Hop til indhold

Fordele / Ulemper ved kast ?


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Jeg ved, at det ikke er alle hunde, der er sociale og gerne vil hilse & lege med alt og alle.

 

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med kast.

Hvilke fordele og ulemper der er ved indgrebet.

 

Min hund er nu lidt over 1 år og han mener selv, han er alfa hannen nr 1.

Vi kommer meget i hundeskove, hvor han er kommet siden 6 mdr alderen. Og det har fungeret fint i fht andre hanhunde og leg.

 

Inden for den sidste mdr har han ændret adfærd. Fra at være underdanig, pivene og ikke opsøge "store farlige hunde", er han lige omvendt pt.

Han hilser på alle pænt.

 

Min oplevelser i den sidste mdr:

Tæver: Hvalpe -4-5 mdr gamle og unghunde skal prøves af. Han har kun en ting i hovedet, humpning. Dog har han kunnet lege med en unghund, hvor det gik fremragende fint. Og vi har mødt op til 3 unghunde, som var lige inden løbetid, så de har sikkert lugtet ekstra godt.

Gamle voksne tæver interessere ham ikke. Han hilser pænt, men opsøger ikke dem ydeligere.

 

Hanhunde: Hvalpe og unghunde skal domineres(kan ikke selv finde et bedre ord). Det starter ofte med en løbeleg, som så udvirkler sig til, at min hund snerre og gøer.

Han vil gerne vise sig, snupper alle deres pinde. Og gøer hvis andre hunde leger brydeleg. Jeg tror ikke, min hun kan kende forskel på leg og alvor. Han mener i sit hovede, at brydelegen skal stoppes. Han gøer kun, men forlader selv området, hvor legen foregår, når den stoppes. Han deltager aldrig i brydeleg.

 

Begge situationer stopper jeg selvfølgelig.

Flere i hundeskoven leger med pindekast, det kan i sig selv hidse min hund gevaltig op!

 

Jeg har lavet en aftale med det lokale dyrhospital i slutningen af denne uge. Netop for at tale om en evt kast.

 

Jeg vil gerne, at min hund er social, kan lege med andre hunde. Ikke have probl med andre hanhunde eller tro at alle tæve indbyder til formering.

 

Vil lige pointere, at der ingen probl er hjemme med hunden. Han humpede min datter i 10 mdr alderen, dette er stoppet.

 

Vil en kast afhjælpe min hund med denne adfærd? Samt træning self.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Kleo. Jeg ville forsøge at træne det først, inden jeg vælger at kastrere hunden. I sagens natur kan det jo ikke gøres om og i min verden er det ikke noget man bare lige gør og for mig ville det være sidste løsning. Tror sagtens din hund kan lære at være mere rolig uden at blive kastreret, men det kræver sikkert en del træning, så det skal du selvfølgelig være indstillet på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Mange tak :-)

 

Vi går lange ture rundt i skoven(i en samlet flok). Der er oftes ingen konflikter med ung-hanhundene, når vi bevæger os rundt. Det sker først, når vi stopper på en større plads, hvor andre ejere kaster med pinde!

 

En alm morgen tur kan sagtnes vare 1 til 1½ time. Måske er det for meget? Kan være jeg skal prøve, at gå efter 30 min, bare for at se, om det har en positiv virkning.

 

Nogle af de andre hundeejere mener, at konflikterne skyldes hundenes egen rangorden? At unghundene har samme alder og er omtrent samme racer. Terriere og D/S Gårdhunde.

 

Jeg kan bare ikke selv forstå, at denne ændring er sket? Fra at være den mest pivene, underdanige hund, som frygtede fra alle konflikter -han turde fx ikke at deltage i pindeleg. I dag er han fuldstændig omvendt. Og der er kommet rigtig meget lyd på. Han lyder stor og farlig med al han snerrene og gøen. Flere af unghundene kæmper ikke med pinde med ham mere. De forsøger kortvarigt, men stopper hurtigt igen, når lyden kommer på.

 

Han kan lære nye ting. Fx det tog 2 dage at lære min hund, at han ikke skal humpe en kast hanhund. Tilsidst lod min hund ham være, opsøgte ham ikke.

 

Min hund fungere rigtig godt sammen med ældre voksne hunde. Der er ingen konflikter eller ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund lyder faktisk ret normal for visse hunde i den alder. Han gennemgår pt. en hormonel fase hvor han vil forsøge at gøre sig ekstra bemærket og score point i gruppen af hunde på nogenlunde samme alder.

