Hop til indhold

Hund - kræ


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Er det en HF-ting at man kalder sin hund for kræ eller er det sådan en helt normal omtale af hunden ude i samfundet?

 

Jeg synes der er forholdsvis mange indlæg hvor jeg ser ordet brugt, så jeg bemærker egentlig ikke hvem eller hvor mange der gør det, jeg kan bare ikke lade være at synes det er lidt underligt når jeg ser det. Det kan osse bare være at kræ har en anden generel betydning for andre end mig, men i min ordbog står kræ ikke under positivt synonym for hund :genert:

 

Jeg sidder ikke og tænker at folk ikke bryder sik om deres hund, jeg forstår bare ikke hvorfor man vælger kræ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Er det en HF-ting at man kalder sin hund for kræ eller er det sådan en helt normal omtale af hunden ude i samfundet?

 

Jeg synes der er forholdsvis mange indlæg hvor jeg ser ordet brugt, så jeg bemærker egentlig ikke hvem eller hvor mange der gør det, jeg kan bare ikke lade være at synes det er lidt underligt når jeg ser det. Det kan osse bare være at kræ har en anden generel betydning for andre end mig, men i min ordbog står kræ ikke under positivt synonym for hund :genert:

 

Jeg sidder ikke og tænker at folk ikke bryder sik om deres hund, jeg forstår bare ikke hvorfor man vælger kræ?

Det er helt sikkert en jyde-ting.. Men altid brugt med kærlighed stemmen... Jeg er sikker på jeg kunne finde på at bruge det, selvom jeg sandsynligvis bruger møghund (:lun:) eller kleptomankøter (:lun:) oftere..men stadig med kærlighed i stemmen...

JArgonen er vel bare forskellig alt efter hvor man bpr..Det kan ikke hidse mig op hvertfald..Mine hunde kalder tit mig røvhul.. og kælling selvom de aldrig siger kælling højt, men jeg kan se det i deres øjne :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe. Jeg forstår det som brugt på en kærlig måde. Jeg kalder tit Duffy for rotte til hverdag - eller fx "beskidte køter" når den var været en tur i mosen. Men ingen af gangene mener jeg det negativt. Rotte kommer nok af, at min far kalder den grise/rotte-hunden nogle gange, da mine forældre synes, at hun ligner Kvik-hunden fra matador, og fordi hun har likvideret er par mus. "Beskidte køter" kommer nok lidt ala "dit beskidte hundehoved" fra Busters Verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille møghund og mors møgkøter er også meget brugbare "kælenavne" her i huset, og altid med masser af lååååve bag... Tror faktisk HF'erne er usædvanligt gode til at gi' sine hunde kæle-/øgnavne, og jeg er da aldrig i tvivl om at det er i en meget kærlig mening. Tit dukker de vel op når hunden har lavet ballade eller været irriterende, og så synes jeg de vidner om at man ser på det hele med humor og ironi, og ikke er sur på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lide kræ, fjerkræ er noget der står i bur og lægger æg på kommando, til nød var det min papegøje, når han var umulig eller sølvkræ på badeværelset. De små har alt for meget vægt, til at være kræ. Opfatter kræ som noget DKW siger, for ikke at afsløre, hvor blødsøden han er :mrgreen:

:sjov: Og jo, det er sq nok rigtig! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan overhovedet ikke huske hvad indlæggene handler om, har bare bemærket at et indlæg ofte kan starte med "Mine kræ kan osse......" - og altså på den måde blot brugt i stedet for hund/hunde.

 

Grunden til mit spørgsmål er bare at jeg ikke har set det synonym brugt før jeg kom her ind, men det er nok som Jannie skriver, noget der smitter ;-)

Jeg satser nu på at gå fri, så aktiv er jeg trods alt ikke.. men skulle jeg en dag skrive kræ i stedet for hund, så ta'r jeg lige på stedet en kold tyrker fra HF :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
For mig er "kræ" et distancerende udtryk, som jeg ofte ser brugt i indlæg, hvor jeg opfatter det skriveren siger som noget der forsøges bagatelliseret, eller gjort sjov med.

 

Det er sikkert ikke sådan ment, men det er sådan jeg tit opfatter det.

Jeg tror du både har ret og ikke ret..

Der er dem som konsekvent bruger ordet kræ.. Og det ser jeg som ja bare et kærligt ord som hvis nogne skriver musen, tøsen elelr hunden.. Det er også dem som kan huske at de bruger det..

 

Så er der dem som bruger det på den måde du siger..Distancerende når man forsøger at bagatellisere noget eller har medlidenhed.. Det er så dem som ikke husker de bruger/har brugt det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der dem som bruger det på den måde du siger..Distancerende når man forsøger at bagatellisere noget eller har medlidenhed.. Det er så dem som ikke husker de bruger/har brugt det :mrgreen:

 

Hvis jeg omtalte en hund som kræ ifm. medlidenhed, så ville det netop være fordi jeg syntes det var et stakkels kræ der sad der på internatet f.eks. Så her var ordet kræ valgt fordi det ville beskrive dyret jeg omtalte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg kalder mine for kræ indimellem og Soko for Bæstet. Måske fordi jeg også er jysk, men for mig er det ikke ment nedsættende.

 

Køter synes jeg derimod er ret grimt.

I starten syntes jeg at køter var nedsættende..Indtil jeg klippede Suki, og han kom til at ligne vagabonden fra Lady og Vagabonden.. Så kaldte vi det klip køter-klip..nu er køter bare sødt, synes jeg..

Og første gang jeg hørte ordet kræ/kræene var det Rams der brugte det..kærlig ment. Og efter et stykke tid synes jeg også bare det var lidt nuttet..

Det er jo sådan det går med sproget.. DA jeg fik mit første barn blev jeg virkelig fornærmet når de kaldte ham unge..HAn var mit BARN.. men pludselig opdagede jeg at folk brugte det kærligt..Og nu kalder alle det jo bare en unge :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...