Hop til indhold

Senior foder?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Bamse har jo på papiret nået senior alderen.

Men efter han er blevet rettet godt ud hos en kiropraktor, så kan det bestemt ikke mærkes på ham - Undtagen på et punkt, vægten.

 

Han er kastreret og 8 år.

Og selvom jeg kæmper en brav kamp for at holde ham i god form og han næsten intet får at spise, så sidder fedtet bare ret godt fast på ham.

Han er ikke helt så aktiv på ture og i leg, som han var for et par år siden, hvilket gør at jeg er nød til at gå længere ture med ham og her i vintermånederne kan han ikke svømme på næsten daglig basis.

 

Derudover, så tænker jeg, at han muligvis kunne bruge lidt ekstra tilskud til led og knogler, men hvis nu senior foderet indeholder de nødvendige ting, vil jeg hellere fodre med et godt fuldfoder, i stedet for selv at tilsætte.

 

Men er senior foder bedre, eller skal jeg bare have fat i et godt light foder til ham og evt. supplere op med noget tilskud?

Og nogle anbefalinger til foder?

Og til evt. tilskud?

 

Det skal nævnes, at han reagere med kløe og pelstab hvis der er hvede i foderet om der er andet han ikke kan tåle, det ved jeg ikke.

Men jeg ønsker så vidt muligt et foder uden alt for meget gluten og tilsætningsstoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

For os er det ikke lykkes at finde et seniorfoder, Luca kan tåle. Fedtindholdet er som regel lav, pga mere fyld i fodret, som fx kartofler, korn, ærter mm. Det dur ikke her.

 

Vi har længe kørt på olivers adult, hvor kcal "kun" er på 3600. Det er lidt mere end fx olivers light foder, som Luca ikke kan tåle. Nu har jeg så afprøvet Platinum Iberico & Greens, som også fungere, med 3500 kcal i.

 

Der ud over får Luca luposan og hørfrø oile. Hun taber sig langsomt, men det er en balance gang med ikke at skrue for langt ned eller op i fodermængden. Vi vejer Luca hos dyrlægen, hver måned, for at se hvordan det går.

 

Ud over slidgigt, fejler Luca intet. Og gigten er kommet pga overvægt fra tidligere ejer. Gigten er kommet i år, hvor hun er blevet 8. Lidt for tidligt, men tror på tilskud af luposan nok skal hjælpe. Fordelen ved selv at give tilskud, er at vi kan finde det der passer bedst til Luca, og hendes helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tak for svar....

 

Jeg er lidt på herrens mark.

For Bamse skal tabe sig - men sætter jeg ham mere ned i foder, så får han vitterligt intet at spise.

Og sætte aktivitets niveauet op kan jeg kun i et vis omfang, da vi i forvejen går et par timer om dagen.

 

Er jo sindssygt glad for Tholos fiskevariant og hundene fungere så godt på det - Ud over vægten.

Men det har jo et ret højt kcal indhold.

 

Det samme har deres senior foder - Skal over i varianten med lam, som har et kcal indhold på omkring 3.500 kcal og jeg ved ikke hvordan de fungere på den variant :hmm:

 

Hader at skifte foder... Synes det er håbløst at finde rundt i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg ved, at Luna skal have ca 900 kcal om dagen (og så er der plads til guffer). Så regner jeg bare ud, hvor mange gram hun skal have. Lad os sige med de 3600 kcal, det er 360 kcal pr 100 gram. Så ville Luna skulle have ca 250 gram foder hver dag. Det vil jeg så justere lidt ned til at starte med.

