Hop til indhold

Akut bugspytkirtel-betændelse?

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bellas bedste kammerat, Scooby, var syg for et par uger siden. Dyrlægen mente dengang at han var forgiftet, evt. af rottegift, da hans tarme blødte og var væskefyldte.

Nu er han syg igen, og denne gang har han ikke været på egen pote et eneste sekund op til sygdommen. Han var ved vagtdyrlægen lørdag, og hun mente at det var bugspytkirtlen der var ved at give op.....?!

Han kaster op, er MEGET dårlig, spiser ikke, og igen bløder han i tarme og er væskefyldt.

Han er rigtig meget allergihund, og tåler intet andet end barf. Han er tillige overvægtig - har det mon noget at sige.

Hvad kan de gøre ved sådan en omgang? Og kan han få et godt liv? Han er kun lige 2 år gammel:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er (selvfølgelig, fristes jeg til at skrive) en schæfer. Højavl med verdens flotteste ophav. Og den sygeste hund jeg nogen sinde har mødt!

Hmm...læste et eller andet sted om en lidelse der hedder EPI (forkortet) og som forekom hyppigere hos bl.a schæfere. Det var også noget med bugspytkirtlen.

Her er det, men ved slet ikke om, det kan være sådan noget: Foder til hund med nedsat mngde bugspytkirtel-enzymer

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var det de var baneg for Karla havde, da hun var syg... Det indtryk jeg fik dengang varm at prognoserne ikke var gode, hvis det var det :-( vi slap heldigvis med skrækken...

Jeg tænker også at det er skidt:(

Tullemus, han kan ikke tåle tørfoder, kun rent kød. Og det er derfor jeg tror at det er ved at slutte med ham.

Han er skævbenet (hans knæ støder sammen når han går), hans ryg er skæv, han har heftig allergi, konstant svamp i ørerne osv. osv. For at tage mine egne ord fra en andet tråd, så synes jeg snart ikke det er etisk forsvarligt at holde ham i live mere. Han har haft det så svært i sit korte liv, og hvis han skal til at have sådanne anfald en gang om måneden, er det simpelthen synd:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla, min den gamle havde det, og han fik bare piller. Men Scooby får udslæt med små sår og svamp over hele kroppen, når han får andet end kød. Spiser han en tør godbid (eller noget af Bellas mad) kaster han op efter ganske kort tid, og dagen efter begynder han at slå ud.

Det pudsige er, at de ofte passede vores gamle hund. Og da de så fik Scooby, sagde de altid, at hvis han blev kronisk syg "ligesom Malde" skulle han aflives. Og det skal sigea at Malde var ret velfungerende på sin medicin, og kun fik meget små sygdomsudbrud. Han havde måske seriøs dårlig mave 1-3 dage om hver/hveranden måned, og han kom altid hurtigt på højkant med skånekost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også at det er skidt:(

Tullemus, han kan ikke tåle tørfoder, kun rent kød. Og det er derfor jeg tror at det er ved at slutte med ham.

Han er skævbenet (hans knæ støder sammen når han går), hans ryg er skæv, han har heftig allergi, konstant svamp i ørerne osv. osv. For at tage mine egne ord fra en andet tråd, så synes jeg snart ikke det er etisk forsvarligt at holde ham i live mere. Han har haft det så svært i sit korte liv, og hvis han skal til at have sådanne anfald en gang om måneden, er det simpelthen synd:(

Det kan du have ret i :(...åhh altså..2 år er jo ikke nogen alder for en hund, stakkels hund og familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du have ret i :(...åhh altså..2 år er jo ikke nogen alder for en hund, stakkels hund og familie

Det er så frygteligt! Og han har bare det dejligst sind, men hold op hvor er han skidt lige nu:cry: Han er ved dyrlæge igen, og nu ved de ikke om det er bugspytkirtlen eller noget andet???? Så han skal have taget en masse prøver.

Jeg bliver så gal på den kennel der har lavet ham:evil: De solgte ham 4 mdr. gammel, fordi han var chryptorchid. Men allerede dengang kunne man se at hans ben var deforme. Og straks de fik ham hjem døjede de med allergien (som viste sig med svamp og sår). Jeg nægter at tro at alle disse ting først er blevet kendt efter han skiftede hjem, og kan slet ikke forstå at kennelen prioriterede de 6.000 kr højere end hundens værdighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget da. Det lyder bestemt ikke rart. Sille har jo også haft bugspytkirtel betændelse. Vi fik at vide at når maven er så sart, skal hun have noget meget skånsomt mad resten af livet og så LIDT fedt som muligt og vi måtte IKKE BARF´e hende. Det ville jeg ellers rigtig gerne have prøvet... Hendes blodprøvetal lå i den meget høje ende. Hun havde colitis samtidig med, så hun fik penicilin og nogle piller for colitis. Det hjalp 7-9-13 rigtig hurtigt.

