Hop til indhold

Regler og retningslinier jeg ville ønske at H-F havde


Umulia
 Share

Recommended Posts

1: Se efter hvor gammel en tråd er før du skriver et svar. Det giver sjældent mening at kommentere noget, der blev skrevet for 2 år siden.

 

2: Brug søgefunktionen før du stiller et spørgsmål - måske har andre spurgt om det samme før.

 

3: Selv om der er mange underfora på H-F behøver du kun at oprette en tråd én gang. Flere ens tråde irriterer de andre brugere, og bliver slettet af moderatorerne.

 

4: Når du opretter en tråd, sørg venligst for at titlen passer til indholdet, så folk ved hvad de klikker på. På den måde øger du også dine egne chancer for at få relevante svar.

Eksempel: Du spørger om renlighedstræning, men din titel er "Beagle hvalp". Sandsynligheden er at kun medlemmer med særlig interesse for racen vil læse dit spørgsmål. Skriv i stedet "Hvalp bliver ikke renlig" el. lign.

 

5: Hvis du vil stille spørgsmål om hvalpe, adfærd eller træning, så brug det relevante forum, ikke forummet for din race. En hund er en hund, og renlighedstræning, adfærdsproblemer osv. er for det meste ens for alle. Ved at placere din tråd i et raceforum går du bare glip af svar, der kunne have hjulpet dig.

 

6: Lad være med at blive fornærmet hvis du ikke får de svar, du havde forventet eller ønsket dig. Når du opretter en tråd på forum, har alle lov til at svare på den, og du må tage det sure med det søde. Hvis der er svar, du ikke mener du kan bruge til noget, så ignorér dem. Bliver du vred og svarer med skældsord og nedsættende bemærkninger, betyder det bare at du får igen af samme skuffe.

Tænk også på, hvis der er mange, der svarer det samme, at der måske er noget om det, de siger, selv om du ikke bryder dig om det.

 

7: Hvis der er et bestemt indlæg i en tråd, du vil svare på, brug citat-funktionen. Ellers kan der hurtigt opstå misforståelser blandt de andre brugere.

 

8: Lad være med at oprette tråde for at hænge navngivne personer ud. Det er ikke alene dårlig forumstil, men også ulovligt i henhold til Injurieloven (Straffelovens § 267). Vil du f.eks. advare mod en hundehandler, så nøjes med at skrive vedkommendes fornavn og by, ikke fulde navn og adresse. Du kan altid give flere detaljer via privat besked.

 

9: Lad være med at forsøge at give andre råd om noget, du ikke har personlig erfaring med. Lad være med at gengive råd, du har læst andre steder, uden selv at have testet om de virker.

 

10: Angiv altid kilde hvis du citerer fra andre hjemmesider, andre forumtråde, bøger el. lign. Sæt helst et link til den oprindelige tekst ind, eller skriv navn og titel på forfatteren.

Gør du det ikke, er det brud på Lov om Ophavsret. Loven gælder i øvrigt også for billeder, så upload kun dine egne billeder til forum. Du må dog gerne linke til andres billeder hvis der er en god grund.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

9: Lad være med at forsøge at give andre råd om noget, du ikke har personlig erfaring med. Lad være med at gengive råd, du har læst andre steder, uden selv at have testet om de virker.

Jeg er helt og aldeles i alle de gode råd - lige med undtagelse af ovennævnte. Fredsommelige råd, som man ikke selv har haft erfaring med, kan sagtens videregives, synes jeg.

 

Glædelig jul!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt og aldeles i alle de gode råd - lige med undtagelse af ovennævnte. Fredsommelige råd, som man ikke selv har haft erfaring med, kan sagtens videregives, synes jeg.

 

Glædelig jul!!!

 

Det var et forsøg på at undgå at skrive: Hvis du er 11 år, bør du måske tænke dig om en ekstra gang inden du giver andre råd om valg af race mm. ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Læser alligevel aldrig regler og betingelser, bare fuld fart BANG hej forum - er ikke den store tilhænger af regler, hvis noget er irriterende, så er det meget nemt at springe over. Og hvem skal bestemme om jeg er gammel nok og erfaren nok til at rådgive om noget som helst, min selvindsigt stopper mig ihvertfald ikke :mrgreen: derudover tror jeg Cæsar Milan har adskillige gange mere erfaring end nogen enkeltbruger her på forum, så ...kvalitet for kvantitet, en 7-årig kan sagtens lære mig noget, jeg må bare selv sortere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Starter med at droppe ønske om regel nr 7 (kan ikke citere på tlf, den skriver stort set kun null, og det giver jo nada mening:rolleyes:)

Så må se om jeg kan huske det hele:o

Følger man regel nr 2, altså bruger søgefunktionen, for at undgå at oprette næsten ens tråde, så kan man ende op med at bryde regel nr 1 - altså rippe op i ret gamle tråde:)

Racefora kan altså godt forvirre lidt, hvis man er ny, for mig giver det ganske god mening, at adfærdssprg. Smides under adfærd, men er man ny m rottweiler, kunne man måske fristes til at smide alle sine tråde under rottweiler.

Hænge folk ud m navn og skostørrelse, nej det giver jo nærmest sig selv:confused:

Mht råd, at min hund ikke æder sofapuderne og skider på gulvet, er vel ikke ensbetydende med, at jeg ikke kan sidde inde med en god ide om hvordan man får en hund til at stoppe med det?

Og da jeg fra starten brød regel nr 7, så kan det da godt være det blev lidt noget rod;)

Link til indlæg
Del på andre sites

1: Se efter hvor gammel en tråd er før du skriver et svar. Det giver sjældent mening at kommentere noget, der blev skrevet for 2 år siden.

 

2: Brug søgefunktionen før du stiller et spørgsmål - måske har andre spurgt om det samme før.

