Hop til indhold

Sele med afskrækkende effekt?


Siri
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det var nu heller ikke det jeg mente, blot at man faktisk er bedre sikret mod sure hunde i hundeskovene, fordi koncentrationen af hunde er så høj.

 

Mine skal bare ikke møde andre og jeg vil ikke dimse rundt i hundeskoven og ødelægge det, for dem, der rent faktisk trives med den slags, synes hundeskov er fint, bare ikke for to af mine. Så jeg prøver min nye strategi og den ser ud til at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, du træner sikkert ligeså meget på gøeriet (nogle ville sikkert kunne opfatte det som trueadfærd) som de "narrøve" du irriteres over, træner deres indkald. Kan du se det komiske i at dine hunde får lov til at opføre sig komplet ligeså irriterende for andre, som de hunde der ikke bliver kaldt ind irriterer dig.

Jeg synes personligt, der er ret stor forskel på en hund der gør (i line) og på en hund, der ikke kommer, når man kalder. Hvis man er ved at træne det, vil jeg tro at sandsynligheden for at hunden kommer er ret lille og så synes jeg som hovedregel ikke, at man skal slippe sin hund. Selvfølgelig skal man have mulighed for at træne det, men kunne man så ikke gøre det i en lang line eller et sted, hvor hunden kan slippes uden at kunne stikke af?

 

At en hund gør kan da være ganske irriterende, men en hund der ikke kommer på indkald risikerer da at støde ind i en hund, der ikke er så venlig en dag. Eller komme til skade på andre måder.

 

Ja, jeg fatter nok bare ikke, at man tør. Hvis jeg ikke følte mig rigtig sikker på Bobos indkald, så kom han da i en sporline i stedet for at løbe fri.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Går med Ella, DSG med strittende rygpels og trippende stivbenet kommer spurtende, tager Ella på armen, ejer af DSG eksploderer i arrigskab (jeg er ikke sur, tager bare Ella op) 'Hvis din hund er SÅ aggresiv, så bør du finde et andet sted at gå tur' - sagt i skov, fyldt med vildt og skilte om, at hunde skal være i snor. Det er så i Nordsjælland, i det område er det med at snerre først :engel:

Ja, vi er nogen værre nogen heroppe.

 

Spøg til side - du er bare rendt ind i en gykkelyk med hund. Det er altid sørgeligt, uanset hvor man træffer dem.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

RESCUEDOG??

 

Jeg tror, at din jakke minder folk om noget officielt á la en slags uniform? Da jeg i sin tid havde min "lille fikse grå kampuniform" på og hunden i line, så gik folk også udenom mig. Jeg ved ikke, hvorfor. Ingen af os bed jo?

 

Rescuedog var bare et af de præfabrikerede labels, der kan købes.

 

Jeg tror også at det betyder noget med jakken. Altså for mig er det jo mest praktisk, så jeg ikke bliver skudt ved en fejl eller kørt ned, men det er da en super fed sideeffekt!

 

Det er virkelig utroligt at man enten skal lyve om evt. sygdomme eller være en "sur kælling," som aldrig lader hundene lege for at kunne gå en tur i fred... Og jeg kan lige høre det for mig, hvis jeg bruger en af de to begrundelser... "Du skal nok ikke gå i en hundeskov, hvis din hund er syg/bider."

 

Suk...

 

Ja, suk :shock:

 

Derfor er der nu startet en ny kmpagne som alternativ til det gule bånd "SPØRG FØRST"

 

 

Den anser jeg for mere eller mindre komplet ubrugelig. For det første så går jeg ikke med mine hunde i snor - hvordan skal jeg så markere dem? For det andet, så tvivler jeg voldsomt på at hr. og fru jensen er klar over kampagnen og at de gider efterleve den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rescuedog var bare et af de præfabrikerede labels, der kan købes.

Joooo, men jeg tænkte blot umiddelbart, at det næppe ville virke afskrækkende med netop denne label? Måske endda det ville virke tiltrækkende, fordi folk ville komme og sige: "Nåååååå, har han haft det skidt? Godt, at du fik ham!". Og det var jo netop kontakten, som du ville undgå?