 

Luna vejer 27,2 kg, jeg ved ikke hvor meget, Bamse vejer/skal veje? Har du prøvet at tilsætte noget grønt? Altså evt opbløde det ene måltid i vand og tilsætte bønner, gulerødder eller kål? Det mætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min Charlie har også nået "senior" alderen er lige blevet 8 - men en beagle er nok først rigtig senior ved 10 års alderen. Jeg har altid fodret Charlie & CO med et godt fuldfoder - moderat protein og et fedt indhold omkring 10-12 % Jeg kan med min bedste vilje ikke se hvad et senior foder burde gøre af forskel - så det kommer han ikke over på. Charlie har altid været normalvægtig - han har stået på 14-15 kg de sidste 5 år. Han er lige blevet undersøgt af dyrlægen som har erklæret ham i tip top tilstand :mrgreen:

 

Lige nu fodre jeg en mellemting mellem James Wellebeloved (kornfri) og Bosch adult life and care - desuden får Charlie også vådfoder, hver dag som supplement

Jeg er lige begyndt at give Charlie tilskud - syntes dyrlægen var en god ide - af Luposan Biomineral for knogler/led - hellere forebygge end at stå med en hund der måske kan/får gigtproblemer. Jeg har god erfaring med biomineral - det har alle mine hvalpe fået med gode resultater

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Altså jeg ved, at Luna skal have ca 900 kcal om dagen (og så er der plads til guffer). Så regner jeg bare ud, hvor mange gram hun skal have. Lad os sige med de 3600 kcal, det er 360 kcal pr 100 gram. Så ville Luna skulle have ca 250 gram foder hver dag. Det vil jeg så justere lidt ned til at starte med.

 

Luna vejer 27,2 kg, jeg ved ikke hvor meget, Bamse vejer/skal veje? Har du prøvet at tilsætte noget grønt? Altså evt opbløde det ene måltid i vand og tilsætte bønner, gulerødder eller kål? Det mætter.

 

Hehe.. Tjooo... Det der med grøntsager... Kæft han prutter af det.

Som i, kæmpe, ildelugtende gasudladninger :sjov:

 

Men han får jo MM nu og der er jo kun en smule flere kcal i, end der er i mange light produkter og både ham og Kaia fungere super, super godt på det!!

Der er 367 kcal pr. 100 gram. og han skal have ca. 650 kcal dagligt (og note til mig selv, så skal Kaia have 375 kcal.)

Så det kunne godt være vi skal prøve at se om vi kan finde noget han ikke prutter så meget af, indtil han har tabt sig og så bare leve med det lidt øgede tarmgas niveau indtil han kan "nøjes" med sit tørfoder igen. :hmm:

 

 

Min Charlie har også nået "senior" alderen er lige blevet 8 - men en beagle er nok først rigtig senior ved 10 års alderen. Jeg har altid fodret Charlie & CO med et godt fuldfoder - moderat protein og et fedt indhold omkring 10-12 % Jeg kan med min bedste vilje ikke se hvad et senior foder burde gøre af forskel - så det kommer han ikke over på. Charlie har altid været normalvægtig - han har stået på 14-15 kg de sidste 5 år. Han er lige blevet undersøgt af dyrlægen som har erklæret ham i tip top tilstand :mrgreen:

 

Lige nu fodre jeg en mellemting mellem James Wellebeloved (kornfri) og Bosch adult life and care - desuden får Charlie også vådfoder, hver dag som supplement

Jeg er lige begyndt at give Charlie tilskud - syntes dyrlægen var en god ide - af Luposan Biomineral for knogler/led - hellere forebygge end at stå med en hund der måske kan/får gigtproblemer. Jeg har god erfaring med biomineral - det har alle mine hvalpe fået med gode resultater

 

Tak for fiffet med Luposan Biomineral :5up:

 

Det der James Wellebeloved - Nu har du nævnt det er kornfrit flere gange.

Jeg har bare aldrig kunne finde de kornfrie varianter, kan du ikke smide et link?

Du omtaler det så positivt, at jeg godt kunne fristes til at kigge lidt nærmere på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg køber JWB på petplanet i England - de har en super god service og leverancen er ofte hurtigere end hos zooplus - på petplanet har de alle 3 kornfri varianter - de har "kun" to hos zooplus.

 

Pet Supplies Store: Pet Planet, the UK's #1 Pet Store

 

Jeg køber også JWB vådfoderet der.

 

Takker - Fandt det også lige på zooplus. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Åh, jeg synes det er svært....

 

MM fungere hundene jo på nu, men så er der bøvlet ved at købe både hvalpefoder fra Tholo og MM fra tyskland.

