Hop til indhold

PACK-BONDING


Gæst Sally's mor
 Share

Recommended Posts

Sikkert, og hvis træningsmetoder generelt havde min interesse ville jeg sikkert osse være mere bevidst om "systematikken".

Jeg træner bare, får gode redskaber med hjem, kan se på egne og andres hunde at det virker og føler at rammerne for træningen giver tryghed for de deltagende hunde. Filosofi og analyse lader jeg andre om...

OK. Selv om man er glad for at træne et sted, er man vel heller ikke forpligtet til at beskrive træningen i detaljer.

Jeg ved ikke om det er filosofi jeg efterlyser? Jeg er bare totalt nysgerrig efter at finde ud af hvordan den praktiske træning foregår. Hvis jeg boede i nærheden, ville jeg nok købe et kursus selv.

Men jo, det er da også den bagvedliggende filosofi, jeg gerne ville forstå. Nu ved jeg godt at det ikke er dig men Lise, der præsenterer det som en speciel metode, men der må, i sagens natur, være en systematik, når der er tale om en metode.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg begynder mere og mere at overveje at tilmelde mig på SOR, simpelthen bare for at få tilfredsstillet efterhånden flere års nysgerrighed :blink:

God idé - eller du kunne starte med at møde op og overvære træningen og dermed inden tilmelding finde ud af, hvilke muligheder der er for almindelig træning, når der er tale om en listehund. Men måske er det slet ikke noget problem.

 

Hvad angår hendes mangel på resultater med egne hunde, så ville det på ingen måde være noget der talte hos mig. Min allerførste træner valgte jeg udfra de resultater hun havde opnået med egne hunde, og det viste sig så desværre at disse resultater var opnået på en yderst brutal måde som jeg overhovedet ikke kunne stå inde for, så jeg er holdt op med at bruge resultater som målestok for et træningssted er noget for mig :genert:

Jeg kan sagtens følge dig i dine betragtninger. Man kan udmærket være en god træner uden selv at have opnået noget målbart med egne hunde. Men hvis man selv ønsker at gå ud i konkurrencer, så duer det ikke rigtigt, at træneren er uerfaren. Til gengæld er gode konkurrenceresultater ingen garanti for, om vedkommende træner også er en god træner for "sine" hundeejere. For det er nu engang ikke hundene, som træneren skal træne, men hundeejerne, der skal lære at træne deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Os" som er tilhængere af SOR får vidst også bare lidt lange kogler af at skulle forklare igen og igen.. Det fremgår jo meget tydeligt hvem der ikke kan li Lise og hvem som kan.

Som Hopsa skriver så er der intet hokus pokus over pack bonding. Lise har en helt særlig evne til at se hvor tingene halter mellem ejer og hund, og sætter ind der.

Der er ikke noget "runde træning" over det ala "Nu gør vi det en efter en".

 

Tag ned og tag en kigger, det får man nok mest ud af, det er så svært at beskrive på skrift. Men ha lige en kop kaffe med, Lise snakker en del, så man kan godt blive kold og fødderne :D

 

Jeg trænede dernede i 1½ år, men har ikke trænet der i 1½ år, pga økonomi. Så mange af tingene er gået i glemmebogen og jeg ville nok have godt af en opfrisker :D

Link til indlæg
Del på andre sites

"Os" som er tilhængere af SOR får vidst også bare lidt lange kogler af at skulle forklare igen og igen.. Det fremgår jo meget tydeligt hvem der ikke kan li Lise og hvem som kan.

Som Hopsa skriver så er der intet hokus pokus over pack bonding. Lise har en helt særlig evne til at se hvor tingene halter mellem ejer og hund, og sætter ind der.

Der er ikke noget "runde træning" over det ala "Nu gør vi det en efter en".

 

Tag ned og tag en kigger, det får man nok mest ud af, det er så svært at beskrive på skrift. Men ha lige en kop kaffe med, Lise snakker en del, så man kan godt blive kold og fødderne :D

 

Jeg trænede dernede i 1½ år, men har ikke trænet der i 1½ år, pga økonomi. Så mange af tingene er gået i glemmebogen og jeg ville nok have godt af en opfrisker :D

Jeg ved ikke lige hvor "hokusPokus" kom ind i billedet. Jeg er ikke engang sikkertpå hvad det betyder i denne forbindelse?