 

Jeg tror også at det betyder noget med jakken. Altså for mig er det jo mest praktisk, så jeg ikke bliver skudt ved en fejl eller kørt ned, men det er da en super fed sideeffekt!

Den jakke lyder som en god investering i fremtiden. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er nemmere omvendt.

 

 

 

Og så vill ejeg også blive overordentlig træt af hvis folk begynder at bruge labels og mærkater og andet der har en reel "værdi". SOm f.eks. "arbejdende hund" eller "service-hund" eller lignende, bare fordi de ikke formår at se ud som om de mener hvad de siger, når de møder andre.

 

Det kan potentielt være enddog temmelig ødelæggende for andres arbejde, sådan noget.

 

De labels jeg har nævnt er ikke nogen, jeg har fundet på. Det er faktisk nogle af de muligheder, der er ift. præfabrikerede labels fra K9.

Og hvad er en arbejdende hund? MIne hunde arbejder ofte (hvis du spørger mig) og jeg ville ærlig talt ikke have skrupler ved netop det label.

 

:klap::klap::klap:

 

Har ingen ideer, men kom lige med en update om nogle måneder om virkningen har varet ved :5up:

 

Will do :-D

 

Jævn forskel på "kæmpe terrier" og mine slatne små, der er uendelig forskel om vi følges med vores store, surt udseende hundeven eller gå alene.

 

Helt enig! Og ingen af mine indbyder med adfærd eller udseende til at holde afstand. Det er vores udfordring!

Link til indlæg
Del på andre sites

Joooo, men jeg tænkte blot umiddelbart, at det næppe ville virke afskrækkende med netop denne label? Måske endda det ville virke tiltrækkende, fordi folk ville komme og sige: "Nåååååå, har han haft det skidt? Godt, at du fik ham!". Og det var jo netop kontakten, som du ville undgå?

 

 

Den jakke lyder som en god investering i fremtiden. :cool:

 

 

Du har ret - det tror jeg også er et ret dårligt valg - og den reaktion er jo netop det jeg ikke vil have!

 

Jakken er fantastisk - en souvenir fra min tur til Ullared i december. Og så endda til den nette sum af 329 svenske kroner. Men det er altså en dynejakke og det kan måske blive lidt problematisk til sommer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad er en arbejdende hund? MIne hunde arbejder ofte (hvis du spørger mig) og jeg ville ærlig talt ikke have skrupler ved netop det label.

For mig er en arbejdende hund en hund med et "job", som den er i færd med at udføre. Det kan være en jagthund, som under en jagt arbejder for jægeren, eller en service- eller blindeførerhund, der er i færd med at udføre sit specifikke job for et handicappet menneske. Det kan være en politihund, en narkohund eller en bombehund, men fx ikke en redningshund, medmindre den er i færd med - efter henstilling fra myndighederne - at udføre et specifikt job (fx lede efter en selvmordstruet person i et bestemt område).

 

Al anden aktivitet med en hund er træning, leg og hygge. Derfor kan man alligevel godt indbyrdes med en vis ret sige, at "vores hunde arbejdede s'gu godt i dag", men et job - det har de nu alligevel ikke. Og det skal en "rigtig" arbejdende hund have i mine øjne.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jakken er fantastisk - en souvenir fra min tur til Ullared i december. Og så endda til den nette sum af 329 svenske kroner. Men det er altså en dynejakke og det kan måske blive lidt problematisk til sommer :-D

Jaaaa, de ka', de svenskere. Måske du kan finde forårsudgaven på nettet? For du har helt ret - dynejakker passer ikke rigtigt i sommervarmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaaa, de ka', de svenskere. Måske du kan finde forårsudgaven på nettet? For du har helt ret - dynejakker passer ikke rigtigt i sommervarmen.

Og måske kunne man bruge jagten efter en forårsjakke som undskyldning for at tage et smut til Ullared igen? Jo, det tror jeg nok man kan :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes personligt, der er ret stor forskel på en hund der gør (i line) og på en hund, der ikke kommer, når man kalder.

