Hop til indhold

Den ideelle rallyhund


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Der er i øvrigt en golden (aner ikke af hvilke linjer) på det norske eller svenske lydighedslandshold. Den er en af de få jeg har set, der har virkelig fed attitude og tonsvis af power! LIdt for meget power, men det er vist blevet bedre med tiden!

 

[video=youtube_share;LTZxpH6tKH0]

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Der er i øvrigt en golden (aner ikke af hvilke linjer) på det norske eller svenske lydighedslandshold. Den er en af de få jeg har set, der har virkelig fed attitude og tonsvis af power! LIdt for meget power, men det er vist blevet bedre med tiden!

 

[video=youtube_share;LTZxpH6tKH0]

 

Det er doubleuse Cloudberry, han er nordmand og den er i familie med min golden. Fine jawtlinjer er den af. Nem at se, selv om man ikke kender Doubleuse kennel. Udstillingsgoldens er mere lavbenet og compakte.

 

Jeg har jo lidt af hver og her er hvordan jeg opfatter dem som arbejds og familiehunde

 

Ft cocker: Arbejdsmæssigt, trives ikke med lydighedstræning, der skal mere smæk på, agility, jagt etc. Jeg har vundet rally dm med en af dem engang, men det var mere held end forstand. De er aktive, vil gerne løbe og er arbejdshunde først, hvis de bliver brugt og brugt meget, så er det også en fin familiehund. Kan med alle hunde og mennesker.

Hvis en ft. ikke får lov at bruge sine ben, så bliver det en problemhund, destruktiv, travende, og udenfor kontakt. Der skal arbejdes med deres passion for fugle.

 

Border og kelpier: Arbejdsmæssigt, trives med hvad du sætter dem til, er absolut den hund der tåler flere gentagelser. Arbejder med stor iver og passion igen og igen. De er aktive, skal ud, men trives fint i en aktiv familie.

Borderen kan finde på at hyrde og det skal der arbejdes med, og jeg synes at specielt tæverne kan være skarpe overfor andre hunde.

 

F1 og jagtgolden: Arbejdsmæssigt, trives med det du sætter dem til, tåler mange gentalelser. Arbejder med stor iver og passion. De er aktive, men kan trives i de fleste familier, dog synes jeg f1 skal højnes i arbejdet, de har ikke så stor selvtillid, og hvis de ikke bliver brugt, smuldre de og bliver nervøse, det oplever jeg ikke med jagtgolden.

Jeg kan ikke finde en eneste problem adfærd ved de jagtgolden jeg har herude, både mine egne og blandt det stor netværk jeg har. Jo sundhed, men ikke arbejdsmæssigt. De elsker børn, andre hunde etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Retrieveren herinde har jo Barney, og han er simpelthen verdens skønneste golden:hjerte: Hold nu op, hvor er han bare sød, dejlig, ivrig og smuk!!

 

Barney er opdrættet af en dyrlæge. Du kan evt. skrive en pb til Retrieveren og høre om hun vil fortælle lidt om opdrætter - eller hun kan henvise til sin hjemmeside:-)

 

Barney er en af dem jeg tænkte på :blink:

Han er nemlig helt fantastisk.

 

Ham og hans søskende, samt nogle enkelte fra en anden kennel, er de eneste retrievere der nogensinde har fået mig til at tænke: "Måske man rent faktisk skulle overveje at købe en retriever en gang, for den er sgu' ikke helt dum, den der"

Og jeg sværger ellers til bc'er, så der skal noget til at få mig til at tænke den tanke :engel:

 

Det er doubleuse Cloudberry, han er nordmand og den er i familie med min golden. Fine jawtlinjer er den af. Nem at se, selv om man ikke kender Doubleuse kennel. Udstillingsgoldens er mere lavbenet og compakte.

 

Jeg har jo lidt af hver og her er hvordan jeg opfatter dem som arbejds og familiehunde

 

Ft cocker: Arbejdsmæssigt, trives ikke med lydighedstræning, der skal mere smæk på, agility, jagt etc. Jeg har vundet rally dm med en af dem engang, men det var mere held end forstand. De er aktive, vil gerne løbe og er arbejdshunde først, hvis de bliver brugt og brugt meget, så er det også en fin familiehund. Kan med alle hunde og mennesker.

Hvis en ft. ikke får lov at bruge sine ben, så bliver det en problemhund, destruktiv, travende, og udenfor kontakt. Der skal arbejdes med deres passion for fugle.