At kastrere på baggrund af en, formentlig, midlertidig adfærd vil være som at skyde gråspurve med kanoner, selv om mange dyrlæger ville anbefale kastration.

Generelt er pinde/boldlege en rigtig, rigtig dårlig ide i grupper af hunde, det bliver jo en konkurrencesituation og den hund som er mest hooked på at vinde bliver der ofte problemer med. Kastelege mener jeg hører til samværet mellem hund og ejer. Når hunde er sammen med andre hunde har de så rigeligt de kan foretage sig i fællesskab uden vi behøver tilføre et konkorrenceobjekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg synes ikke, at der har været nogle episoder. Men min hund har altid bare underlagt sig i hundeskoven, uanset om det var en hvalp eller ældre hund.

 

Jeg plejer slet ikke have de her probl med ham :-(

Jeg må imdrømme, jeg mest bare har lyst til, at have alle lufteturene på markerne. Synes selv, jeg har gjort meget for, at gøre ham social, møde alle salgs hunde, aldre og str.

 

Det var meningen, at jeg ville have tilmeldt os til "mini-agility", hvor alle hundene var mindre racer og omkring 1 år gammel. Men det kan jeg ikke, som situationen ser ud idag. Hundene skal kunne gå uden snor(uden ballade!). Trods min har et okay tilkald, så lukker han af, når han "køre op".

 

Men jeg vil holde en pause fra hundeskoven indtil jeg har talt med dyrhospitalet.

 

Hvordan lære jeg iøvrigt min hund, at være rolig i hundeskoven? Skal jeg komme på andre tider, hvor der måske kun er 2 andre hunde? Eller skal jeg forsøge at gå modsat vej end alle de andre(det tror jeg ikke kan lade sig gøre).

Og at have min hund i snor, det vil slet ikke fungere derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Sus&Siku

Resultatet ved dyrlægen blev at min hund skal kast i kommende mdr.

 

Min lille søde og underdanige hund har ændret sig til at være et "bæst" overfor andre hunde, især lab.

Han fungere fint med voksne "psyk. stærke" hunde, der er ingen probl i de situationer.

Men... alle hvalpe og unghunde samt kast. hanhunde skal mules hurtigst muligt.

 

Lige pt er min hund blevet en "snor"-hund. Hilser ikke på andre hunde og går ture for os selv.

 

Jeg håber en kast vil afhjælpe på min hunds adfærd. Han er generelt blevet mere "arrig" på de seneste mdr. Når vi går lufteture sen aften, knurre og bjæffer han af andre gående(uden hunde). Han virker ikke bange/angst.

Han plejer derimod (tidl) at ville hen til alle og enhver, for at hilse og klappes. Sådan er det ikke mere, han er nu mere forbeholden.

 

Det positive er dog, at han er stadig god overfor små børn. Havde taget ham med i BH, hvor han forholdt sig roligt og lod ungerne aee og hilse. Lod sig ikke påvirke af skrig, larm og løbene/hoppene unger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor kan du ikke gå modsat vej af alle andre? Og hvorfor kan du ikke have en line på ham? Der findes lange liner på 10-15 meter, så han stadig kan føle at han har noget frihed, hvis ellers problemet er at han løber over til andre hunde, som du ikke vil have han skal løbe hen til.

 

Udover det er han jo ved at blive voksen. Min egen hund er selv blevet meget mere selektiv i hvem hun gider hilse på, og især lege med. Hunde forandrer sig, og man kan ikke forvente at ens hund altid vil være en lille underdanig hvalp, som blotter mave når andre hunde hilser.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Sus&Siku

Jeg har kun hørt skidt om kemisk kast. Derfor har jeg valgt at gå hele vejen.

Må indrømme, jeg har været meget i tvivl om, han overhovedet skulle kast!

 

Han fungere rigtig godt sammen med andre hunde af alle racer, str og køn, hvis de er ældre end ham selv. Vi kommer stadig i hundeskoven, hvor vi mødes med voksne hunde(hunde over 2 år). Og der er ingen probl. Min hund trisser rundt, snuser.

Han kan ignoere andre hunde, komme på tilkald og synes jeg er den fedeste, at være sammen med. Så han er nem at aflede INDEN det evt går galt.

 

Unge tæver snuser han uafbrudt til. Render dem i halen, han humper dem ikke, han tør ikke! Han forstår desværre bare ikke deres afslag og bliver ved. Når han først er startet med snusen og piven, så kan jeg ikke aflede ham.

