Hop til indhold

Hvad var grunden til at I fik lige netop den hund eller hunderace som I har ?


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg havde egentlig til at starte med forelsket mig i en mops, men da jeg er vildt lydfølsom, så ville jeg hurtigt blive træt af at høre på dens snorken.

 

Så kiggede jeg efter chihuahua, men det syntes jeg heller ikke lige var mig.

Endte med at faldt over Prazsky Krysariken (Tjekkisk Rottehund) og så var jeg solgt.

 

Egentlig lidt et hovsa køb, da jeg havde afgjort med mig selv, at jeg ikke skulle ha' hund før min kat ikke var mere, men en weekend vi var på kursus, faldt jeg over hende på nettet, og så kom jeg altså til at købe :lol:

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er begge til store hunde og jeg er dybt forelsket i schæferen!

 

Men må erkende at jeg ikke har det drive der skal til for at have en schæfer... Manden havde haft new foundlænder før, så berneren var en slags kompromis..

 

Stor hund, der ikke vælter når man klapper den, men heller ikke kræver kæmpe lange ture og meget motion... Men godt kan holde til en del alligevel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Her var det meget ligesom hos Shii. Kæresten (nu manden) havde aldrig haft hund, men jeg VILLE have hund, og så måtte han bestemme racen. Overraskelsen var rimelig stor da han sagde Doberman, men det var fordi hans eks havde en som han var helt vild med. Ingen protest herfra, og så fik vi vores første dober, Dini, en omplaceringshund.

 

Siden blev vi så meget involveret med rescuen og den nyeste, Leah, er den 8. dober i familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo stod oprindeligt til at være Papillon/Malteser/Yorkshire terrier - og det var alle tre racer som vi havde kigget på hver for sig. Vi tog op for at besøge kuldet+morhunden, min mand ville meget gerne have en hund som fældede minimalt - derfor var Malteser/Yorkshire terrier-delen ret væsentlig. Morhund var rigtig sød, og Ayo, lillebitte 7 ugers hvalp på 500gr, kom ene og alene hen til døren og sagde hej, med logrende hale - ret imponerende af så lille en størrelse! Vi var begge solgt.

 

Alle tre racer var som sagt racer vi havde kigget på hver især, og jeg kendte udemærket til dem alle - og tænkte det egentlig også kunne være en ret fin kombination. Og det skulle være en lille hund, som gerne ville gå lange ture og træne lidt (dog bare herhjemme), men som de dage hvor mine hofter og knæer skaber sig mest, også kan nøjes med et par små ture, og så putte i sofaen/hygge indenfor. Jeg er også sikker på at Papillon/Malteser/Yorkie blandingen kunne give en ganske fin lille hund - Ayo er bare IKKE disse racer! Men sådan er det jo når man køber uden tavle. Senere hen har jeg så fundet ud af at hun formentlig er købt af en hundehandler :evil: Men gjort er gjort - vi har den skønneste lille hund som passer perfekt ind, er sund og rask, og har en selvtillid på størrelse med en kæmpe hund! Hun er uden tvivl alt hvad vi ønskede os af hende - pyt med hvad racer hun så er. :hjerte:

 

Liva - hun er ren Yorkshire terrier, omend en lidt stor en af slagsen - men det var forældrehundene også, som er af tjekkiske linier. Ved ikke om de avler dem større dernede? Vi fik hende da hun var 6mdr. Nåmen igen var det det der med at fælde minimalt min mand ønskede sig, og så ellers under samme krav som Ayo mht aktivitet - og så har jeg tidligere haft en westie, og fandt egentlig terriertemperamentet ganske charmerende. Dog evt. bare en lidt mindre aktiv hund end en westie. Så Yorkshire terrieren virkede som et ret godt valg. Og dét er det også. Hun er den fineste lille hund og passer helt perfekt ind, også sammen med Ayo. Og hendes aktivtetsniveau er absolut ikke noget man får stress af - hun ELSKER sin sofa! :lol:

 

Så har vi Zazu - som er romænsk gadehund og en blanding af alverdens spændende ting sikkert! Hun var absolut ikke planlagt - men Missing herinde postede billeder af hende, da hun manglede en ny familie - og jeg var solgt! Meeen det var jo ikke nu vi skulle have nr. 3. Men efter at have skrevet frem og tilbage med Missing, og fået mere information om hende, så virkede hun faktisk til at kunne passe ret fint ind. Så jeg fik overtalt manden, og så måtte jeg jo over og besøge hende. Og med hjem kom hun! Dog på den betingelse at vi havde 14 dages prøvetid, da det var vigtig at hun passede ind med de to andre - men den prøvetid er altså overstået - og hun er her endnu! :lun: Hun er så fin, enormt kærlig og glad, lidt tilbageholdende overfor nye hunde/mennesker - men skal bare lige se dem an, så er der ingenting. Ligesom de to andre elsker hun at komme ud i skoven og gå lange ture - men herhjemme er hun absolut også en puttehund!

