Hop til indhold

langhåret versus korthåret


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har altid været vild med schæfere:-D og altid regnet korte og langhårede undet et ;-) .

 

Jeg snakkede så med en der har erfaring med schæfere og hun sagde at de langhårede var mere "bløde" i temperamentet og lidt mere nervøse end de korthårede.

 

Det er ikke min erfaring, men hvad ved jeg ;-) ?

 

Hvad er I kyndige schæfer ejeres erfaringer ???

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lagt mærke vik speciel forskel. Men i andre racer, som kommer i flere hårvarianter, der er Det vel nærmest standard at den korthårede er den mest aktive, den langhårede mere blid og den ruhårede mest skarp...

 

MEn der er jo også avlet på rene typer. stadig er Det dog sjovt at det er Det samme uanset om vi snakker gravhunde eller hyrdehunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes en anden type schæfer (ej race godkendt) kan ikke huske hvad den hedder nu.Den er oftere længere i pelsen og skulle være mere "bløde", om de så også er mere nervøse bed jeg ikke, men kunne set være disse der henvises til?

 

De langhårede schæfere er nu blevet racegodkendt herhjemme, har de været i tyskland længe. Er det dem du hentyder til?

Tror måske i tyskland der avles mere separat på langhårede og korthårede - tror, så ved det altså ikke ;)

Men mange af de langhårede herhjemme, kommer som en "ups" hvalp i et almindeligt (kan man sige det?) kuld. Så i forhold til dem burde der jo ikke være hold i påstanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes en anden type schæfer (ej race godkendt) kan ikke huske hvad den hedder nu.Den er oftere længere i pelsen og skulle være mere "bløde", om de så også er mere nervøse bed jeg ikke, men kunne set være disse der henvises til?

 

Alt deutsche?:vedikke: Skønne hunde, men virker (de få jeg kender) lidt mere usikre - ikke så meget som den hvide, men mere end de "almindelige".

 

Kender en langstockhåret der var tjenestehund, og han mangler hverken mod eller mandshjerte:-) Så tror ikke temperamentet følger pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke min erfaring, men hvad ved jeg ;-) ?

 

 

Det er heller ikke min erfaring ;-)

 

har aldrig set en langhåret grå, findes de?

 

Som HeidiL skriver findes de :lun: Jeg har trænet med et par stykker. Smukke vapser :lun:

 

De langhårede schæfere er nu blevet racegodkendt herhjemme, har de været i tyskland længe. Er det dem du hentyder til?

Tror måske i tyskland der avles mere separat på langhårede og korthårede - tror, så ved det altså ikke ;)

Men mange af de langhårede herhjemme, kommer som en "ups" hvalp i et almindeligt (kan man sige det?) kuld. Så i forhold til dem burde der jo ikke være hold i påstanden.

 

Altså de langhårede har jo altid været racegodkendt, men kan nu - som det nyere - avle med stamtavle på hvalpene (indenfor FCI godkendte specialklubber - fx har man længe avlet på langhårede schæfere i fx England (også langhårede + korthårede parringer kan få stamtavle i UK, mener jeg). Jeg er ikke vildt inde i det, men mener at Tyskland (SV) var forgangsland (igen indenfor FCI, da man har gjort det udenfor FCI) for at godkende skuer med langhårede og avl på langhårede, og DK fulgte efter ganske kort tid efter. I DK må man avle langhår+langhår og korthår+korthår, hvis hvalpene skal have stamtavle. Er ret sikker på at det er det samme i Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Altså de langhårede har jo altid været racegodkendt, men kan nu - som det nyere - avle med stamtavle på hvalpene (indenfor FCI godkendte specialklubber - fx har man længe avlet på langhårede schæfere i fx England (også langhårede + korthårede parringer kan få stamtavle i UK, mener jeg). Jeg er ikke vildt inde i det, men mener at Tyskland (SV) var forgangsland for at godkende skuer med langhårede og avl på langhårede, og DK fulgte efter ganske kort tid efter. I DK må man avle langhår+langhår og korthår+korthår, hvis hvalpene skal have stamtavle. Er ret sikker på at det er det samme i Tyskland.

 

jep tror du har ret i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...