 

Ved ikke om det har noget med alderen at gøre? Men inden for den sidste mdr, er han stoppe med at trække i snoren. Vi har ikke trænet det som sådan. Han er bare blevet mere rolig, hviler mere i sig selv. Nu kan min 5 årige datter holde snoren(i haven og på markerne), uden han løber af med hende! Han er virkelig forbedret sig :-)

 

Nu lige et surt opstød !

De probl jeg synes, jeg har med min hund i hundeskoven, ser jeg mange andre hanhunde også har. Ejerne ser ikke selv probl, neglisere probl ved deres egen hund. Var oppe og diskutere med en rottweilerhans ejer, da den opførte sig nøjagtig som min. Hunden måtte gerne humpe(tæverne skulle selv sige fra!), vi ejere skulle ikke blande sig i hundenes konflikter, det skulle hundene selv løse osv. Denne ejer går endda til hundetræning, hun både sparket og slog med snoren på sin hund, da hun ikke kunne holde hunden(en tæve var i skoven).

Sådanne ejere støder jeg uafbrudt ind i, i den hundeskov hvor vi kommer.

 

-Måske stiller jeg bare "store" forventninger til min hund ang adfærd? Men jeg acceptere ikke, at min hund humper, render tæverne i halen uafbrudt eller udviser aggressiv adfærd! Min hund skal ikke lære, at den adfærd er iorden.

 

Min hund skal kast i kommende uge. Jeg håber, det hjælper ang tæverne. Og at han ikke skal konkurerre mentalt/fysisk med andre han unghunde.

 

Har dog også indset, at hvis det ikke hjælper, så må han blive en alm "villa" hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Hvorfor kan du ikke gå modsat vej af alle andre? Og hvorfor kan du ikke have en line på ham? Der findes lange liner på 10-15 meter, så han stadig kan føle at han har noget frihed, hvis ellers problemet er at han løber over til andre hunde, som du ikke vil have han skal løbe hen til.

 

Udover det er han jo ved at blive voksen. Min egen hund er selv blevet meget mere selektiv i hvem hun gider hilse på, og især lege med. Hunde forandrer sig, og man kan ikke forvente at ens hund altid vil være en lille underdanig hvalp, som blotter mave når andre hunde hilser.

 

Skoven er ikke så stor, den er vist 2 km i omkreds. Og at have ham i snor derinde, dur ikke. Flere af de andres hunde kommer løbene imøde. I denne skov er det acceptabelt, at hundene selv render rundt, mens ejerne sidder ved bænke/bord sættet. "for deres hunde er ikke aggressive"... Tit står der 2-3 hunde ved indgangen, når man kommer. Ejerne sidder ved bænke/bordsættet, som er placeret 100 m væk, med træer imellem. Det er ikke alle ejere, som holder "opsyn" med deres hunde.

 

Derfor kommer vi oftes uden for "normal" besøgstid. Og aftaler med andre, som har voksne hunde, at vi mødes.

Har desværre bare været uheldig nogle gange derinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Resultatet ved dyrlægen blev at min hund skal kast i kommende mdr.

 

Min lille søde og underdanige hund har ændret sig til at være et "bæst" overfor andre hunde, især lab.

Han fungere fint med voksne "psyk. stærke" hunde, der er ingen probl i de situationer.

Men... alle hvalpe og unghunde samt kast. hanhunde skal mules hurtigst muligt.

 

Lige pt er min hund blevet en "snor"-hund. Hilser ikke på andre hunde og går ture for os selv.

 

Jeg håber en kast vil afhjælpe på min hunds adfærd. Han er generelt blevet mere "arrig" på de seneste mdr. Når vi går lufteture sen aften, knurre og bjæffer han af andre gående(uden hunde). Han virker ikke bange/angst.

Han plejer derimod (tidl) at ville hen til alle og enhver, for at hilse og klappes. Sådan er det ikke mere, han er nu mere forbeholden.

 

Det positive er dog, at han er stadig god overfor små børn. Havde taget ham med i BH, hvor han forholdt sig roligt og lod ungerne aee og hilse. Lod sig ikke påvirke af skrig, larm og løbene/hoppene unger :-)

Jeg håber virkelig at du ikke bliver skuffet. Som du beskriver det, synes jeg han lyder som mange andre knejt-røve, der har svært ved at finde sig tilrette i deres nye rolle som unghund, ikke som en hund der vil være arrig resten af sit liv.

Mht. Agility, er det dejligt at du er en af dem der tager "uden snor" alvorligt, men det er under kontrollerede former; de steder jeg kender, er hundene i snor når de venter på deres tur:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Resultatet ved dyrlægen blev at min hund skal kast i kommende mdr.