Alternativt kan hele banden ryge på Tholos og så er der en del rabat da jeg kan købe meget på én gang, men stadig noget dyrere end MM.

 

Og så er der jo alle de andre mærker, som jeg slet ikke kan overskue at sætte mig ind i :stupid:

 

Er simpelthen så frygtelig til det her.

Mon ikke bare jeg skal tage at holde mig til det nemme og det kendte.

Tholos foder har jo så højt et omega 3 indhold og en rigtig fornuftig sammensætning både mht. ingredienser og vitaminer/mineraler/protein og fedt.

 

Wolfsblut kunne jeg rigtig godt tænke mig at prøve - Men må nok også erkende at vi er nød til at spare et eller andet sted og prisen simpelthen bliver for voldsom med så mange hunde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er noget at hente med det rigtige senior foder. I de gode mærker er der ofte lige en klat ekstra af alle de gode ting i, samt ledtilskud. Med hensyn til sidstnævnte så kig efter mængden, det kan have tilsat ganske lidt og stadig skrive det på og udfra hvad jeg har lært på foderkurser så skal du op over 800 mg pr kilo for at det har effekt.

 

Det kan du feks finde i Nutra nuggets gold senior, den er vist med kartofler og fisk. Har brugt den en gang og den står også på listen til en anden gang. Acana har også en god senior foder, bare med for meget protein til sheila.

Og wolfsbloot og profine (dog vist uden led tilskud).

 

Det kan være svært for de ældre hunde at tabe sig, mysla er også stadig lidt for rund, så nu går hende og pajko på skrap kur til januar;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er noget at hente med det rigtige senior foder. I de gode mærker er der ofte lige en klat ekstra af alle de gode ting i, samt ledtilskud. Med hensyn til sidstnævnte så kig efter mængden, det kan have tilsat ganske lidt og stadig skrive det på og udfra hvad jeg har lært på foderkurser så skal du op over 800 mg pr kilo for at det har effekt.

 

Det kan du feks finde i Nutra nuggets gold senior, den er vist med kartofler og fisk. Har brugt den en gang og den står også på listen til en anden gang. Acana har også en god senior foder, bare med for meget protein til sheila.

Og wolfsbloot og profine (dog vist uden led tilskud).

 

Det kan være svært for de ældre hunde at tabe sig, mysla er også stadig lidt for rund, så nu går hende og pajko på skrap kur til januar;)

 

Pajko er gået på skrap kur fra i dag... Foderet er nemlig kommet og han har fået aftensmad - 70g, og nu sover han som en sten. Det plejer han ikke, så jeg tror at han er blevet mæt for første gang i laaaang tid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, jeg synes det er svært....

 

MM fungere hundene jo på nu, men så er der bøvlet ved at købe både hvalpefoder fra Tholo og MM fra tyskland.

Alternativt kan hele banden ryge på Tholos og så er der en del rabat da jeg kan købe meget på én gang, men stadig noget dyrere end MM.

 

Og så er der jo alle de andre mærker, som jeg slet ikke kan overskue at sætte mig ind i :stupid:

 

Er simpelthen så frygtelig til det her.

Mon ikke bare jeg skal tage at holde mig til det nemme og det kendte.

Tholos foder har jo så højt et omega 3 indhold og en rigtig fornuftig sammensætning både mht. ingredienser og vitaminer/mineraler/protein og fedt.

 

Wolfsblut kunne jeg rigtig godt tænke mig at prøve - Men må nok også erkende at vi er nød til at spare et eller andet sted og prisen simpelthen bliver for voldsom med så mange hunde :genert:

 

ved ikke hvad du betaler for det du køber nu. Men wb er jo ret billig i tyskland, og kan købes med billig fragt også (petshop.de)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko er gået på skrap kur fra i dag... Foderet er nemlig kommet og han har fået aftensmad - 70g, og nu sover han som en sten. Det plejer han ikke, så jeg tror at han er blevet mæt for første gang i laaaang tid :-D

 

Sejt!