 

Alt i alt har vi fået os tre - forskellige hunde - men som matcher hinanden super godt! Næste hund bliver nok med stor sandsynlighed endnu en gadehund/internathund/omplacering - det er nok lidt dér jeg har tabt mit hjerte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle ha min første hund, der var jeg dødforelsket i Bullmastiffen..

Min eks kendte ikke racen, men stejlede da han hørte en måske-slutvægt ( Vi boede på 60 kvm )

 

Han var vild med rottweiler, men jeg hørte kun om dårlig indavl dengang, så nej

 

Til sidst blev vi enige om en lab.

Jeg havde små søskende, så sød familiehund. Jeg kunne ha hende med ud på tur med krikke-dyret, og de skulle være nemme at opdrage

 

De to første punkter gik det fint med. Sidste punkt måtte der arbejdes hårdt på :mrgreen:

Men hun endte da med at være 100% på indkaldt. Hverken katte eller råvildt rokkede på det og hun gik stort set ikke med snor fra hund var 3-4 år gammel.. (Kun for syns skyld)

 

Den dag i dag synes jeg stadig, at Mastiffen er en utrolig smuk og dejlig hund

Men min fremtid er helt klart labbe-ejer.. Vi er som kop og kande :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen cavalieren har været en drøm i rigtig mange år, tror jeg var omkring 13-14 da jeg så sådan en første gang og besluttede mig for at det lige var min drømmehund. Jeg brugte efterfølgende mange timer på at sidde og kigge billeder og læse om racen. Prøvede også at overtale mine forældre om den hund da de skulle have hund men forgæves haha. så her næsten 10 år efter gik drømmen endelig i opfyldelse. Valgte dog for en sikkerheds skyld at kigge en masse andre racer igennem men blev ved med at vende tilbage til cavalieren.

 

Nu hvor jeg har fået en cavalier ind af døren er der ingen tvivl om at det er en race for mig, elsker hendes ukomplicerede og lallede sind. Og det er så nem en hund og skøn at arbejde med. Men det betyder ikke at cavalieren ikke er den eneste race for mig.

Jeg er dybt fascinerede af mynder, især whippets og salukis. er mest til mindre hunde men mynder er en undtagelse. Ellers skulle jeg have mig en løwchen, dem forelskede jeg mig i sidste år til vild med dyr 2012 det kan vi takke Janni for haha.

 

Nu fik jeg ikke lige nævnt at en drøm som forhåbentlig kunne blive realistisk engang var en amstaff. Det er ikke en race jeg snakker så meget om da der er rigtig mange i min omgangskreds der har en specifik holdning til racen men jeg synes den er fantastisk lækker, og er helt betaget af deres sind. Dog skulle det kræve en have og større hus hvis jeg skulle have sådan et energibundt boende og det skulle også kun være hvis jeg havde mulighed for at arbejde med den :)... (og så kræver det self. også lige at racen bliver lovlig igen :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vidste ikke du trænede - er det agility eller noget andet sjovt?

 

Lige nu bare lydighed.. Snart starter vi forhåbentlig på et hvalpe-agilityhold lignende ting... Hun virker tændt på det agility vi har trænet indtil nu, men hun er ikke specielt dygtig (hun er ekstremt klodset, og vi skal virkelig arbejde på at træne kropsbevidsthed, for det har hun intet af!).

 

Her vinteren over har vi dog ikke trænet særlig seriøst, og har ikke været på hold pga sygdom. Det starter vi op her sidst i februar

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede ud med, at ville have en mops. Faldt for dens personlighed og udseende. På daværende tidspunkt var det dog ikke muligt for mig, at få en hund. Hvilket jeg er glad for den dag i dag, da jeg egentlig ikke har lyst til at støtte op omkring avlen af disse hunde. Jeg synes det er en super skøn hund og kan godt forstå hvorfor folk vælger en mops. Men synes det er for ekstremt at avle hunde med så mange skavanker.

