Hop til indhold

Agilitytræning fælles - vinter/forår 12/13


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 974
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kørte slavisk efter DVD'n, både med Frostie og med Iso, og synes det er en suveræn metode! :5up: Er ikke i tvivl om at jeg ville bruge den igen, hvis jeg fik ny hund i dag.

Den dvd kender jeg slet ikke. Måske skulle jeg købe sådan nogle. :hmm:

Er hende Susan Garett bedst eller er der andre der er gode og let forståelige til nogle tumpede nybegynder?

Slalom lærte Buster først med bånd på i DKK og nu med vippede pinde i dch. Den sidder ikke 100 % endnu. Men vi begynder snart at træne det mere hjemme i haven, hvor jeg sætter dem lidt skrå i starten. Vi skal nok ikke starte med en ny metode nu, for så bliver forvirringen da total. :mrgreen:

Syntes det er lidt svært og det skal jo gerne sidde fast hvis vi skal ud og starte rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dvd kender jeg slet ikke. Måske skulle jeg købe sådan nogle. :hmm:

Er hende Susan Garett bedst eller er der andre der er gode og let forståelige til nogle tumpede nybegynder?

Slalom lærte Buster først med bånd på i DKK og nu med vippede pinde i dch. Den sidder ikke 100 % endnu. Men vi begynder snart at træne det mere hjemme i haven, hvor jeg sætter dem lidt skrå i starten. Vi skal nok ikke starte med en ny metode nu, for så bliver forvirringen da total. :mrgreen:

Syntes det er lidt svært og det skal jo gerne sidde fast hvis vi skal ud og starte rigtigt.

 

Den dvd jeg havde lånt var på engelsk, men let nok at forstå. Jeg var så ikke helt enig med hende i det hele, men der er jo lige så mange holdninger til indlæring, som der er hunde i Danmark. Og det vigtigste synes jeg er at træne på en måde man selv kan stå inde for og synes fungere :-)

 

Personligt har jeg valgt en helt anden måde at indlære slalom, men tror ikke der findes nogen video til at indlære slalom på den måde. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dvd jeg havde lånt var på engelsk, men let nok at forstå. Jeg var så ikke helt enig med hende i det hele, men der er jo lige så mange holdninger til indlæring, som der er hunde i Danmark. Og det vigtigste synes jeg er at træne på en måde man selv kan stå inde for og synes fungere :-)

 

Personligt har jeg valgt en helt anden måde at indlære slalom, men tror ikke der findes nogen video til at indlære slalom på den måde. :hmm:

 

Af ren og skær nysgerrighed, hvordan?

Redigeret af Camilse
tasterne på tastaturet har det med at flytte sig...
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et spørgsmål. Når I træner efter 2 x 2 slalom metoden, er det så efter videoen " 2x2 weave training" af Susan Garrett´s??

 

Jep, er også en af dem, der har fulgt den slavisk. :-) Har kun gode erfaringer med egen og andres hunde, der har trænet slalom efter den metode. :-)

 

Jeg fulgte den også slavisk med Cassi, men hun kunne aldrig komme op og tage dem på en lige linje. Hun løb ganske fint ind af den første port og så ud gennem den sidste. Hvilket ikke er så praktisk når der er 12 pinde i en slalom :stupid: Så jeg valgte at bruge samme måde som Joys slalom blev styrket med i sin tid.

 

Men så vidt jeg husker, havde du også sprunget nogle skridt over i indlæringen? Det skrev du da om herinde. Jeg mener, at det er meget vigtigt at følge trinnene i dvd'en/workbooken ret slavisk, hvis metoden skal være effektiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren og skær nysgerrighed, hvordan?

 

Jeg har baglænskædet slalom. Og så brugte jeg i den tidlige indlæring frivilligt løb til passiv figurant, som vi også har brugt i løbearbejdet, runderingen osv.

