Hop til indhold

Alt om træning - fra probelmløsning til jubel


Riesenfan
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Det er direkte til VM - som er i maj. Der er denne prøve og så en mere som tæller til VM og vi er mange om buddet i år! Så det bliver ekstra spændende!

 

Hvornår skal du afsted igen? Efter den lille er kommet til verden?

 

Ih, det bliver spændende.

 

Vi hepper på papa :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ih, det bliver spændende.

 

Vi hepper på papa :klap:

 

Tak :-D

Jeg har nu ikke alt for høje forventninger. Mange af dem har jo gået elite i flere år - Spot startede sin første klasse 1 for under et år siden. Så vi har slet ikke den samme erfaring som mange af de andre. Men derfor skulle man da stadig være et skarn, hvis man ikke gjorde et hæderligt forsøg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Risen - fuck det lyder som en svær øvelse.. At have hunden under kontrol, mens den forventes at høvle væk fra fører uden mål. Well done, må jeg nok sige.

 

Siri - jeg synes tit man hører om/ser problemer i den øvelse.. Hvad har du gjort for at løse det? (Ja man kan jo altid være heldig at samle lidt god info op ;))

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak :-D

Jeg har nu ikke alt for høje forventninger. Mange af dem har jo gået elite i flere år - Spot startede sin første klasse 1 for under et år siden. Så vi har slet ikke den samme erfaring som mange af de andre. Men derfor skulle man da stadig være et skarn, hvis man ikke gjorde et hæderligt forsøg :blink:

 

Det er jo det - Personligt er jeg en af dem der ikke kommer nogen vegne, uden at have et mål at arbejde mod.

En vis form for realisme er selvfølgelig sundt, men det gør godt for arbejdsmoralen at sætte høje mål :5up:

Om det så bliver i år, næste år eller næste år igen de bliver nået er måske egentlig mindre vigtigt, end processen med hele tiden at lære og se fremgang i sin træning.

 

Men er der nogen der lige kan komme ind fra sidelinjen og sparke bagdel, så er det vist jer :blink:

 

Mon ikke hele HF hepper? det bør vi :mrgreen:

 

Oh, jo! Er sikker på at hele HF hepper :klap:

Hepper bare lidt ekstra, for det giver jo Ta'da'en noget at leve op til og den slags kan vi godt lide :engel:

 

Overvejer i øvrigt at melde ham til en rally konkurrence her i foråret... Altså Ta'da'en.

I begynder minder øvelserne meget om det vi alligevel skal træne og tænker det er super god konkurrence træning, at få lov at starte lidt "blidt ud" til rally. :hmm:

Og så er jeg sgu' nød til at holde mig selv i ørerne for at blive klar :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Uhh og jeg trænger sådan til at komme ud at rundere igen.. vi har gang i at finde skovarealer så håber det snart bliver.

 

Igen, hvor er det træls du bor så langt væk.

Vi har et par lækre skovområder, hvor vi har lov at træne - Rimelig varieret terræn.

 

Men det er vist lidt et generelt problem, det der med arealer.

Synes det kan være den store udfodring for mange.

Bare at finde steder at gå spor kan for en del være tæt på en umulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, hvor er det træls du bor så langt væk.

Vi har et par lækre skovområder, hvor vi har lov at træne - Rimelig varieret terræn.

 

Men det er vist lidt et generelt problem, det der med arealer.

Synes det kan være den store udfodring for mange.

Bare at finde steder at gå spor kan for en del være tæt på en umulighed.

 

Ja det er ikke så lige til - jeg har så adgang til PHs arealer men dem jeg træner sammen med (de fleste af dem i hvertfald) er ikke medlemmer af PH og de må ikke komme på PHs arealer.... så vi må finde noget selv. Men det er nu også lykkedes til de kurser jeg har kørt bla. men der har vi kun fået lov på de faste kursusdatoer (og der er jeg jo ikke på)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er lidt ligheder til feltet - men mere til DcHs men de har også markeringer. At løbe fremad har indlært ved hjælp af potetarget - target er så fadet ud samtidig med kædningsprocessen. Jeg belønner fra lommen ved at kaste bold ud til ham

 

Fedt at høre at det virker for dig, med både tempo og afstand. Jeg har en kursist som jeg er igang med at lære fremadsendelse på samme måde. Han kommer fra en klub hvor de træner helt anderledes, men han giver det et prøv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at høre at det virker for dig, med både tempo og afstand. Jeg har en kursist som jeg er igang med at lære fremadsendelse på samme måde. Han kommer fra en klub hvor de træner helt anderledes, men han giver det et prøv.

