Hop til indhold

Det med linjer


Camilse
 Share

Recommended Posts

Jeg har ingen forstand på det med linjer. Jeg valgte min første hund ud for det jeg syntes om forældredyrene, både deres sind og deres mentalitet hvad angår arbejde. Det tror jeg egentlig lidt mere på end stamtavlen. Papiret kan jo sige en masse om dyrenes fysiske sundhed, men ikke så meget om det mentale.

 

Men nu(inspireret af en anden tråd :genert:) kunne jeg da godt tænke mig at vide det. Hvilke linjer er min lille prinsesse ud af?

 

hendes far er Smedegårdens Skyline O'Manhattan(f: Whenway Decorated Hero m: Nikkiline) og moren er Kian Star Great Mille(f: Jock of Feddet m: Kian Star Night Ally).

 

Er der nogle med forstand på det der kan fortælle mig hvilken hund jeg har. Altså linjemæssigt, for jeg ved jo godt det er en lille glad, prinsessehund jeg har mig :lun: som er alt det jeg gerne vil have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen forstand på det med linjer. Jeg valgte min første hund ud for det jeg syntes om forældredyrene, både deres sind og deres mentalitet hvad angår arbejde. Det tror jeg egentlig lidt mere på end stamtavlen. Papiret kan jo sige en masse om dyrenes fysiske sundhed, men ikke så meget om det mentale.

 

Men nu(inspireret af en anden tråd :genert:) kunne jeg da godt tænke mig at vide det. Hvilke linjer er min lille prinsesse ud af?

 

hendes far er Smedegårdens Skyline O'Manhattan(f: Whenway Decorated Hero m: Nikkiline) og moren er Kian Star Great Mille(f: Jock of Feddet m: Kian Star Night Ally).

 

Er der nogle med forstand på det der kan fortælle mig hvilken hund jeg har. Altså linjemæssigt, for jeg ved jo godt det er en lille glad, prinsessehund jeg har mig :lun: som er alt det jeg gerne vil have.

 

Lidt af hver. Whenway Decorated er udstilling, mener også Kian start Great Mille er og Jock af Feddet hyrde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen forstand på det med linjer. Jeg valgte min første hund ud for det jeg syntes om forældredyrene, både deres sind og deres mentalitet hvad angår arbejde. Det tror jeg egentlig lidt mere på end stamtavlen. Papiret kan jo sige en masse om dyrenes fysiske sundhed, men ikke så meget om det mentale.

 

Men nu(inspireret af en anden tråd :genert:) kunne jeg da godt tænke mig at vide det. Hvilke linjer er min lille prinsesse ud af?

 

hendes far er Smedegårdens Skyline O'Manhattan(f: Whenway Decorated Hero m: Nikkiline) og moren er Kian Star Great Mille(f: Jock of Feddet m: Kian Star Night Ally).

 

Er der nogle med forstand på det der kan fortælle mig hvilken hund jeg har. Altså linjemæssigt, for jeg ved jo godt det er en lille glad, prinsessehund jeg har mig :lun: som er alt det jeg gerne vil have.

 

Whenway Decorated Hero er en mix, to af fire ben bagud er rene hyrdelinier, de to andre udstillings, og med linjeavl på Clan-Abby blue Aberdoone.

 

Nikkiline er halvt/halvt, moren er ren hyrde (og jeg kan intet om de rene hyrdelinier), faren er Mobella the Fella, som sjovt nok er Iso's farfarsfar. Han er blevet brugt rigtig meget, og især i Beagoldlinjerne (som også ligger bag ham), hvilket f.ø. også gælder for Clan-abby Blue Aberdoone.

 

Jock of Feddet er ren hyrde.

 

Kian star night ally er rene udstillingslinjer. Hendes far er igen Mobella The Fella. Moren er en Hidden Farm, af Beagoldlinjer, og din hunds mormor er Iso's farfarsmor.

 

Så ret meget Beagold, blandet op med hyrdelinjer..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har skam en fin stamtavle :blink: Vi kan vist ikke kalde det der stykke papir vi fik fra DKK for en stambog :roll:

Ligger hun på hundeweb så kan du jo gå ind og se en stamtavle op til 8 generationer bagud, så kan du se hvad der ligger af linjer bagud. Ikke sikkert at der ligger så mange generationer af hyrdelinjerne, men de andre bør der ligge en del af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo... Men alle der der navne siger mig jo ikke særlig meget...

 

Jamen det er jo netop dem du skal undersøge, ellers kunne en stamtavle være fløjtende og evigt ligegyldig.

 

Undersøger du det ordentligt, så siger en tavle ret meget mere og andet end "bare" om sundhed. Den siger umanerligt meget om mentaliteten, arbejdsevnen og måden i dyret du har eller påtænker at købe, ligesom det siger noget om hvad du kan forvente dyret indeholder af egenskaber.

 

Undersøger du det ikke, så kunne du imo lige så godt have købt uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte min første hund ud for det jeg syntes om forældredyrene, både deres sind og deres mentalitet hvad angår arbejde. Det tror jeg egentlig lidt mere på end stamtavlen. Papiret kan jo sige en masse om dyrenes fysiske sundhed, men ikke så meget om det mentale.

 

Ej men for pokker noget vrøvl :confused:

 

Hvis en hunds forældre har betydning for den hund, så har den øvrige familie selvfølgelig osse betydning.

Men gider man ikke undersøge og sætte sig ind i de hunde der ligger i en tavle, så er det klart man ikke kan udvinde informationer af en tavle, det gør dog ikke tavlen mindre vigtig eller brugbar, det er helt dit eget valgt ikke at ville beskæftige dig med netop det redskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...