Men ellers er den bare baglænskædet. Først mellem de sidste to pinde, og så langsomt sat mere og mere på. Det hele på frivillig basis. Altså mig og hjælper passive indtil hunden har været aktiv. Vi har først været aktive efter klikket. Og så har jeg brugt strategisk belønning efter han fik belønning ved hjælper, til at få ham ind det helt rigtige sted i slalom og starte. Da han så kunne de to sidste porte (eller 3, husker ikke lige), så pillede vi hjælperen af. Og så havde vi 4 pinde hvor det bare spillede og så er det bare at øve indgange osv. og så bare sætte de sidste pinde på, port efter port. Hunden kender jo de sidste led, så det er meget simpelt. Så kan hunden løbe en hel slalom selvstændigt. Når man så sørger for at træne når hunden er i høj intensitet, så er det den værdi man får i adfærden, så er det bare at sætte stimulus på når hunden gør det nøjagtig som man gerne vil have og sørge for at belønne med leg for at hæve stress niveauet endnu en tand (kommer selvfølgelig an på hunden). Så mangler man kun at føren kan løbe ved siden af, samt andre forstyrrelser (doggie-zen, kvalitetskontrol).

Og så efter canis principperne med maks. 2 fejl, 80 % reglen, TKFF osv.

 

Barney´s slalom er af flere årsager ikke helt færdig endnu, men det resultat jeg har fået indtil videre er jeg ret vild med. Så er rigtig spændt på det færdige resultat. Men det må jeg vente med til vi får lidt bedre vejr :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, er også en af dem, der har fulgt den slavisk. :-) Har kun gode erfaringer med egen og andres hunde, der har trænet slalom efter den metode. :-)

 

 

 

Men så vidt jeg husker, havde du også sprunget nogle skridt over i indlæringen? Det skrev du da om herinde. Jeg mener, at det er meget vigtigt at følge trinnene i dvd'en/workbooken ret slavisk, hvis metoden skal være effektiv.

 

Tak for svar :-) Spændende at læse om. Må jeg ikke spørge dig om noget? hun siger i videoen at man ikke må gå ned i kriterier selvom hunden fejler flere gange. Har du aldrig haft hunde som efter 6., 7. eller 8. fejl har opgivet og bare er blevet passiv og har forsøgt at prøve?

Det var nemlig en af de ting jeg undrede mig over i dvd´en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-) Spændende at læse om. Må jeg ikke spørge dig om noget? hun siger i videoen at man ikke må gå ned i kriterier selvom hunden fejler flere gange. Har du aldrig haft hunde som efter 6., 7. eller 8. fejl har opgivet og bare er blevet passiv og har forsøgt at prøve?

Det var nemlig en af de ting jeg undrede mig over i dvd´en.

 

Nu er det jo nogle år siden, at jeg indlærte slalom med min egen hund, men nej, han blev på intet tidspunkt passiv. Så har jeg lært Lumi (der tilhører Aina herinde fra) slalom med den metode, og der kan jeg huske, at vi på et tidspunkt sad lidt fast, og der ville jeg jo normalt have sænket kriterierne, men det måtte jeg så ikke med denne metode. Jeg kan ikke huske, hvordan gennembruddet kom, men det kom ret hurtigt, og så kunne Lumi bare lige pludselig, og hun blev aldrig passiv eller opgivende.

 

Jeg kender flere andre hunde, der har fået indlært slalom med 2x2, men der har jeg ikke selv været med i træningen, så kan ikke sige, hvordan det har været med dem.

 

Det er dog en af de ting i dvd'en, som jeg også selv har studset over, og jeg ville godt kunne forstå, hvis man vælger at gå ned i kriterier, og jeg tror heller ikke, at det ville være noget problem, egentlig... så længe man stadig følger de skridt, man skal gå frem efter ifølge dvd'en/workbooken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-) Spændende at læse om. Må jeg ikke spørge dig om noget? hun siger i videoen at man ikke må gå ned i kriterier selvom hunden fejler flere gange. Har du aldrig haft hunde som efter 6., 7. eller 8. fejl har opgivet og bare er blevet passiv og har forsøgt at prøve?

Det var nemlig en af de ting jeg undrede mig over i dvd´en.

 

Jeg er nu ret sikker på at hun i det klip hvor hun arbejder med sin egen hund fortæller at den ikke får sænket kriterierne, da den netop er vant til selv at finde frem til den adfærd man ønsker, men med den hund hun arbejder med, som ikke er var vant til at tilbyde adfærd, der ser man hende jo rent faktisk sænke kriterierne i og med at hun går ind og åbner op for en port, hvis hunden skulle få vanskeligt ved at løse opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo nogle år siden, at jeg indlærte slalom med min egen hund, men nej, han blev på intet tidspunkt passiv. Så har jeg lært Lumi (der tilhører Aina herinde fra) slalom med den metode, og der kan jeg huske, at vi på et tidspunkt sad lidt fast, og der ville jeg jo normalt have sænket kriterierne, men det måtte jeg så ikke med denne metode. Jeg kan ikke huske, hvordan gennembruddet kom, men det kom ret hurtigt, og så kunne Lumi bare lige pludselig, og hun blev aldrig passiv eller opgivende.

