Hop til indhold

Diskusprolaps! aflivning? operation eller ?


Langhåretgravhund
 Share

Recommended Posts

Kære alle

 

Er der dyrlæger, som udnytter at vi elsker vores dyr?

 

Her er min erfaring med hund med diskusprolaps!

 

Min højt elskede gravhund har fået en diskusprolaps henover julen og jeg havde vildt svært ved at finde ordenlig information om behandling...min egen dyrlæge var/er desværre ikke opdateret? indenfor dette emne, så jeg følte mig meget alene med det og vil nu fortælle andre, hvad jeg selv har brugt flere dage på at finde ud af!

Jeg håber disse informationer kan hjælpe andre frustrede hunde ejere i nød.

 

For det første fik jeg at vide, af folk jeg kender, at det var synd, at holde hunden i live...altså at jeg var ond, fordi jeg valgte at holde min hund i live!

Da jeg ikke vidste bedre i starten, troede jeg det var sandt, men har nu fundet ud af, at det er en gammel "holdning"...måske vidste man ikke bedre i gamle dage.

Men sagen er, at hvis din hund ikke er lam, så opererer (eller afliver) man ikke!

 

 

Læs selv her hos to forskellige dyrlæger i Danmark uafhængigt af hinanden

(jeg må ikke poste links, før jeg har skrevet 25 indlæg) så prøv at se på

 

Google: Roslev dyreklinik, Gulliver diskusprolaps

 

Viborg Dyreklinik diskusprolaps hund

 

 

Min hund ligger i gruppe 2 for diskusprolaps..

altså opererer man ikke her, men giver bur ro. Da det heler op af sig selv, hvis bare ryggen bliver holdt i ro!

 

Ifølge min dyrlæge skulle min hund have binyrebarkhormon i 10 dage (binyrebarkhormon bliver hunden hyperaktiv og rastløs af=dårlig kombi med hensyn til, at få ro til, at ryggen kan hele op) og da jeg derefter ringede og fortalte at min hund stadig havde smerter, sagde han at hunden skulle opereres!

Hvilket er fuldstændigt sindsygt, når jeg (nu) ved at det tager 3-5 uger om at hele op.

Det er jo klart at hun stadig havde smerter efter 10 dage, når det tager 3-5 uger om at hele!

 

Så hvad var min dyrlæges motivation? Penge? Eller var det uvidenhed?

 

Og her er en lille serie videoer (engelsk og fransk tale), hvor du kan følge denne gravhund, som er blevet lam pga diskusprolaps, men efter et par uger med bur ro, kan gå igen!

 

og søg på youtube: Crate rest therapy herniated disc

 

 

og nedenunder her er et link til The American Veterinary Medical Association

 

A scientific retrospective study published in 'The Journal of the American Veterinary Medical Association' showed that electro-acupuncture had close to an 80% succes rate for treating paralysis, whereas surgery had only a 40% rate of succes!

 

da jeg som nævnt ikke kan poste links, kan du evt. skrive til mig, hvis du vil have linket sendt på en mail..

 

 

Meget kort for dem der ikke kan engelsk: næsten 80% succes rate for elektro-akupunktur og 40% succes rate for kirurgi ifølge denne undersøgelse fra 'The American Medical Association' hvilket man kan kalde en pålidelig kilde.

 

Så nu har lille vuf og jeg været igang med bur ro og zoneterapi, (som jeg gerne vil fortælle om, hvis der er nogen der gerne vil vide hvordan, ellers vil jeg komme videre i historien, så det her ikke bliver for langt)

 

Min højt elskede hund er nu medicin fri og uden smerter!

Hun er glad og frejdig, som hun var inden hun fik en diskusprolaps og dette uden operation!

 

Udover ovenstående, har jeg fundet en håndværker i kbh, som laver rigtig flotte ramper til hunde, specielt efter eget ønske og mål. Til sofaen og til sengen, så hun ikke skal hoppe så højt. Fra nu af skal hun selvfølgelig skånes fra trapper og andre steder, hvor hun kunne beskadige ryggen og jeg tænker at en rampe er bedre end trapper eller en skammel op til sofaen, da hunden ikke får nogen belastning af ryggen på en rampe.

