Hop til indhold

Ville I gøre det? Stamtavle!


Shii
 Share

Recommended Posts

Men det er jo netop det jeg mener. Hvis jeg ville udstille, og købte en GD af dig, og hver gang jeg var på udstilling skulle op imod dig ville jeg jo bare tænke "buh", jeg ville sjældent (Det KAN ske) vinde, for du ville jo afgjort have beholdt "nummer et" selv... En sjælden gang imellem kan dyr udvikle sig imod forventning, men generelt set vil opdrætteren jo altid beholde det bedste selv...

 

Derfor hvis man går efter at VINDE, så vil man skulle opdrætte dyret selv.. For nummer et vil altid blive hos opdrætteren (Medmindre opdrætteren laver et super fantastisk kuld, og på mærkeligvis beslutter sig for ikke at ville have en hvalp derfra......)

 

Du misforstår.... "De hvalpe jeg vurderer vil have mest at bidrage med, beholder jeg selv" - det er ikke nødvendigvis det samme om at være den hvalp i kuldet med bedst eksteriør.

Fra mit sidste kuld var der 5 tæver, to af dem bor her, den ene er rigtig god den anden middel. To af de solgte tæver er muligvis lisså gode som min bedste, det vil lisså nemt være en af dem der vinder en klasse hvor mine tæver osse stiller. Men det kan være jeg har vurderet at en af hvalpene i højere grad har et temperament jeg vil satse på i mit opdræt, fordi jeg vurderer at netop dette er vigtigt for racen som helhed.

 

I øvrigt finder jeg det direkte uartigt at en opdrætter finder en anden opdrætters hunde gode nok til sit opdræt, men samtidig ikke vil anerkende denne opdrætters arbejde ved at fremvise dyret. Jeg ved godt det sker, det sker bare ikke hos mig. Lissådan har jeg det med udstilling af eget opdræt, jeg bliver jublende lykkelig hvis en hvalpekundes hvalp vinder over en af mine, og ved jeg at jeg har den bedste hvalp har jeg intet problem med at holde den hjemme når en hvalpekunde stiller sin, sådan at hvalpekunden kan få en fed oplevelse i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Janni privat
Det ville jeg og jeg kender flere andre der ville gøre det samme - hvad skulle grunden være til ikke at ville det?
Det ville jeg også..

 

Nu er spørgsmålet jo ikke til mig, men jeg bliver lidt nysgerrig :-) Hvis du har en hund, som du vurderer kunne komme til at passe rigtig godt på standarden både fysisk og psykisk, ville du så ikke hellere sælge hunden til en opdrætter end til en som bare vil have en hyggehund, fordi hunden jo netop som hyggehund ikke får mulighed for at bidrage til racen? Eller synes du det er ligegyldigt? :-)
Jeg sælger ikke til opdrættere..Der ifndes en enkel i verden jeg nok ville sælge til, men ingen i DK..

 

De hvalpe jeg vurderer vil have mest at bidrage med, beholder jeg selv så jeg er sikker på de bidrager til racen på en ansvarlig måde.

De øvrige hvalpe placeres med det formål at de skal passe bedst muligt sammen med deres nye familie, om de udstilles - I could not care less!

Opdrættere, dem sælger jeg slet ikke hvalpe til..... ikke alle hunde behøver at bidrage til en race, det der er vigtigt er at de er gode repræsentanter for deres race.

Præcis

 

Men det er jo netop det jeg mener. Hvis jeg ville udstille, og købte en GD af dig, og hver gang jeg var på udstilling skulle op imod dig ville jeg jo bare tænke "buh", jeg ville sjældent (Det KAN ske) vinde, for du ville jo afgjort have beholdt "nummer et" selv... En sjælden gang imellem kan dyr udvikle sig imod forventning, men generelt set vil opdrætteren jo altid beholde det bedste selv...

 

Derfor hvis man går efter at VINDE, så vil man skulle opdrætte dyret selv.. For nummer et vil altid blive hos opdrætteren (Medmindre opdrætteren laver et super fantastisk kuld, og på mærkeligvis beslutter sig for ikke at ville have en hvalp derfra......)