 

Border og kelpier: Arbejdsmæssigt, trives med hvad du sætter dem til, er absolut den hund der tåler flere gentagelser. Arbejder med stor iver og passion igen og igen. De er aktive, skal ud, men trives fint i en aktiv familie.

Borderen kan finde på at hyrde og det skal der arbejdes med, og jeg synes at specielt tæverne kan være skarpe overfor andre hunde.

 

F1 og jagtgolden: Arbejdsmæssigt, trives med det du sætter dem til, tåler mange gentalelser. Arbejder med stor iver og passion. De er aktive, men kan trives i de fleste familier, dog synes jeg f1 skal højnes i arbejdet, de har ikke så stor selvtillid, og hvis de ikke bliver brugt, smuldre de og bliver nervøse, det oplever jeg ikke med jagtgolden.

Jeg kan ikke finde en eneste problem adfærd ved de jagtgolden jeg har herude, både mine egne og blandt det stor netværk jeg har. Jo sundhed, men ikke arbejdsmæssigt. De elsker børn, andre hunde etc.

 

Fuldstændig enig i din beskrivelse :5up:

 

Og hvis valget falder på sådan et eksemplar, så spørg bare, jeg er ret godt inden i linjerne for jagtgolden og ellers kender jeg eksperten over alle i dk. Marlene B for kennel falkirk

 

Marlene kender jeg også af omveje og har af omveje hilst på et par hunde fra hendes opdræt - Hende vil jeg også til enhver tid anbefale at tage kontakt til, hvis valget faldt i retning af en jagtgolden.

Hun har temmelig godt tjek på linjer og laver selv noget godt opdræt!

 

Sååee... Mon ikke TS har et ret godt udgangspunkt i dig og Marlene :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spilop: Tusind tak, det vil jeg helt sikkert huske på - jeg har nemlig talt med min bedre halvdel, som ikke er specielt begejstret for hunde, men bakker min interesse op, og hun synes at netop en golden vil være helt acceptabel (fordi hun synes den er pæn - suk! :roll: ). Så det kunne godt tænkes, at det er der jeg lander :-D Men det skal jo desværre ikke være lige nu, det skal jo lige passe ind, selvom jeg jo mest har lyst til at begynde at kigge rigtigt lige med det samme :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Der er i øvrigt en golden (aner ikke af hvilke linjer) på det norske eller svenske lydighedslandshold. Den er en af de få jeg har set, der har virkelig fed attitude og tonsvis af power! LIdt for meget power, men det er vist blevet bedre med tiden!

 

[video=youtube_share;LTZxpH6tKH0]

 

Nå ja.... Og jeg elsker, elsker, elsker den hund. :lun:

For satan da - Sådan en glæde, det er simpelthen en udsøgt fornøjelse at se den arbejde, den elsker jo hvert et sekund :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spilop: Tusind tak, det vil jeg helt sikkert huske på - jeg har nemlig talt med min bedre halvdel, som ikke er specielt begejstret for hunde, men bakker min interesse op, og hun synes at netop en golden vil være helt acceptabel (fordi hun synes den er pæn - suk! :roll: ). Så det kunne godt tænkes, at det er der jeg lander :-D Men det skal jo desværre ikke være lige nu, det skal jo lige passe ind, selvom jeg jo mest har lyst til at begynde at kigge rigtigt lige med det samme :engel:

 

Det skal man tænke over lige så længe man vil og valget skal føles rigtig, så tænk du bare videre. Men du spørger bare.

 

[ATTACH=CONFIG]100799[/ATTACH]

Min lille golden

Link til indlæg
Del på andre sites

og en rigtig dårlig oplevelse med en pølsepanter.

 

Håber ikke, at det er Maggiemusen, selvom hun ikke gjorde det bedste indtryk, da vi var forbi hos dig.

 

Jeg kiggede også lidt på jagtgoldens, da jeg var på hvalpejagt. Jeg er ikke i tvivl om, at de kunne blive rigtig gode rallyhunde, men de kan ikke nøjes med at gå rally. Der skal ske noget mere, f.eks. jagttræning, agility eller DCH-program.

 

Jeg har jo en lille labbe-pige af udstillingslinier. Hun er dog ikke så stor - faktisk er hun så lille så ikke-labrador folk spørger mig, om hun er en formel 1'er. Det kan enhvert labrador-menneske dog se, at hun ikke er.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun nok skal blive rigtig god, men hun er lidt af en håndfuld. Meget selvstændig, synes hun noget er sjovt/interessant, skal hun nok være på, men keder hun sig, giver hun mig fingeren og render på egne eventyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

jagtgoldens har jeg ikke lige mødt så mange af... men jagt-labber og jagt-spaniels har jeg både på hold og træner sammen med og der er ihvertfald MAX power og drive... nøjagtigt som på en tændt BC'er efter min mening...