Min pointe (og undskyld at jeg gentager mig selv) er, at når der er en metode, så er der en systematik. Fedt at træneren har "en helt særlig evne", men der må være mere. Igen, det er du naturligvis ikke forpligtet til at gøre rede for.

Nu ved jeg ikke hvem du hentyder til når du siger at det er tydeligt hvem der ikke kan lide Lise. Jeg har aldrig mødt hende, så jeg har ikke noget forhold til hende. Jeg kan forholde mig til hendes artikler, som er frit tilgængelige og jeg synes generelt at det virker bedre at beskrive egne handlinger, snarere end at nedgøre andres (og det savner jeg derfor).

Når vi er nogle stykker der fisker og fisker, er det måske fordi folk plejer at være meget gavmilde med at beskrive træning som de er glade for. Det gør sig ikke gældende i samme omfang, når det handler om folk der har trænet hos Lise.

Jeg synes ikke der er nogen i denne tråd der giver indtryk af at Lise skal kanøfles uanset; snarere en nysgerrighed der aldrig helt bliver tilfredsstillet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke lige hvor "hokusPokus" kom ind i billedet. Jeg er ikke engang sikkertpå hvad det betyder i denne forbindelse?

Min pointe (og undskyld at jeg gentager mig selv) er, at når der er en metode, så er der en systematik. Fedt at træneren har "en helt særlig evne", men der må være mere. Igen, det er du naturligvis ikke forpligtet til at gøre rede for.

Nu ved jeg ikke hvem du hentyder til når du siger at det er tydeligt hvem der ikke kan lide Lise. Jeg har aldrig mødt hende, så jeg har ikke noget forhold til hende. Jeg kan forholde mig til hendes artikler, som er frit tilgængelige og jeg synes generelt at det virker bedre at beskrive egne handlinger, snarere end at nedgøre andres (og det savner jeg derfor).

Når vi er nogle stykker der fisker og fisker, er det måske fordi folk plejer at være meget gavmilde med at beskrive træning som de er glade for. Det gør sig ikke gældende i samme omfang, når det handler om folk der har trænet hos Lise.

Jeg synes ikke der er nogen i denne tråd der giver indtryk af at Lise skal kanøfles uanset; snarere en nysgerrighed der aldrig helt bliver tilfredsstillet.

 

:-D

 

Det er nok også bare svært at beskrive "metoden". Selvfølgelig er der nogle tanker bag. Målet er en velafbalanceret hund, som har lært impulskontrol og kan omgås andre hunde uden nødvendigvis at skulle hilse nu nu nuuuuu.

 

Jeg er nok ikke den rette til at beskrive, eftersom jeg ikke har trænet der i 1½ år, og kun har taget de ting med mig hjem, som jeg synes jeg kunne bruge.

Fx bruger jeg ikke den lange line mere, fordi jeg er en spadser til at håndtere den :-D og jeg ville heller ikke lige vide hvilke begreber jeg skulle kaste op i luften. Synes træningen er meget forskellig alt efter hvilken hund man kommer med. :-D Men det er SÅÅÅ fed en oplevelse at være ved slutningen af et træningsforløb og så se alle hundene blive ført i slap line klods op og ned af hinanden uden at tage kontakt før de får lov.

 

Der er mange sjove træningspas dernede, bl.a rigtig mange "godaw" øvelser, hvor man render rundt blandt hinanden, skaber øjenkontakt med en anden ejer, går hen og får sin hunds opmærksomhed og hilser på den anden ejer med godaw godaw, gi hånd, hoppe lidt og lave lidt sjove bevægelser. Alt i mens hundene afventer om de skal hilse eller ej. Man ser ret dum ud, men det gør alle, så man vender sig hurtigt til det. :D

 

Men som sagt har jeg flere gange oplevet folk være nede og kigge, for at se om det var noget for dem. Man får et meget bedre indblik ved selvsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kaster ikke penge efter noget jeg ikke tilnærmelsesvis kan gennemskue, men tag afsted og fortæl så os andre hvad der gemmer sig bag pb :-D

 

Du kan også spørge Mulline, hun og Pman har haft trænet der

 

Jeg har haft spurgt Mulline og Pman, og det har gjort at jeg under ingen omstændigheder har tænkt mig at tage Luna med i tilfælde af at jeg skulle undersøge hvad stedet går ud på, så bliver det uden hund...

