Hop til indhold

Hund i bil - hvor længe?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Hvor længe synes du maks en hund skal sidde i en bil?

 

Altså vi snakker om at hunden har passende dækken på, så den kan holde varmen.

 

Derudover hvor meget plads skal hunden have? Skal den kunne stå helt oprejst, eller det det nok at den kan ligge behageligt uden at føle sig klemt i bilen/buret i bilen?

 

Tænker bare at på kursusdage, konkurrence dage osv. sidder hunden jo meget i bilen. Ved godt det også er hvad hunden er vant til.

 

Hvor længe synes du en hund kan sidde i en bil (med rette temperatur), uden at det er synd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså i princippet groft sagt: Hvis temperaturen er rigtigt, og hunden er vant til at sidde i bilen er det jo ikke værre end at den er alene hjemme. Forstå mig ret.

 

Problematikken med at en hund skal sidde i bilen i længere tid er i mine øjne:

 

1. Temperaturen, bilen bliver for varm/kold hurtigt, og det er svært at bedømme uden at være i bilen. Man kan f.eks. have sat bilen i skyggen på en forårsdag, og selvom det ikke er super varmt udenfor er solen i løbet af et par timer vendt, og bilen står direkte i sollys og ganske hurtigt bliver bilen varm.

 

2. Stress. Folk kommer gående forbi og ser ikke hunden i bilen, børn der synes det er sjovt at banke på ruden osv. Hunden skal være vant til den slags.

 

3. Pladsen. Hunden skal i mine øjne kunne rejse sig og lægge sig, strække sig osv.

 

Dog er alle de ting jo også forskellige, for som du siger: Skal hunden være i bilen i 5 minutter er det i mine øjne ikke helt forkasteligt at den ikke kan "strække sig". Det er også okay i mine øjne at smide den i en kold bil i 5 minutter... (Varm bil er jeg dog lidt mere hysterisk med, fordi stress f.eks. kan gøre det virkelig farligt, selv bare i 5 minutter).

 

Derfor synes jeg at "Det kommer an på så meget".

 

Jeg ville dog faktisk sige at det som det handler om for mig er: Tjek hunden!

 

Personligt ville jeg tjekke til mine hunde hver 20-45 minut alt efter situationen. På den måde kan man sørge for lige at få hunden ud og få strukket sig. Hunden kan få brugt lidt energi osv...

 

Men f.eks. Penny ville ALDRIG overleve i en bil, hun ville dø af stress over alle de folk som går forbi osv... Dexter er røv ligeglad...

 

Dog har jeg aldrig haft Dexter i bilen i længere tid end 5 minutter...

Link til indlæg
Del på andre sites

En dag er intet problem når bare hunden har lært det og du lufter og småtræner ofte jeg kontrollerer mine minimum hver time og har dem ude i længere tid hver anden tredie time, ved kontrol er de bare ude og lufte samt få lidt vand måske 10 min, hvis hunden stresser kan et tæppe over buret være fint:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre nævner, ville jeg også synes en dag er helt fint. Såfremt hunden er vant til det. Den skal kunne "bevæge" sig rundt i buret - det vil i mine øjne sige - sidde og ligge komfortabelt. Og skifte stilling som den vil.

Har tit Zeus med alle steder, og han ligger bare også småsover.

Og hvis jeg må "spamme din tråd" retrieveren? har jeg faktisk et andet spørgsmål til panelet af kloge mennesker.

 

Jeg har, som jeg lige har nævnt, tit Zeus med alle mulige steder - og ofte er det en ½-1 dag. Han slapper godt af i hans bur, som har god plads til ham. Jeg tager ham med for at han ikke skal være for meget alene i nogen dage - men er det faktisk bedre end egentlig at efterlade ham hjemme? Han er også flink til at være alene hjemme.

 

Altså hjemme kan han jo netop gå rundt og bevæge sig mere. Og der er jo mindre risiko for eventuelle stress situationer (børn der banker på ruden - hunde der gør af ham, og han af dem).

 

Men er han med, kommer han jo ud og lave noget og se nye steder? Er stadig alene i bilen, men slapper som sagt pænt af - og alene tiden er jo mindre, da han bliver set til/luftet/trænet, er med mig under kørslen etc. Men han er jo stadig alene, og har jo mindre plads at bevæge sig på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak fordi I har givet jer tid til at svare.

 

Barney er jo vant til at være meget i bilen, og kan snildt sidde 2 timer mens jeg eks. træner hold, eller i klubben efter træning. Synes det er lidt længe, men han plejer bare at krølle sig sammen og sove. Enten har han et stort bagagerum eller også har han sit store hundebur, og så selvfølgelig sin babydyne :blink:

Og når vi træner skiftes vi jo altid til at have hund ude, så i løbet af en time, eller 5 kvarter, er han ude halvdelen af tiden, og i bilen halvdelen af tiden. Ude ca. 10 minutter af gangen, og i bilen 10 minutter af gangen.

 

Når vi er på kursus ligger han også i bilen fra 8.30 - 17.00 hvor han bare er ude når han skal lave noget, eller i de små pauser hvor han lige strækker ben. Men synes det er svært om det er bedst lige at kigge til ham og tage ham ud i 2 minutter, eller om det er bedst at lade ham sove uforstyrret. Tjekker dog altid om han fryser her i vinter, for det har han tendens til. Han efterlades heller aldrig uden dækken her i de kolde måneder. (Måske derfor han nemt fryser, men jeg er en pylder hundeejer :lol:).

 

Kan se at det minder meget om jer andre. Kan bare ikke lade være at få lidt dårlig samvittighed når han har ligget der længe, men det er måske bare noget pjat.

