Hop til indhold

bør vi skifte?


Potemis
 Share

Recommended Posts

Cookie, cairnterrier på 6 år. Har lidt gigt i bagbenene, generelt sund og frisk, men vejer hele 12 kg efter hun blev sterilliseret for halvandet år siden.

 

Pt får hun acana senior, en pille med msm, kondroitin og glukosamin, og almindelig rapsolie hver dag.

Hun fungerede ikke på Hills eller Olivers og blev hurtigt tyk af TOTW.

Vi har i lang tid målt hendes foderration af, og hun er tit stadig sulten når hun har spist. Og det er på et halvt år hun har taget de to sidste kg på.

Nu overvejer jeg om vi skal skifte mærke... Gerne i samme prisklasse og samme gode kvalitet, men måske noget der mætter bedre, selvom mængden er målt efter "vægttab"...

Nogen erfaringer? Det er ikke meget grønt hun gider æde, medmindre det er forsvarligt at fodre hende med 250 g brocolli hver dag.. (kogt).

 

Altså overvejelsen ligger i, at hun på acana senior har taget på og tit stadig er sulten som en labrador når dagens ration er væk.

Rationen er udregnet efter at hun får et par godbidder i løbet af dagen, ofte kylling, fisk eller æg fra vores mad.

Eller skal vi bare blive på acana og så proppe hende med brocolli og blomkål?

Jeg synes også det er sådan lidt noget fis hvis foderet indeholder samme mængde kcal og fedt som andre mærker med mere spændende smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Acana er vist svær at bløde op - det mener jeg at huske da mine en overgang fik det foder. Men ellers er lunt vand på rigtig godt og samtidig får de ekstra væske.

 

Måske kunne du overveje James wellebeloved kornfri - de laver en med kalkun, fisk og lam - fedt procenten ligger på 10% - foderet er også tilsat gluccosamin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det kunne da godt ske jeg skulle prøve med noget vand på. Hun er vild med vådkost, så måske glider det ned og så fylder det jo også lidt.

Hvor køber man det der james foder?

Jeg har også kigget lidt på TOTW plains men kan ikke lige lure en tabel over mængden af foder når hunden skal tabe sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, vi forstår det heller ikke.. jeg synes virkelig vi har sat mængden af foder ned, når vi spiller hundespil bruger jeg noget af hendes dagsration i stedet for godbidder som vi gjorde før.. og generelt skar vi meget ned på alting.. jeg tror måske min kæreste giver hende lidt for fede rester.. men hun fik meget mere før hun pludselig tog meget på.. men nu vil jeg prøve det der med vand på maden og måske lidt grønt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige vejet hendes ration af mad idag, den er faktisk en del mindre en minimumsmængden for en hund der skal tabe sig, med hendes vægt. Og det er så fordi vi jo har regnet de daglige godbidder fra..

Så vi overfodrer hende altså ikke.. hun har haft lidt problemer med sin gigt, så vi har haft svært ved lange ture her hen over vinteren, men det skulle gerne gå i orden igen når det bliver varmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun sløv, for en pludseligt vægtøgning uden en grund kunne måske tyde på et stofskifteproblem (mener også sukkersyge kan være årsag).

 

Ellers vil jeg foreslå at du koger lidt grøntsager sammen med en smule magert kød (evt. fisk) og hælder over en noget mindre portion tørfodder, selvfølgelig. Jeg har selv haft to neutraliserede hunde der kunne spise 3 gange så meget tørfoder end de skulle have og som spiste kattelort hvis de ikke blev mætte nok (og det blev de ikke på kun tørfoder). Lightfoder ville jeg aldrig give til min hund, for det er ofte lavet af endnu dårligere råvarer end alm. foder.

 

Og som der er en anden der også er inde på, så kan bare en halv times mere motion om dagen gøre underværker. Det er både godt for vægttab og for gigt (hvis det altså er almindelig gåtur uden belastning). Jeg fandt ud af at mine hunde skulle gå min. 2 timer om dagen for ikke at blive tykke og det gjorde de hver eneste dag, til den dag de døde. Sprang jeg lidt let over nogle dage, måtte jeg øge på andre dage, ellers gik det galt, men jeg synes det er synd for en hund at den skal rende rundt og være sulten hele tiden, for det er trods alt os der får dem neutraliseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, vi forstår det heller ikke.. jeg synes virkelig vi har sat mængden af foder ned, når vi spiller hundespil bruger jeg noget af hendes dagsration i stedet for godbidder som vi gjorde før.. og generelt skar vi meget ned på alting.. jeg tror måske min kæreste giver hende lidt for fede rester.. men hun fik meget mere før hun pludselig tog meget på.. men nu vil jeg prøve det der med vand på maden og måske lidt grønt...