 

Men de har rent faktisk også været de eneste der er kommet med en lille smule forklaring (og én anden herinde), men alle er kommet med meget diffuse forklaringer, men dog nok til at jeg ved at jeg ikke skal træne der, så min kommentar var mest i spøg.

Og jo, det virker lidt som om det er en statshemmelighed, jeg har i hvert fald haft meget svært ved at få nogen til at komme med et uddybende svar, tværtimod er jeg i flere tilfælde blevet skældt ud over at jeg ikke spørger Lise selv, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke er tilladt at spørge "køberne" og ikke kun "sælgeren", så jeg har valgt at lade det ligge, der er jo ingen grund til at gøre alle sure :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Os" som er tilhængere af SOR får vidst også bare lidt lange kogler af at skulle forklare igen og igen..

 

Igen og igen? Det forstår jeg ikke for så vidt jeg husker har jeg mange gange spurgt til træning efter ideologien og har aldrig fået et eneste uddybende svar. Det er kun naturligt at man bliver møgnysgerrig over at en træner bliver lovprist gang på gang, men ingen vil fortælle noget :vedikke:

 

For år tilbage spurgte jeg Lise til træningen og fik det svar at jeg kunne tage et kursus, hvsi jeg ville vide noget.

 

Det fremgår jo meget tydeligt hvem der ikke kan li Lise og hvem som kan.

 

Det gør det så ikke for mig, jo, jeg går ud fra at personer som fortæller at de træner/har trænet og som tilsyneladende forsvarer metoderne mod det der øjensynligt opfattes som kritik, kan lide Lise, hvem der ikke kan, ud over mig, ved jeg ikke. Selvom jeg ikke er en fan at hende mener jeg selv jeg er ret så objektiv i det jeg skriver, så det burde være trygt at fortælle.

 

Som Hopsa skriver så er der intet hokus pokus over pack bonding. Lise har en helt særlig evne til at se hvor tingene halter mellem ejer og hund, og sætter ind der.

 

Det er der mange som har skrevet og rigtigt mange instruktører kan det samme, så der må være noget mere og så var det ikke Lise trådstarter spurgte til men træningsmetoderne :-)

 

Der er ikke noget "runde træning" over det ala "Nu gør vi det en efter en".

 

Der tror jeg efterhånden ikke der er ret mange steder efterhånden, men du skal have tak for at gide uddybe lidt :-)

 

Tag ned og tag en kigger, det får man nok mest ud af, det er så svært at beskrive på skrift. Men ha lige en kop kaffe med, Lise snakker en del, så man kan godt blive kold og fødderne :D

 

Lige den der forstår jeg ikke helt for hvis man ikke kan beskrive træningen, hvordan kan man så øve det hjemme?

 

Jeg trænede dernede i 1½ år, men har ikke trænet der i 1½ år, pga økonomi. Så mange af tingene er gået i glemmebogen og jeg ville nok have godt af en opfrisker :D

 

Så må du afsted igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja hvis ikke det var fordi jeg arbejder hver anden weekend, så var jeg taget afsted igen. :-D Men manden gider ikke køre til sorø hver anden lørdag. :-D

Jeg tror såmænd der er mange der "gør" det samme som Lise, hun har bare givet det et navn. :-D

Der er masser belønning i form af lækre guffer, korrektion ved uønsket adfærd, ros ved ønsket adfærd, masser leg med "byttedyr" (fx skind i en snor), masser sjove tricks til at afbryde for mange gentagelser og en masse hundeejere der hoppper og danser og ser fjollede ud for at deres hund synes at de er den fedeste :-D

 

Tror den helt store forskel er at træningen er meget målrettet på impulskontrollen af ikke at skulle hilse uden at få lov og at al træning foregår i lange liner. Ingen korte stramme snore. Det var i hvertfald derfor jeg tog derned og trænede, fordi jeg havde en hund der haaaang i snoren og bare ville hilse og lege med alt og alle, for det havde han jo lært på hvalpeholdene, at der tog man hen for at lege - skide være med hende i den anden ende af snoren, der var andre hunde. Jeg ku stå med nok så fine guffer, ragede ham da en skid.