 

Jeg kender flere andre hunde, der har fået indlært slalom med 2x2, men der har jeg ikke selv været med i træningen, så kan ikke sige, hvordan det har været med dem.

 

Det er dog en af de ting i dvd'en, som jeg også selv har studset over, og jeg ville godt kunne forstå, hvis man vælger at gå ned i kriterier, og jeg tror heller ikke, at det ville være noget problem, egentlig... så længe man stadig følger de skridt, man skal gå frem efter ifølge dvd'en/workbooken.

 

Ok mange tak for svar :-) Er bare ikke helt sikker på at jeg forstår hvorfor man ikke må gå ned i kriterierne. Man er jo lynhurtigt tilbage ved hvor det gik galt, hvis bare man repetere et par gange, der hvor det gik godt, og så får hunden succes, frekvensen er høj, og motivationen må alt andet lige være højere ved hunden tænker jeg. Men det kan da være jeg tager fejl :lol: Men mange tak for svar, dejligt at I gider give jer tid til at svare herinde. Og tak for en spændende snak :-P

og rigtig dejligt at høre om erfaringer fra nogen der selv har prøvet det. Står ikke selv og skal bruge det lige nu, men alligevel spændende at høre :-)

 

 

Det eneste jeg ikke håber der er nogen som kopiere direkte fra videoen er hendes håndtering af den unge border collie, på bare 14 måneder. Da hun skal have den om på siden af sig (mest i starten af videoen), flytter hun den (meget voldsomt, synes jeg) fysisk derom. (Og så undre hun sig over at den ikke så gerne vil aflevere legetøjet til hende :roll:), og resten af videoen bruger hun meget at starte hunden i halsbåndet. Ved godt at det kan tænde nogle hunde, men synes det ser lidt voldsomt ud i videoen. Men måske er jeg bare meget sart på det område. Er der andre der har tænkt over det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg ikke håber der er nogen som kopiere direkte fra videoen er hendes håndtering af den unge border collie, på bare 14 måneder. Da hun skal have den om på siden af sig (mest i starten af videoen), flytter hun den (meget voldsomt, synes jeg) fysisk derom. (Og så undre hun sig over at den ikke så gerne vil aflevere legetøjet til hende :roll:), og resten af videoen bruger hun meget at starte hunden i halsbåndet. Ved godt at det kan tænde nogle hunde, men synes det ser lidt voldsomt ud i videoen. Men måske er jeg bare meget sart på det område. Er der andre der har tænkt over det?

 

Nu er det jo en af hendes kursisters hunde, så den har nok tidligere fulgt hendes crate games-træning eller i hvert fald trænet nogle af øvelserne derfra, tænker jeg. Og hvis du har set hendes Crate Games dvd, er en af øvelserne at træne hunden til at være helt vildt tændt, når du laver sådan et "collar grab", så den eksploderer i arbejdsenergi, når du giver slip på halsbåndet. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke set videoen, men at "trække dem op" via halsbåndet er generelt noget SG gør en del i, fx også i hendes crate games. Jeg har selv gjort det en del... Ved mig har det dog givet en smule bagslag :lol: Da Karla tænder meget hårdt på det, så når jeg tager hendes halsbånd af på startlinien er hun sådan set klar til bare at flyve fremad :lol:

 

Tror det afhænger rigtigt meget af hunden :vedikke: Ved Karla er jeg ekstremt fysisk, flytter hende fysisk, sætter hende igang via halsbånd, når hun bliver belønnet "slår" jeg hende og skubber hende væk fra mig osv... Ved Johna kan jeg slet ikke være lige så fysisk, så stopper hun legen. Karla synes det er sjovere desto mere "voldsom" man er ved hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, første og sidste port er jo altid den samme:hmm: I princippet baglænskæder Garret jo også, se bare på hunden, hvordan den sætter farten op.

 

Som jeg ser det er den egentlige forskel på det der gøres at SG fuldstændig shaper sin slalom, mens du bruger lokning.

