Hop til indhold

Råfodring - alternativ til ben


Gæst Majaogco
 Share

Recommended Posts

Gæst Majaogco

Jeg er lige begyndt at rå-fodre min allergihund. Hun har allergi overfor husstøvmider og lagermider. Muligvis også overfor nogle proteinkilder mm. det kan jo være svært at vide.

 

Det går faktisk fint nok, men endnu er jeg ikke begyndt at give ben på ugentlig basis.

 

Kan man rå-fodre uden at give helt så mange ben? Hvis man nu giver mere brusk-kød eller laks/skaldyr eller giver et kosttilskud eller f.eks. kartofler? Hendes tandsæt er ikke helt normalt, så hun har svært ved at fortære ben. Det tager lang tid for hende. Jeg kan ikke give mine to hunde noget der er så lækkert, imens de er sammen, så de skal holdes adskilt al den tid det tager for hende at spise det forbandede bloddryppende ben. Og jeg synes det er lidt ulækkert med alt det blod i min lejlighed. Hvis jeg havde have eller brygges ville jeg lade hende spise det der, men det har jeg altså ikke.

 

Det er selvfølgelig vigtigst for mig, at hun får de mineraler og vitaminer mm. som hun skal have. Jeg har talt med min lokale barf-forhandler, og han lod ikke til at mene, at det var så vigtigt med de ben. Men jeg er i tvivl.

 

Er der nogen derude, men noget erfaring, som har nogle forslag til, hvad man kan gøre?

 

Jeg kunne også godt tænke mig at høre fra en, som har fodret med råt kød i mange år, uden at hunden er død af det - for jeg er lidt utryg ved, om hun på længere sigt kan blive rigtig syg, hvis hun nu ikke får alt det, som hun skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

De skal altså have ben - har du prøvet bløde ting som lammeribben og kyllingeskrog? Det gav jeg en del af til mine da de var hvalpe, fordi det er nemt at tygge igennem men ved så ikke om din hund kan, nu du skriver der er noget med tandsættet.

 

En del barfforhandlere sælger produkter hvor benene er knuste, der står noget ala lam med ben og brusk. Det burde hun sagtens kunne spise.

 

Forstår godt du ikke gider blod i hele huset, hvad med at lære dem at spise det på et tæppe? Det gjorde jeg da vi ikke havde have. Bad bare hunden gå tilbage på tæppet hver gang den ville flytte sig (op i sofaen f.eks.), og hurtigt gik han af sig selv derhen med ALT hvad han stjal, det skulle jo spises på tæppet :lol:

 

 

Og jeg har fodret begge mine med råt fra de var små hvalpe, og de lever endnu :-D Den ældste er 3,5 år og den yngste 2 år. Vi kørte dem over på råt cirka en uge efter vi fik dem hjem. Jeg har lavet en lille tråd om emnet, hvis du vil læse lidt mere: http://www.hunde-forum.dk/foder/34805-en-kort-guide-til-rafodring.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænker også at de kan spise det på et tæppe. Og det med buret, som Jeanette skriver, er da en super god ide :-D Eller købe et børnegitter og sætte op mellem to rum, så de ikke kan komme til hinanden imens? Så er det ikke helt så slemt, som hvis hundene skulle være lukket inde i hvert sit rum, tænker jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Majaogco

Tak - det hjalp faktisk lidt på bekymringerne :lol:

 

Hun får allerede blandinger, hvor der er knuste ben i blandingen, sammen med kød og indmad.

 

De gange hvor hun har fået rå ben var det lammeben. Det fik hun på et stykke voksdug på gulvet, men der løb stadig blod at dugen, når hun baksede med benet - og hun ville gerne slæbe benet med op i sin kurv, hvis hun kunne slippe afsted med det.

Måske et tæppe ville være mere smart, så suger det måske lidt af blodet, og man kan evt, smide tæppet til vask bagefter - det vil jeg stærkt overveje. Jeg kunne også godt finde på at forsøge mig med bur-løsningen - det var også en god ide :-D

 

Det med tænderne er fordi hun er en lille hund med underbid, hvor tænderne er kastet ret tilfældigt ind i munden på hende. Hun har, dengang hun var hvalp/unghund, forsøgt sig en smule med at gnave i vores ting, f.eks. sko, på grund af trangen til at tygge, men det lykkedes aldrig for hende at ødelægge noget. Hun kan ikke engang gnave en sok i stykker. Da vi fik hund nr. 2, som er større, gav vi den en stor sok med en knude på til putte med og hygge-tygge lidt på, for det havde den lille hund jo fået, med stor succes - men det stoppede vi hurtigt med, for selv med hvalpetænderne gik der hul på sokken på under 2 sek, når den store hygge-tyggede, og alle sokker blev meget hurtigt trevlet helt op. :stupid:

 

Siden har de måtte nøjes med deres forskellige Kong-legetøj og ben, når de er adskilt.

 

 

Tilbage til emnet: - Noget at lammebenene fik den lille da ned, de gange hun har fået det - hvis hun ligger med det i lang tid. Så der er altså ingen vej udenom. Så må jeg prøve med tæppe eller bur.

 

 

Tak for vejledning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så forstår jeg bedre det med tænderne. Prøv kyllingeskrog? Det har vi købt ved slagtere (gik ind og snakkede med dem og aftalte at vi ringede dagen før vi ville hente, så gemte de dem til os, fik dem ok billigt). Det er super bløde ben.

 

Ja og så de der ben og brusk produkter. Så må du jo se hvordan det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Majaogco

Jeg synes faktisk det går godt med råfodringen - hendes afføring ser fin ud og det har været ret uproblematisk. Det eneste jeg har haft det lidt svært med er det med at skulle give rå ben hver uge. Men nu vil jeg prøve på et tæppe.

 

Jeg har ikke prøvet med kylling endnu - mest på grund af allergien. Er lidt overforsigtig i forhold til hvad jeg giver (det kan godt være lidt hårdt, når hun får allergiske reaktioner). Men det kan godt være jeg skulle prøve det. Jeg ved jo ikke om hun er allergisk overfor kylling.

 

Hvad med fiskehoveder? Tæller det? - og skal det fryses på ekstra lave temperaturer først?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her til aften var hendes afføring pakket ind i en gul slimpose? Det tror jeg aldrig vi har oplevet før. Er det alvorligt?

 

Det lyder som om hun har haft lidt hård mave, og derfor har fået tømt sine analkirtler godt og grundigt. Det er godt for hende ind i mellem. :-)

Hvis det var analkirtelvæske, lugtede det meget kraftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...