Hop til indhold

Konstant sulten = Forkert foder?


DaniellaJ
 Share

Recommended Posts

De luxe er blevet virkelig alt ædende her for tiden, og det lader til at han er konstant sulten.

Igår morges hapsede han en bid af Mikkels figenstang, og her til aften en vindrue.

Han plejer altid at være en græsenpind, men ikke mere åbenbart :???:

 

Dog er han sådan en hund, der kun gider at spise når Asger eller jeg er hjemme :vedikke: ..

 

Lige nu spiser han Olivers adult.

 

Kan denne træng til at æde hele tiden være fordi han for et forkert foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja:-) Jeg ville prøve at skifte til et andet foder, evt. suppleret med råt et par gange om ugen. Råt kød fylder, men indeholder ikke så meget energi. En klog mand har foreslået at prøve at give hunden rigelige mængder råt en dag, altså lade den spise sig mæt. En hundemave kan rumme kød svarende til ca. 1/5 af dens kropsvægt:shock:

 

Forkert forhold mellem protein og fedt, kan efter sigende øge sulten. Så måske kan det være nok at skrue på det?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle gøre hunden mæt 1-2 gange om ugen:mrgreen: Og så kan man jo måske sjusse sig frem til om det kunne være en mulighed at fodre råt=større mængder. Med råt, har jeg hørt, er det også nemmere at regulere fedtet op hvis hunden er sulten.

 

Nååå, du skrev bare en dag, derfor jeg ikke helt kunne regne ud hvad der så skulle ske :lol:

 

Råfodring kan de også blive for tykke af hvis de ikke laver tilsvarende hvad de indtager. Eller forbrænder dårligt, eller hvad ved jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gange kan man snyde hunden til en større mæthedsfornemelse ved at opbløde pillerne 15 min inden servering. Gør dog kun det med kvalitets foder som ikke bare bliver til grød i løbet af kort tid da det så kan give mavevendinger. Test om dit foder er godt nok til det, ved at lade pillerne ligge i vand natten over og se om det stadig ligner en pille og den er lidt hård indeni, og hvis den ikke er det, så lad være med at opblød dit foder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor giver det mavevending at foderet opløses helt og hvordan er evnen til at opløses helt et tegn på kvaliteten af foderet?

 

Jo mindre korn o.l der er i et foder, jo mindre svulmer det op/suger det vand. Så det er sikkert det der menes med kvalitet.

Vedr. mavedrejning... tjah, det er der jo mange holdninger og meninger forbundet med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Mange gange kan man snyde hunden til en større mæthedsfornemelse ved at opbløde pillerne 15 min inden servering. Gør dog kun det med kvalitets foder som ikke bare bliver til grød i løbet af kort tid da det så kan give mavevendinger. Test om dit foder er godt nok til det, ved at lade pillerne ligge i vand natten over og se om det stadig ligner en pille og den er lidt hård indeni, og hvis den ikke er det, så lad være med at opblød dit foder...

 

Jeg ville jo mene det var omvendt. Hvis foderet ikke opløses men ligger og svømmer rundt i maven så ophobes det i stedet for at komme videre i systemet - det kan give mavevending samt voldsomme opkastninger. Hvori mod at foderet opløses så det kan komme videre i systemet må være at foretrække.

Jeg har selv oplevet at foderet ikke blev opløst og min hund have voldsomme opkastninger samt reddede sig en tarmbetændelse!!

Undskyld det var lige et sidespring :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

Hos mig virker det ikke sådan at hunden kun er mæt 1 til 2 gange ugentlig ved fodring på den måde, min erfaring er at giver man hunden et godt stort måltid så holder det nogle dage hvor hunden ikke virker sulten;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal hunden kun være mæt 1 - 2 x om ugen ?

 

Let's face it, nogle hunde ER bare konstant sultne, uanset foder! Og hvis sådan en fik lov at spise sig mæt hver dag, ville den blive tromle tyk....