Tak - ja det funger fint. Skal nok prøve at få en film ind ved lejlighed

 

De fleste IPOfolk indlærer det med en bold udlagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - ja det funger fint. Skal nok prøve at få en film ind ved lejlighed

 

De fleste IPOfolk indlærer det med en bold udlagt

Ja, og det virker i princippet, men den er svær at fade ud og en del hunde snuser rundt efter den.

Jeg træner ved siden af nogle folk der bruger en hjælper der står bagved HF. HF sender hunden ud og når den er kommet 5-10m væk, kastes bolden med en slags slynge, af hjælperen. Som jeg ser det, lusker hunden afsted og kigger hele tiden op, i forventning om bolden. Med bolden, kommer der naturligvis tempo på, men ikke før. Jeg tænker at man let kan komme til at belønne den langsomme respons, men de har vel gode erfaringer med det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og det virker i princippet, men den er svær at fade ud og en del hunde snuser rundt efter den.

Jeg træner ved siden af nogle folk der bruger en hjælper der står bagved HF. HF sender hunden ud og når den er kommet 5-10m væk, kastes bolden med en slags slynge, af hjælperen. Som jeg ser det, lusker hunden afsted og kigger hele tiden op, i forventning om bolden. Med bolden, kommer der naturligvis tempo på, men ikke før. Jeg tænker at man let kan komme til at belønne den langsomme respons, men de har vel gode erfaringer med det:-)

Jamen enig - de fleste hunde som har indlært det med bolden ude har ret store problemer med at hunden leder efter den (hjælpeafhængighed) og det kan også komme med target men den er ret let at fade ud.

Ja og så er der boldkasteren bag ved - det har jeg også testet med en elev med succes. Det kan lykkes og handler om rigtig timing. Men ja enig i den faldgrube du nævner. Jeg synes selv min egen version er den mest simple med færrest faldgruber. Men altså - igen der er flere måder der virker. Ingen tvivl om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen enig - de fleste hunde som har indlært det med bolden ude har ret store problemer med at hunden leder efter den (hjælpeafhængighed) og det kan også komme med target men den er ret let at fade ud.

Ja og så er der boldkasteren bag ved - det har jeg også testet med en elev med succes. Det kan lykkes og handler om rigtig timing. Men ja enig i den faldgrube du nævner. Jeg synes selv min egen version er den mest simple med færrest faldgruber. Men altså - igen der er flere måder der virker. Ingen tvivl om det.

Men oplevede du så også den langsomme respons indtil bolden var kastet? Hvis ja, hvordan håndterede du det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så kan jeg selv lægge ud med at jubelskryde over en øvelse jeg har arbejdet meget med for at få den ordentlig. Det er fremadsendelse med afdækning i IPO - en øvelse som umiddelbart lyder simpel , men som faktisk ikke helt er det. man kommer gående med hunden fvf og på dommers signal skal hunden sendes lige fremad for fuld skrue og på dommers signal må fører råbe "dæk" hvorefter hunden skal dække øjeblikkeligt og blive liggende indtil fører kommer op til hunden og kommanderer den på plads.

Der er ingen markeringer derude i det fjerne og hunden skal i følge programmet løbe ca. 30 skridt ud.

 

Det er en fed øvelse - jeg har arbejdet meget med alle små delmomenter hver for sig - siden baglænskædet dem og nu kan han den øvelse rigtigt. jeg kan tage ham direkte ind på pladsen og køre den - hele øvelsen og gøre det flere gange i træk uden at der mistets hastighed el.lign. Dette er en øvelse der for mig har vist hvad baglænskædning er rigtig godt til!