Nummer et bliver ikke altid hos opdrætteren..Jeg har hvertfald 3 gange solgt den bedste til nogen jeg troede var seriøse udstillere... Den ene fik sin kastreret..Så der røg den gode hund.. Den anden?? tjah hun udstillede lidt men ligesom hunden skal trænes så skal ejeren også.. Jeg har sagt før og jeg siger det gerne igen: en dårlig hund med en god handler kan komme langt, en god hund med en dårlig handler kommer ingen steder..Så der røg nr 2 i svinget.. Nr 3 har jeg ikke hørt fra siden aftalen blev indgået.. Og nu er det slut! fremover beholder jeg selv hvad jeg tror blvier godt..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Du misforstår.... "De hvalpe jeg vurderer vil have mest at bidrage med, beholder jeg selv" - det er ikke nødvendigvis det samme om at være den hvalp i kuldet med bedst eksteriør.

Fra mit sidste kuld var der 5 tæver, to af dem bor her, den ene er rigtig god den anden middel. To af de solgte tæver er muligvis lisså gode som min bedste, det vil lisså nemt være en af dem der vinder en klasse hvor mine tæver osse stiller. Men det kan være jeg har vurderet at en af hvalpene i højere grad har et temperament jeg vil satse på i mit opdræt, fordi jeg vurderer at netop dette er vigtigt for racen som helhed.

 

I øvrigt finder jeg det direkte uartigt at en opdrætter finder en anden opdrætters hunde gode nok til sit opdræt, men samtidig ikke vil anerkende denne opdrætters arbejde ved at fremvise dyret. Jeg ved godt det sker, det sker bare ikke hos mig. Lissådan har jeg det med udstilling af eget opdræt, jeg bliver jublende lykkelig hvis en hvalpekundes hvalp vinder over en af mine, og ved jeg at jeg har den bedste hvalp har jeg intet problem med at holde den hjemme når en hvalpekunde stiller sin, sådan at hvalpekunden kan få en fed oplevelse i ringen.

Nemlig..Jeg vurderer også temperament højere end eksteriør..

Og jeg blvier også væk fra en klasse hvis min hvalpekunde har tilmeldt..Hvis de bliver slået hver eneste gang så taber de sq lysten til at udstille..Og jeg skal nok vinde med den hund jeg ikke tilmeldte en anden dag..

 

Og jeg vil give dig ret i at det er uartigt.. Jeg ser det så meget hos løverne, hvor man også gerne skriver på sin hjemme side Mine hunde: Gaia.. Men ikke en lyde om at det er Lions f Denmark Zillion Gaia der er tale om (eksemplet var tænkt..Gaia har jeg selv)

Men det synes jeg også er uartigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig..Jeg vurderer også temperament højere end eksteriør..

Og jeg blvier også væk fra en klasse hvis min hvalpekunde har tilmeldt..Hvis de bliver slået hver eneste gang så taber de sq lysten til at udstille..Og jeg skal nok vinde med den hund jeg ikke tilmeldte en anden dag..

 

Og jeg vil give dig ret i at det er uartigt.. Jeg ser det så meget hos løverne, hvor man også gerne skriver på sin hjemme side Mine hunde: Gaia.. Men ikke en lyde om at det er Lions f Denmark Zillion Gaia der er tale om (eksemplet var tænkt..Gaia har jeg selv)

Men det synes jeg også er uartigt...

 

Vi er helt enige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Personligt.....

 

Nej, jeg gad ikke og kan slet ikke se nogen idé i det.

 

Uanset hvad, så er og bliver mine tavleløse hunde tavleløse.

Det kan en udstillingsdommer ikke ændre på, bare fordi de måske passer ind i en standart.

Imo er det et kæmpe skråplan at komme ud på, fordi man reelt ikke aner hvad man avler på.

Der kan gemme sig racer i hunden som ikke lige kommer til udtryk i udseendet på den enkelte hund, men som kan gives videre til hvalpene - Både mht. udseende og sind.

 

Og det er jo fuldstændig samme hund, med samme aner, med samme manglende papir man står med bagefter.