 

Det er noget med at der er 3 hormoner der styrer sult/mæthed. Et hormon der fortæller om der er noget i maven, et der fortæller om der er noget i tarmen og et der fortæller om kroppen mangler næring. Hvis et af de hormoner er ude af balance, kan det skabe falsk sult eller mæthed. Og det tager laaaaang tid at få rettet op på den balance, hvis den er blevet skæv.

 

Personligt kender jeg en hund der er fuldstændig vanvittig sulten! Han får barf, og får færdige blokke på 500 g. Da han fik 1.000 gram om dagen, var han vildt sulten - og fed! Nu får han 500 g om dagen, men med et højere fedtindhold. 2 gange om ugen får han mellem 1.500 og 2.000 gram (afhængigt af om der er ben med), og han er blevet fin slank og ikke nær så sulten. Han spiser stadig med stor iver, men spiser fx ikke længere selvdøde rotter:badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke er tyk ville jeg kører over på 1/2 af Olivers max energifoder.Jeg husker ikke hvor gammel han er , men mine især hanhunde skulle æde en del af almindelig adultfoder for at få noget fylde og opbygge muskler som færdige hanhunde.

Da jeg fik Victor som 13-14 mdr´s var han slank uden muskler, da han havde boet på internat uden meget motion.Under træning af muskler skulle han spise det dobbelte af, hvad en hunhund i samme race skulle have for ikke at tabe sig.

Jeg havde det samme med græske Snoopy , trods han blev kastreret i 8-9 mdr´s alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lux er blevet tyk fordi han æder så meget og fordi jeg er dårlig til at have ham fri med andre hunde jeg ikke kender :genert: (hint til Buddha om at vi snart skal ses ! )

 

Jeg vil forsøge mig med at opløse maden i vand. Og ellers købe noget foder til en hund uden nosser :lol:

 

Jeg ved ikke rigtigt om jeg vil gå over på råt fast, for synes det lyder besværligt og ved ikke om Lux vil efterlade rester rundt omkring i huset.. Og hvis han gemmer det i haven har vi en million skader og krager (vi hsr nok i forvejen!)

 

Men tak for råd :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor giver det mavevending at foderet opløses helt og hvordan er evnen til at opløses helt et tegn på kvaliteten af foderet?

Det er pga af at hvis du vælger noget der bare er opblødt i løbet af 30 min, kan det nemt komme til at rulle inde i maven på hunden, og det problem har du ikke hvis pillen holder form.

En måde at gøre det på er at bruge roetrævler på i foderet istedet for hvedeklid.

 

Kvalitet er måske ikke det rigtige ord for alle, men jeg ser det som kvalitet når foderet kan holde pilleform, men det gør man når man har set en hund med mavevending.!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er pga af at hvis du vælger noget der bare er opblødt i løbet af 30 min, kan det nemt komme til at rulle inde i maven på hunden, og det problem har du ikke hvis pillen holder form.

En måde at gøre det på er at bruge roetrævler på i foderet istedet for hvedeklid.

 

Kvalitet er måske ikke det rigtige ord for alle, men jeg ser det som kvalitet når foderet kan holde pilleform, men det gør man når man har set en hund med mavevending.!!

 

det må være forfærdeligt at se det - overlevede den?

 

har du noget baggrundsstof om den teori?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg havde ikke fattet at han også var rund nok, trods sin sult. Så ville jeg istedet blande Olivers adult op med 1/2 RC Satiety Support.

Så vidt jeg husker skete der det, da Olivers flyttede produktionen herhjem, at den samme vægt fylder mere, altså mere luft i. Så hvis du måler det af i rumfang, får han mindre end da de blev importeret.

Det var netop Adult, mine hanhunde ikke kunne holde vægten oppe på som unge.De ,altså olivers har jo også en Weight loos, men den virker ikke på mine cockerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...