Hop til indhold

Ny hundeejer - mange spørgsmål


Gæst Jane V
 Share

Recommended Posts

Gæst Jane V

Vi har overtaget en voksen hund (beagle på 7 år), og jeg har derfor en masse spørgsmål, som jeg håber I kan give nogle input til.

 

Chili er vant til foder fra Olivers, som hun egentlig virker til at trives fint på. For mig er Olivers bare ikke det, jeg vil betragte som kvalitetsfoder (jeg ville aldrig fodre mine katte med det). Jeg ved ikke en dyt om, hvad hunde har behov for i deres foder, det skal jeg gerne indrømme, men Chili har den uvane at æde kattelort, så jeg tænker, at hun måske mangler noget i foderet?

 

Vores katte fodres med en blanding af Orijen, Acana og Applaws, som i hvert fald til katte er høj kvalitet, men derfor er det jo ikke sikkert, at deres hundefoder er lige så godt.

 

Hvad kan I anbefale til hunde (gerne beagler specifikt)? Chili er heldigvis ikke kræsen, og hun er snarere lidt for tynd end for tyk. Det må gerne kunne købes på zooplus.

 

Mht. foderskifte, hvordan er det så bedst at gribe det an? Skal man skifte over en længere periode?

 

Det var lige det, jeg kunne komme i tanke om nu, der kommer muligvis flere spørgsmål senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har overtaget en voksen hund (beagle på 7 år), og jeg har derfor en masse spørgsmål, som jeg håber I kan give nogle input til.

 

Glædelig hund :-D

 

Chili er vant til foder fra Olivers, som hun egentlig virker til at trives fint på. For mig er Olivers bare ikke det, jeg vil betragte som kvalitetsfoder (jeg ville aldrig fodre mine katte med det). Jeg ved ikke en dyt om, hvad hunde har behov for i deres foder, det skal jeg gerne indrømme, men Chili har den uvane at æde kattelort, så jeg tænker, at hun måske mangler noget i foderet?

 

Kattelort er en delikatesse for mange hunde og en dum vane mange hunde har, så det behøver absolut ikke have noget at gøre med mangler i foderet at Chili æder katteefterladenskaber

 

Vores katte fodres med en blanding af Orijen, Acana og Applaws, som i hvert fald til katte er høj kvalitet, men derfor er det jo ikke sikkert, at deres hundefoder er lige så godt.

 

Jeg har kun hørt godt om de to førstnævnte, det sidste kender jeg ikke til

 

Hvad kan I anbefale til hunde (gerne beagler specifikt)? Chili er heldigvis ikke kræsen, og hun er snarere lidt for tynd end for tyk. Det må gerne kunne købes på zooplus.

 

Det er en jungle derude :-) Der skal sikkert komme nogle på banen med anbefalinger. Selv bruger jeg hjemmelavet foder kombineret med et allergiprodukt.

Der kan være en sammenhæng mellem hendes undervægt og trangen til kattelort

 

Mht. foderskifte, hvordan er det så bedst at gribe det an? Skal man skifte over en længere periode?

 

Det er det sikreste at skifte over en uges tid. Mine egne hunde har altid kunne skifte fra dag til dag, men de er heller ikke blevet fodret med et enkelt mærke i lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så lige sige at jeg startede på Olivers for 13 år siden og min nu snart 13 årige tæve har fået det som basisfoder under også 4 drægtigheder.Og hvalpene også.

Jeg ville ikke skifte det hurtigt, hvorfor dog det, hvis hun trives på det.

Mine de ældre æder også kattelort/rævelort, hvem gør ikke det af hunde.

Iøvrigt har jeg i øjeblikket 6 hunde, alle opfostret på Olivers og ingen skavanker, så mange hunde kan fint trives på det.

Brugte det iøvrigt også på mine ældre katte med fint resultat mht sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jane V
Jeg vil så lige sige at jeg startede på Olivers for 13 år siden og min nu snart 13 årige tæve har fået det som basisfoder under også 4 drægtigheder.Og hvalpene også.

Jeg ville ikke skifte det hurtigt, hvorfor dog det, hvis hun trives på det.

Mine de ældre æder også kattelort/rævelort, hvem gør ikke det af hunde.

Iøvrigt har jeg i øjeblikket 6 hunde, alle opfostret på Olivers og ingen skavanker, så mange hunde kan fint trives på det.

Brugte det iøvrigt også på mine ældre katte med fint resultat mht sundhed.

 

Det er måske også bare fordi, at inde i mit hoved er Olivers ikke lig med kvalitet :genert: Men jeg ved som sagt intet om hundefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har det bedre med et andet produkt så skift over en uges tid;)

Foder til hunde er som til katte lidt et holdningsspørgsmål, jeg bruger foder hvor første ingrediens er kød, hvor der ikke er hverken animalske eller vegetabilske bi produkter i og hvor det er grønsager/ kartofler som er kulhydrater ;) de mærker du nævner til kattene har udmærkede hundeprodukter også;) men olivers er på ingen måde at betragte som et dårligt foder;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hende:-)

 

Jeg er enig med dig i at Orijen, Acana og Applaws er tørfoder af bedste kvalitet. Jeg fodrer selv med Orijen og Acana, og min hund fungerer perfekt på det!

