Hop til indhold

Opfange signale/agenda via duft

Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg var til træning med min 2 år gamle hanhund i dag. Han bryder sig ikke om andre hanhunde og jeg har intet ønske om at dette skal ændre sig, han skal bare acceptere deres tilstedeværelse og ikke reagere på dem.

Jeg kommer gående i kanten af træningspladsen og kan se at der mellem træerne er en schæfer på vej ind på pladsen. Jeg kunne huske at der tidligere har vare et par schæfere på det hold som man ikke skulle vade op i hovedet på, så jeg drejer fra og traske ind mod midten. Vi når ca 10 meter ind, Valdemar tilbyder kontakt og jeg belønner. Pludselig stikker han næsen i vejret og stå stille lidt, vender sig om og jeg kan så se at det er schæferen han har spottet.

Han har ingen anden reaktion end det, han står og kigger lidt og går så med mig videre. 30 sek. efter er der larm fra samme sted, en lille hund har fået lov at bevæge sig for langt ud i linen og står med front mod schæferen, som ejeren med et fast greb forsøger at holde tilbage. Det lykkes fint, der sker ikke noget, og det er da osse den lille hund der har været provokerende i sin adfærd så schæferen har reageret.

Men det jeg oplevede inden dette, det oplevede jeg flere gange i løbet af træningen. Snuden op og vejre og hver gang kan jeg konstatere at der for enden af duften befinder sig en potent hanhund af en slags. Hold kæft ham Valdemar opfanger disse signaler hurtigt, det har jeg aldrig tidligere oplevet hos mine andre hanhunde. Ud over det var det super god træning, Valdemar har ikke tidligere afprøvet de ting han på det seneste har lært i stuen, uden for eller blandt andre. Men han var på, han tilbød sig og koncentrerede sig på trods af de indlagte forstyrrelser :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig haft en hund der ikke kunne lide andre hunde som voksen, men jeg formoder at det er ret almindeligt at hunde holder øje med det der er vigtigt for dem. En træningstime med flere tæver i løbetid tror jeg godt kunne få en lignende adfærd frem hos min gamle hanhund, selvom han ellers altid havde næsen i jorden.

Men det er jo super at Valdemar bare lige skulle have styr på de andre hanners position, for så at kunne koncentrere sig om det I var på pladsen for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt valdemar var på og i havde god træning:)

Når man som jeg har hunde som har været rigtig bange for at møde bestemte hunde eller bare på vagt generelt ved fremmede hunde, så kender man godt den adfærd;)

Eller noget der minder om.. Når det har været værst med mine, så har de reageret kraftigt bare på lugten af fremmed hund/fjende..De kunne ikke altid se denne, da den jo kunne have passeret for flere min siden eller jeg kunne feks se på sheila om der ville være en hund på den anden side af næste hushjørne og så nå at dreje af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet noget lignende med Jessie.

Vores småture (morgen/aften) foregår i et fabrikskvarter og det er øde udenfor normal åbningstid.

En aften her i vinters snudsede Jessie lige pludselig til en sten og kiggede sig derefter rundt. Hun fokuserede på et punkt længere fremme på stien, der jo lå hen i mørke for mig, og begyndte at knurrer meget alvorligt med blottede tænder og rejste børster.

Det fik jo mig til at blive noget klam i hænderne og jeg synes det var en god ide at skynde os de 200 meter hen til en låge, der fører ind til vores beboelsesområde, men det var Jessie ikke enig i.

Hun trak fremad og gik spor efter den der havde tisset på stenen, men hun tillod ikke hverken mig eller Emma komme foran eller bestemme tempoet.

Da vi endelig nåede vores låge, efter hvad jeg følte var en evighed, kunne jeg se længere fremme en siluet af en mand med en lys hund og så fik Jessie ellers travlt med at få Emma og jeg igennem lågen og hjem til vores rækkehus.

Jeg har ikke oplevet den reaktion fra hende hverken før eller efter den episode og jeg ved ikke om vi har mødt ekvipagen igen; vi har mødt et par mænd med hver deres lyse hund, men hun har ikke reageret på dem.

Jessie er generelt en hund, der er rigtig god til at vurdere andre hunde og hun ser nogle gange noget i andre hunde, som jeg ikke kan se og det har tit reddet os alle tre fra en konfrontation, der kan ende galt.

Så jeg har lært at kigge på Jessie, inden jeg vurdere en anden hund ;-)

Hun har endnu ikke fejlet i hendes vurderinger.

Der er for nylig flyttet et nyt par ind i et af husene i rækken bag os, der netop har en lys hund (de boede der også ved stenepisoden), men vi har heldigvis aldrig mødt dem.

Denne hund gør konstant og ejerne gør ikke noget og da den en dag var med ude på p-pladsen for den lige i hovedet på en anden hund i bebyggelsen. De nåede dog at fjerne den, inden den lavede skader.

Formanden for ejerforeningen fortalte os om den episode, så vi kan tge vorea forholdsregler.

Jeasie genner os altid hurtigt ind af døren, når vi kommer hjem og den er ude i deres have, så måske har det været den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle fanger også hurtig lugt fra de andre hanhunde på træningspladsen når han er med (han bryder sig heller ikke om alle andre hanhunde).

Nogengange syntes jeg det virker som om han nærmest lige bruger næsen og orienterer sig om hvor eventuelt potentielle farer er inden vi kan gå igang med at træne.

Der hvor vi boede før var der en sort cocker han som Dumle slet slet ikke kunne snuppe. Ved den kunne han finde på at flippe ud bare han lugtede den (inden jeg faktisk kunne se den), men det er den eneste hund vi har oplevet det ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt at tråden egentlig ikke handler om det, men jeg synes også det er sjovt hvor meget reaktion man kan se, når hunde snusser til tissepletter. Thailo begyndte tit at logre vildt, mens han snusede, men sommetider blev han helt stille først og så kom der en dyb rumlen nede fra maven,... så var det en hund "vi" ikke kunne lide og enten skulle stedet markeres ekstra meget før vi kunne gå derfra, ellers markerede han slet ikke (så har det formodentlig været en hund han var lidt bange for). :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites