Hop til indhold

Justeringer i en races standard


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Så blev der indført et maxmål på grand danois, vi har aldrig haft andet end en nedre grænse men nu er der så osse en øvre.

Det bliver selvfølgelig diskuteret og debatteret inden for racen, nogle synes det er helt fint, andre er lige glade og de fleste (i DK) mener det er helt tosset. Det som egentlig mest skaber utilfredshed er målet, en tæve ønskes ikke højere end 84 cm og en hanhund ikke højere end 90 cm.

 

Der er ingen der endnu ved hvor meget dommerne vil begynde at gå op i hundenes højde eller hvilken konsekvens det vil have at en hund er højere end det ønskelige mål. Er en hund for lille er det en diskvalificerende fejl, men det er ikke tilfældet den anden vej.

 

Hvordan ville I modtage en justering af jeres races standard som ikke bundede i helbredsmæssig årsag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor store er GD'er sådan cirka i dag (fx hvor høje er dine?)? Hvad er ideen bag ændringen?

 

Hos papilloner er der snak om en nedre grænse, jeg er voldsom modstander, kan sagtens se, at en 250 gram hund ikke er hensigtsmæssig, men der er så meget andet, vigtigere, end lige størrelsen. Så længe proportionerne er i orden, så er størrelsen mindre vigtig.

 

Til din trøst, hos ridgebackerne går dommerne meget lidt op i højden, selv når nogen gør indsigelser kommer målestokken ikke frem. Nogle dommere foretrækker 'for høje' hunde, svenske ridgebacker er generelt for høje og en gang har søster set en dommer måle, men bagefter blev den høje alligevel BIR.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm ja, jeg ved ikke præcis hvor høje mine er, men jeg ved da at både Valdemar og Ella (søskende fra mit E-kuld) er højere end max-målet. Ella er tættere på max-målet for hanhunde end for tæver og Valdemar er vel 2-3 cm. for høj. Men jeg har osse et par hanhunde som ikke er 90 cm og en tæve som jeg umiddelbart vil tro er lige omkring 83-84 cm.

 

Jeg tror generelt at hundene her hjemme ligge lige omkring maxmålet for begge køn. Der er enkelte individer i begge køn som er enten lidt mindre eller en del højere. Hvad grunden er til ændringen har jeg ikke kunne gennemskue, det er Tysklænd der har lavet ændringerne (racen er jo deres), men jeg har ikke forståelsen af at højden oplevet problematisk. De fleste der er nye i racen eller af en anden grund ikke rigtig har øje for at "se hund", de går ret meget op i jo større jo bedre, men de etablerede opdrættere arbejder med harmoni for øje og ikke højde, så jeg tror egentlig jeg synes det er lidt noget pjat med den max-højde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo en standard der for hannerne hedder 40 cm. og for tæverne 37 cm., +/ 1½ cm.

Der er altså en meget smal margin, som hundene skal ligge indenfor.

Taiki er 45 centimeter.

 

Jeg vil mene, at det er fint nok med standarder i den retning, så man ikke risikerer at racen pludselig bliver enten voldsomt højere eller lavere, end den oprindelige standard lægger op til. Når det så er sagt, hvis der ikke ligger noget helbredsmæssigt til grund for grænserne, synes jeg at "alt med måde" bør være gældende. At en hund lige er en cm. højere eller lavere, bør ikke være udslagsgivende, så længe man skeler til racen som helhed, om den overordnet set er ved at blive for høj eller lav (så skal der nok noget andet i genpuljen, for at opveje det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke man behøver tænke så meget over at der indføres et max mål i en race, for i de racer hvor det findes, vægter man type fremfor størrelse, af hvad jeg ved af. Jeg har hørt om en flatter der blev bim eller bir (husker det ikke), selvom han var 70 cm over ryggen (max er 61 cm). Det synes jeg så er for ringe, for det er trods alt en race der har en funktion der bliver forringet af at hundene bliver så store.