 

Hov! Den der med rester går ikke hvis en hund på den størrelse har problemer med vægten, så væk med rester, tyggepinde, osv. Indtil i kan styre hvor meget hun taber sig pr. Uge. Når i har fået styr på det kan i evt. Give fedtfattige tyggeting, og trække kcal. Fra i foderet. Ellers er gulerødder gode både som fyld, og som tyggepinde. De små økologiske smager åbenbart bedst ifølge min hund :)

 

Acana har en variant som hedder light&fit, som jeg har læst meget godt om, hvad med at prøve den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så vil jeg lige sige (igen, igen) at vi forgæves forsøgte at få Tea til at tabe sig i over et år, med mere motion, og mindre og mindre afmålte fodermængder af forskellige typer normalt kvalitetsfoder. (Fra canidae til james wellbeloved), og det var først da vi smed håndklædet i ringen og satte hende på slankekost (RC Satiety) at vi fik en hund som var glad, mæt, med overskudsenergi og som stadigt tabte sig!

Jeg synes ikke det er et super foder, rent indholdsmæssigt, men det tog 12 uger at få vægten af hende, og tilbage på normal mad - så jeg kan kun fortryde at vi ikke satte hende på slankekost noget før. Overvægt er i mine øjne mere skadeligt end et godt light/slankefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Jeg vil lige overveje slankefoderet. Det er vel et forsøg værd. Er det billigst over nettet?

Det med hendes daglige kiks og tyggepinden er en del af den struktur vi indførte for at gøre hende mere tryg. En kiks om morgenen når vi tager på arbejde, hun skal ligge i sin kurv, hun får sin kiks, spiser den mens jeg siger farvel og tænder radioen. Det er efter den samme gåtur som vi går hver morgen. Det vil jeg ret nødigt ændre på. Tyggepinden er om aftenen mens vi spiser aftensmad for at hun ikke skal sidde og tigge. Hvis vi skal ud og handle eller et andet sted hen, er det igen en kiks og radio.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jeg troede vi snakkede om madrester :)

Ja jeg ved godt at tyggeting og godbidder er rigtigt svære at undvære, og det kan også godt lade sig gøre at blive ved med at give dem, så længe det samlede kcal. regnskab går op. Vi kiggede efter produkter som havde kcal pr. 100 gram på pakken, men erstattede lang hen af vejen de "usunde" ting med gulerødder, frosne kong med slanke-vådfoder, eller en buster cube/foderbold med slankefoderet i.

 

og ja, RC satiety kan helt sikkert købes billigere på nettet, ved dog ikke hvor da jeg bare købte det hos dyrlægen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm jeg læste også lige om det.. det lyder ikke særlig godt. Acana har også en light and fit udgave, den er jeg nok mere tilbøjelig til at prøve..

Vi hev hende jo netop af kornfoder fordi vi mistænkte noget allergi. Der blev aldrig bevist noget og vi startede hende samtidig op på lidt olie, så jeg aner ikke om hun kan tåle korn og om det var det der gjorde udslaget i hendes kløe, men jeg er også lidt bange for at satse. Jeg tror vi prøver med acanas light foder, med lidt vand på og så må vi supplere lidt med hendes elskede brocolli de dage hvor hun er skrupsulten. Og så vil jeg prøve at lægge ekstra tid på hendes eftermiddagsgåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Jeg vil lige overveje slankefoderet. Det er vel et forsøg værd. Er det billigst over nettet?

Det med hendes daglige kiks og tyggepinden er en del af den struktur vi indførte for at gøre hende mere tryg. En kiks om morgenen når vi tager på arbejde, hun skal ligge i sin kurv, hun får sin kiks, spiser den mens jeg siger farvel og tænder radioen. Det er efter den samme gåtur som vi går hver morgen. Det vil jeg ret nødigt ændre på. Tyggepinden er om aftenen mens vi spiser aftensmad for at hun ikke skal sidde og tigge. Hvis vi skal ud og handle eller et andet sted hen, er det igen en kiks og radio.