Jeg ved ikke hvorfor du sammenligner de to ting. Sitto ytrede utilfredshed med at folk ikke kaldte deres hunde hen når hun kom med sine i snor og skrev senere:

 

Altså nu bruger jeg aldrig de pågældende advarsler hvis jeg går i hundeskove - for der er mine hunde jo løse - så er der ikke noget problem. Udover de gøer lidt indtil de har fået hilst (:evil:) - men de gør ikke noget, og gøeriet træner vi på!

Personligt synes jeg det lugter lidt af at så længe det ikke er ens egen hund det går ud over, så er det fjing fjong.

 

Hvis man er ved at træne det, vil jeg tro at sandsynligheden for at hunden kommer er ret lille og så synes jeg som hovedregel ikke, at man skal slippe sin hund. Selvfølgelig skal man have mulighed for at træne det, men kunne man så ikke gøre det i en lang line eller et sted, hvor hunden kan slippes uden at kunne stikke af?

Der findes jo også den mulighed at man har en hund der kommer hver gang man kalder, men hvor en fremmed hund er lidt for kraftig en forstyrrelse. Men den hurdle skal man jo også over på et eller andet tidspunkt.

 

Ja, jeg fatter nok bare ikke, at man tør. Hvis jeg ikke følte mig rigtig sikker på Bobos indkald, så kom han da i en sporline i stedet for at løbe fri.

Jeg gider ikke de liner og synes de er for farlige (havde Thailo i en lang line i en måned og det var et problem når der var så mange andre hunde) så Shandie har aldrig haft sådan en på. Jeg kan ikke bryste mig af at mit indkald er perfekt endnu, men ser hun fremmede laver hun "æslet" hvor hun stopper op og stirrer,... og så er det jo ikke et problem når man bare kan hente hende. Sådan er hunde jo forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Nu synes jeg måske du digter lidt videre på det skrevne!

Jeg VED mine hunde gøer fordi de gerne vil hilse = jeg ved også de stopper så snart de har hilst. Men det er fandme ikke ensbetydende med at de får lov til at fare gøende hen i hovedet på andre! Det gør de nemlig IKKE! Selvom de gøer, kan jeg sagtens kalde dem til mig - netop fordi de IKKE skal have lov at hilse så længe de har den opførsel! Mine får ikke lov til at farer i hovedet på nogen som helst, selvom vi er i en hundeskov, så bliver de kaldt til mig, og får ikke lov til at hilse på en anden hund, før de er i ro og jeg har set den anden hund an!

 

Prøv en anden gang evt at spørge i stedet for at digte videre selv, hvis du er i tvivl ;-)

For jeg har intet sted skrevet at de får lov til at farer i hovedet på andre...

 

Men det jeg mente med at de jo er løse i en hundeskov, det var sådanset at der forventer jeg ikke at andre spørger om lov før de hilser - der forventer jeg der kan komme løse hunde farende direkte op i hovedet på os - og det bebrejder jeg ikke ejerne for. Men det er godtnok ikke ensbetydende med at mine har den opførsel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor du sammenligner de to ting. Sitto ytrede utilfredshed med at folk ikke kaldte deres hunde hen når hun kom med sine i snor og skrev senere:

 

 

Personligt synes jeg det lugter lidt af at så længe det ikke er ens egen hund det går ud over, så er det fjing fjong.

Sittos hunde opsøger måske ikke andre, når de er løse. Og så er det en helt anden situation i mine øjne.

 

 

Der findes jo også den mulighed at man har en hund der kommer hver gang man kalder, men hvor en fremmed hund er lidt for kraftig en forstyrrelse. Men den hurdle skal man jo også over på et eller andet tidspunkt.

Ja, men man bør i min verden ikke pådutte andre at være en del af den træning. Så må man finde på noget andet. Finde træningspartnere på nettet eller lign. Eller bare spørge om jeg vil hjælpe, hvis man har mod på det, for det vil jeg selvfølgelig gerne :-D Vil bare ikke påduttes det af tilfældige, fremmede mennesker.