Ofte tager jeg ham ikke med når jeg skal træne hold, fordi jeg synes det er synd han bare skal ligge så længe i bilen. Men måske han hellere vil med? han er jo ude og træne lidt inden, og træne lidt efter og så får han lov at snuse hele pladsen af til sidst. Det gør han jo ikke hvis bare han er hjemme.

 

Det skal lige siges at han ikke er ked af at være i bilen. Han gøer lidt i starten (ikke hvis vi holder i byen, kun hvis vi holder et sted med natur - altså med udsigt til gåtur/træning og lignende.) Det ser jeg bare som en ivrighed, og det går som regel over når han har været ude et par pas. Og som regel er det kun lige når man går fra ham, så plejer han at få holdt igen.

 

Og CBK: du må gerne spame min tråd :D synes faktisk ikke det er spam, men et ganske relevant spørgsmål som fint hører hjemme i den her tråd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Kan se at det minder meget om jer andre. Kan bare ikke lade være at få lidt dårlig samvittighed når han har ligget der længe, men det er måske bare noget pjat.

Ofte tager jeg ham ikke med når jeg skal træne hold, fordi jeg synes det er synd han bare skal ligge så længe i bilen. Men måske han hellere vil med? han er jo ude og træne lidt inden, og træne lidt efter og så får han lov at snuse hele pladsen af til sidst. Det gør han jo ikke hvis bare han er hjemme.

 

Det skal lige siges at han ikke er ked af at være i bilen. Han gøer lidt i starten (ikke hvis vi holder i byen, kun hvis vi holder et sted med natur - altså med udsigt til gåtur/træning og lignende.) Det ser jeg bare som en ivrighed, og det går som regel over når han har været ude et par pas. Og som regel er det kun lige når man går fra ham, så plejer han at få holdt igen.

 

Og CBK: du må gerne spame min tråd :D synes faktisk ikke det er spam, men et ganske relevant spørgsmål som fint hører hjemme i den her tråd :-)

 

Ja ud fra ovenstående kan jeg se du har haft samme overvejelser som mig - bare til den anden side...

 

 

Jeg kan sagtens finde på at efterlade Zeus i 2-3 timer i træk i bilen uden at se til ham, altså dage hvor jeg er sikker på det ikke bliver for varmt! Han bliver i hvert fald ikke for kold her i Danmark:blink: .

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kan nemt være i bilen 8-9timer. Selvfølgelig afbrudt af træning/lufteture o.l., men de har det også godt med bilen.

Jeg syntes det kommer helt an på hunden også.

 

Dumle har det klart bedre med at være med i bilen end han har det med at være alene hjemme, men samtidig kan han jo bare ikke holde til at være med hvor der sker en helt masse, så skal vi være længe væk hjemmefra så er han med i bilen og får sine lufteture ind imellem. Det har han det rigtig godt med. Så længe han er med og har sit bur, så er det som om han har det som han gerne vil for at kunne finde ro. Han har os lige i nærheden, ved at han kommer ud når det er nødvendigt og er i sit bur hvor intet unødvendigt kan komme til ham. Når han er i bilen så sover han tungt, ligegyldig hvad der sker omkring bilen.

 

Cody er jeg lidt mere påpasselig med at lade være i bilen for længe ad gangen. Han nyder at være med hvor det sker og han er opmærksom på hvad der sker omkring bilen. Udover det syntes han ikke det er super spændende at være alene, heller ikke i bilen. Så han er mest med ude når vi har ham med og har han så været ude længe eller koncentreret sig meget kan han godt slappe af i bilen bagefter og sove der, men han skal være klar på at sove eller have noget at tygge i for at han gider det længere tid ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde er vant til at være i kassen og være i den i bilen, og de er hamrende ligeglade. Nu træner vi ikke i klub og deltager derfor ej heller i konkurrencer - men fx i forbindelse med at vi byggede om i efteråret, så havde vi ofte hundene i bilen i mange timer i træk, når der var håndværkere og en masse larm. Det var et godt tidspunkt på året mht temperatur - hverken for kold eller varm. Og så lå Ayo & Liva jo sammen og puttede helt tæt i deres mange tæpper i kassen. Det fungerede perfekt. Så kom de ud i haven når der var pauser i alt larmen - og så tilbage i bilen igen. Det var nogle dage 6-7 timer af gangen de var derude - med små pauser i haven i løbet af dagen. Var vi til konkurrencer/kurser osv. ville jeg heller ikke være betænkelig ved at lade dem være i bilen på den måde - blot de får nogle pauser i løbet af dagen. Dog opholder vores sig ikke alt for længe i bilen når der er frostvejr, de er jo trods alt nogle små frossenpinde, men er de i bilen i frostvejr, så har de jakker på! Og ja, om sommeren er det jo så lige omvendt - der er de der heller ikke ret længe af gangen pga varmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig er buret ( til 1 hund) så stort at de kan stå oprejst og vende og dreje sig - de kan - næsten - ligge på tværs i det , og der er også plads til en lille vandskål, jeg har ingen bil så hos os er det kun når vi er på udstilling det er aktuelt , men det samme må vel gælde i en bil , men man skal jo være meget obs på at en bil bliver meget kold om vinteren og tilsvarende lynhurtigt overophedet om sommeren - jeg synes jævnligt at jeg på DKK udstillinger oplever at folk bliver kaldt ud til varme biler med hunde i......

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle at mine hunde to gange har været med færgen, (en gang til, en gang fra danmark). Det er en tur på ca 18 timer, og du har 3 besøg nede hos dem under overfarten. Hver gang ad ca 20 minutters varighed, hvor du ka nlufte på bildækket, fodre, tjekke vand osv.

Det er jo slet ikke så meget som man ellers ville se til dem, men det fungerede ganske ok. Det er så heller ikke dagligdagssituation, jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...