 

Super godt gået :banan:

 

 

Jeg bøvler selv med den øvelse :megaked: Problemet er, at Jacki ikke vil løsne sig fra mig uden MEGET motivering :oops: I praksis betyder det, at hun skal se, at jeg KASTER bolden, ikke går ud og lægger den, eller har lagt den ud på forhånd - nix hun har behov for det kick det giver hende at se den bliver kastet før hun vil løsne sig :???: Men har hun set kastet, er der ingen problemer, farten ud er super (tænk malle fart) og hun dækker prompte :5up:

 

Men hun skal hjælpes meget ....... det samme problem har jeg i øvrigt ved runderinger, specielt hvis vi træner det uden figurant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Super godt gået :banan:

 

 

Jeg bøvler selv med den øvelse :megaked: Problemet er, at Jacki ikke vil løsne sig fra mig uden MEGET motivering :oops: I praksis betyder det, at hun skal se, at jeg KASTER bolden, ikke går ud og lægger den, eller har lagt den ud på forhånd - nix hun har behov for det kick det giver hende at se den bliver kastet før hun vil løsne sig :???: Men har hun set kastet, er der ingen problemer, farten ud er super (tænk malle fart) og hun dækker prompte :5up:

 

Men hun skal hjælpes meget ....... det samme problem har jeg i øvrigt ved runderinger, specielt hvis vi træner det uden figurant.

Ja det er nok et ikke helt ualmindeligt problem når man bruger påvirkning under indlæring. Hvis jeg skal være lidt grov ved dig er det efter min mening som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Hver gang du hjælper hende bliver hun forstærket for sin passivitet (ikke selv kunne sætte i gang) og hver gang du gør det belønnes din hjælpetræning med at du får en "færdig" øvelse at se (belønnende for fører). Men det er en cirkel der er rigtig svær at komme ud af - og derfor jeg har valgt klikkertræning med færrest mulige hjælpeaktiviteter under indlæring :engel: Og undskyld hvis jeg er for hård ved dig her

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er nok et ikke helt ualmindeligt problem når man bruger påvirkning under indlæring. Hvis jeg skal være lidt grov ved dig er det efter min mening som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Hver gang du hjælper hende bliver hun forstærket for sin passivitet (ikke selv kunne sætte i gang) og hver gang du gør det belønnes din hjælpetræning med at du får en "færdig" øvelse at se (belønnende for fører). Men det er en cirkel der er rigtig svær at komme ud af - og derfor jeg har valgt klikkertræning med færrest mulige hjælpeaktiviteter under indlæring :engel: Og undskyld hvis jeg er for hård ved dig her

 

Du er ikke for hård, men klikkertræning virker bare (heller) ikke rigtig for os i denne øvelse :???:

 

Vi har arbejdet rigtig meget med target, først hjemme i stuen og siden ude på pladsen - men hun kan bare ikke binde det sammen i hendes bette hoved :ae:

 

Talte med nogle om det i går, også fordi jeg lidt overvejer en PH-kåring, men fik at vide at det vil blive mere end svært mht runderingen, da hun er så blød, som hun er .... og hun ér en utrolig blød hund, der henter meget mod og selvtillid i mig .......

Link til indlæg
Del på andre sites

Må da også lige deltage her :genert:

 

Har jo ikke trænet læææænge med Møffe, men tog lige et lille forsøg her for et par dage siden. Vi havde rester fra Nytårsmaden, krondyrkølle, så havde for en gangs skyld noget ekstra lækkert, som han måtte få, udover fisk :mrgreen:

 

Og han var bare på, den bette ski' :lun:

 

Vi trænede fri ved fod og apport. Og lidt impulskontrol ifm. stå :-)

 

Havde et stykke legetøj med, troede ikke rigtig på det, men man har lov til at håbe - jeg har før haft en kamp med at få ham til at lege!