 

Jeg mener bestemt ikke hun baglænskæder, idet hun både belønner midt i sin kæde, samt sætter led på EFTER hinanden og ikke før hinanden. Men at metoden KAN baglænskædes er en helt anden snak :-)

 

Derudover så har hun legetøjet i hånden og kaster det, før hunden er ude af slalom. Og så står hun ikke stille, samt hun har et go-signal på. Det er ikke det som JEG kalder shaping. Jeg siger ikke det er forkert, men jeg mener ikke at det er at shape, som jeg forstår shaping begrebet.

Jeg mener ikke jeg bruger lokning. Godbidderne er ikke synlige, figuranten har aldrig været spændende eller lokket hunden ud til sig. Hunden fandt ved et tilfælde ud af at det kunne betale sig at gå hen til den person der stod der. Det lærte han allerede som hvalp. Fuldstændig som at bruge trækkere i udslagene i løbearbejdet til rundering i A og E. Selvfølgelig har trækkeren belønningen, men hunden er aldrig blevet lokket derud. Og figuranten er jo fuldstændig passiv, indtil hunden har været aktiv. Derfor mener jeg ikke det er lokning, på den måde som jeg forstår lokning. Jeg ser det mere som et target, lidt som musemåtten, men et target som bare er lettere at flytte hurtigt (hvilket er vigtigt i starten af indlæringen på slalom). Man kunne også bruge musemåtte. Hunden må bare helst ikke opdage at target flytter sig en smule for hver gentagelse, derfor er det lettere med en figurant.

At tage kontakt til figurant er den 19. grundfærdighed i lydighedstræning i teori og praksis. Læs blandt andet om den på side 433 :-D

 

 

Jeg er fuldstændig klar over at vi ikke har defineret hvad lokning, target, shaping osv. er. Derfor jeg blot skriver hvad JEG tænker når jeg bruger de begreber.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke set videoen, men at "trække dem op" via halsbåndet er generelt noget SG gør en del i, fx også i hendes crate games. Jeg har selv gjort det en del... Ved mig har det dog givet en smule bagslag :lol: Da Karla tænder meget hårdt på det, så når jeg tager hendes halsbånd af på startlinien er hun sådan set klar til bare at flyve fremad :lol:

 

Tror det afhænger rigtigt meget af hunden :vedikke: Ved Karla er jeg ekstremt fysisk, flytter hende fysisk, sætter hende igang via halsbånd, når hun bliver belønnet "slår" jeg hende og skubber hende væk fra mig osv... Ved Johna kan jeg slet ikke være lige så fysisk, så stopper hun legen. Karla synes det er sjovere desto mere "voldsom" man er ved hende...

Din beskrivelse af Karla er Duffen på en prik. Nogle gange kører hun liige en tand for meget op (min fejl), og så går det mindre godt på banen.... (Nok ikke ifølge hende ;) ) Hov, sku jeg ha været igennem posen? Nåh pyt... Men vi har jo en fest! Skynder mig lige at finde en tunnel i stedet... Og måske tager jeg den 2 gange.. Og så måske er jeg klar til at løbe den bane som du har tænkt dig, Helle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo en af hendes kursisters hunde, så den har nok tidligere fulgt hendes crate games-træning eller i hvert fald trænet nogle af øvelserne derfra, tænker jeg. Og hvis du har set hendes Crate Games dvd, er en af øvelserne at træne hunden til at være helt vildt tændt, når du laver sådan et "collar grab", så den eksploderer i arbejdsenergi, når du giver slip på halsbåndet. :-)

 

Åhh nu kan jeg ikke lige like dit indlæg :-(

Tak for det - så giver det bedre mening :-) Ihh hvor bliver jeg klog idag :-D rart at høre hvad der ligger til grund for det hun gør i videoen - godt I kan opdatere mig :D

Jeg laver nemlig den eksplosive start på en lidt anden måde, så havde vist ikke lige hørt om den her måde før :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke set videoen, men at "trække dem op" via halsbåndet er generelt noget SG gør en del i, fx også i hendes crate games. Jeg har selv gjort det en del... Ved mig har det dog givet en smule bagslag :lol: Da Karla tænder meget hårdt på det, så når jeg tager hendes halsbånd af på startlinien er hun sådan set klar til bare at flyve fremad :lol:

 

Tror det afhænger rigtigt meget af hunden :vedikke: Ved Karla er jeg ekstremt fysisk, flytter hende fysisk, sætter hende igang via halsbånd, når hun bliver belønnet "slår" jeg hende og skubber hende væk fra mig osv... Ved Johna kan jeg slet ikke være lige så fysisk, så stopper hun legen. Karla synes det er sjovere desto mere "voldsom" man er ved hende...