 

Min lille søde og underdanige hund har ændret sig til at være et "bæst" overfor andre hunde, især lab.

Han fungere fint med voksne "psyk. stærke" hunde, der er ingen probl i de situationer.

Men... alle hvalpe og unghunde samt kast. hanhunde skal mules hurtigst muligt.

 

Lige pt er min hund blevet en "snor"-hund. Hilser ikke på andre hunde og går ture for os selv.

 

Jeg håber en kast vil afhjælpe på min hunds adfærd. Han er generelt blevet mere "arrig" på de seneste mdr. Når vi går lufteture sen aften, knurre og bjæffer han af andre gående(uden hunde). Han virker ikke bange/angst.

Han plejer derimod (tidl) at ville hen til alle og enhver, for at hilse og klappes. Sådan er det ikke mere, han er nu mere forbeholden.

 

Det positive er dog, at han er stadig god overfor små børn. Havde taget ham med i BH, hvor han forholdt sig roligt og lod ungerne aee og hilse. Lod sig ikke påvirke af skrig, larm og løbene/hoppene unger :-)

 

 

Du skal huske på at dyrlæger næsten pr automatik anbefaler neutralisering af hunde (og katte) DU skal også huske på at dyrlæger ikke er adfærdsuddannede og det her er rent adfærd.

Når din hund er kastreret får du en neutral hund, når han så- i hundeskoven møder unghundelømler, så vil din hund være den logiske prygelknappe. Endvidere er det sådan at den adfærd en hund har, herunder også det man mener er negativt, altid kan blive meget værre efter kastration- feks usikkerhed. Dem der brøler mest er de mest usikre hunde.

 

Hundeskove har det problem- at såfremt man altid kommer i den samme, så kan hundene blive noget hjemmevante på arealet, og det kan give nogle territorialproblemer, derudover er der jo nogle hunde, som ikke altid opfører sig ordentligt overfor andre hunde hvor ejeren ikke få grebet ind- derfor skal man lade være at komme der for ofte og istedet arrangerer sig med hundevenner så ens hund har kontakt med gode hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Jeg håber virkelig at du ikke bliver skuffet. Som du beskriver det, synes jeg han lyder som mange andre knejt-røve, der har svært ved at finde sig tilrette i deres nye rolle som unghund, ikke som en hund der vil være arrig resten af sit liv.

Mht. Agility, er det dejligt at du er en af dem der tager "uden snor" alvorligt, men det er under kontrollerede former; de steder jeg kender, er hundene i snor når de venter på deres tur:-D

 

Det er netop derfor, jeg synes det er så forb. svært! Han er jo ikke aggressiv overfor alle, men jeg vil ikke have mit hjerte helt oppe i halsen, hver gang en ny hund kommer ind i skoven. Mon ikke også min hund kan mærke, jeg bliver nervøs/mere obs? Vi er nogle få stykker, som også mødes lidt privat, hvor vi går mark ture. Her er min hund i lang line og det fungere fint.

 

Flere af dem jeg mødes fast med, går til hyggetræning sammen. De har opf mig til at deltage på holdet, da de ikke ser probl med min hund. Deres hunde er også voksne og rolige. Hyggetræningen består i, at hundene er sociale, mens ejerne drikker kaffe/spise kage. Alt er under ordnede forhold, der er en hundetræner tilstede og man kan komme med spg, og ønsker til træning.

 

Ang agility træningen står der i tilmeldingen, at hunden skal være hos føre under hele træningen. Og træningen foregår uden snor. Jeg kan ikke være sikker på, at min hund bliver hos mig. Han vil gerne hilse og hvis der er unge tæver, så vil træningen gå op i hat & briller! Det kan og vil jeg ikke byde de andre kursister.

 

Når kast. er veloverstået og der er kommet lidt ro på adfærden(forhåbentligt), så vil jeg tilmelde mig til træning. Vi har prøvet lidt agility(for sjov), der var min hund helt besat af, at løbe gennem rørene og over mindre forhindringer. Han gjorde det endda uden kiks :-) Tror det kunne være rigtig sjovt og givene i fht øvrig samarbejde med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop derfor, jeg synes det er så forb. svært! Han er jo ikke aggressiv overfor alle, men jeg vil ikke have mit hjerte helt oppe i halsen, hver gang en ny hund kommer ind i skoven. Mon ikke også min hund kan mærke, jeg bliver nervøs/mere obs? Vi er nogle få stykker, som også mødes lidt privat, hvor vi går mark ture. Her er min hund i lang line og det fungere fint.

