Hop til indhold

Kan en hund dø af at blive behandlet mod lopper?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

I en anden tråd diskuteres der om hunde kan dø af at blive dryppet i nakken med loppemidler og den tråd skal have lov til at handle om det oprindelige, derfor starter jeg lige en ny.

 

Jeg er klar over at visse racer ikke må behandles mod skab ved at man drypper dem i nakken med (tror der er Advocate), men er der nogen der har kendskab til at hunde kan blive syge hvis man retter sig efter hvad der står på indlægssedlen?. Jeg har f.eks. læst på Frontline Combo og den værste bivirkning der er beskrevet er: forbigående nervøse symptomer og udslæt i huden, derfor undrer det mig meget at høre at hunde ligefrem kan dø af det. :vedikke: Er det noget I andre har hørt om?.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Min border collie ( uden MDR1 defekt) tåler ikke Bayvantic. Han er ikke død endnu, men jeg er sikker hvis jeg bliver ved med pour-ón midlerne, så vil det blive alvorligt. Selvom han er en af de racer man skal passe på med, så har han ikke MDR1 defekten, han tåler ikke narkose ( sidst vågnede han helt efter tre dag) ,vaccinationer og pour ón midler. Ligger i kurvene i flere dage, kaster op, gylper og hæver.

 

Det samme har jeg oplevet med en dv. Pincher.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Kommer lige i tanke om en dame jeg kender herude i nabolaget. Hun havde en langhåret dværg gravhund - som hun behandlede med Frontline. Det gik godt i starten - men efter nogen tid da hun brugte det igen var hunden nærmest lammet og kunne ikke gå lå og savlede - kom til dyrlægen - dyrlægen fik at vide hun havde brugt frontline hvor han så mente det kunne være det. Jeg husker ikke hvilken behandling den fik, men de gik ud fra det var en allergisk reaktion - så holdt hun op med at bruge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme har jeg oplevet med en dv. Pincher.

 

Jamen, så er det jo nok ikke så tosset, at jeg vil holde mig fra de giftige midler, som skal på hunden, for vores nye hund er netop en dværgpinscher.

 

Det er frygteligt for de hunde (og deres ejere), som har været rigtigt dårlige af disse midler, men samtidig sidder jeg her med den der følelse af, at det så ikke er mig, der er helt tosset.

 

Og jeg er ikke sikker på, at der, i alle tilfælde, er tale om en allergisk reaktion.

 

Hvad angår Activyl, som var det sidste middel jeg brugte til min hund, så skulle det aktive stof ikke være farligt, men hjælpestoffet er isopropyl-alkohol, som ved gentagen eksponering kan påvirke lever og nyrer.

Og eftersom vi havde et voldsomt loppeangreb, så gentog jeg jo behandlingen efter 4 uger, altså, gentagen eksponering.

 

Mange hunde tåler jo fint disse midler, så jeg ved ikke, om det måske kan handle om, at nogle hunde kan have en medfødt nedsat funktion i lever eller nyrer, eller noget i den stil, så der ikke skal så meget til før det går galt.

 

Et menneske kan jo også gå rundt med en udposning på en blodåre i hjernen (en aneurisme), som faktisk er en tikkende bombe, den kan briste når som helst, uden at vide det.

 

Hos nogle hunde kan det måske være en allergisk reaktion, men hos andre (f.eks. ham jeg mistede), der er jeg sikker på, at de simpelthen er blevet forgiftet, så det er gået ud over enten lever eller nyrer.

For min egen hunds vedkommende tyder det på, at det var nyrerne det gik ud over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Den føromtalte beagle jeg nævner døde helt klart af forgiftninger som følge af et loppemiddel - det var virkelig voldsomt og gjorde stort indtryk på min opdrætter. Da jeg fik min seneste beagle kom hun helt naturligt ind på brugen af det og bad mig om at tænke grundigt over om jeg ville anvende den slags. Jeg har aldrig anvendt sådanne midler på nogen af de hunde jeg har haft - men brugt andre ugiftige ting som har virket fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene at det nok nærmere er "hunden" der er noget galt med en produktet, når det er noget der sker så sjældent... Altså f.eks. at hunden er allergisk overfor produktet. Eller at ejeren ikke følger anvisningen korrekt og hunden f.eks. får slikket hvor produktet er kommet på.