 

 

Jeg gider ikke de liner og synes de er for farlige (havde Thailo i en lang line i en måned og det var et problem når der var så mange andre hunde) så Shandie har aldrig haft sådan en på. Jeg kan ikke bryste mig af at mit indkald er perfekt endnu, men ser hun fremmede laver hun "æslet" hvor hun stopper op og stirrer,... og så er det jo ikke et problem når man bare kan hente hende. Sådan er hunde jo forskellige.

Nej, det er da ikke et problem :-D Men hun stormer jo heller ikke op til andre hunde, så sådan en line er da nok lidt overflødig.

 

Men hvis man har en hund, der gør det, så ville jeg da ønske, at folk ville finde på en løsning (uanset om det bliver en lang line eller noget andet) så man lige får muligheden for at aftale, at hundene gerne må hilse. For det må de som regel gerne, men jeg vil godt lige spørges, for der kan være situationer, hvor jeg helst er fri og så er det træls, at der kommer en hund spurtende efter os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Nu synes jeg måske du digter lidt videre på det skrevne!

Jeg VED mine hunde gøer fordi de gerne vil hilse = jeg ved også de stopper så snart de har hilst. Men det er fandme ikke ensbetydende med at de får lov til at fare gøende hen i hovedet på andre! Det gør de nemlig IKKE! Selvom de gøer, kan jeg sagtens kalde dem til mig - netop fordi de IKKE skal have lov at hilse så længe de har den opførsel! Mine får ikke lov til at farer i hovedet på nogen som helst, selvom vi er i en hundeskov, så bliver de kaldt til mig, og får ikke lov til at hilse på en anden hund, før de er i ro og jeg har set den anden hund an!

 

Prøv en anden gang evt at spørge i stedet for at digte videre selv, hvis du er i tvivl ;-)

For jeg har intet sted skrevet at de får lov til at farer i hovedet på andre...

 

Men det jeg mente med at de jo er løse i en hundeskov, det var sådanset at der forventer jeg ikke at andre spørger om lov før de hilser - der forventer jeg der kan komme løse hunde farende direkte op i hovedet på os - og det bebrejder jeg ikke ejerne for. Men det er godtnok ikke ensbetydende med at mine har den opførsel!

Jeg har ikke skrevet at de farer hen til nogen, men du skriver at de først holder op med at gø når de får hilst. Den slags småhunde møder jeg tit og det generer ikke mig eller min hund, men usikre hunde finder det måske ikke særlig morsomt, især ikke når der er flere der skælder ud samtidig.

 

Jeg må indrømme at jeg har enormt svært ved at se den situation for mig som du beskriver, for du kan jo ikke kontrollere de andre hundeejere og desuden tror jeg aldrig at jeg har mødt nogen der har nået at få hundene til at tie stille inden vi er kommet forbi. En sky hund vil måske ikke turde gå forbi, men så er skaden jo sådan set også sket imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke skrevet at de farer hen til nogen, men du skriver at de først holder op med at gø når de får hilst. Den slags småhunde møder jeg tit og det generer ikke mig eller min hund, men usikre hunde finder det måske ikke særlig morsomt, især ikke når der er flere der skælder ud samtidig.

 

Jeg må indrømme at jeg har enormt svært ved at se den situation for mig som du beskriver, for du kan jo ikke kontrollere de andre hundeejere og desuden tror jeg aldrig at jeg har mødt nogen der har nået at få hundene til at tie stille inden vi er kommet forbi. En sky hund vil måske ikke turde gå forbi, men så er skaden jo sådan set også sket imo.

Pt går vi andre veje når vi møder hunde, hvis ikke de tier stille - så er det problem såmænd løst ;-) det er kun hvis de tier stille, de får lov til at passere andre hunde og hilse på dem. Ellers ikke.