 

Vi glæder os til at starte, men det bliver først til januar rigtigt, for hun skal spise så meget guf over jul og nytår at det vist er spildt, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare ikke lade sig narre af det foder, der er fedt/protein fattigt. Jeg kan ikke den fulde årsag. Men jeg har lært at regne protein% og fedt% ud.

 

Al min info er fra E.G herinde, som er en af mine veninder. Hun siger, at Luna skal have mellem 30-35% protein% (jeg ved ikke om det gælder alle hunde). Det regner man ud således:

 

Jeg bruger lige Wolfsblut Cold River som eksempel. Protein 18% og fedt 9% kcal pr 100 g : 359

 

18 x 3,5 : 359 x 100 = 17,54 protein%

9 x 8,5 : 359 x 100 = 21,3 fedt%

 

Som du kan se, er der LANGT til de 30-35 protein%. Luna er ved at blive skiftet fra Wolfsblut Cold River til Acana. Jeg har i hele denne periode med Cold River, måtte give hende hjemmelavet til aften, hun skider sig halvt ihjel på rent Cold River.

 

Det er faktisk kun Acana og TOTW Wild Prairie, der kommer over 30%, af de mærker jeg kender (WB, TOTW, Acana, Kingsmoor, JWB, Regal Petfoods, Fish4Dogs - Orijen har jeg ikke tjekket, da Luna ikke kan tåle det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg synes der er noget at hente med det rigtige senior foder. I de gode mærker er der ofte lige en klat ekstra af alle de gode ting i, samt ledtilskud. Med hensyn til sidstnævnte så kig efter mængden, det kan have tilsat ganske lidt og stadig skrive det på og udfra hvad jeg har lært på foderkurser så skal du op over 800 mg pr kilo for at det har effekt.

 

Det kan du feks finde i Nutra nuggets gold senior, den er vist med kartofler og fisk. Har brugt den en gang og den står også på listen til en anden gang. Acana har også en god senior foder, bare med for meget protein til sheila.

Og wolfsbloot og profine (dog vist uden led tilskud).

 

Det kan være svært for de ældre hunde at tabe sig, mysla er også stadig lidt for rund, så nu går hende og pajko på skrap kur til januar;)

 

Jeg synes det er lidt svært at sammenligne, da det ikke er alle der skriver mængden af de forskellige ting på. :vedikke:

Men er der noget at hente der ikke kan tilføjes via tilskud?

 

 

Groa er ikke senior, men grundet knæ får hun seniorfoder. Jeg køber NOW, dyrt, men godt.

 

Er det ikke kun vådfoder? :hmm:

 

ved ikke hvad du betaler for det du køber nu. Men wb er jo ret billig i tyskland, og kan købes med billig fragt også (petshop.de)

 

Jeg giver kun 351 kr. for 13 kg af Tholos og MM er jo helt nede i 235 kr. for 15 kg.

Så der er alligevel lidt af et spring op til 485 for 15 kg.

 

Jeg skal i hvertfald have et ret godt argument for at hundene får det meget bedre på Wulfsblot, end på MM eller Tholos, før han hiver pungen op af lommen :engel:

Så skal lige i gang med at nærlæse - Kan jo umiddelbart godt lide Wolfsblut.

 

Man skal bare ikke lade sig narre af det foder, der er fedt/protein fattigt. Jeg kan ikke den fulde årsag. Men jeg har lært at regne protein% og fedt% ud.

 

Al min info er fra E.G herinde, som er en af mine veninder. Hun siger, at Luna skal have mellem 30-35% protein% (jeg ved ikke om det gælder alle hunde). Det regner man ud således:

 

Jeg bruger lige Wolfsblut Cold River som eksempel. Protein 18% og fedt 9% kcal pr 100 g : 359

 

18 x 3,5 : 359 x 100 = 17,54 protein%

9 x 8,5 : 359 x 100 = 21,3 fedt%

 

Som du kan se, er der LANGT til de 30-35 protein%. Luna er ved at blive skiftet fra Wolfsblut Cold River til Acana. Jeg har i hele denne periode med Cold River, måtte give hende hjemmelavet til aften, hun skider sig halvt ihjel på rent Cold River.