 

Håndværkeren der laver ramper til hunde har tlf :51927067...og han kom i mit hjem og tog mål og spurgte hvilket materiale jeg ville have lavet det i og alt.

Det er trods alt noget jeg skal have stående i mit hjem i lang tid og vil gerne have en god kvalitet, som ser ordentlig ud.

 

Skriv endelig hvis du står og mangler svar på noget af det jeg har skrevet om..

 

Kh. Emma

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at din hund er smertefri og frisk igen :lun:

 

Men, hvorvidt man afliver en hund med diskusprolaps eller ej, har vel ikke så meget med holdning at gøre, men er mere et spørgsmål om den livskvalitet man kan byde hunden i mine øjne. Min ældste tæve er fx 4 år og en meget meget aktiv hund. Jeg er ret sikker på, at en liv med ro og ramper i resten af hendes forhåbentlig lange lange liv, ville være så stor en forringelse af hendes livskvalitet, at jeg ikke er sikker på, at jeg kunne retfærdiggøre det... Når det er sagt, så har jeg heldigvis ikke stået i en situatuon hvor jeg skulle tage stilling til det...

 

Jeg tror ikke på, at de fleste dyrlæger har noget ønske om at hverken snyde os eller udnytte os, hvad skulle de få ud af det? Jeg kommer jo kun igen, hvis jeg føler jeg kan stole på min dyrlæge. Der er sikkert enkle brodne kar derude - som der er i alle andre brancher, men i langt de fleste tilfælde, så er jeg ret sikker på, at de gør ders ypperste i en svær profession, hvor deres patienter ikke har nogen mulighed for hverken at fortælle dem hvad der er galt og hvad de selv ville foretrække deres fremtid skulle være...

 

Men udover det, så er det et super fint indlæg og altid dejligt med alternativer til operative indgreb. I samme tråd kan jeg anbefale behandler Anne Line Pedersen Forside - A-Touch - www.a-touch.dk som også har hjulpet hunde for at slippe for en diskus-operation eller aflivning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sassy & Bella

I september 2012 blev min dansk/svensk gårdhund Sassy opereret for 2 diskusprolapser. Sassy akutte forløb gik meget hurtigt. Hun havde virket lidt mere gnaven end sædvanlig i små 2 uger, men ville gerne gå tur osv. Pludselige en tirsdag aften ligger hun med alle benene ud til siden og skriger og trækker vejret meget tungt. Øjene var nærmest ved at hoppe ud af hovedet på hende - Det var forfærdeligt. Vi kørte straks til Faxe Dyrehospital med hende. Hvor hun blev undersøgt og fik noget smertestillende. Og så skulle vi forsøge at holde hende i ro, for at se om det kunne hele sig selv.

Men bare 2 dage senere torsdag morgen oplevede vi en kraftig forværing. Jeg vågner, og spørger sassy om, hun vil ud i haven. Hun rejser sig, hvorefter hun falder/snubler ud af kurven. Det tog lige 10-20 sekunder før det gik op for mig, at hun var næsten lam i bagbenene. Hver gang hun forsøgte at rejse sig knækkede banbenene helt sammen under hende :-( Blev squ forskrækket!

Så afsted til Faxe Dyrehospital igen.

Og så stod vi så over for valget om operation eller aflivning!?!

Puha, man når at gøre sig mange tanker. Det vigtigste for mig var, at Sassys fremtidige hundeliv skulle være værdigt og selvstændigt, ellers så måtte vi sige farvel for hendes skyld.

Dyrelægerne på Faxe Dyrehospital er eksperter i bla. diskusprolaps, så vi fik heldigvis en virkelig god, professionel og up-to-date information omkring mulighederne og Sassys fremtidsperspektiver.

Jeg hældte (stor tudende) til aflivning fordi, jeg var bange for at det ikke ville blive rigtigt godt igen. Og dyrlægen lagde da heller ikke skjul på, at det var en stor operation med en vis risici.

Men hans anbefaling var en operation, da han mente Sassy havde 80-90 % chance for at blive helt frisk igen, fordi vi havde reageret, så hurtig som vi gjorde.