Og eftersom vi bor i lillebitte by med to dertilhørende hundeskove, hvor der ikke kommer særlig mange mennesker, og der er mange små stier i den hundeskov - så fungere det ganske uden problemer. Så selvom du har svært ved at se det for dig, så ved jeg det fungere i praksis :blink:

 

Det eneste tidspunkt jeg ikke har nogen kontrol over det, er hvis der pludselig kommer en hund farende bagfra, mellem træerne, som vi ikke har kunnet se (det er så de der irriterende hundeejere som lader deres hunde farer rundt i hele hundeskoven, uden at have et øje på dem!) - men så overrasker den os = vores hunde ser den ikke inden, og gøer derved heller ikke. Så der hilses uden problemer. Og usikker er den nok heller ikke når den selv opsøger tre hunde, og er skredet fra dens ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sittos hunde opsøger måske ikke andre, når de er løse. Og så er det en helt anden situation i mine øjne.

Jeg mangler så lige at opleve små gøende hunde i flok, der stille og roligt går ved siden af deres ejer uden snor, mens de gøer ud i den blå luft. I virkeligheden ses hundenes opmærksomhed rettet mod den anden hund mens de skiftevis løber et par meter frem for så at løbe tilbage til deres ejer. Og så kan det godt være at de følges med en ejer der forsøger at få dem til at tie stille, men hundenes adfærd er stort set som jeg lige har beskrevet.

 

Ja, men man bør i min verden ikke pådutte andre at være en del af den træning. Så må man finde på noget andet. Finde træningspartnere på nettet eller lign. Eller bare spørge om jeg vil hjælpe, hvis man har mod på det, for det vil jeg selvfølgelig gerne :-D Vil bare ikke påduttes det af tilfældige, fremmede mennesker. Nej, det er da ikke et problem :-D Men hun stormer jo heller ikke op til andre hunde, så sådan en line er da nok lidt overflødig.

Nu gik den vel også mere på ejere der bare ikke kaldte deres hunde ind når de så hunde i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den slags småhunde møder jeg tit og det generer ikke mig eller min hund, men usikre hunde finder det måske ikke særlig morsomt, især ikke når der er flere der skælder ud samtidig.

Alle vores airedales har heldigvis haft stor overbærenhed og humor over for små gøende hunde. Vores første har endda ved hele to lejligheder haft hhv. en cairn terrier og en meget ung ruhåret gravhund hængende i låret. Den første rystede han af ved simpelthen at ryste benet kraftigt, den anden kiggede han bare glad ned på. Begge slap benet med det samme og intet andet skete.

 

Han udviklede så desværre den lidt hårdkogte vane med - hvis en lille gøende hund kom helt hen til ham - at kigge ned på den og skiftevis lægge sit grødhoved på den ene side og derefter på den anden og så ..... HUG, gav han den en dunk med snuden midt på dens ryg. En lille hund går omgående i knæ og kun de færreste forsøgte mere end én gang at gø protesterende. Men helt godt så det nu ikke ud.

 

Men ingen af vores hunde har nogensinde taget det rigtigt ilde op, selv om der kom en lille hund spurtende hen til dem. I disse tider skal man jo være taknemmelig for det, for ellers ville vi omgående have fået politiet på nakken. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mangler så lige at opleve små gøende hunde i flok, der stille og roligt går ved siden af deres ejer uden snor, mens de gøer ud i den blå luft. I virkeligheden ses hundenes opmærksomhed rettet mod den anden hund mens de skiftevis løber et par meter frem for så at løbe tilbage til deres ejer. Og så kan det godt være at de følges med en ejer der forsøger at få dem til at tie stille, men hundenes adfærd er stort set som jeg lige har beskrevet.

Jeg ved jo ikke hvordan sittos hunde opfører sig, når de ser en anden hund, men ud fra hvad hun har skrevet i den her tråd, så tror jeg ikke, at hendes hunde får lov til at spurte hen til en anden hund og gø som en gal for så at løbe tilbage igen - og gentage det hele forfra. Det synes jeg i hvert fald ikke, at hun giver udtryk for og andet kan vi da ikke gå ud fra.

 

 

Nu gik den vel også mere på ejere der bare ikke kaldte deres hunde ind når de så hunde i snor.