 

Du har mødt min, Drudes, Germaines og Lenes. Tror da også du har mødt Ritts Whiskey, masser af jawtdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min veninde har en corgi. En arbejdsglad hyrdehund, men nok ikke så overdrevet energisk som mange af de andre hyrdehunde. Det skyldes nok de små ben ;-)

 

tilgengæld egen og skarp... ikke den ultimative træningshund... men sjov og skæg - og en udfordring, hvis det er det man søger... men ikke ligefrem et træningsdyr imo...

Link til indlæg
Del på andre sites

tilgengæld egen og skarp... ikke den ultimative træningshund... men sjov og skæg - og en udfordring, hvis det er det man søger... men ikke ligefrem et træningsdyr imo...

Ja tak, er du færdig!

 

Den sidste jeg mødte var til et stævne i Belgien her i sommers... Den lå hele dagen og sov foran en af stævnestaldende, hvor den derfra styrede slagets gang - med hård hånd! Alle hunde gik i en pæn bue udenom... Men den sad sku godt der i de dage stævnet varede - som en lille dronning... Pånær når det regnede naturligvis, så gik man ind i sin kurv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er doubleuse Cloudberry, han er nordmand og den er i familie med min golden. Fine jawtlinjer er den af. Nem at se, selv om man ikke kender Doubleuse kennel. Udstillingsgoldens er mere lavbenet og compakte.

 

F1 og jagtgolden: Arbejdsmæssigt, trives med det du sætter dem til, tåler mange gentalelser. Arbejder med stor iver og passion. De er aktive, men kan trives i de fleste familier, dog synes jeg f1 skal højnes i arbejdet, de har ikke så stor selvtillid, og hvis de ikke bliver brugt, smuldre de og bliver nervøse, det oplever jeg ikke med jagtgolden.

Jeg kan ikke finde en eneste problem adfærd ved de jagtgolden jeg har herude, både mine egne og blandt det stor netværk jeg har. Jo sundhed, men ikke arbejdsmæssigt. De elsker børn, andre hunde etc.

 

Ja, jeg gik også ud fra at den var af arbejdslinjer, men jeg ved kender ikke nærmere til den - udover at jeg har set den en del gange til konkurrencer. Den har haft en del problemer med at styre energien (lidt ligesom min dårlige lommelygte metafor - den lyste liiige lidt for meget op på et lidt for stort område), men det er blevet meget bedre med alderen.

Han blev nr. 2 det år - men ærligt talt, så fik han også lidt "publikumspoint".

 

Ret interesseant med F1'erne. Eller naturligvis ikke interessant på den gode måde, men en god observation at skrive sig bag øret.

Forresten: har du nogensinde tænkt over, at aussier har lidt autistiske træk? Eks. trives dårligt med at få nye ting ind i færdigindlærte øvelser? Er ved at lave mit eget lille selvstudie af aussier, da jeg har lagt mærke til en række pudsige karaktertræk i træningen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk i tvivl om hvad trådstarter mener med "power"?

 

Skal det nødvendigvis være en større hund feks, skal den være mere ivrig eller?

 

Grunden til min tvivl er, som andre er inde på, at jeg synes der er masser af "power" og drive i mange pudler..især de små.

 

det varierer meget! Nogle af dem er der masser af drive og power i... men sandelig ikke dem alle.... Nogle af dem er lidt for "artige" og minder meget om cavalierne på det punkt. Arbejder fint og flydende, men uden den voldsomme drift og iver.... Faktisk lidt a la min egen Johna sat op imod min egen Karla ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk i tvivl om hvad trådstarter mener med "power"?

 

Skal det nødvendigvis være en større hund feks, skal den være mere ivrig eller?

 

Grunden til min tvivl er, som andre er inde på, at jeg synes der er masser af "power" og drive i mange pudler..især de små.

 

Jeg synes også der er mange pudler med rigtig god power og attitude!

Måske hvis TS forklarer nærmere hvad han mener med power??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes en væsentlig ting bliver total overset i denne tråd!

 

Der rådes i lejr 1 og 2 og 3 om hvilken hund der har mest "power" er mest pleasende mv.