 

Thailo var 51 cm over skulderen (standarden siger ca. 51 cm for hanhunde) og godt nok var han lidt spinkelt bygget (selvfølgelig giver det indtryk af en mindre hund) men jeg fik altid at vide at han var for lille, selvom det egentlig var de andre der var for store. Så det har mere at gøre med hvordan de andre hunde i ringen ser ud, end hvor stor hunden faktisk er. Har personligt aldrig set en dommer hive et målebånd op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os fik vi jo for en del år siden en lovmæssig rettelse - da det blev forbudt at kupere haler , så det blev besluttet at man skulle se bort fra hvordan halerne var . Tidligere ønskede man haler der var så lige som muligt , hvis de krøllede hen over ryggen blev det anset som en fejl. Nu ser man begge dele , men man skal lige vende sig til det for det giver et helt andet udtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var for at undgå et "ekstrem", så ville jeg synes det var okay.. F.eks. at man sagde at en fladsnudet race skulle have en næse der var minimum X antal cm :lol:

 

Ej jeg ved det ikke... Hvad er begrundelsen for at lave en max højde på GDen når der ikke har været før?

 

Der er max højder på stort set alle racer, så egentlig er det vel okay for at undgå at der opdrættes efter "jo større jo bedre" princippet... Men synes alligevel det er lidt... tjae...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var for at undgå et "ekstrem", så ville jeg synes det var okay.. F.eks. at man sagde at en fladsnudet race skulle have en næse der var minimum X antal cm :lol:

 

Ej jeg ved det ikke... Hvad er begrundelsen for at lave en max højde på GDen når der ikke har været før?

 

Der er max højder på stort set alle racer, så egentlig er det vel okay for at undgå at der opdrættes efter "jo større jo bedre" princippet... Men synes alligevel det er lidt... tjae...

 

Præcis, det er nemlig lidt.... tjaaah..

 

Nu er granden jo ikke ligefrem en af de nyeste racer, så hvis tendensen var at man generelt bare opdrættede med mest muligt højde som mål, så ville de givet have passeret 1 meter for 30 år siden ;-)

Der hvor man finder nogle lige lovligt højtstillede individer af racen er i USA. USA bruger ikke FCI-tandarden, så på den måde rammer ændringen ikke ligefrem målgruppen.

 

Nå, men ud over højden, så er farvevarianten merle ikke længere en diskvalificerende farve, hvilket må betyde at de kan udstilles. Jeg glæder mig ganske meget til at se udviklingen på det område.

FCI-formuleringen: "So called “Grautiger” occur, they are neither desirable nor to be disqualified."

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, det er nemlig lidt.... tjaaah..

 

Nu er granden jo ikke ligefrem en af de nyeste racer, så hvis tendensen var at man generelt bare opdrættede med mest muligt højde som mål, så ville de givet have passeret 1 meter for 30 år siden ;-)

Der hvor man finder nogle lige lovligt højtstillede individer af racen er i USA. USA bruger ikke FCI-tandarden, så på den måde rammer ændringen ikke ligefrem målgruppen.

 

Nå, men ud over højden, så er farvevarianten merle ikke længere en diskvalificerende farve, hvilket må betyde at de kan udstilles. Jeg glæder mig ganske meget til at se udviklingen på det område.

FCI-formuleringen: "So called “Grautiger” occur, they are neither desirable nor to be disqualified."

 

 

Jeg sidder sådan og tænker hvad man kunne gøre af skøre ting ved andre racer... F.eks. ved Aussien havde jeg svært med at finde et sammenlignings grundlag, men det ville vel lidt være som at f.eks. ændre på hale restriktionerne... Lige nu skal det være fuld hale, eller halen må maks være 10 cm... Men hvis man ændrede og sagde: Nu må halen maks være 5 cm.. Så ville en masse gode hunde jo ryge i svinget, på et par CM... og det er jo skørt...