 

Det er faktisk kun Acana og TOTW Wild Prairie, der kommer over 30%, af de mærker jeg kender (WB, TOTW, Acana, Kingsmoor, JWB, Regal Petfoods, Fish4Dogs - Orijen har jeg ikke tjekket, da Luna ikke kan tåle det)

Hvor kommer de 8,5 fra i denne udregning: 9 x 8,5 : 359 x 100 = 21,3 fedt%?

 

Og hvor kommer de 30-35% protein fra?

Altså, hvilken begrundelse er der for den mængde?

Og er det ligegyldigt hvilken type protein de stammer fra?

 

Jeg synes jeg har svært ved at finde foder med protein under 30% :lol:

Der er en hel masse nye mærker på markedet med protein indhold op over 40%.

 

Hverken Orijen eller Acana har fungeret for os.

Begge hunde kløede sig og fik mega tør pels - Om det er protein indholdet, eller noget andet, det aner jeg ikke.

Men jeg holder mig fra det.

 

Om der så er nogle af de andre mærker der dur' det ved jeg ikke - Acana og Orijen er jo fra samme producent, så der kan være noget i de to produkter der er skidt for mine kræ :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor kommer de 8,5 fra i denne udregning: 9 x 8,5 : 359 x 100 = 21,3 fedt%?

 

Og hvor kommer de 30-35% protein fra?

Altså, hvilken begrundelse er der for den mængde?

Og er det ligegyldigt hvilken type protein de stammer fra?

 

Jeg synes jeg har svært ved at finde foder med protein under 30% :lol:

Der er en hel masse nye mærker på markedet med protein indhold op over 40%.

 

Hverken Orijen eller Acana har fungeret for os.

Begge hunde kløede sig og fik mega tør pels - Om det er protein indholdet, eller noget andet, det aner jeg ikke.

Men jeg holder mig fra det.

 

Om der så er nogle af de andre mærker der dur' det ved jeg ikke - Acana og Orijen er jo fra samme producent, så der kan være noget i de to produkter der er skidt for mine kræ :hmm:

Luna får dårlig mave på Orijen (og de kornfrie Acana), såsnart vi når over 30 gram:???: Jeg er lidt spændt på, hvordan hun reagerer på den der Adult Large Breed, der er havre i. Ellers får jeg et problem:lol::genert:

 

Jeg er ikke sikker på, hvor hun har den matematiske formel fra. Men dette er hvad hun skriver til mig.

 

"Jeg har den markeret i min fagbog. Formlen forudsætter at du kender kalorierne per 100 gram at foderet du vil se på.Formlen: protein% ganget med 3.5 divideret med kcal/100 gram gane 100.

Fremgangsmåden kommer her:

1)Find den garanteret analyse i foderets beskrivelse.

Vi siger at der står 27% protein på en pose foder og 380 kalorier/100 gram. 27% protein betyder at der er 27 gram protein i 100 gram af det pågældende foder. Formelen laver det om til at fortælle, hvor mange kalorier kommer fra protein for hver 100 kalorier hunden spiser.

2) Du ganger 27 med 3.5, dividere med 380 og ganger med 100.

27 X 3.5 = 94.5. 94.5 divideret m. 380 = 0.2488 X 100 = 24.8.

Altså protein udgør 24.8 kalorier ud af 100 kalorier (24.8%).

Hvis du vil vide hvor mange kalorier fedt der er i 100 kalorier, skal du gange med 8.5 i stedet. Altså fedt% X 8.5 divideret med kcal/100 gram X med 100.

Vi prøver med Wolfsblut Cold River. Der står at der er 18% råprotein og 9% råfedt og 359 kcal/100 gram

18 X 3.5 divideret med 359 X 100 = 17.54% protein kalorier

9 X 8.5 divideret m. 359 X 100 = 21.3% fedt kalorier.

Virkelig et foder hvor der ønskes en meget lav protein- og fedtindhold.

 

Et eller andet sted mellem 30% - 35% procent ja. Det er et moderat antal protein."

 

De 30-35% er kalorier af proteiner. Man får kalorier i både protein og fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...