Hop til indhold

DCH, men hvor?


Gæst Lilje
 Share

Recommended Posts

Jeg har før trænet i DKK (hvalpe- og unghundetræning og KTH), men synes ikke helt, det giver min hund nok "pli". Min mand starter snart jagthundetræning med hende to gange om ugen, så hun kommer ikke til at mange træning lige pt. Jagttræning er dog kun 1½-2 måneder i foråret pga. jagtsæsonen. :mrgreen:

 

Jeg kunne godt tænke mig at skifte over til DcH, men jeg kan ikke finde ud af, hvilken afdeling i Trekantsområdet/Fyn (dog har jeg været til en træningsaften hos DcH Vestfyn, men der kunne jeg ikke lide tonen). Og jeg kan også se, at det ikke er samme hold, de har i lydighed. Nogen har D-hold, andre starter ved C-hold. Hvad er "bedst", når man vil starte fra bunden med lydighed, og er der overhovedet nogen forskel på D og C? Hunden ved godt, hvordan man sitter, dækker og pladser på kommando og håndtegn.... sådan da ;) Alligevel vil jeg gerne starte fra bunden. Plads er f.eks. DKK's måde, hvor det er i orden, de pladser i nærheden :blink:

 

 

Jeg har også overvejet agility (pga. hendes hurtighed, men mit helbred siger nok fra) eller rally-o til hende. Hendes race er en blød race, så man skal ikke være hård ved dem, heller ikke mundligt. Det er også en race, der ikke gider gøre det samme igen og igen.

 

Nogen erfaringer? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at hunden ikke får nok "pli"? Altså, jeg ved godt hvad ordet betyder, men ikke i forbindelse med hundetræning :)

Jeg har selv trænet i både DKK og DcH, og jeg har altid været mest imponeret af trænerniveauet i DKK, by far! Det er ikke småting jeg er blevet udsat for i DcH, og her mener jeg virkelig gammeldags metoder. Bl.a. fik jeg at vide at jeg aldrig kunne lære min hund lineføring uden kvælerhalsbånd og nyuddannede træner stod og belærte om gamle "lederskabsøvelser".

Men omvendt agnes jeg absolut DcHs lydighedsprogram er det sjoveste at træne, da der er både feltsøg og rundering, og senere også spor. I min gamle kreds startede man med en D-klasse, men den er ikke officiel. DetDet mest udbredte er at at starte i C. Men hvis din kreds har D, er det sikkert et krav at du skal bestå en D prøve før du må starte på et C-hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os starter man typisk enten på et hvalpehold eller et kursushold. Derfra er det normalt at man går videre til et hold vi kalder DcH Grundlæggende, men det kan også være at man allerede der har gjort op med sig selv at det ikke er konkurrence man vil og så flytter man direkte til enten familiehundeholdet eller trivselsholdet.

 

Men der er vist lige så mange træningsstrukturer som der er lokalforeningen i DcH :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

OB's det er vigtigt at du selv vurderer træningen i den afdeling du evnt vil træne i, min erfaring er altså at det er meget få pladser der ikke er fulgt med vedr bløde træningsformer, hos os vil vi fx helst ikke se kædehalsbånd på pladsen og i kvæl da slet ikke;) jeg ved det er sådan i rigtig mange afdelinger, hos os starter man på et begynderlydighedshold og vælger så derefter enten konkurrence vejen dvs d og c hold eller alm lydighed eller rally;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig, at dkk træneren har accepteret at pladsen er "bare i nærheden" for dkks lydighedsprogram er meget mere stringent hvad angår detaljer end Dchs stuexressur er - i min erfaring... Men det afhænger nok af pladsen, trænerne og fremtidsønskerne hos kursisterne...

 

skal man gå rally er en plads "bare i nærheden" jo ok... Sålænge den er konsekvent det samme sted i nærheden ;-)

 

Jeg kender ikke meget til klubberne dernede omkring. Og slet ikke til lydighedsdelen, så kan desværre ikke hjælpemed hvilken afdeling der er bedst

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at skifte over til DcH, men jeg kan ikke finde ud af, hvilken afdeling i Trekantsområdet/Fyn (dog har jeg været til en træningsaften hos DcH Vestfyn, men der kunne jeg ikke lide tonen).

Tag en rundtur til de nærmeste DcH-afdelinger, kig på træningen og vurdér så, hvilken afdeling du synes bedst om. Og du skal ikke lade dig gå på af en træner, der siger underlige ting. Det er alligevel dig og kun dig, der bestemmer, hvordan din hund skal lære øvelserne. Træneren skal "bare" lære dig - at lære hunden det. Og hvis du ikke tænder på trænerens metode, så find selv på en, der passer din hund bedre. Der er frit slaw, så længe du bare træner og hunden bliver dygtigere.

 

Kig i stedet på, om der er en god stemning på holdet. Det er det allervigtigste.

 

Go' vind med det! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...