Så jeg fik hvad jeg kom efter hos Lise. En hund der ku styre sig og afvente. At jeg så har været sløset senere og lige skal hanke lidt op i mig selv igen er en anden snak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Hehe, ja hvis ikke det var fordi jeg arbejder hver anden weekend, så var jeg taget afsted igen. :-D Men manden gider ikke køre til sorø hver anden lørdag. :-D

Jeg tror såmænd der er mange der "gør" det samme som Lise, hun har bare givet det et navn. :-D

Der er masser belønning i form af lækre guffer, korrektion ved uønsket adfærd, ros ved ønsket adfærd, masser leg med "byttedyr" (fx skind i en snor), masser sjove tricks til at afbryde for mange gentagelser og en masse hundeejere der hoppper og danser og ser fjollede ud for at deres hund synes at de er den fedeste :-D

 

Tror den helt store forskel er at træningen er meget målrettet på impulskontrollen af ikke at skulle hilse uden at få lov og at al træning foregår i lange liner. Ingen korte stramme snore. Det var i hvertfald derfor jeg tog derned og trænede, fordi jeg havde en hund der haaaang i snoren og bare ville hilse og lege med alt og alle, for det havde han jo lært på hvalpeholdene, at der tog man hen for at lege - skide være med hende i den anden ende af snoren, der var andre hunde. Jeg ku stå med nok så fine guffer, ragede ham da en skid.

Så jeg fik hvad jeg kom efter hos Lise. En hund der ku styre sig og afvente. At jeg så har været sløset senere og lige skal hanke lidt op i mig selv igen er en anden snak :-D

 

Tak for uddybning, tror det er det tætteste jeg pt er kommet på hvad pack-bonding indebefatter efter jeg startede tråden.:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for uddybning' date=' tror det er det tætteste jeg pt er kommet på hvad pack-bonding indebefatter efter jeg startede tråden.:klap:[/quote']

 

Tror du ville have gavn af at komme ned og se i sorø, eller finde SOR hundeskole på fb, hun lægger rigtig mange ting op, både billeder og beretninger. Ligesom de som træner dernede lægger ting op :-D Der er de sødeste billeder af nogle på hende hvalpehold, som sidder på en togstation og lære lydene at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja hvis ikke det var fordi jeg arbejder hver anden weekend, så var jeg taget afsted igen. :-D Men manden gider ikke køre til sorø hver anden lørdag. :-D

Jeg tror såmænd der er mange der "gør" det samme som Lise, hun har bare givet det et navn. :-D

Der er masser belønning i form af lækre guffer, korrektion ved uønsket adfærd, ros ved ønsket adfærd, masser leg med "byttedyr" (fx skind i en snor), masser sjove tricks til at afbryde for mange gentagelser og en masse hundeejere der hoppper og danser og ser fjollede ud for at deres hund synes at de er den fedeste :-D

 

Tror den helt store forskel er at træningen er meget målrettet på impulskontrollen af ikke at skulle hilse uden at få lov og at al træning foregår i lange liner. Ingen korte stramme snore. Det var i hvertfald derfor jeg tog derned og trænede, fordi jeg havde en hund der haaaang i snoren og bare ville hilse og lege med alt og alle, for det havde han jo lært på hvalpeholdene, at der tog man hen for at lege - skide være med hende i den anden ende af snoren, der var andre hunde. Jeg ku stå med nok så fine guffer, ragede ham da en skid.

Så jeg fik hvad jeg kom efter hos Lise. En hund der ku styre sig og afvente. At jeg så har været sløset senere og lige skal hanke lidt op i mig selv igen er en anden snak :-D

 

Tak for en god forklaring, jeg har også været nysgerrig efter at høre hvordan der bliver trænet. Jeg har truffet Lise et par gange og hun har altid været positiv og imødekommende og fortalt og forklaret næsten alt for meget, jeg tror hun snakker lige så meget som hun skriver.

Den lange line er nok helt tilbage fra Arne Sørensens tid, jeg kan i hvert fald huske at han brugte den flittigt men min opfattelse er at Lise ikke er ligeså fysisk som Arne Sørensen var.

Vi var begge deltagere på et kursus med Renee Sjøberg for ca. 15-20 år siden og der var det mere kropssproget der blev brugt, dengang var Renee Sjøberg et ”rangordens menneske” og havde helt styr på hvilket nummer på stigen hendes hunde var i forhold til hinanden og hende og hendes mand, og det var min opfattelse at Lise også brugte rangorden i sin træning dengang.

 

Jeg kan læse at der bliver brugt forskellige belønninger guffer, ros og ”ruskeleg” (det er det jeg tænker når jeg læser ”byttedyr”?) og det er jo en god ting at være alsidig.

Men hvad består korrektionerne af? Er det ignorering og/eller truende kropssprog og/eller andet?