 

Så jeg begyndte at lede efter en ny race. Vidste jeg ville have en selskabrace, som ville kunne klare rolige og kedelige dage og dage hvor der sker noget mere. Da jeg bor i København og ikke har bil, skulle det også være en lille hund, som jeg ville kunne have med på cykel og bussen. Det skulle også være en hund jeg ville kunne bruge til agility på hygge niveau. Så der var egentlig en del hunde at vælge imellem, men valget faldt på en löwchen (Har så ikke en löwchen endnu, men håber der sker ændringer på den front til sommer :-D )

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste og jeg er begge vokset op i hjem med hunde - Cavalier King Charles Spaniel og noget lab-blanding hos ham, og langhårde gravhunde hos mig. Derfor var vi gudskelov fra begyndelsen af vores forhold, enige om at når vi engang flyttede i hus ville vi have hund! Vi havde ikke lyst til at bo i en lille lejlighed med en hund og skulle rende ned med den hver gang den skulle tisse osv. Det var bare ikke ideelt synes vi.

 

Så flyttede vi i hus efter et års tid, og straks begyndte vi at snakke om forskellige racer. Vi var enige om at det skulle være en familiehund med stort F! For os betød det at den skulle være i huset, på næsten lige vilkår som os, dvs. den skulle måtte være i sofaen, have plads til en kurv forskellige steder, det skulle være en hund der kunne lide at slappe af og putte og en hund der var god mod børn! (vi har ingen endnu, men sådan at fremtidsplanerne også ville passe ind).

 

Jeg var i begyndelsen helt forelsket i Cavalier king Charles og da min kæreste allerede havde haft en synes han også at det var ok. Dog lå hans store kærlighed hos Mastiffen og han havde altid drømt om denne race efter han havde mødt et par enkelte gennem sin ungdom. Jeg stejlede dog fuldstændig ved tanken om 80-100 kg kæmpe hund :shock:

 

Han talte dog sin sag rigtig godt, og efter at have holdt flere foredrag for mig, med præsentation af racen, dens sind osv. gik jeg med til at besøge både Cavalier King Charles avlere og Mastiff avlere.. Efter ét besøg ved hver race var jeg ikke i tvivl! kan huske vi satte os i bilen efter at have besøgt formanden for Mastiff klubben, og jeg sagde bare til min kæreste: Vi skal have en mastiff og det kan kun gå for langsomt!! :lun:

 

Lidt mere research og lidt flere besøg, og vi fandt frem til den ideele avler for os og vi blev skrevet på ventelisten og vupti - September 2012 flyttede mullehunden Carla ind :lun:

 

Mastiffen er perfekt for os! Carlas rolige sind, hendes glæde overfor andre hunde, børn og generelt alt hun møder er fantastisk, hun er en puttehund uden lige og hun følger os i tykt og tyndt. Selvom udseendet på ingen måde har spillet en rolle i vores udvælgelse af hund, så må jeg da indrømme at jeg også synes Mastiffen er fuldstændig fantastisk smuk og majestætisk på sådan en klumpe-dumpe facon :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ehh... Bamse var en hovsa hund...

Ham fik vi fordi min søsters veninde skulle af med ham, sådan ret hurtigt og efter at have sagt nej utallige gange, fordi vi godt kunne regne ud han var en aktiv hund - Så gik vi med til at få ham på prøve.

Så blev han selvfølgelig her :blink:

 

Vi skulle ellers have haft en cavalier..... Men det fik vi så ikke.

 

Kaia fik vi, fordi det skulle være en mindre hund der var blød og mild, men samtidig med ben i næsen, så hun kunne trives med Bamse.

Hun er en cavalier blanding og også omplacering.

 

Yoda - Ehh... Det giver vel egentlig sig selv, at man vælger en bc af hyrdelinjer, fordi man vil have en udpræget arbejdshund, som skal bruges til hundesport :mrgreen:

Ellers skal man lade være med at købe sådan en ;-)

 

Men efter at have trænet og gået lidt i konkurrencer med Bamse, så var der ingen tvivl om, at det var en bc vi skulle have som den næste.

Det er ganske enkelt den race der passer bedst til min måde at træne hund på, vores hverdag og temperament.

 

Den næste bliver med al sandsynlighed en cavalier, hvis vi kan finde en kennel vi tør købe fra.

Ellers så bliver det en bc igen om mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilfældigt... Vi kiggede efter omplacering, viste sig så manden og jeg kiggede efter forskellige racer, til trods for enighed om en dober:lol:

 

Jeg kiggede efter dober (og i al hemmelighed GD:oops:) kom hjem fra arbejde en morgen, og fortalte ham glad om en fiiin dober, m tavle und alles, som jeg synes vi skulle ud og kigge på. Han havde så om aftenen fundet Rex, som boede liiige inde i byen, og som det da absolut ikke kunne skade vi tog ud og kiggede på:mrgreen:

 

Så sagt så gjort, og han kom med hjem det "lille" pus:lun: total overgearet hormonbombe - men der er groet en forholdsvis fornuftig hanhund ud på den anden side af teenage monstret:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...