Noget andet er helt hvad man som person kan harmonere med og lide at træne med!

 

 

Uanset hvordan man vender og drejer det og uanset hvor meget power jeg ønsker på min hund, så tror jeg aldrig jeg nogen sinde jeg vil kunne harmonere med en Border f.eks.

og uanset hvor dejlig labradors er, og uanset hvilken model den fås i, så det simpelthed heller ikke en hund jeg kommer til at eje (set med træningsbrillernes øjne i hvert fald).

 

Så når trådstarter skriver at hun ikke kan se sig selv med en hyrdehund i form af en border, så det nok lidt personlighed der skinner igennem.

og uanset hvor mange der kan trives godt, og få noget smukt ud af en Border, så skal man harmonere med sin hund på alle andre planer også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg synes en væsentlig ting bliver total overset i denne tråd!

 

Der rådes i lejr 1 og 2 og 3 om hvilken hund der har mest "power" er mest pleasende mv.

Noget andet er helt hvad man som person kan harmonere med og lide at træne med!

 

 

Uanset hvordan man vender og drejer det og uanset hvor meget power jeg ønsker på min hund, så tror jeg aldrig jeg nogen sinde jeg vil kunne harmonere med en Border f.eks.

og uanset hvor dejlig labradors er, og uanset hvilken model den fås i, så det simpelthed heller ikke en hund jeg kommer til at eje (set med træningsbrillernes øjne i hvert fald).

 

Så når trådstarter skriver at hun ikke kan se sig selv med en hyrdehund i form af en border, så det nok lidt personlighed der skinner igennem.

og uanset hvor mange der kan trives godt, og få noget smukt ud af en Border, så skal man harmonere med sin hund på alle andre planer også!

 

Hehe - Det kan jeg da ikke forstå.

Bare fordi de kan nå at tilbyde 3-4 forskellige ting, inden du når at få klikket :klap: :engel:

 

Men ja, du har en rigtig god pointe - Power er mange forskellige ting og alt efter hvilken type man er, så er det meget forskelligt hvilke racer der kan byde på den type drive man selv trives og arbejder bedst med.

Kender flere der ville få alvorligt fnidder af mine kræ inden de havde tilbragt en time på træningsbanen med dem og de skal selvfølgelig aldrig nogensinde have en hyrdehund, selvom de gerne vil have en hund med power og drive.

For hyrdehundene er sindssygt hurtige og ekstremt intense når de er på og det er bare ikke alle der synes det er skide fedt, men at det faktisk er en lille smule stressende.

 

Så man må jo kigge meget på hvad man selv kan lide og ønsker sig af sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, med power mener jeg nok en blanding af arbejdsglæde og iver og udholdenhed. Min puddel har masser af energi, han er skøn og glad og lærenem, han arbejder bare ikke med samme intensitet, som fx den dalmatiner jeg har prøvet at træne med. Så det er ikke fordi han fejler noget eller ikke gerne vil være med, det er bare lige lidt for... lidt på en eller anden måde. Han hungrer ikke efter at arbejde, han nyder det, men det er ikke nødvendigt for at han trives. Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, med power mener jeg nok en blanding af arbejdsglæde og iver og udholdenhed. Min puddel har masser af energi, han er skøn og glad og lærenem, han arbejder bare ikke med samme intensitet, som fx den dalmatiner jeg har prøvet at træne med. Så det er ikke fordi han fejler noget eller ikke gerne vil være med, det er bare lige lidt for... lidt på en eller anden måde. Han hungrer ikke efter at arbejde, han nyder det, men det er ikke nødvendigt for at han trives. Giver det mening?

 

er den dalmatiner sofus? for i så fald er hun nok lidt en ener for racen i arbejdsiver:)

 

Og så er det jo bare hvilket type temperement du kan lide at arbejde med og hvilke udfordringer du vil have samtidig. Altså vil du feks have retriverens arbejdsglæde og energi men også den udfording at andre hunde og mennesker kan være en større forstyrrelse end det kan for hyrdehundene, som så tilgengæld kan have nogel udfordinger med uønsket stress eller hyrde adfærd men som samtidig også har et stort fokus på lige netop dig?

 

Men for at vende tilbage til hvilke racer der er godt egent til rally, så er det et eller andet sted en mellemstor hund med en god portion samarbejdsvilje, smidige bevægelser og at kunne tåle at arbejde et stykke tid med gentagelser uden belønning.

Mellemstor fordi, det både kan være lidt en udfordring på banen for både de helt små og de helt store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...