 

I kunne evt. skifte kiks og tyggeben ud med hendes foder, som er lidt opblødt og puttet i en Kong eller gammelt marvben og herefter evt. en 10 minutters tid i fryseren. Så er hun stadig beskæftiget med at ligge og slikke mens I tager afsted, men I skifter hendes "slik" ud med almindeligt foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt bange for at hun ikke synes foderet er så spændende igen.. hvad med sådan noget som de der oksekraftben? Vi giver hende aldrig de fyldte marvben fra hundeforretninger da jeg synes der er for meget fyldstof i. Men oksekraftben fra kødafdelingen får hun af og til hvis det skal være ekstra godt. 1-2 gange om måneden, ofte sjældnere. Er det for fedtet? Når hun får sådan en, får hun så tilgengæld ikke sin aftensmad, men kun sin natmad efter aftenturen. Det er en meget mindre del end aften og morgenmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

to kilo overvægt for en cairn er jo rimelig meget, så jeg tror du skal prøve et slankefoder og det skal være et foder med under 3ooo kcal.

 

Vi har med succes brugt RC satiety på samme måde som Tea, efter laaaaaang tid med at forsøge at sætte mængden på almindeligt foder ned uden effekt.

Mysla får masser af guffer af forskellig slags, men bare i light udgave, feks tørret kylling, tørret banan, dentasticks med mere og så light dåsemad i kong. Alt sammen regnet med i hendes mad ration.

 

Sheila kan ikke tåle korn, så havde det være hende der skulle tabe sig, så tror jeg at jage havde lavet en del af hendes mad selv, feks kogte grøntsager med kogt kylling eller mager fisk. tilsat en god portion husk for fiberindhold:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna, ja jeg synes også det er ret meget for meget.. da hun vejede 10 syntes jeg også godt hun kunne tabe lidt, det var derfor vi begyndte at veje af..

Jeg bestiller en sæk af acanas light and fit imorgen, så kan vi starte op på fredag. Der er nemlig ikke korn i. Jeg kan lige prøve at kigge på kcal indhold og se om der er et af de andre kornfri mærker der er bedre. Ligenu får hun jo deres senior, der skulle også være færre kcal i end deres almindelige voksenfoder..jeg ville gerne sige at jeg bare ville lave det selv men jeg har bare ikke overskuddet for at sige det pænt. Jeg gider ikke engang lave ordentlig mad til mig selv, så jeg tror det ville være for meget at love. Jeg har det psykologen kalder arbejdsløshedsstress, så jeg er meget tilbøjelig til nemme løsninger for tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt bange for at hun ikke synes foderet er så spændende igen.. hvad med sådan noget som de der oksekraftben? Vi giver hende aldrig de fyldte marvben fra hundeforretninger da jeg synes der er for meget fyldstof i. Men oksekraftben fra kødafdelingen får hun af og til hvis det skal være ekstra godt. 1-2 gange om måneden, ofte sjældnere. Er det for fedtet? Når hun får sådan en, får hun så tilgengæld ikke sin aftensmad, men kun sin natmad efter aftenturen. Det er en meget mindre del end aften og morgenmad.

 

Hvis det er for at give hende noget at beskæftige sig med når hun er alene hjemme, vil det være for meget at give hende et okseben hver gang, når hun skal tabe sig. Hvis det viser sig at hun ikke vil spise sit foder i Kong, kan du evt. dryppe lidt kødsaft/eller tunvand over, så plejer det at være mere interessant.

 

Hvis hun ikke har alene hjemme problemer, kan det være at det slet ikke er nødvendigt med noget spiseligt inden I tager afsted. Nogle gange kan vi i en god mening komme til at "forkæle" vores hunde unødigt:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader hende aldrig være alene med mad :) det med oksekraftbenet var ikke til daglig, det var som en lækker aftensmad 1 gang om måneden. Om man kunne gøre det når hun er på kur, eller om det er bedst at vente.

 

Hun har alenehjemme problemer, eller dvs vi har trænet og gjort meget ud af daglig struktur så problemet ikke er der, men hun reagerer hurtigt og skidt på forandring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...