Nej, det handlede vel om at blive opsøgt af andre hunde. Hvis den fremmed hund står stille og kigger, mens ejeren henter den, står jeg da også bare og venter på at ejeren får fat i den. Jeg er sådan set ligeglad med om hunden går fri ved fod, render ind i skoven, bliver bedt om at sætte/lægge sig, får snor på osv., jeg vil bare gerne spørges, inden hunden render hen til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle vores airedales har heldigvis haft stor overbærenhed og humor over for små gøende hunde. Vores første har endda ved hele to lejligheder haft hhv. en cairn terrier og en meget ung ruhåret gravhund hængende i låret. Den første rystede han af ved simpelthen at ryste benet kraftigt, den anden kiggede han bare glad ned på. Begge slap benet med det samme og intet andet skete.

 

Han udviklede så desværre den lidt hårdkogte vane med - hvis en lille gøende hund kom helt hen til ham - at kigge ned på den og skiftevis lægge sit grødhoved på den ene side og derefter på den anden og så ..... HUG, gav han den en dunk med snuden midt på dens ryg. En lille hund går omgående i knæ og kun de færreste forsøgte mere end én gang at gø protesterende. Men helt godt så det nu ikke ud.

 

Men ingen af vores hunde har nogensinde taget det rigtigt ilde op, selv om der kom en lille hund spurtende hen til dem. I disse tider skal man jo være taknemmelig for det, for ellers ville vi omgående have fået politiet på nakken. :shock:

Det må altså have set ret sjovt ud :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo ikke hvordan sittos hunde opfører sig, når de ser en anden hund, men ud fra hvad hun har skrevet i den her tråd, så tror jeg ikke, at hendes hunde får lov til at spurte hen til en anden hund og gø som en gal for så at løbe tilbage igen - og gentage det hele forfra. Det synes jeg i hvert fald ikke, at hun giver udtryk for og andet kan vi da ikke gå ud fra

Det gør de nemlig ikke nej :5up:

Men det er da lidt ærgerligt at man straks skal dømmes til at være "dén slags småhundeejer" - blot fordi man skriver at ens hunde har problemer med gøeriet, som mange andre små hunde har det. Men det er jo altså ikke ensbetydende med at jeg lader dem have samme adfærd som mange andre små hunde får lov til. Deres gøeri er vildt irriterende, derfor trænes der også på det, og ville jeg stoppe det hurtigst fra gang til gang for MIN skyld, jamen så var det da at lade dem spurte hen og hilse på den hund de gøer af - men sådan fungere det altså ikke. Det er en adfærd som jeg ikke synes er ok, ergo skal den trænes væk - og hvis den skal det, jamen så skal de heller ikke opleve at få succes med at hilse, mens de gøer af andre hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør de nemlig ikke nej :5up:

Men det er da lidt ærgerligt at man straks skal dømmes til at være "dén slags småhundeejer" - blot fordi man skriver at ens hunde har problemer med gøeriet, som mange andre små hunde har det.

Klart at jeg dømmer de ting jeg læser på baggrund af de situationer jeg har erfaringer med, med små gøende hunde uden snor, og der beklager jeg altså, men jeg skal vist se det før jeg ændrer synspunkt.

 

Det er også ligegyldigt og ikke værd at traske mere rundt i, syntes bare at du selv var lidt hurtig ude med riven overfor en anden slags kontakt situation der kan virke generende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo ikke hvordan sittos hunde opfører sig, når de ser en anden hund, men ud fra hvad hun har skrevet i den her tråd, så tror jeg ikke, at hendes hunde får lov til at spurte hen til en anden hund og gø som en gal for så at løbe tilbage igen - og gentage det hele forfra. Det synes jeg i hvert fald ikke, at hun giver udtryk for og andet kan vi da ikke gå ud fra.

Det er heller ikke det jeg skriver, for det tør de små hunde som regel slet ikke,.. jeg skrev et par meter frem mod den anden hund, og så tilbage til ejer for at få tryghed. Det betyder ikke at styrte frem til en fremmed hund, det betyder at lave et skinangreb, men det indser ejere af små hunde bare ofte ikke for de "gør jo ikke noget". Som Dina også skriver er mange store hunde ligeglade, men det kan virke voldsomt på hvalpe og lidt sarte sjæle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...