Vi valgte operationen, og et døgn efter fik vi besked på at vi kunne hente hende hjem. Normalt beholder de vist hundene lidt længere efter sådan en stor operation, men Sassy var totalt arige på alt og alle. Hun bed ud efter alle - De skulle ikke pille mere ved hende!!! Så de vurderede, at hun ville få mere ro ved at komme hjem til mor :-)

Da vi hentede hende et døgn efter operationen, kunne hun stå ca. 10 sekunder på benene før hun fik problemer, men det var allerede bedre end før operatioinen. Og fremskridtende fortsatte næsten fra time til time. Hver gang hun havde sovet/hvilet sig, så kunne hun styre bagbenene lidt mere. Det gik så godt, men det var et stort arbejde at støtte hende.

Mange hunde oplever problemmer med at holde på urin og afføring efter sådan en hændelse og operation. Heldigvis havde Sassy styr på det med det samme. Jeg skulle bare støtte hende lidt et par dage med en hånd under maven, når hun skulle i position til at lave noget.

Vi valgte at gå til Water Walk genoptræning med hende, hvilket var super. Det gav hende helt klart et hurtigere helings forløb.

Sassy er i dag fuldstændig på toppen - 100% som før, så jeg må sige, at operationen var en kæmpe succes.

Men om jeg vil anbefale en operation er svært at svare generalt på - Det kommer an på den specifikke situation, hundens alder osv. Men jeg vil klart anbefale ejerre og hunde i den situation, at kontakte Faxe Dyrehospital eller andre eksperter på området, så man kan få det bedste udgangspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære 'Amocca'

 

Det er ikke bur ro resten af hundens liv, det er bur ro i 3-5 uger...derefter skulle ryggen gerne være helet op og hunden kan leve normalt, bortset fra at jeg skal bære hende op og ned af trapper og lign., men det ser jeg ikke som en forringelse af livskvaliteten.;-)

 

Ligesom jeg heller ikke ser det, at hun lærer at gå på ramper, som livskvalitetsforringende...så længe det bliver sjovt/leg for hende at lære at gå på rampen...sådan som jeg ser det, er det hvad man selv gør det til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære 'Amocca'

 

Det er ikke bur ro resten af hundens liv, det er bur ro i 3-5 uger...derefter skulle ryggen gerne være helet op og hunden kan leve normalt, bortset fra at jeg skal bære hende op og ned af trapper og lign., men det ser jeg ikke som en forringelse af livskvaliteten.;-)

 

Ligesom jeg heller ikke ser det, at hun lærer at gå på ramper, som livskvalitetsforringende...så længe det bliver sjovt/leg for hende at lære at gå på rampen...sådan som jeg ser det, er det hvad man selv gør det til :blink:

 

Selvfølgelig er det det - og det afhænger jo også af hvordan hundens liv var før... Men hvis det her (billederne herunder) var hundens liv - og den så skulle gå i snor, blive båret op og ned af trapper og gå på ramper for at komme op i sodaen, så tror jeg det ville være en voldsom forringelse af MIN hunds livskvalitet... Men, det er jo MIN hund og det liv vi lever. Og ikke alle andre folks hunde... Og igen ville det også handle om alder. Lige nu ville det fx være en voldsom forringelse.... men om 5-6 år? Måske ikke....

 

WAO12-IPA2B-0449.jpg

WAO12-IPA2B-0437.jpg

WAO12-BJB-1470.jpg

ND7_0418.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Sassy & Bella
Kære 'Sassy & Bella'

 

Dejligt at høre Sassy er 100% frisk igen ;-)

Fik hun noget medicin ved første dyrlægebesøg?

 

Første gang vi var til dyrlæge med problemet (2 dage før operationen) fik Sassy noget smertestillende, og vi fik besked på at holde hende i ro for at se om, det kunne gå over af sig selv. Men det blev jo desværre hurtigt værre.