 

 

Nå men jeg er stadig sådan lidt.. tjae omkring det.... Jeg synes det er okay at lave justeringer i forbindelse med at der avles på ekstremer... Og selvom GDen da bestemt er "ekstremt stor" :lol: Så har jeg aldrig set det som en race hvor der avles specifikt efter højden..... Så... Er det et problem i racen? udover USA?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder sådan og tænker hvad man kunne gøre af skøre ting ved andre racer... F.eks. ved Aussien havde jeg svært med at finde et sammenlignings grundlag, men det ville vel lidt være som at f.eks. ændre på hale restriktionerne... Lige nu skal det være fuld hale, eller halen må maks være 10 cm... Men hvis man ændrede og sagde: Nu må halen maks være 5 cm.. Så ville en masse gode hunde jo ryge i svinget, på et par CM... og det er jo skørt...

 

 

Nå men jeg er stadig sådan lidt.. tjae omkring det.... Jeg synes det er okay at lave justeringer i forbindelse med at der avles på ekstremer... Og selvom GDen da bestemt er "ekstremt stor" :lol: Så har jeg aldrig set det som en race hvor der avles specifikt efter højden..... Så... Er det et problem i racen? udover USA?

 

Det skulle jeg ikke mene, og det er da heller ikke et problem i USA. Hvis de generelt gik mere op i at få skulderen placeret rigtigt og med mindre åbne vinkler mellem underarm og overarm samt overarm og skulder, så ville højden sikkert være lissom hos os andre ;-)

 

Dem der har forkærlighed for højden er ofte dem der har hunde der ikke bevæger sig ret stabilt, og derfor præmieres de i forvejen ikke super godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forestiller mig, at de i Tyskland har kendskab til opdrætterer der så ikke kan få GD en stor /høj nok. hvilket vel vil give en endnu større tilvækst på hvalpene, som til sidst vil være unaturlig stor. Synes egenlig det er OK med min og max højde.

Jeg har kun een gang set en dommer med stokken i brug, hvilket her var latterligt, da alle kunne se på afstand at hundene havde standardhøjde. Her var det cockerer.

Men dommere hos os kommenterer ofte især for høje hanner, men de diskes ikke, hvis alt andet er OK.

Vor FCI standard blev jo revideret i Okt 2012, så nogle farver blev uønskede, dvs alle zobelvarianter. Meget trist for dem der har smukke hunde i de farvevarianter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forestiller mig, at de i Tyskland har kendskab til opdrætterer der så ikke kan få GD en stor /høj nok. hvilket vel vil give en endnu større tilvækst på hvalpene, som til sidst vil være unaturlig stor.

 

Det er nu ikke tilfældet, de tyske hunde er generelt lavere end dem vi ser længere mod nord. Jeg hørte en forklaring på at hanhundene alligevel ikke er højere end de 90 cm. så det måtte lissom være det der var der rigtige/ønskelige - hvor meget sandhed der er i det ved jeg ikke.

Var man bange for størrelsen og at den skulle være til skade for hundene i vækstperioden, så havde det været mere relevant med en maxvægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ikke tilfældet, de tyske hunde er generelt lavere end dem vi ser længere mod nord. Jeg hørte en forklaring på at hanhundene alligevel ikke er højere end de 90 cm. så det måtte lissom være det der var der rigtige/ønskelige - hvor meget sandhed der er i det ved jeg ikke.

Var man bange for størrelsen og at den skulle være til skade for hundene i vækstperioden, så havde det været mere relevant med en maxvægt.

 

Hopsa-forklar lige din sidste sætning. Jeg ser det sådan, at det jo er forældredyrenes genetiske naturlige højde, der styrer hvalpenes vækst. Altså hvornår vækszonerne lukkes, hvis man kan sige det sådan.

Så hvad mener du med maxvægten her.????

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...