 

det der med at få sat ord på, er en rigtig god ting. Jeg kan huske da jeg læse Turids dæmpende signaler at det var der jeg fik sat ord på mange ting, og det gør det ligesom nemmere at forstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for en god forklaring, jeg har også været nysgerrig efter at høre hvordan der bliver trænet. Jeg har truffet Lise et par gange og hun har altid været positiv og imødekommende og fortalt og forklaret næsten alt for meget, jeg tror hun snakker lige så meget som hun skriver.

Den lange line er nok helt tilbage fra Arne Sørensens tid, jeg kan i hvert fald huske at han brugte den flittigt men min opfattelse er at Lise ikke er ligeså fysisk som Arne Sørensen var.

Vi var begge deltagere på et kursus med Renee Sjøberg for ca. 15-20 år siden og der var det mere kropssproget der blev brugt, dengang var Renee Sjøberg et ”rangordens menneske” og havde helt styr på hvilket nummer på stigen hendes hunde var i forhold til hinanden og hende og hendes mand, og det var min opfattelse at Lise også brugte rangorden i sin træning dengang.

 

Jeg kan læse at der bliver brugt forskellige belønninger guffer, ros og ”ruskeleg” (det er det jeg tænker når jeg læser ”byttedyr”?) og det er jo en god ting at være alsidig.

Men hvad består korrektionerne af? Er det ignorering og/eller truende kropssprog og/eller andet?

 

det der med at få sat ord på, er en rigtig god ting. Jeg kan huske da jeg læse Turids dæmpende signaler at det var der jeg fik sat ord på mange ting, og det gør det ligesom nemmere at forstå.

 

Sjovt du nævner Sjöbergs hirakitanke for jeg husker netop fra kurser i 90'erne, at hun sagde, hunden skulle "være nr 86 på ranglisten" hvilket var noget af det eneste jeg ikke kunne bruge fra kurserne. Gad vist om hun stadig mener det samme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt du nævner Sjöbergs hirakitanke for jeg husker netop fra kurser i 90'erne, at hun sagde, hunden skulle "være nr 86 på ranglisten" hvilket var noget af det eneste jeg ikke kunne bruge fra kurserne. Gad vist om hun stadig mener det samme..

 

Ja det kunne være sjovt at høre, men hun er ikke så ”synlig” som hun var i 90’erne så

jeg ved ikke om hun overhovedet afholder kurser mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvilke træningsmetoder man vælger, skal man huske at hunden er styret af instinkter og ikke fornuft. Problemet er at man aldrig kan vide hvilke(n) motivationsfaktor(er) der trigger instinktadfærden i præcis den enkelte hund og overrumbler indlæringen før det er for sent. Men det er sikkert, at hvis en hund bliver overstrømmet af for mange indtryk på en gang, som den ikke kan bearbejde, vil instinkterne tage over. Derfor arbejder jeg ud fra den novice at man kan lære en hund rigtig meget, men jeg ville aldrig lade den gå løs, hvis der var mulighed for at den kunne løbe væk og værst af alt ud foran en bil fx.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korrektionen er en blanding af ignorering og et "frembrusende" kropssprog. Lise er som sagt rigtig god til at lure hvad hvilken hund har behov for.

Jeg ku ignorere min fra nu af og til juleaften og han ville stadig ikk fatte en meter. Det skal skæres ud i pap. :-)

 

Mht bytteleg så bliver fx et skind bundet fast i den anden ende af linen og så få vovsen lov at jagte den mens ejer holder liv i skindet :-)

 

Mht hiraki så tror jeg det er en noget forældet tanke, og ikke noget som jeg genkender fra lises træning. Ved da at hendes hunde er i møbler osv :-) men finten er at hunden ikke er i tvivl om hvem der ar det sidste ord, så at sige :-)

 

Og ja lide taler lige så meget som hun skriver og det er skide hyggeligt og hundene lære at forholde sig i ro for snakken kan godt tag lidt tid :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Korrektionen er en blanding af ignorering og et "frembrusende" kropssprog. Lise er som sagt rigtig god til at lure hvad hvilken hund har behov for.