 

Med hensyn til at skifte fra Olivers, skal det gøres over mindst 10 dage. En mand fra Champion Petfoods fortalte at mange hunde reagerer negativt på Orijens høje proteinindhold når de skifter fra et andet foder. Derfor anbefaler de at man først skifter til Acana og senere over på Orijen. Acana fåes i flere kornfri varianter og kan købes i både 7,5 kg og 13,5 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jane V

Nu har jeg så gået at overveje bare at lade hende fortsætte på Olivers, men så var jeg alligevel lige inde at læse på ingredienslisten på Olivers foder, og den er som følger:

Fjerkræmel, havre, kylling (fersk/frossen), kartoffelmel, kyllingefedt, laks (fersk/frossen), kyllingebouillon (lever), ærtemel, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (lakseolie), OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN (ærtefibre, cikoriefibre, roefibre), vitaminpremix , mineraler, solsikkeolie, friske æg, OLIVER’S DIGESTION BOOST (mananoligosacharid, gærkultur, inulin, yuccaextract). OLIVER’S FLEX C (fjerkræbruskekstrakt (kilde til Chondroitin), muslingeskalekstrakt (kilde til Glucosamin)), hørfrø, naturlig e antioxidanter (alfatochoferoler), L-carnitin, OLIVER’S AURA BOOST (blåbær, tranebær, hindbær, æble, gulerod, tomat, kelp, persille, ginseng, grøn the, bipollen, ginko biloba, morgenfrueekstrakt).

 

Fjerkræmel på en førsteplads? Det vil sige, at det kan være alle mulige affaldsprodukter fra fjerkræ. Og havre på andenpladsen - har hunde noget at bruge havre til? Er det ikke bare fyldstof? Kan hunde omsætte korn? Hvis det bare er fyldstof, som de ikke kan omsætte, så betyder det jo bare, at der kommer mere ud den anden vej.

 

Er der nogen, der er klogere på det, end jeg er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så gået at overveje bare at lade hende fortsætte på Olivers, men så var jeg alligevel lige inde at læse på ingredienslisten på Olivers foder, og den er som følger:

Fjerkræmel, havre, kylling (fersk/frossen), kartoffelmel, kyllingefedt, laks (fersk/frossen), kyllingebouillon (lever), ærtemel, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (lakseolie), OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN (ærtefibre, cikoriefibre, roefibre), vitaminpremix , mineraler, solsikkeolie, friske æg, OLIVER’S DIGESTION BOOST (mananoligosacharid, gærkultur, inulin, yuccaextract). OLIVER’S FLEX C (fjerkræbruskekstrakt (kilde til Chondroitin), muslingeskalekstrakt (kilde til Glucosamin)), hørfrø, naturlig e antioxidanter (alfatochoferoler), L-carnitin, OLIVER’S AURA BOOST (blåbær, tranebær, hindbær, æble, gulerod, tomat, kelp, persille, ginseng, grøn the, bipollen, ginko biloba, morgenfrueekstrakt).

 

Fjerkræmel på en førsteplads? Det vil sige, at det kan være alle mulige affaldsprodukter fra fjerkræ. Og havre på andenpladsen - har hunde noget at bruge havre til? Er det ikke bare fyldstof? Kan hunde omsætte korn? Hvis det bare er fyldstof, som de ikke kan omsætte, så betyder det jo bare, at der kommer mere ud den anden vej.

 

Er der nogen, der er klogere på det, end jeg er?

 

Hunde kan godt fordøje forarbejdet korn og havre er anerkendt som god for fordøjelsen og for at regulere blodsukkeret, så hvis det skal være korn så er havre nok en af de bedre. For lige at lave en sammenligning, så omsætter hunde hvedegluten bedre end de omsætter okseprotein;) Vel og mærke forarbejdet hvede. Så fyld stof er det ikke.

 

Fjerkræmel ved jeg ikke om indeholder alle dele af hønen, prøv at spørge olivers, de er som regel meget hjælpsomme:)

 

Derudover har olivers vel lavet helt kornfrit foder nu har de ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med kattelorte det er bare en dum vane, herhjemme har vi lært hunden ikke at røre kattebakken, men det har også bare heddet konsekvent nej hver gang hun nærmerede sig den. Der gik lige lidt tid hvor jeg desværre kunne finde en halvædt kattelort diverse steder, men nu rør hun den ikke...

Bye the way Tillykke med vovsen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hende og velkommen til !

Jeg har brugt olivers til alle mine hunde og ikke haft problemer med det , har skiftet mellem selectet fish og det de har til voksne hunde , det har ikke været noget problem. Hos mig er det også på +siden at det bliver bragt ud , for at slæbe 2 x 12½ kg sække op på 4 sal , er lige i overkanten for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jane V

Mht. kattelortene, så går hun ikke i kattebakkerne, for der er simpelthen lukket af, så det kun er kattene, der kan komme til. Desværre har vores katte den irriterende vane, at de foretrækker at skide i haven og med 7 katte, så bliver det hurtigt til en del, og vi får ikke fjernet efter dem hver dag. Så det er primært når Chili er i haven for at tisse, at vi skal holde ekstra godt øje med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...