Hop til indhold

Træning "på trods" af race?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 189
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi nåede til at jeg nu kan sidde i sofaen og gi ham håndtegn for dæk (meget tydeligt) uden godbid og han dækker med fronten først. Hvis jeg står op sætter han rumpen først og det vil jeg jo ikke ha'. Det der er lidt svært for mig er at han laver overspring ved at begynde at snuse til mig og derfor kommer for tæt på til at kunne opfatte håndtegnet.

Sædvanligvis sætter man en hund (af normalstørrelse :cool:) op på fx et trimmebord, når den skal lære stillingsskift. Jeg kan ikke helt forestille mig en GD på et bord, men måske du har noget stort bord-noget til dem? Når de står deroppe, har de nemlig også travlt med at sikre sig, at de ikke skvatter ned og så er de underligt nok langt mere opmærksomme og tilbøjelige til af sig selv at lave folde-øvelser helt korrekt og meget præcist.

 

Men måske DU kunne springe op på et bord og dirigere dem derfra? Det ville under alle omstændigheder sætte hundene i gevaldigt godt humør, tror jeg. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sædvanligvis sætter man en hund (af normalstørrelse :cool:) op på fx et trimmebord, når den skal lære stillingsskift. Jeg kan ikke helt forestille mig en GD på et bord, men måske du har noget stort bord-noget til dem? Når de står deroppe, har de nemlig også travlt med at sikre sig, at de ikke skvatter ned og så er de underligt nok langt mere opmærksomme og tilbøjelige til af sig selv at lave folde-øvelser helt korrekt og meget præcist.

 

Men måske DU kunne springe op på et bord og dirigere dem derfra? Det ville under alle omstændigheder sætte hundene i gevaldigt godt humør, tror jeg. :5up:

 

Hahaha du ryster dem sgu da bare ud af ærmet de gode ideer ;-)

Men nej jeg har ikke lige noget jeg stiller mine hunde op på, men en palle oven på 4 murerbaljer eller noget i den stil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sædvanligvis sætter man en hund (af normalstørrelse :cool:) op på fx et trimmebord, når den skal lære stillingsskift. Jeg kan ikke helt forestille mig en GD på et bord, men måske du har noget stort bord-noget til dem? Når de står deroppe, har de nemlig også travlt med at sikre sig, at de ikke skvatter ned og så er de underligt nok langt mere opmærksomme og tilbøjelige til af sig selv at lave folde-øvelser helt korrekt og meget præcist.

 

Men måske DU kunne springe op på et bord og dirigere dem derfra? Det ville under alle omstændigheder sætte hundene i gevaldigt godt humør, tror jeg. :5up:

Platformtræning var en mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha du ryster dem sgu da bare ud af ærmet de gode ideer ;-)

Men nej jeg har ikke lige noget jeg stiller mine hunde op på, men en palle oven på 4 murerbaljer eller noget i den stil.

Prøv - det plejer at virke som en drøm. Men måske hellere to paller, for de skal stå godt FAST, når hunden springer op. Så kan du også ende med at stå i 10 meter fra pallerne, kommandere Fremad-Op. Og så lave stillingsskift, når de er kommet derop.

 

Eller finde dig en tømrerkæreste (bare for en uge eller to), som kan snedkerere et eller andet fancy. Jooooo, gode idéer har vi skam nok af. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hedder det det? Jeg har altid bare brugt et gammelt træhavebord eller - om vinteren - et trimmebord. Det er utroligt, som det virker. Faktisk også, når hunden så er kommet ned. Det kommer til at sidde i benene. :cool:

Platforme er ikke så høje men princippet er det samme - og det er nemlig en god hjælp for mange hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv - det plejer at virke som en drøm. Men måske hellere to paller, for de skal stå godt FAST, når hunden springer op. Så kan du også ende med at stå i 10 meter fra pallerne, kommandere Fremad-Op. Og så lave stillingsskift, når de er kommet derop.

 

Eller finde dig en tømrerkæreste (bare for en uge eller to), som kan snedkerere et eller andet fancy. Jooooo, gode idéer har vi skam nok af. :shock:

 

Han ville slet ikke nå at komme halvvejs igennem mine projekter - han skulle være velkommen en hel sommerferie ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, at placere hunden oppe på noget, det bruges som redskab for at ........ hvad sådan præcist?

(uden brug af træningstermer, jeg forstår dem sjældent)

Normalt vil en hund under indlæring af stillingsskift være yderst tilbøjelig til at træde et lille skridt fremad, når den skifter fra fx dæk til stå. Det bliver en dårlig vane, det dersens med at flytte sig. Dommere holder af folde-sammen / folde-ud bevægelser, dvs. at alle fire poter befinder sig samme sted på gulvet, uanset om hunden ligger ned eller rejser sig op. Dette tiltalende træk kan uden større besvær fremelskes, ved at hunden står hævet lidt over jorden. Hunden vil af sig selv være lidt småforsigtig for ikke at skvatte ned (selvom faren slet ikke er overhængende) og de eftertragtede folde-sammen/-ud-bevægelser vil fremkomme.

 

Er det sort snak?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, at placere hunden oppe på noget, det bruges som redskab for at ........ hvad sådan præcist?

(uden brug af træningstermer, jeg forstår dem sjældent)

Jeg har lavet platforme af underlag til trægulve, en slags hårdt skum, det var nemmest og billigst, men kræver et plant underlag. Dem har jeg sat sammen med gaffatape så de er 10-12 cm høje (det er naturlgvis alt efter hundens størrelse, men sådan at den nemt mærker hvis den er ved at træde ned. De er ca. 10 cm bredere end hunden når den står normalt. Længden er ikke så vigtig, men hunden skal naturligvis kunne være der. Det er nemt at lære hunden forskellige positioner ift. føreren, stillingsskift, hvor man gerne vil have de bliver på samme sted og en million andre ting.

Når øvelsen sidder, sætter man kommando på og så fjernes platformen. Michele Puoliot har lavet en DVD med det, men hvis du søger "dog platform training" på youtube, kommer der en del. Det er bare et hjælpemiddel som gør opgaven lettere/ sjovere for nogle:-D

Redigeret af luciente
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ike kommet videre med projekt platform, det er lissom bare mere besværligt i den her kulde... Men jeg håber det er til at holde ud i morgen, der har jeg tid til at prøve forskellige ting af mens det er lyst.

Vil det osse kunne bruges til hvalpene for at afholde dem fra at bakke 3 meter inden de sætter sig, eller er det en dårlig ide?

 

Her til aften lavede jeg noget target med Valdemar, brugte en køkkenrulleholder han skulle sætte næsen på. Det krævede alligevel en del af ham og nu har jeg luret at når noget er svært, så begynder han konsekvent at snuse rundt på mit tøj. Jeg forsøgte i øvrigt at lære hans mor sit :mrgreen: hun er lille nok til at kunne komme gennem mine ben hvis hun dukker sig, og det gav da tre sit. Det var sjovt at opleve hendes mentale forskel ift. Valdemar og hvalpene, hun kan ikke manipuleres på samme måde, så føler hun sig presset og melder sig ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...