen = hun skal hoppe op i sofaen og putte. Her kan Cleo ikke komme op endnu, hvilket gør, at hun så også stille og roligt falder ned, når Martha er uden for rækkevidde.

 

 

Det pinlige ved at have 2 er faktisk, at selvom vi kun har haft Cleo 2 uger, så kan hun mindre træning end Martha:oops:. Af en eller anden årsag er jeg ikke helt så standhaftig med træningen med Cleo, som med Martha. Det er skam ikke, fordi Cleo ikke kommer ud og bliver trænet, men knap så intenst som med Martha. Kan jeg godt have lidt dårlig samvittighed over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...