 

Kan desværre ikke lige like, men tak for dit indlæg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Din beskrivelse af Karla er Duffen på en prik. Nogle gange kører hun liige en tand for meget op (min fejl), og så går det mindre godt på banen.... (Nok ikke ifølge hende ;) ) Hov, sku jeg ha været igennem posen? Nåh pyt... Men vi har jo en fest! Skynder mig lige at finde en tunnel i stedet... Og måske tager jeg den 2 gange.. Og så måske er jeg klar til at løbe den bane som du har tænkt dig, Helle...

 

Sådan var Karla også de to første år vi løb konkurrencer :lol: Entusiasmen tog lidt overhånd af og til ;-) Det største problem med det for mig, er at Karla elsker forhindringerne så højt, så hun selvbelønnede jo hver gang hun ikke hørte efter hvad jeg sagde... Men efterhånden som jeg blev en bedre handler og hun blev mere erfaren og fik lidt mere hjerne :mrgreen: så begyndte det at køre noget bedre for os... Men de første par år var det knald eller fald hver gang :lol:

 

Nu om dage, mister jeg heldigvis sjælden kontrollen over hende, vi bliver tit og ofte disket stadigvæk - men i 9 ud af 10 tilfælde er det min fejl - hun har gjort præcist hvad jeg bad om... Min meget "hårdhændede" måde at være overfor hende på kan også høres når jeg løber, jeg lyder som om jeg skælder hende ud hele banen rundt... Men desto mere jeg råber af hende, desto mere tænder hun op ;-)

 

Johna er helt anderledes, der lyder det som der er regnbuer og enhjørninger om næste hjørne når jeg løber med hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan var Karla også de to første år vi løb konkurrencer :lol: Entusiasmen tog lidt overhånd af og til ;-) Det største problem med det for mig, er at Karla elsker forhindringerne så højt, så hun selvbelønnede jo hver gang hun ikke hørte efter hvad jeg sagde... Men efterhånden som jeg blev en bedre handler og hun blev mere erfaren og fik lidt mere hjerne :mrgreen: så begyndte det at køre noget bedre for os... Men de første par år var det knald eller fald hver gang :lol:

 

Nu om dage, mister jeg heldigvis sjælden kontrollen over hende, vi bliver tit og ofte disket stadigvæk - men i 9 ud af 10 tilfælde er det min fejl - hun har gjort præcist hvad jeg bad om... Min meget "hårdhændede" måde at være overfor hende på kan også høres når jeg løber, jeg lyder som om jeg skælder hende ud hele banen rundt... Men desto mere jeg råber af hende, desto mere tænder hun op ;-)

 

Johna er helt anderledes, der lyder det som der er regnbuer og enhjørninger om næste hjørne når jeg løber med hende :lol:

Hahaha!!! Er flad af grin..... :sjov:

 

Hehe, vi har to tøser som 'Like it rough'.... Hihi.... Jeg er super dårlig til at kommunikere (verbalt) på banen pga nervøsitet/koncentration :damn:, men når det endelig lykkedes (til fx en knock out), så kan jeg klart se en forskel. Duffen er en lille fighter som gir alt hvad den kan trække :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu ret sikker på at hun i det klip hvor hun arbejder med sin egen hund fortæller at den ikke får sænket kriterierne, da den netop er vant til selv at finde frem til den adfærd man ønsker, men med den hund hun arbejder med, som ikke er var vant til at tilbyde adfærd, der ser man hende jo rent faktisk sænke kriterierne i og med at hun går ind og åbner op for en port, hvis hunden skulle få vanskeligt ved at løse opgaven.

 

Sådan husker jeg det også. Og det med at åbne portene nævner hun også flere gange på DVD'n.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan husker jeg det også. Og det med at åbne portene nævner hun også flere gange på DVD'n.

 

Synes bare at hun sagde på et tidspunkt at det var vigtigt ikke at gå ned i kriterierne. Senere i videoen gør hun det dog, da udfordringen alligevel er blevet for stor. Synes bare hunden får lov at lave utrolig mange fejl INDEN hun går ned i kriterier, og det er jeg ikke helt enig i. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...