 

Så jeg tror i hvertfald her i DK, at enhver seriøs ejer af en god hanhund, ville være absolut bedøvende ligeglad med et eller andet stykke papir som en eller anden klub har valgt at kalde for en stamtavle.

Enten så vil de lave parringen uden det stykke papir, eller også vil de se en FCI godkendt tavle.

 

Enten så køber man en hund med en FCI tavle, fordi man vil have muligheden for at kunne se langt, langt tilbage i anerne, se søskende, halvsøskende, fætre, kusiner osv.

Og for at kunne dokumentere sin avl og bidrage til racen.

 

Jeg har bare accepteret at to af mine hunde er tavleløse og sådan er det bare.

Dem vil jeg så heller aldrig bruge i avl, selvom de er verdens 8 og 9 vidundere og jeg aldrig får nogen som dem igen - For det er ikke den type avl jeg vil bidrage til.

 

Yoda....Tja... Han har jo DKK tavle.

Han er selvfølgelig verdens 10 vidunder imo.

Men skal han bruges i avl?

Tja... Hvis han viser sig at være af en kvalitet der virkelig kan bidrage noget til avlen og der findes tæver hvor matchet kunne bidrage med noget positivt til racen, så kan han godt indgå i avlen.

Men det er ikke noget jeg har planer om og jeg tvivler på det kommer til at ske, selvom jeg har fundet præcis det jeg ledte efter i ham.

 

Der findes så mange dygtige opdrættere, at jeg hellere vil købe hund af nogen jeg ved der har styr på hvad de laver og har vist at de laver nogle fine hunde og udvælger de rigtige hunde til avl, fremfor selv at begynde at give mig i kast med det.

Det tager lang tid, meget indsigt og meget research for at lave de gode kombinationer og det tror jeg helt ærligt ikke jeg orker :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes så mange dygtige opdrættere, at jeg hellere vil købe hund af nogen jeg ved der har styr på hvad de laver og har vist at de laver nogle fine hunde og udvælger de rigtige hunde til avl, fremfor selv at begynde at give mig i kast med det.

Det tager lang tid, meget indsigt og meget research for at lave de gode kombinationer og det tror jeg helt ærligt ikke jeg orker :genert:

 

:5up: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig..Jeg vurderer også temperament højere end eksteriør..

Og jeg blvier også væk fra en klasse hvis min hvalpekunde har tilmeldt..Hvis de bliver slået hver eneste gang så taber de sq lysten til at udstille..Og jeg skal nok vinde med den hund jeg ikke tilmeldte en anden dag..

 

Og jeg vil give dig ret i at det er uartigt.. Jeg ser det så meget hos løverne, hvor man også gerne skriver på sin hjemme side Mine hunde: Gaia.. Men ikke en lyde om at det er Lions f Denmark Zillion Gaia der er tale om (eksemplet var tænkt..Gaia har jeg selv)

Men det synes jeg også er uartigt...

Jeg forstår ikke helt sådan noget der. Jeg tænker umiddelbart, at hvis man virkelig brænder for racen og "bare" gerne vil avle gode hunde, så er det et eller andet sted også lidt ligegyldigt hvor hunden kommer fra. Forstået på den måde, at man så ligeså godt kunne skrive hvor hunden er avlet henne, fordi andre så får mulighed for at købe nogle af de her gode hunde, som bliver opdrættet ved den her opdrætter. Det bidrager jo også til racens sundhed.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg forstår ikke helt sådan noget der. Jeg tænker umiddelbart, at hvis man virkelig brænder for racen og "bare" gerne vil avle gode hunde, så er det et eller andet sted også lidt ligegyldigt hvor hunden kommer fra. Forstået på den måde, at man så ligeså godt kunne skrive hvor hunden er avlet henne, fordi andre så får mulighed for at købe nogle af de her gode hunde, som bliver opdrættet ved den her opdrætter. Det bidrager jo også til racens sundhed.
Så er vi to... Og kan vel konkludere at dem der gør det ikke er særlig seriøse? Jeg ser det hele tiden. Så er nogen blevet sure over noget nogle andre har sagt eller gjort..Og så sletter man kennel navnet :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Og ærligt er jeg i dag 100% sikker på at han er noget fusk! Jeg tror IKKE på han er raceren, og jeg tror ikke en skid på at forældre osv er testet, på trods af at vi så dokumentering osv. Men jeg havde aldrig en god kemi med hans opdrætter, og den dag i dag har vi ingen kontakt med hende. Pennys opdrætter kontakter os minimum hver 2-3 uge, for at få nye billeder af hende, da hun sammenligner kuldet, hvordan de vokser og udvikler sig. (Og så har hun en forkærlighed for Penny, fordi hun ligner faren så meget).