Det er så dejligt at se hende hoppe rundt og lege smertefrit med vores unghund hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er disse skader jo forskellige fra hund til hund , alt efter hvor skaden er sket.Hvis bagpart er så lammet, så at urin og afføring ikke virker, kan hunden jo ikke få konservativ behandling. Og slet ikke alle vil komme sig ved bare hvile.

Min venindes 8 årige hanhund fik en diskos i nov.2012 og var lam og måtte opereres, faktisk 3 gange på en uge.

Det har været et meget hårdt forløb ,men heldigvis er manden på pension og kunne tage vare på ham og kører til genoptræning, ,elektroterapi og vandgang osv. Regningerne til nu er over 50.000 kr, men jeg så ham i fredags og hans livsvilje og styrke er god. Og han forbedre sig heletiden, men det har været et meget krævende forløb.

Og jeg er i tvivl om ,han bliver som før.

Det er skønnet at hvis de havde startet op med konservativ hvile, ville skaderne være uoprettelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hej håber at du kan give lidt råd og vejledning til den situation jeg står i.

min højtelskede gravvaps fald i går sammen da manden kom hjem fra job. I morges var vi så ved dyrlægen og konklusion var en diskusprolaps.

Hun er lam i venstre side og falder sammen hvis vi rejser hende. Dog respondere hun på smerte påvirkning på de ramte poter. Dyrlægen sendte os hjem med et skud morfin og smertestillende piller og den besked at hvis ikke der var betydelig bedring i morgen og mandag, var der kun aflivning eller operation.

Hvad var jeres tidshorisont for bedring og hvilke økonomiske omkostninger har helbredelsen kostet jer.

Håber du har tid og lyst til at give et råd med på vejen

Mvh Christina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej håber at du kan give lidt råd og vejledning til den situation jeg står i.

min højtelskede gravvaps fald i går sammen da manden kom hjem fra job. I morges var vi så ved dyrlægen og konklusion var en diskusprolaps.

Hun er lam i venstre side og falder sammen hvis vi rejser hende. Dog respondere hun på smerte påvirkning på de ramte poter. Dyrlægen sendte os hjem med et skud morfin og smertestillende piller og den besked at hvis ikke der var betydelig bedring i morgen og mandag, var der kun aflivning eller operation.

Hvad var jeres tidshorisont for bedring og hvilke økonomiske omkostninger har helbredelsen kostet jer.

Håber du har tid og lyst til at give et råd med på vejen

Mvh Christina

 

Hej :-)

 

Allerførst er jeg ked af, at høre om jeres lille hund :cry:..håber, at hun kommer sig uden mèn...rigtig god bedring med hende.

 

...og så lige et par tips...

 

Hvis det er trådstarter du henvender dig til, så har TS ikke været aktiv herinde siden marts, men hvis du skriver en privat besked ( gør du ved, at gå ind på TS profil og vælge privat besked), så skulle hun gerne få en besked på sin mail om, at der er en besked her på HF til hende.

 

Men hvis det er henvendt mere bredt, ville det nok være en god ide, at oprette din egen tråd, under sygdomme, så er der også en chance for, at flere respondere på det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej håber at du kan give lidt råd og vejledning til den situation jeg står i.

min højtelskede gravvaps fald i går sammen da manden kom hjem fra job. I morges var vi så ved dyrlægen og konklusion var en diskusprolaps.

Hun er lam i venstre side og falder sammen hvis vi rejser hende. Dog respondere hun på smerte påvirkning på de ramte poter. Dyrlægen sendte os hjem med et skud morfin og smertestillende piller og den besked at hvis ikke der var betydelig bedring i morgen og mandag, var der kun aflivning eller operation.

Hvad var jeres tidshorisont for bedring og hvilke økonomiske omkostninger har helbredelsen kostet jer.

Håber du har tid og lyst til at give et råd med på vejen

Mvh Christina

 

Jeg ville helt sikkert kontakte et af de store dyrehospitaler og få lavet en scanning. De kan vurdere om operation kan hjælpe.

 

Men det er dyrt! Scanningen alene koster omkring 10.000 kr., og operationen nok lidt mere. Og så er der et langt genoptræningsforløb.

 

Mange hunde kan dog klare sig uden operation.

 

God bedring til jeres lille vaps:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...