Jeg håber godt nok de finder ud af hvad han fejler og tager den beslutning der er bedst for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget da. Det lyder bestemt ikke rart. Sille har jo også haft bugspytkirtel betændelse. Vi fik at vide at når maven er så sart, skal hun have noget meget skånsomt mad resten af livet og så LIDT fedt som muligt og vi måtte IKKE BARF´e hende. Det ville jeg ellers rigtig gerne have prøvet... Hendes blodprøvetal lå i den meget høje ende. Hun havde colitis samtidig med, så hun fik penicilin og nogle piller for colitis. Det hjalp 7-9-13 rigtig hurtigt.

Jeg håber godt nok de finder ud af hvad han fejler og tager den beslutning der er bedst for hunden.

Hvad var det for blodprøvetal? Scooby fik jo undersøgt lever og nyre sidst han var syg, og det var tallene forhøjede....?

Men hvis det er bugspytkirtlen, tror jeg altså at han bliver aflivet. Specielt hvis han ikke må få barf, for han kan jo ikke tåle andet. Alt korn, ris og manjs gør ham øjeblikkeligt syg. De kornfri varianter giver ham udslæt....?! Og fedt får han jo ikke rigtig så meget af.

Han får i forvejen binyrebark hver dag pga. allergi og svamp (hvis han stopper på binyrebark går det hele helt amok), så tror virkelig ikke at han har langt igen:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Teitur fik jo Akut betændelse i bugspytkirtlen sidste december, hvor ingen troede han ville overleve, hans tal i blodprøven var tårnhøje, tallene skal ligge under 200, hans lå på 1400 og han burde have været død af det.

Hvorfor har dyrlægen ikke taget en blodprøve hurtig, for at tjekke om det er bugspytkirtlen, så der kan sættes behandling ind STRAKS ?

Jeg fatter det ikke, jeg var selv til 3 forskellige dyrlæger med Teitur dengang, ingen nossede sig sammen til at tage en blodprøve for bugspytkirtlen, det var først ved sidste dyrlæge, han tog den omgående og fik svar 2 dage siden og det reddede hans liv, fordi han kunne få hurtig behandling, men allerede ingen svaret kom, blev han behandlet som hvis han havde det.

Har hørt historien om og om igen, at hunde med alvorlig og akut betændelse i bugspytkirtlen bliver slået hen med almindelig maveinfektion og ingen tager blodprøve.

Nå nu skal jeg nok hidse mig ned igen, men hvis ikke dyrlægen forhåbenligt allerede har taget en blodprøve, så skal det da gøres omgående.

Betændelse i bugspytkirtlen er ekstrem smertefuld i den akutte fase og dødbringende, så det er intet at sige til at hunden har det helt forfærdelig.

Teiturs behandling var store doser binyrebarkhormon indsprøjtning og antibiotika og smertestillende og INGEN mad i 3 dage, kun vand, derefter 4 små håndfulde meget fedtfattig tørkost fra dyrlægen og INTET andet.Det var r/d med 10 % fedt. Det stod på i en måned, så kunne vi gå over til i/d fra hills som er til hunde med kronisk betændelse i bugspytkirtlen og med 12 % fedt. Og sådan var det resten af hans liv, fedt er bandlyst, også ting som lakseolie som jo desværre var det som udløste betændelsen.

Udover at Teitur jo ikke kunne tåle kød, så HVIS han havde kunnet det, så var det bandlyst at barfe ham, det ville uden tvivl have slået ham ihjel, der er alt alt for meget fedt og højt proteinindhold i kød.

Årh hvor jeg føler med hunden og ejeren, håber de finder ud af noget hurtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var tal direkte fra bugspytkirtlen. Sille havde haft on off dårlig mave med blod i en 2-3 uger, hvor vi havde været afsted adskillige gange. Til sidst sagde jeg at jeg ville have taget blodprøver af det hele, så vi kunne starte et sted. Prøverne kom tilbage og viste der var noget med bugspytkirtlen. Så blev der bedt om udførlige tal derfra og der kunne de så se at tallene var tårn høje. Hun fik også scannet bugspytkirtlen, men den så heldigvis 7-9-13 normal ud i størrelse. Så jeg ved ikke om vi har været utrolig heldige at det måske er blevet opdaget hurtigt og inden de normale symptomer man plejer at se.

Det er i hvert fald vigtigt at der ikke er meget fedt i. Sille er ved at skifte fra Hypoallergeninc med 19% fedt over til Hypoallergenic moderate calories med 12% fedt. Hun er nemlig også lige startet på cardiguard olie for hjertet. Det er ikke meget olie, men jeg tør ikke tage chancen og lade være at give hende det.