 

Hvordan kan det være at du tror det er fusk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være at du tror det er fusk?

 

Jeg synes ikke han "ligner en husky". Jo vist kunne han gå for at være af brugslinier, og ikke være super god.. Men det som gør jeg synes det er noget fusk er at han har ekstremt meget pels, og at han har brugsliniernes kropsbygning... I mine øjne må han bare komme fra en der ikke har anet hvad de har lavet, for jeg ved de ikke udstillede (Eftersom der ikke var stamtavle), men jeg ved at de har haft kuld før, og efter.. Da vi var der sagde hun at de måske fik et kuld om året (de havde 4 tæver), og jeg har bare efterfølgende set hende have kuld til salg i gennemsnit hver 3 måned eller sådan noget! Jeg synes hele tiden jeg kan finde hendes hvalpe til salg! Og da vi efterfølgende ville høre om vi kunne få kontakt med kuldsøskende, havde hun ingen oplysninger hun ville give videre (Altså hun ville ikke engang tage vores oplysninger og videregive i tilfælde andre ville have dem).

 

Med Penny har vi kontakt med to af hendes søskende på et "billede basis", hvor vi sådan sammenligner, og ser hvordan de vokser... Og de tre er bare identiske altså :lol: Hendes bror bor hos deres halvstoresøster, så hende følger vi jo også lidt med i... Men det kuld mener jeg bestemt ikke var vellykket (Jeg synes de alle sammen ligner forvokset BCer). Men jeg synes det er hyggeligt at kunne følge med i at de vokser ens, og Penny og hendes søster ligner virkelig hinanden SÅ meget at man skulle tro det var løgn... (overvejer at sætte et billede herind af hende, det gør vel ikke noget når ejeren bor i Holland, og nok aldrig kommer herind.. Måske skulle jeg spørge hende først.. hmm!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er det jeg mener.. En del af grunden til jeg ville synes det var "sjovt" at udstille hende, før jeg lavede et kuld ville jo netop være at få en kritik på hende... Også selvom kuldet effektivt set ville være tavleløst, ville det da være sjovt at have en dommers mening om hvad man avler på... Har hun måske for korte ben? For lang krop? Er hun for spinkel?

 

Jeg ville da hvis jeg tog på en udstilling og fik at vide hun bare ikke lignede noget som helst, f.eks. ikke nødvendigvis gå efter en aussie far, men så sige fint så laver jeg bare et blandingskuld med stort B.

 

Dernæst vil jeg lige nævne at jeg aldrig ville tøve med at betale mere for en hund, for at få mere for en hund. F.eks. at hunden er efter testede linier.

 

Man kan få Aussies hernede som koster nærmest 1500-2500 kr, og vi har altså givet det dobbelte for Penny, netop fordi vi f.eks. ville have forældrene var testet både hofter og albuer (på trods af det stadig ikke er noget der er bøvl med i racen) samt selvfølgelig øjnene.

 

Nej, jeg ville ikke gøre det (og ja, ja, det er nemt at sige når man har sin DKKstamtavle på kræet) , men det jeg ikke forstår er det markerede. Netop af kærlighed til Aussierne, så mener jeg bestemt ikke at man skal lave blandingshunden. Af kærlighed til racen så skal man da netop købe et eksemplar af en fornuftig og seriøs opdrætter der gør en masse for avlen og kvaliteten af denne.

 

Ludwig er ligeledes købt som "hyggehund", og planen er, som udgangspunkt, intet andet. Men hvis opdrætter, som jeg stoler 100% på, mener at han kan bidrage med noget positivt til avlen, i både sundhed og mentalitet, ja, så er jeg ikke afvisende overfor at skal have lov at bidrage.