 

Ja jeg ved det ikke.... Vi bruger faktisk ikke selv disse produkter, vi har en loppe kur liggende fordi jeg fandt en loppe på Penny for tre måneder siden, men vi fik aldrig brugt kuren... Og jeg har aldrig set en loppe igen, så... Ja.. Jeg ved det ikke, måske de bare gemmer sig godt :lol: (Begge hunde bliver tjekket hver dag).

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay lad mig lige omformulere mit spørgsmål: hvordan kan man være sikker på at det er loppemidlet der har været synderen?. Det er jo nemt nok at skyde skylden på et produkt, men hvis det virkelig gjorde hunde mere syge end det man kan læse på indlægssedlen (de plejer at overdrive helt vildt for at være på den sikre side), hvordan kan det komme udenom de danske kontrolmyndigheder?. :vedikke: Har dyrlæger ikke pligt til at indberette ukendte bivirkninger af medicin?.

 

Det kan godt være at jeg er lidt tung i opfattelsen, men jeg forstår det altså ikke. Eller jo, jeg forstår at hunde kan reagere allergisk (det står der jo også på pakkerne) men jeg forstår ikke hvis de skulle kunne blive "rigtig" syge, hvis I forstår hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay lad mig lige omformulere mit spørgsmål: hvordan kan man være sikker på at det er loppemidlet der har været synderen?. Det er jo nemt nok at skyde skylden på et produkt, men hvis det virkelig gjorde hunde mere syge end det man kan læse på indlægssedlen (de plejer at overdrive helt vildt for at være på den sikre side), hvordan kan det komme udenom de danske kontrolmyndigheder?. :vedikke: Har dyrlæger ikke pligt til at indberette ukendte bivirkninger af medicin?.

 

Det kan godt være at jeg er lidt tung i opfattelsen, men jeg forstår det altså ikke. Eller jo, jeg forstår at hunde kan reagere allergisk (det står der jo også på pakkerne) men jeg forstår ikke hvis de skulle kunne blive "rigtig" syge, hvis I forstår hvad jeg mener.

 

Hvis hunden ikke er obduceret efter død, og der foreligger en rapport omkring forgiftning er dødsårsagen, så er jeg helt enig med dig. Det kan lige så godt være et sammenfald med noget andet. En hund ramt af lopper kan jo f.eks. have små bitte sår og rifter fra at klø sig og derfor i større risiko for diverse infektioner osv.

 

Og jeg vil mene at hvis en hund er død af forgiftning fra et godkendt produkt, og der laves en obduktion der beviser dette så burde det helt klart meldes, så der kan foretages ekstra undersøgelser af det produkt.

 

 

Det sagt så er jeg helt sikker på at en svag hund kan dø af forkert brug af disse produkter, f.eks. som jeg nævnte før hvis den får slikket produktet i sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da ret vildt. Altså jeg tror på jer som skriver.

 

Jeg tænker bare, hvordan ved man på forhånd om ens hund vil kunne tåle det?? :shock: Er det bare noget man må gamble med? Eller skal man teste med en lille smule først, ligesom der jo egentlig også står på hårfarvningsprodukter.

 

 

 

Mine har kun fået loppekur som hvalpe, hvor de ja, fik et par lopper. Det er heldigvis flere år siden nu. Og til flåter, som de får mange af hvis vi ikke gør noget, bruger vi dette halsbånd, siden de fik det på (de har det kun på om sommeren) har vi ikke pillet een eneste flåt af: Scalibor Collars for Dogs - From £11.45

Link til indlæg
Del på andre sites

Min border reagere kraftigt på de fleste mediciner. Derfor fik jeg ham testet for MDR1, det har han ikke. Han har godt kunne tåle det i starten, men jeg blev mere om mere opmærksom på at han blev dårligere og dårliger. Jeg har prøvet giftfrie midler, men med den epidemi der har været har jeg måtte tilbage på det. Border collien har fået loppehalsbånd på, som han åbenbart kan tåle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Grundlæggende kan jeg godt forstå i er forbeholden og så alligevel ikke! Jeg forstår nemlig ikke hvorfor nogen gladeligt bruger den slags kemiske ting på jeres hunde - jeg mener I ville vel heller ikke dryppe det i nakken på jer selv?