Ja, jeg kan godt se det bliver svært at fodre ham. Jeg kan ikke huske hvorfor de sagde at det var en meget dårlig idé at BARF´e? Måske noget med at der er enormt meget protein i? Nej jeg kan ikke huske det, men det kan deres dyrlæge måske svare på.

Ved du om de ha prøvet hjemmelavet mad? altså grøntsager og kogt/stegt kød/fisk? Tilsat de vitaminer han skal have?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var tal direkte fra bugspytkirtlen. Sille havde haft on off dårlig mave med blod i en 2-3 uger, hvor vi havde været afsted adskillige gange. Til sidst sagde jeg at jeg ville have taget blodprøver af det hele, så vi kunne starte et sted. Prøverne kom tilbage og viste der var noget med bugspytkirtlen. Så blev der bedt om udførlige tal derfra og der kunne de så se at tallene var tårn høje. Hun fik også scannet bugspytkirtlen, men den så heldigvis 7-9-13 normal ud i størrelse. Så jeg ved ikke om vi har været utrolig heldige at det måske er blevet opdaget hurtigt og inden de normale symptomer man plejer at se.

Det er i hvert fald vigtigt at der ikke er meget fedt i. Sille er ved at skifte fra Hypoallergeninc med 19% fedt over til Hypoallergenic moderate calories med 12% fedt. Hun er nemlig også lige startet på cardiguard olie for hjertet. Det er ikke meget olie, men jeg tør ikke tage chancen og lade være at give hende det.

Ja, jeg kan godt se det bliver svært at fodre ham. Jeg kan ikke huske hvorfor de sagde at det var en meget dårlig idé at BARF´e? Måske noget med at der er enormt meget protein i? Nej jeg kan ikke huske det, men det kan deres dyrlæge måske svare på.

Ved du om de ha prøvet hjemmelavet mad? altså grøntsager og kogt/stegt kød/fisk? Tilsat de vitaminer han skal have?

Det gør lidt ondt i mig at fortælle om hans liv, men altså.....

Det var et vennepar der fik ham i vinteren 2010/11. Han startede på hvalpefoder, men var jo konstant syg. Efter han gik over på barf, fik han det meget bedre! Han fik vitamintilskud og alt var godt. Min veninde flyttede så fra kæresten i januar i år, og blev nødt til at lade hunden blive hos ekskæresten (vores nu-genbo). Han stoppede med at give hunden vitaminer, og giver ham 1 kg kød om dagen:shock: Hunden er vel 4-5 kg overvægtig, og er rigtig flommet da han aldrig bliver luftet. Han har ingen muskler og ingen kondi overhovedet! Det er klart at det har stor indflydelse på hans ben og ryg, men jeg ved jo ikke om det kan have indflydelse på resten.

Jonas, som har ham nu, er ret kynisk, og mener ikke at hunde er andet end hunde. Kiropraktor, vacciner og lufteture er ikek noget man skal spilde tid og penge på. En hund har efter hans mening vand hvis den blot har adgang til en skål med vand i (altså, man behøver ikke give hunden frisk vand hver dag - og slet ikke flere gange om dagen).

Min veninde har det rigtig skidt med alt det her, men der er ikke noget hun kan stille op:megaked: Scooby kan ikke være alene hjemme, og han er med Jonas på arbejde hver dag. Min veninde bor i Vejle og arbejder i Århus, så det er ikke en mulighed for hende at tage hunden.

Jeg tror ikke at han fik testet sin bugspytkirtel sidste gang han var syg, og er i tvivl om de overhovedet har gjort det denne gang?! Må lige høre Jonas når jeg kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han får 1 kg kød om dagen og er overvægtig er det næsten den direkte vej til betændelsen i bugspytkirtlen hvis han i forvejen har mave tarm problemer som det lyder til.

Virkelig? Fortæl endelig mere! Aner intet om det (og jeg satte mig slet ikke nok ind i det med Malde, dengang:genert:)

Kan ikke forstå at dyrlægen ikke kommenterer på hans overvægt - særligt når han er så deform over det hele:evil: Jeg foreslog ejeren at han jo kunne give hunden 500 g (som er det portionerne er færdigpakkede i) hver dag, og så evt. give ham ekstra 500 g 1-2 gange om ugen. For han kan åbenbart slet ikke magte at give andet end hele pakker (500 g/1.000 g osv.).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da virkelig som en skøn hundeejer :damn: hvis den hund skal have nogen chancer, så skal din veninde hvis starte bilen og kører op og hente hunden og få den til dyrlæge.