 

Og det mener jeg igen er af kærlighed til racen.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har korresponderet med Raad van Beheer et par gange, og da jeg ikke er hollænder, så skriver jeg altid på engelsk... og jeg får svar på engelsk. Det vil jeg da bestemt ikke kalde flabet, endsige fremmedfjendsk. Deres hjemmeside findes tilmed i en engelsk version, så helt et u-land er det altså ikke.

 

Det er i øvrigt ikke kennel klubben du støtter ved at give en merpris. Det er de seriøse opdrættere.

 

Du siger det åbner op for du kan finde en fin far til hvalpene... -nej, det gør det ikke. Får du stambog i et af de forbund der laver den slags pap-tavler, så kan du stadig kun finde en far til hvalpene der også har pap-tavle. Du kommer ikke ind i det fine (FCI) selskab uanset hvordan du vender og drejer det. Jeg afviser ikke der findes fine hunde i et af de konkurrende forbund, men der er godt nok uendeligt få af dem. sorry to say, så du har ikke fandens meget valgmateriale.

 

I princippet behøver du ikke engang tage til et arrangement, så vidt jeg husker har en bruger herindefra før bare sendt et billede af sin hund til et af de her forbund, og fået en fin stamtavle tilsendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi to... Og kan vel konkludere at dem der gør det ikke er særlig seriøse? Jeg ser det hele tiden. Så er nogen blevet sure over noget nogle andre har sagt eller gjort..Og så sletter man kennel navnet :vedikke:

Det er da for skørt... Ville da være bedre om folk kunne gå sammen og enes om at lave nogle gode hunde - det er jo tydeligvis ikke så slemt, at de ikke vil bruge vedkommendes hund(e) :vedikke: Det er da sådan lidt... Barnligt er vist det ord jeg leder efter :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Med Penny har vi kontakt med to af hendes søskende på et "billede basis", hvor vi sådan sammenligner, og ser hvordan de vokser... Og de tre er bare identiske altså :lol: Hendes bror bor hos deres halvstoresøster, så hende følger vi jo også lidt med i... Men det kuld mener jeg bestemt ikke var vellykket (Jeg synes de alle sammen ligner forvokset BCer). Men jeg synes det er hyggeligt at kunne følge med i at de vokser ens, og Penny og hendes søster ligner virkelig hinanden SÅ meget at man skulle tro det var løgn... (overvejer at sætte et billede herind af hende, det gør vel ikke noget når ejeren bor i Holland, og nok aldrig kommer herind.. Måske skulle jeg spørge hende først.. hmm!)

 

Måske der er en årsag til at at de ikke er avlet i fci-regi i første omgang så....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg ville ikke gøre det (og ja, ja, det er nemt at sige når man har sin DKKstamtavle på kræet) , men det jeg ikke forstår er det markerede. Netop af kærlighed til Aussierne, så mener jeg bestemt ikke at man skal lave blandingshunden. Af kærlighed til racen så skal man da netop købe et eksemplar af en fornuftig og seriøs opdrætter der gør en masse for avlen og kvaliteten af denne.

 

Ludwig er ligeledes købt som "hyggehund", og planen er, som udgangspunkt, intet andet. Men hvis opdrætter, som jeg stoler 100% på, mener at han kan bidrage med noget positivt til avlen, i både sundhed og mentalitet, ja, så er jeg ikke afvisende overfor at skal have lov at bidrage.

 

Og det mener jeg igen er af kærlighed til racen.....

 

Det var nu også ment som i at hvis ikke en hund kan bidrage til racen, skal man slet ikke avle på den.