 

Vi lagde dog ud med godbidder og det gik rigtig fint :-) Han mangler dog en del bagpartskontrol, den er godt nok gået tabt oven på operationerne. Han kommer sjældent rigtigt ind på plads. Men han bakker stadig lige fint og drejer fint med rundt :5up:

 

Legetøjet var han totalt forhippet på, så vi fik rigtig go på et par gange :banan:

 

Apportering gik perfekt :5up: Møffe ventede fint på at jeg sagde apport og løb ud og hjem igen i næsten lige højt tempo begge veje! Jeg sørgede for, at han kom rigtigt ind i udgangsstilling i denne øvelse, ved lige at tage niveauet ned på minimum - brugte vores indlæringsmetodes dansetrin med at gå lidt tilbage og så til siden og frem. Dog minimeret lidt. Håber det gav mening! I hvert fald kommer hunden lige der ind hvor man vil have den ;-)

 

Til trods for, at han var totalt på med legetøjet, så gik stå-øvelsen også perfekt! Sagde stå, Møffe stod, jeg kastede legetøjet, han kiggede lidt efter det og lidt på mig - jeg sagde værsgo' og han eksploderede afsted! :banan: Så kan det jo næsten ikke være bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke for hård, men klikkertræning virker bare (heller) ikke rigtig for os i denne øvelse :???:

 

Vi har arbejdet rigtig meget med target, først hjemme i stuen og siden ude på pladsen - men hun kan bare ikke binde det sammen i hendes bette hoved :ae:

 

Talte med nogle om det i går, også fordi jeg lidt overvejer en PH-kåring, men fik at vide at det vil blive mere end svært mht runderingen, da hun er så blød, som hun er .... og hun ér en utrolig blød hund, der henter meget mod og selvtillid i mig .......

ja jeg ved godt nogle hunde har meget svært ved at forlade fører. Har haft en schæfer på hold her der virkelig havde det svært med det. Vi arbejde meget med at lære den at kunne blive belønnet af andre og hvis du vil gå PH så er det det du skal starte med inden runderingstræning - prøv dog! :mrgreen: PH er fedt!

 

Må da også lige deltage her :genert:

 

Har jo ikke trænet læææænge med Møffe, men tog lige et lille forsøg her for et par dage siden. Vi havde rester fra Nytårsmaden, krondyrkølle, så havde for en gangs skyld noget ekstra lækkert, som han måtte få, udover fisk :mrgreen:

 

Og han var bare på, den bette ski' :lun:

 

Vi trænede fri ved fod og apport. Og lidt impulskontrol ifm. stå :-)

 

Havde et stykke legetøj med, troede ikke rigtig på det, men man har lov til at håbe - jeg har før haft en kamp med at få ham til at lege!

 

Vi lagde dog ud med godbidder og det gik rigtig fint :-) Han mangler dog en del bagpartskontrol, den er godt nok gået tabt oven på operationerne. Han kommer sjældent rigtigt ind på plads. Men han bakker stadig lige fint og drejer fint med rundt :5up:

 

Legetøjet var han totalt forhippet på, så vi fik rigtig go på et par gange :banan:

 

Apportering gik perfekt :5up: Møffe ventede fint på at jeg sagde apport og løb ud og hjem igen i næsten lige højt tempo begge veje! Jeg sørgede for, at han kom rigtigt ind i udgangsstilling i denne øvelse, ved lige at tage niveauet ned på minimum - brugte vores indlæringsmetodes dansetrin med at gå lidt tilbage og så til siden og frem. Dog minimeret lidt. Håber det gav mening! I hvert fald kommer hunden lige der ind hvor man vil have den ;-)

 

Til trods for, at han var totalt på med legetøjet, så gik stå-øvelsen også perfekt! Sagde stå, Møffe stod, jeg kastede legetøjet, han kiggede lidt efter det og lidt på mig - jeg sagde værsgo' og han eksploderede afsted! :banan: Så kan det jo næsten ikke være bedre!

jaaaa fed dag for jer :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg ved godt nogle hunde har meget svært ved at forlade fører. Har haft en schæfer på hold her der virkelig havde det svært med det. Vi arbejde meget med at lære den at kunne blive belønnet af andre og hvis du vil gå PH så er det det du skal starte med inden runderingstræning - prøv dog! :mrgreen:PH er fedt!

 

 

Ja ja det siger alle i ph-hoveder jo :vedikke:

 

Jeg er nu til IPO - ææælsker alt det navlepilleri :mrgreen:

 

Vi blander nu programmerne fælt, så er der altid noget at veksle med .....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...