3: Selv om der er mange underfora på H-F behøver du kun at oprette en tråd én gang. Flere ens tråde irriterer de andre brugere, og bliver slettet af moderatorerne.

 

4: Når du opretter en tråd, sørg venligst for at titlen passer til indholdet, så folk ved hvad de klikker på. På den måde øger du også dine egne chancer for at få relevante svar.

Eksempel: Du spørger om renlighedstræning, men din titel er "Beagle hvalp". Sandsynligheden er at kun medlemmer med særlig interesse for racen vil læse dit spørgsmål. Skriv i stedet "Hvalp bliver ikke renlig" el. lign.

 

5: Hvis du vil stille spørgsmål om hvalpe, adfærd eller træning, så brug det relevante forum, ikke forummet for din race. En hund er en hund, og renlighedstræning, adfærdsproblemer osv. er for det meste ens for alle. Ved at placere din tråd i et raceforum går du bare glip af svar, der kunne have hjulpet dig.

 

6: Lad være med at blive fornærmet hvis du ikke får de svar, du havde forventet eller ønsket dig. Når du opretter en tråd på forum, har alle lov til at svare på den, og du må tage det sure med det søde. Hvis der er svar, du ikke mener du kan bruge til noget, så ignorér dem. Bliver du vred og svarer med skældsord og nedsættende bemærkninger, betyder det bare at du får igen af samme skuffe.

Tænk også på, hvis der er mange, der svarer det samme, at der måske er noget om det, de siger, selv om du ikke bryder dig om det.

 

7: Hvis der er et bestemt indlæg i en tråd, du vil svare på, brug citat-funktionen. Ellers kan der hurtigt opstå misforståelser blandt de andre brugere.

 

8: Lad være med at oprette tråde for at hænge navngivne personer ud. Det er ikke alene dårlig forumstil, men også ulovligt i henhold til Injurieloven (Straffelovens § 267). Vil du f.eks. advare mod en hundehandler, så nøjes med at skrive vedkommendes fornavn og by, ikke fulde navn og adresse. Du kan altid give flere detaljer via privat besked.

 

9: Lad være med at forsøge at give andre råd om noget, du ikke har personlig erfaring med. Lad være med at gengive råd, du har læst andre steder, uden selv at have testet om de virker.

 

10: Angiv altid kilde hvis du citerer fra andre hjemmesider, andre forumtråde, bøger el. lign. Sæt helst et link til den oprindelige tekst ind, eller skriv navn og titel på forfatteren.

Gør du det ikke, er det brud på Lov om Ophavsret. Loven gælder i øvrigt også for billeder, så upload kun dine egne billeder til forum. Du må dog gerne linke til andres billeder hvis der er en god grund.

 

Nye brugere kender måske ikke den funktion, og det kan være træls at sidde og læse en gammel tråd igennem for at finde et svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nye brugere kender måske ikke den funktion, og det kan være træls at sidde og læse en gammel tråd igennem for at finde et svar.

 

Jeg kender den, men den er jævnt håbløs + hvis jeg ikke må tage en gammel tråd op, så skal jeg bare sidde der og kigge på en gammel tråd...nå, jeg er bare slet ikke tilhænger af regler, synes det bliver så surt og begrænset.

Link til indlæg
Del på andre sites

11. Formaster du dig til at lave et indlæg med titlen "HJÆLP", er straffen skridtslag med en våd avis!

 

(ved godt det er den samme som §4....men det kan ikke gentages ofte nok)

 

Der er af og til nogen overskrifter af den slags. Og en enkelt HJÆÆÆÆLP.

Det kan jo være alt. Det kan være nogen der er kravlet ind i en tørretubler fordi noget sidder fast, og køteren har fået smækket lågen og startet maskinen. En eller anden HF'er kom og åbn lugen.. OK, det kan jo godt være svært at finde en passende overskrift når man er lukket inde i en tumbler der kører. Den situation synes jeg skal være straffri.

 

- men det er også set at overskriften er brugt af nogen der ikke selv kunne finde på et navn til deres hund.

- eller racespcifikke sygdomme på en bestemt race, placeret under sygdomme.

osv..

 

Prøv selv at lave en søgning på HJÆLP og søg kun i overskrifter. Der kommer lidt af hvert!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Der er af og til nogen overskrifter af den slags. Og en enkelt HJÆÆÆÆLP.

Det kan jo være alt. Det kan være nogen der er kravlet ind i en tørretubler fordi noget sidder fast, og køteren har fået smækket lågen og startet maskinen. En eller anden HF'er kom og åbn lugen.. OK, det kan jo godt være svært at finde en passende overskrift når man er lukket inde i en tumbler der kører. Den situation synes jeg skal være straffri.

 

- men det er også set at overskriften er brugt af nogen der ikke selv kunne finde på et navn til deres hund.

- eller racespcifikke sygdomme på en bestemt race, placeret under sygdomme.

osv..

 

Prøv selv at lave en søgning på HJÆLP og søg kun i overskrifter. Der kommer lidt af hvert!

 

hæhæ ja..og her på HF er vi heldigvis flinke...på BG kommer der bare "114" "hjæææælp" "112" osv. som svar...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Helle1985

Jeg har et par mere :) (og nu bryder jeg så #1 :D)

 

1. Det er helt i orden, hvis man ikke staver så godt, men man må gerne lige læse sin besked igennem, inden man sender.

 

2. Hvis man vil brokke og er sur, skal man lige vente med at poste - tæl til 10 og læs igennem igen. Er det VIRKELIG de ord du vil bruge?

 

3. Når man er ny bruger med hund, SKAL man vise guldklumpen frem - vi vil have vovser at kigge på! Det samme gælder, når man får en ny hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...