 

Jeg ville aldrig lave en blandings kuld på Penny, og lavede jeg nogensinde et kuld på hende, ville den han jeg ville søge efter aldrig "gå med til" (nok mest ejeren :lol: ) At parre en lille bastard som hende! Derfor er det i min verden, rigtig urealistisk at Penny nogensinde ville få et kuld hvalpe. (Også fordi som planen er nu, skal hun steriliseres efter første løbetid, så det ville aldrig komme på tale, så fik hun et kuld, ville det være fordi Dexter parrede hende, og vi var så naive og dumme vi ikke opdagede det.. Hvilket jeg lidt faktisk frygter :lol: )

 

Jeg kan dog fortælle at jeg er i kontakt med opdrætteren til faren af Penny, Jerry hedder han, og jeg har store planer om at besøge hende til sommer/efterår, og vi snakker om at HVIS vores 3. skal være en Aussie, og når nu vi er SÅ vilde med Jerry, kunne det jo være helt perfekt at gå direkte til hans opdrætter :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det er da for skørt... Ville da være bedre om folk kunne gå sammen og enes om at lave nogle gode hunde - det er jo tydeligvis ikke så slemt, at de ikke vil bruge vedkommendes hund(e) :vedikke: Det er da sådan lidt... Barnligt er vist det ord jeg leder efter :mrgreen:
Med Löwchen kan vi ikke..Jeg skal ikke kunne sige hvordan det er i de andre racer, men løverne nej...

JA og gu er det barnligt..og sørgeligt.. MAn spørger jo ikke engang en anden om man kan købe en parring..Nej for så tror den anden jo bare at "hendes hunde er meget bedre end vores"..Så hellere købe en billig hanhund i Tyskland hos verdens dårligst (men billigste) opdrætter :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke han "ligner en husky". Jo vist kunne han gå for at være af brugslinier, og ikke være super god.. Men det som gør jeg synes det er noget fusk er at han har ekstremt meget pels, og at han har brugsliniernes kropsbygning... I mine øjne må han bare komme fra en der ikke har anet hvad de har lavet, for jeg ved de ikke udstillede (Eftersom der ikke var stamtavle), men jeg ved at de har haft kuld før, og efter.. Da vi var der sagde hun at de måske fik et kuld om året (de havde 4 tæver), og jeg har bare efterfølgende set hende have kuld til salg i gennemsnit hver 3 måned eller sådan noget! Jeg synes hele tiden jeg kan finde hendes hvalpe til salg! Og da vi efterfølgende ville høre om vi kunne få kontakt med kuldsøskende, havde hun ingen oplysninger hun ville give videre (Altså hun ville ikke engang tage vores oplysninger og videregive i tilfælde andre ville have dem).

 

Med Penny har vi kontakt med to af hendes søskende på et "billede basis", hvor vi sådan sammenligner, og ser hvordan de vokser... Og de tre er bare identiske altså :lol: Hendes bror bor hos deres halvstoresøster, så hende følger vi jo også lidt med i... Men det kuld mener jeg bestemt ikke var vellykket (Jeg synes de alle sammen ligner forvokset BCer). Men jeg synes det er hyggeligt at kunne følge med i at de vokser ens, og Penny og hendes søster ligner virkelig hinanden SÅ meget at man skulle tro det var løgn... (overvejer at sætte et billede herind af hende, det gør vel ikke noget når ejeren bor i Holland, og nok aldrig kommer herind.. Måske skulle jeg spørge hende først.. hmm!)

 

Jeg har altid tænkt han var fra udstillingslinier? Kan ikke rigtigt huske hvordan han ser ud helt præcist nu, dog. Du ved ikke noget om ophavet (navne/numre på andre end hans forældre). Har du set nogen af hans søskende sådan for nyligt? Tænker bare, du skriver i sammenligner Penny med nogle af hendes søskende - Bennys kuld ligner virkelig også meget hinanden, nogle mere end andre selvfølgelig, ret sjovt.

 

Men øv, hvis de laver mange kuld, hver 3. måned og 4 tæver lyder i hvert fald ikke så fedt på sigt - medmindre det er ved at være 2 år siden sidst, mener da man lader 1,5-2 år gå imellem? Tæverne skal jo helst heller ikke blive for gamle.

 

Ang. Penny, hvad mener du med at kuldet før hende ligner forvoksede bc'er? Altså, kan du ikke godt se hvorfor vi andre, som kun læser det du skriver - tænker der er en grund til de ikke avler med tavle?? Det er nok nemmere at læse når man ikke selv står i det, mener, personligt forhold til opdrætter osv.