Jeg tænker også meget at vores hunde IKKE kan fortælle os om de rent faktisk har det godt ved at få det her skidt dryppet i nakken - hvad sker der i kroppen på lang sigt - syntes det er noget enhver hundeejer bør tænke på.

Okay jeg er en "tøs" på det område - og anser den slags ting som farlige og udnødvendige, når der findes så mange andre naturlige ting man kan bruge i stedet. Jeg ser også at vi snart vil stå med et resistent problem - at det ikke længere virker på lopper/flåter.

 

Den føromtalte beagle blev obduceret derfor ved jeg det var brugen af det her loppemiddel - jeg vælger med vilje ikke at fortælle hvilket middel det var - syntes ikke det hører hjemme herinde!

Jeg oplever i hvert fald ofte folk herude hvor vi bor, som siger de ikke længere vil bruge de her midler da hunden opfører sig "mærkeligt"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Såsom? :-)

 

Jeg har heldigvis ikke oplevet alvorlige ting med flåt- og loppemidler, der dryppes i nakken, men jeg synes ikke de virker på min ældste.

 

Tic spray er prøvet med gode resultater - men det bedste til dato er brugen af æble cider eddike - det er helt fantastisk og noget jeg aldrig holder op med at bruge

Link til indlæg
Del på andre sites

Grundlæggende kan jeg godt forstå jeres i er forbeholden og så alligevel ikke! Jeg forstår nemlig ikke hvorfor nogen gladeligt bruger den slags kemiske ting på jeres hunde - jeg mener I ville vel heller ikke dryppe det i nakken på jer selv?

Jeg tænker også meget at vores hunde IKKE kan fortælle os om de rent faktisk har det godt ved at få det her skidt dryppet i nakken - hvad sker der i kroppen på lang sigt - syntes det er noget enhver hundeejer bør tænke på.

Okay jeg er en "tøs" på det område - og anser den slags ting som farlige og udnødvendige, når der findes så mange andre naturlige ting man kan bruge i stedet. Jeg ser også at vi snart vil stå med et resistent problem - at det ikke længere virker på lopper/flåter.

 

Den føromtalte beagle blev obduceret derfor ved jeg det var brugen af det her loppemiddel - jeg vælger med vilje ikke at fortælle hvilket middel det var - syntes ikke det hører hjemme herinde!

Jeg oplever i hvert fald ofte folk herude hvor vi bor, som siger de ikke længere vil bruge de her midler da hunden opfører sig "mærkeligt"

 

A hva? Det høre da NETOP inde sådan et sted som her! Og det burde da have været lavet advarsler om det hvis et produkt kan slå en sund og rask hund ihjel, der hverken er allergisk eller andet! Synes ærligt det er dybt forfærdeligt at den slags ikke "kommer frem"!

 

Jeg er målløs og det gør mig blot endnu mere skeptisk overfor den slags historier... Jeg ville med det samme henvise til dyrlægen der lavede obduktionen, samt produktet, så der ikke var nogen tvivl om det! Vi kan jo alle sidde og sige vi har haft en hund der er død af XX, hvis vi ikke vil sige hverken navne eller andet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
A hva? Det høre da NETOP inde sådan et sted som her! Og det burde da have været lavet advarsler om det hvis et produkt kan slå en sund og rask hund ihjel, der hverken er allergisk eller andet! Synes ærligt det er dybt forfærdeligt at den slags ikke "kommer frem"!

 

Jeg er målløs og det gør mig blot endnu mere skeptisk overfor den slags historier... Jeg ville med det samme henvise til dyrlægen der lavede obduktionen, samt produktet, så der ikke var nogen tvivl om det! Vi kan jo alle sidde og sige vi har haft en hund der er død af XX, hvis vi ikke vil sige hverken navne eller andet!

Jeg vil venligst henstille til at du ikke får det til at lyde som om jeg er helt galt afmarcheret. Det virker lidt som om du ligger ud at jeg lyver !!