At have en alvorlig kronisk syg hund kræver overskud, omsorg, tålmodighed, stor pengepung og ekstrem forsigtighed, intet må være overladt til tilfældighederne omkring hundens mad og medicin og motion osv. Jeg tror at hvis ikke man er indstillet på det, hvilket det overhovedet ikke lyder som om ham Jonas er, så bør man måske lade hunden få fred :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da virkelig som en skøn hundeejer :damn: hvis den hund skal have nogen chancer, så skal din veninde hvis starte bilen og kører op og hente hunden og få den til dyrlæge.

At have en alvorlig kronisk syg hund kræver overskud, omsorg, tålmodighed, stor pengepung og ekstrem forsigtighed, intet må være overladt til tilfældighederne omkring hundens mad og medicin og motion osv. Jeg tror at hvis ikke man er indstillet på det, hvilket det overhovedet ikke lyder som om ham Jonas er, så bør man måske lade hunden få fred :megaked:

Det er bare forfærdeligt at være vidne til:( Jeg har så ondt af den stakkels hund, og synes virkelig også at han efterhånden bare har fortjent at få fred. Min veninde er simpelthen så ulykkelig over situationen, men der er ikke rigtig noget hun kan gøre. Hunden er købt af Jonas, står i hans navn osv., og min veninde bor som sagt i Vejle og er væk mange timer om dagen. Hun bor i øvrigt på 2. sal, og det kan Scooby's ben slet, slet ikke klare.

Jeg må sige at jeg godt nok får ondt af den hund. Synes godt nok de skal få tjekket de tal. Du skriver at den i forvejen får binyrebarkhormon, kan det måske være bivirkninger fra det der er med til at ødelægge hans krop?

Det er muligt:???: Han har fået det i et år nu. Ved ikke hvor længe det tager før bivirkningerne for alvor sætter ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Virkelig? Fortæl endelig mere! Aner intet om det (og jeg satte mig slet ikke nok ind i det med Malde, dengang:genert:)

Kan ikke forstå at dyrlægen ikke kommenterer på hans overvægt - særligt når han er så deform over det hele:evil: Jeg foreslog ejeren at han jo kunne give hunden 500 g (som er det portionerne er færdigpakkede i) hver dag, og så evt. give ham ekstra 500 g 1-2 gange om ugen. For han kan åbenbart slet ikke magte at give andet end hele pakker (500 g/1.000 g osv.).

Altså overvægt kan i sig selv føre til ekstra sårbarhed omkring udvikling af akut betændelse i bugspytkirtlen ( suk kan vi ikke finde på en forkortelse, feks BIB ? ). Sygdomme som betændelse i tarmene og bakterier i maven kan også give akut BIB. Har hunden i forvejen nogen af overnævnte skal man være ekstrem forsigtig med fedt, man siger at alt over 10-12 % fedt er bandlyst ( hvert fald hvad jeg har lært og fået oplyst flere gange ) så hvis hunden bliver ved med at blive fodret med fedt ( ved selvfølgelig ikke hvor meget fedt der er i det kød, men det lyder generelt som for meget kød = for meget fedt = overvægt ) og ikke kommer i hurtig behandling i den akutte fase, sker der en aktivering af de dannede fordøjelsesenzymer inde i selve kirtlen, således at disse begynder at nedbryde bugspytkirtlen.

Generelt skal det tages meget alvorligt, der kan også gå betændelse i bughinden ( mener jeg det hedder ) og så dør hunden.

Så hvis det var min hund, var jeg galoperet til dyrlægen for længe siden, forlangt en blodprøve, for konstateret om det ER akut betændelse i bugspytkirtlen og derefter tale med dyrlægen om behandling og fodring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Teitur fik også binyrebarkhormon i pilleform, men det er ekstrem hårdt for kroppen, så det var perioder på 14 dage ad gangen eller 30 dage ad gangen og så pause. Men det var svært at holde pause, for så kløede han sig jo.

Det er sikkert det samme med scoppy ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo ret logisk, Stella. Synes godt nok det er grimt at bare se til når hunden er så skidt:( Nu har jeg lige skrevet og spurgt ind til hvor meget der er undersøgt med bugspytkirtlen.

Jeg tror at der er "almindeligt" fedtindhold i det barf han får. Det er færdigpakkede portioner fra "Rigtig Hundemad". Men det er jo klart at han også får for meget fedt, når han generelt får for store portioner.

Jonas brokkede sig altid når Bella kom med dækken eller havde været ved kiropraktor. Så vi lavede egentlig bare en aftale om, at vi er enige om at være uenige om hvordan man holder hund. Men jeg ved bare at Jonas ikke er klar på at lægge flere kræfter i Scooby's sygdom. Og det er måske også til det bedste....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Nej, nej, nej altså :megaked: Hvor er det bare synd for den stakkels hund :( Bare fordi én eller anden åndsforsnottet kraftidiot skal tjenne penge...øv, øv, øv!

ih, jeg bliver gal når avl ender sådan :(

Please hold os opdateret!

Link til indlæg
Del på andre sites