 

 

Har lige scoret 2 billeder fra en husky opdrætter jeg kender, til sammenligning med Dexter (hvis altså du så også postede et billede)

 

*sletter lige billeder, da det ikke er mine*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har korresponderet med Raad van Beheer et par gange, og da jeg ikke er hollænder, så skriver jeg altid på engelsk... og jeg får svar på engelsk. Det vil jeg da bestemt ikke kalde flabet, endsige fremmedfjendsk. Deres hjemmeside findes tilmed i en engelsk version, så helt et u-land er det altså ikke.

 

Det er i øvrigt ikke kennel klubben du støtter ved at give en merpris. Det er de seriøse opdrættere.

 

Du siger det åbner op for du kan finde en fin far til hvalpene... -nej, det gør det ikke. Får du stambog i et af de forbund der laver den slags pap-tavler, så kan du stadig kun finde en far til hvalpene der også har pap-tavle. Du kommer ikke ind i det fine (FCI) selskab uanset hvordan du vender og drejer det. Jeg afviser ikke der findes fine hunde i et af de konkurrende forbund, men der er godt nok uendeligt få af dem. sorry to say, så du har ikke fandens meget valgmateriale.

 

I princippet behøver du ikke engang tage til et arrangement, så vidt jeg husker har en bruger herindefra før bare sendt et billede af sin hund til et af de her forbund, og fået en fin stamtavle tilsendt.

 

Nu tror jeg så ikke helt du har læst hvad tråden handlede om, og bare hoppede på "FCI ER DET ENESTE GODE OG ALT ANDET ER FORFÆRDELIGT"-vognen...

 

Det tråden egentlig handlede om var;

 

Ville du, som ejer af en "renracet uden stamtavle", få din hund bedømt på en udstilling, som sidegevinst kunne den få avlsgodkendelse og en (tom) stamtavle.

 

Ville jeg have et stykke papir hvorpå hendes race stod, så er jeg udemærket klar over at det kan jeg få ved at betale X antal kroner, og sende et billede af hende... Det jeg finder "sjovt" er at man kan få bedømt sin bastard, ikke bare "for sjov", men faktisk med henblik på avlsgodkendelse. Netop fordi hvor meget er det EGENTLIG værd.

 

Og måske du bare har været heldig, så snart de ser jeg skriver fra en hollandsk adresse, og et hollandsk efternavn, så svare de mig på hollandsk. Svarede de mig på engelsk, havde jeg nok heller ikke synes det var flabet. Og nu bor jeg her jo, så u-land, kan jeg jo nok bedre udtale mig om end dig... Vil jeg mene....

 

Og jeg tror du misforstår hvad jeg mente med mer-prisen, og hvem man støtter... Jeg siger; Hvorfor skulle jeg tage til Danmark og købe en Aussie og betale rundt regnet en 8-12.000 kr for en hund, jeg kan få hernede for 6.000 kr? Begge med FCI stamtavle, begge tjekket osv. Pointen er at de opdrættere jeg har fået fat i hernede, ikke har ville sælge enten fordi vi havde en husky (Ja, fci godkendt opdrætter mente bestemt ikke de ville passe sammen), en ville ikke sælge fordi jeg ikke ville lade dem komme på besøg og inspicere vores hjem, før vi fik lov at købe hund... Så stopper festen altså der for mig.. Der findes sikkert rigtig mange skønne og dejlige hollandske opdrættere (Vi har efterfølgende med Dexter, mødt mange dejlige husky opdrættere), men lige der må jeg indrømme at jeg stod af og sagde fint, ingen grund til at gå dybere ind i skoven for at finde et træ, når der står et fint i udkanten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid tænkt han var fra udstillingslinier? Kan ikke rigtigt huske hvordan han ser ud helt præcist nu, dog. Du ved ikke noget om ophavet (navne/numre på andre end hans forældre). Har du set nogen af hans søskende sådan for nyligt? Tænker bare, du skriver i sammenligner Penny med nogle af hendes søskende - Bennys kuld ligner virkelig også meget hinanden, nogle mere end andre selvfølgelig, ret sjovt.

 

Men øv, hvis de laver mange kuld, hver 3. måned og 4 tæver lyder i hvert fald ikke så fedt på sigt - medmindre det er ved at være 2 år siden sidst, mener da man lader 1,5-2 år gå imellem? Tæverne skal jo helst heller ikke blive for gamle.