Sagen blev dysset ned dengang så meget kan jeg sige og efter at have snakket med min bedre halvdel - så kan jeg oplyse at det drejer sig om Frontline hvilket er et meget brugt middel. Så nu er det sagt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay lad mig lige omformulere mit spørgsmål: hvordan kan man være sikker på at det er loppemidlet der har været synderen?. Det er jo nemt nok at skyde skylden på et produkt,

 

Jeg forstår så udmærket hvad du mener.

 

Jeg kan komme med mine betragtninger.

 

Min hund snaskede af og til i ulækre ting udenfor, det hændte også, at han fik dårlig mave af det, men hver gang var det overstået på under et døgn, uden nogen form for behandling.

 

På samme måde som hvis vi andre har spist "et eller andet forkert", så kan vi sk*de og kaste op, så det er ganske ubehageligt, men når maven og tarmsystemet er tømt, og får lidt ro, så er vi ovenpå igen.

 

Men ved Bay-Vantic oplevede jeg, at han næst-sidste gang han fik det var rastløs om aftenen (havde fået det om morgenen).

Sidste gang han fik det blev han ikke rastløs, men et døgn efter behandlingen blev han syg, det kom ud begge veje, og han var seriøst dårlig.

Dyrlægen konstaterede, at han havde 41 i feber og han blev sat i behandling, og kom sig ret hurtigt.

 

Ved Prac-tic var det et lignende forløb, men ingen rastløshed, og ikke høj feber. Og han kom sig hurtigt da behandling blev sat i værk.

 

Han havde fået begge produkter i en lang periode, inden den reaktion kom.

 

Ved Activyl var det mere diffust.

Han fik produktet onsdag eftermiddag, fredag morgen (tidligt) kastede han op.

P.g.a. det anderledes forløb gik jeg ikke ud fra, at det var Activyl han reagerede på.

Lørdag aften virkede vovse glad og frisk igen, så jeg gik ud fra, at det var et eller andet han havde spist.

Men set i bakspejlet kom han aldrig rigtigt igang med, at spise igen.

Mandag eller tirsdag (husker ikke præcist) kastede han op igen, og havde stadig ikke spist ordentligt.

Han kom til dyrlæge og blev sat i behandling med div. medicin.

Fredag kunne jeg ikke få medicinen i ham, han kom til dyrlæge og fik det som injektion, hvilket så ud til, at have en god effekt, han spiste ganske lidt, men allerede fredag aften begyndte det, igen, at gå den forkerte vej.

Alt hvad han drak og spiste kom op igen, men han tissede dog, så nyrerne måtte jo være ok.

 

Sidste gang han tissede var lørdag morgen ved 7-tiden.

Søndag kl. 2.30 kastede han op, en ordentlig skylle (alt hvad han havde indtaget af væske hele dagen).

Søndag morgen kl. 8.30 døde han.

 

D.v.s., at når han havde snasket i noget ulækkert, så klarede han det helt selv, og blev frisk igen indenfor et døgn.

Anderledes forholdt det sig når han blev syg i umiddelbar tilknytning til behandling med giftigt pour-on.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tic spray er prøvet med gode resultater - men det bedste til dato er brugen af æble cider eddike - det er helt fantastisk og noget jeg aldrig holder op med at bruge

 

Tillad mig lige et par dumme spørgsmål :oops: Tic spray? Hvad er det? Og det der æblecider eddike, sprøjter du det bare på hunden eller hvad? :genert: Nu har jeg heldigvis ikke haft behov for at komme loppemidler på min hund, min dyrlæge anbefalede mig at vente med at behandle til der rent faktisk VAR noget at behandle, for som han sagde "det er et giftmiddel og du er sådan en der kommer til at have hunde hele livet, så du vil komme alt for meget i berøring med det, når du rører ved hundene". Han var fantastisk :lun: Nå, det var et sidespring, det jeg ville sige var, at det da vil være skønt at have et ikke-giftigt alternativ, så du må meget gerne uddybe ovenstående :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil venligst henstille til at du ikke får det til at lyde som om jeg er helt galt afmarcheret. Det virker lidt som om du ligger ud at jeg lyver !!

Sagen blev dysset ned dengang så meget kan jeg sige og efter at have snakket med min bedre halvdel - så kan jeg oplyse at det drejer sig om Frontline hvilket er et meget brugt middel. Så nu er det sagt!!