Jeg ku ignorere min fra nu af og til juleaften og han ville stadig ikk fatte en meterJ. Det skal skæres ud i pap. :-)

 

Mht bytteleg så bliver fx et skind bundet fast i den anden ende af linen og så få vovsen lov at jagte den mens ejer holder liv i skindet :-)

 

Mht hiraki så tror jeg det er en noget forældet tanke, og ikke noget som jeg genkender fra lises træning. Ved da at hendes hunde er i møbler osv :-) men finten er at hunden ikke er i tvivl om hvem der ar det sidste ord, så at sige :-)

 

Og ja lide taler lige så meget som hun skriver og det er skide hyggeligt og hundene lære at forholde sig i ro for snakken kan godt tag lidt tid :-)

Jeg går ud fra at man bliver instrueret i, hvilke situationer ignorering giver mening. Hvis det aldrig virker for din hund, må det vel skyldes, at hunden ikke har forstået at det betaler sig at tilbyde (anden) adfærd, eller at belønningen ikke er værdifuld nok for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra at man bliver instrueret i, hvilke situationer ignorering giver mening. Hvis det aldrig virker for din hund, må det vel skyldes, at hunden ikke har forstået at det betaler sig at tilbyde (anden) adfærd, eller at belønningen ikke er værdifuld nok for hunden.

 

Ja selvfølgelig. Ignorering er bare ikke effektivt her med mindre vi har +3 timer til det :-D

Her skal den uønskede adfærd afbrydes. Det er jo det med spidshunde, de kan sagtens holde sig selv i gang. Fx er Carlos piberi totalt selvforstærkende og kan ende med at lyde som en hel sirene :-D

 

Men nok om det, jeg har fået en dejlig hund.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig. Ignorering er bare ikke effektivt her med mindre vi har +3 timer til det :-D

Her skal den uønskede adfærd afbrydes. Det er jo det med spidshunde, de kan sagtens holde sig selv i gang. Fx er Carlos piberi totalt selvforstærkende og kan ende med at lyde som en hel sirene :-D

 

Men nok om det, jeg har fået en dejlig hund.. :-D

Jeg er ikke i tvivl om at du har en dejlig hund:-D Fra det du skriver nu, lyder det imidlertid ikke som om du har fået en særlig god instruktion i hvornår ignorering er på sin plads - og så er det klart at man går rundt med fornemmelsen af at det "ikke virker".

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvornår det er "på sin plads" afhænger jo i høj grad af hvilken type hund du har og i hvilken situation du står...

Jeg kan sagtens ignorere en uønsket adfærd hos Carlo, såfremt det er en ubetydelig ting, som ikke har indvirkning på andre ting.

 

Men fx opkørthed/stress (som når der skal ske noget heeeeelt vildt spændende nu nu nuuuuu) kan ikke ignoreres væk her, det skal bremses for ikke at eskalere.

 

Tiggeri kan ignoreres væk, for det er for trættende at sidde og glo uden af få :-D

 

Men generelt er jeg heller ikke meget for "ignorering", vil gerne have kortene på bordet så vi kan komme videre. Det andet er ind i mellem lidt for omstændigt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvornår det er "på sin plads" afhænger jo i høj grad af hvilken type hund du har og i hvilken situation du står...

Jeg kan sagtens ignorere en uønsket adfærd hos Carlo, såfremt det er en ubetydelig ting, som ikke har indvirkning på andre ting.

 

Men fx opkørthed/stress (som når der skal ske noget heeeeelt vildt spændende nu nu nuuuuu) kan ikke ignoreres væk her, det skal bremses for ikke at eskalere.

 

Helt enig, om en ting kan ignoreres væk eller ej afhænger helt og holdent af om adfærden er en belønning i sig selv, hvis den er det, så giver det ingen mening at ignorer hunden i den tro at den på et tidspunkt vil beslutte sig for at den belønning man selv har er bedre end den den kan opnå på egen hånd.

 

så hvis den belønning man har ikke kan overtrumfe den belønning hunden selv kan opnå ved adfærden, så virker ignorering ikke :-D

 

Det er meget få ting jeg vælger at ignorerer, men f.eks. tiggeri er en af dem, simpelthen fordi at jeg jo er i besiddelse af den belønning hunden gerne vil have, men f.eks. jagt på et byttedyr ville jeg aldrig ignorere i den tro at Luna på et tidspunkt ville beslutte sig for at en evt. belønning jeg kunne have ville være bedre end at nedlægge et byttedyr på egen hånd, jeg ville i hvert fald få lov at stå helt alene ret længe og ignorere hende i den tro at hun overhovedet har opdaget hun blev ignoreret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...