 

 

Har lige scoret 2 billeder fra en husky opdrætter jeg kender, til sammenligning med Dexter (hvis altså du så også postede et billede)

 

[ATTACH=CONFIG]102590[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]102591[/ATTACH]

 

dexter numse.jpg

 

Røv billedet kommer med, fordi man bedre kan se hvor lang pelsen er på halen, meget længere end meningen... Og han falder ikke under kategorien "wooly", fordi han jo ikke har overdrevet meget pels alle steder...

snowdogs 018.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville du, som ejer af en "renracet uden stamtavle", få din hund bedømt på en udstilling, som sidegevinst kunne den få avlsgodkendelse og en (tom) stamtavle.

 

 

Nej, det ville jeg ikke. Men tilægsspørgsmål til det med den udstilling du nævner i første indlæg - er det for alle racer og blandinger, eller er det kun hvis man mener ens hund er ren uden tavle? Tænker på hvad de bedømmer ud fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]102594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]102596[/ATTACH]

 

Røv billedet kommer med, fordi man bedre kan se hvor lang pelsen er på halen, meget længere end meningen... Og han falder ikke under kategorien "wooly", fordi han jo ikke har overdrevet meget pels alle steder...

 

Altså han er jo super fin - men umiddelbart tænker jeg stadig at der er mere udstilling i ham (eller, udstilling er måske lamt sagt nu hvor forældrene ikke er udstillede :lol:). Du ved hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det ville jeg ikke. Men tilægsspørgsmål til det med den udstilling du nævner i første indlæg - er det for alle racer og blandinger, eller er det kun hvis man mener ens hund er ren uden tavle? Tænker på hvad de bedømmer ud fra?

 

Det er kun for "renracet", og der dømmes af "standarden", jeg har stadig ikke kunne finde den klub de omtaler, og overveje at forsøge at skrive et indlæg om det på et hollandsk hundeforum, for at se hvor "seriøst" det rent faktisk er.

 

Men det som jo er "fidusen" i det er jo at selv en blanding, kan jo faktisk ligne en renracet, og derfor kan du jo i princippet tage en blanding med, og få den godkendt... De forsøger jo så at undgå dette ved at hunden altså skal være af minimum en forælder med stamtavle.. (Men den anden kan jo stadig være noget fusk).

 

Nå nu fik jeg lige læst en anelse mere op på det, og det ser faktisk ud som om.. At der findes to forskellige klubber der gør det, men det som jeg finder interessant er følgende:

 

Een hond zonder stamboom kan inderdaad geen kampioen worden, maar kan wel ingeschreven worden in het stamboek na 2 maal ZG, na 4 generaties krijgen de pups een LOSH stamboom (FCI stamboom dus)

 

Hvilket betyder i bund og grund at efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en FCI godkendt stamtavle?!? (jeg ved dog ikke hvad LOSH står for.....?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kun for "renracet", og der dømmes af "standarden", jeg har stadig ikke kunne finde den klub de omtaler, og overveje at forsøge at skrive et indlæg om det på et hollandsk hundeforum, for at se hvor "seriøst" det rent faktisk er.

 

Men det som jo er "fidusen" i det er jo at selv en blanding, kan jo faktisk ligne en renracet, og derfor kan du jo i princippet tage en blanding med, og få den godkendt... De forsøger jo så at undgå dette ved at hunden altså skal være af minimum en forælder med stamtavle.. (Men den anden kan jo stadig være noget fusk).

 

Nå nu fik jeg lige læst en anelse mere op på det, og det ser faktisk ud som om.. At der findes to forskellige klubber der gør det, men det som jeg finder interessant er følgende:

 

 

 

Hvilket betyder i bund og grund at efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en FCI godkendt stamtavle?!? (jeg ved dog ikke hvad LOSH står for.....?)

 

Hvad betyder "dus" (det allersidste ord, efter LOSH)?

 

 

Aha, sjovt at de laver sådan noget, det undrer mig lidt. Ja spørg da på det forum, jeg er i hvert fald nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...