 

Tak for advarslen! :kys: Dejligt at din bedre halvdel syntes at du skulle dele oplysningen :5up: Frontline er hermed bandlyst for mit vedkommende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil venligst henstille til at du ikke får det til at lyde som om jeg er helt galt afmarcheret. Det virker lidt som om du ligger ud at jeg lyver !!

Sagen blev dysset ned dengang så meget kan jeg sige og efter at have snakket med min bedre halvdel - så kan jeg oplyse at det drejer sig om Frontline hvilket er et meget brugt middel. Så nu er det sagt!!

 

Hvordan du fortolker hvad jeg skriver det er helt op til dig. Jeg skriver blot at hvis advarslen om et loppe middel til hunde ikke høre til på et hundeforum, hvor høre det så til henne???????

 

Jeg kender ikke til nogen sag og hvorfor man dog skulle dysse det ned, det er der jo (i mine øjne) ingen grund til, hvis der ER en sag. Personligt ville jeg aldrig selv bukke mig hvis jeg vidste der fandtes et livsfarligt produkt der slog sunde og raske hunde ihjel!

 

Synes det er helt underligt at man ikke slår det stort op hvis man virkelig mener at den slags produkter slår raske dyr ihjel. Det er jo ulovligt!

 

Ja jeg er dybt rystet over at man kan gå med den viden uden at gøre noget ved det! Jeg ville personligt bruge alt min energi på at få det budskab ud hvis jeg havde dokumentationen for det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det vel fordi det går i blodbanen, ligesom Voltaren gel for os mennesker? eller er jeg helt på et sidespor... men hvis det er tilfældet, så kan jeg godt fatte at det kan have fatale konsekvenser, der findes jo ikke-anmeldte, ikke-anerkendte bivirkninger på mange ting og sager vi bruger i dag, trods oplysninger på pakningerne - hvis man vil være helt sikker er google nok den bedste vej frem inden man kaster sig ud i brugen af noget giftigt :genert:

 

Flipsen er altid blevet vasket i Lavendel/Baldrian-shampoo, først fordi duften af Lavendel har en afstressende effekt, senere fandt jeg ud af at det også holder utøj væk (han har da heller ikke haft en eneste loppe i de perioder vi har brugt shampooen)

Min egen lille Lavendelbøsse :hjerte::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan du fortolker hvad jeg skriver det er helt op til dig. Jeg skriver blot at hvis advarslen om et loppe middel til hunde ikke høre til på et hundeforum, hvor høre det så til henne???????

 

Jeg kender ikke til nogen sag og hvorfor man dog skulle dysse det ned, det er der jo (i mine øjne) ingen grund til, hvis der ER en sag. Personligt ville jeg aldrig selv bukke mig hvis jeg vidste der fandtes et livsfarligt produkt der slog sunde og raske hunde ihjel!

 

Synes det er helt underligt at man ikke slår det stort op hvis man virkelig mener at den slags produkter slår raske dyr ihjel. Det er jo ulovligt!

 

Ja jeg er dybt rystet over at man kan gå med den viden uden at gøre noget ved det! Jeg ville personligt bruge alt min energi på at få det budskab ud hvis jeg havde dokumentationen for det!

 

 

Og lige for at gøre det klart, fordi det sikkert vil blive misforstået så er det altså ikke Beaglepack jeg snakker om, da det så vidt jeg har forstået ikke er hende der ligger inde med dokumentationen, blot en hun kender.

 

Desværre kan man ikke gøre noget hvis man ikke har de fysiske beviser selv, og derfor bliver jeg forarget over at folk der har disse beviser vælger ikke at gøre noget ved det.

 

Vi taler altså om et produkt der bliver solgt hver dag til stort set alle slags hundeejere (og katte ejere!), et produkt som der reklameres for hos stort set alle dyrlæger, også de gode, og derfor synes jeg da at det er super vigtigt at gøre opmærksom på at en sund hund kan dø af at man bruger dette produkt.

 

(Og forresten er det ikke fordi jeg ikke ved at produkterne er farlige, jeg læste ikke indlægs sedlen og gav min brors kanin Frontline, den døde en grusom død!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...