 

Flere af dem jeg mødes fast med, går til hyggetræning sammen. De har opf mig til at deltage på holdet, da de ikke ser probl med min hund. Deres hunde er også voksne og rolige. Hyggetræningen består i, at hundene er sociale, mens ejerne drikker kaffe/spise kage. Alt er under ordnede forhold, der er en hundetræner tilstede og man kan komme med spg, og ønsker til træning.

 

Ang agility træningen står der i tilmeldingen, at hunden skal være hos føre under hele træningen. Og træningen foregår uden snor. Jeg kan ikke være sikker på, at min hund bliver hos mig. Han vil gerne hilse og hvis der er unge tæver, så vil træningen gå op i hat & briller! Det kan og vil jeg ikke byde de andre kursister.

 

Når kast. er veloverstået og der er kommet lidt ro på adfærden(forhåbentligt), så vil jeg tilmelde mig til træning. Vi har prøvet lidt agility(for sjov), der var min hund helt besat af, at løbe gennem rørene og over mindre forhindringer. Han gjorde det endda uden kiks :-) Tror det kunne være rigtig sjovt og givene i fht øvrig samarbejde med hunden.

 

Jamen det forstår jeg så godt:-) Min pointe er at din hund ikke er voksen og den adfærd du ser lige nu, er ikke nødvendigvis hvad du vil se, resten af dens liv. Tid og træning kan gøre en del. Der er desværre heller ingen garanti for at en kastraktion hjælper, selvom det er mange dyrlægers husråd.

Jeg skal naturligvis ikke kloge i hvordan man træner i en anden klub, men når man skriver at al træning er uden snor, så plejer det at betyde at alle øvelser laves uden snor, ikke at hunden går uden snor hele timen. Forstå mig ret, jeg synes det er særdeles hensigtsmæssigt at du vil have kontrol over din hund, før du melder dig til agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Det er lidt en skam, jeg ikke har optaget nogle af situationerne, men har self haft mere travlt med at indfange min hund.

 

Meget 4kantet sat op. Så er min hund tavs, når han fungere godt sammen med øvrige hunde. Når han begynder at snerre eller gø, så ender det oftes i en vild jagt mod en hvalp eller han unghund, hvor han bider i halsen eller benene, så de vælter! Det ser rigtig grimt ud og lyder også rigtig forfærdeligt. De øvrige hundeejere bliver skræmte, når de ser det.

 

Kan fortælle om en af situationerne:

En lab hanhvalp på 5 mdr, som er den mest rolige og stille hund(pensionist hund) er alene i skoven(sammen med ejer self).

Vi kommer ind, jeg kan kende hvalpen og vi går en større bue uden om. Min hund er obs på hvalpen, men bliver hos mig. Hvalpeejeren kalder på os(trods han ved, hvor min hund aggere)og min hund tørner højlyd hen mod hans hvalp, som ligger afventende. Da vi er de eneste i skoven på det tidspunkt, afprøver vi adfærden fra min hund. Vi fjerner min hund flere gange, mens han snerre, gøer og viser tænder. Hvalpen forholdte sig rolig.

Det endte ud i, at min hund skiftevis slikker hvalpen i mundvigen og snerre/gøer. Tilsidst tager de en længere "jagtetur", hvor min er bagerst, brølene. Hvalpen underkastede sig x mange, rigtig mange gange og min hund slikkede mundviger efterfølgene.

Jeg tror det tog ca 15 min ialt. Og jeg havde så dårlig samvittighed overfor hvalpen, at den skulle være "prøveklud" overfor min gale spetakel. Hvalpeejeren havde selv forslået at afprøve det, mens jeg var imod forsøget, da jeg ikke ønsker at skræmme hvalpen.

Det hele virkede somom, at min hund ville vise, at han "bestemte".

 

Kort tid efterfølgende kom en 4 mdr stor terrier hunhvalp ind og vi smuttede hjem.

 

Det er sådanne situationer jeg gerne vil undgå. Når han opfører sig uhensigtsmæssigt, så har han intet at gøre i en hundeskov! Jeg ved fra andre hunde samt ejere i pågældende skov, at mange lader deres hunde selv løse konflikterne. Det vil jeg så ikke være med til, så vi smutter, når der er optræk til ballade.

Jeg er klar over, at hundeskoven er egoistisk fra min side. Jeg hygger, når jeg går rundt med andre hundeejere og hundene fungere socialt sammen. Vi kan sagtnes gå rundt i 1-1½ time dér.

 

Territorialproblemer, uha det har vi set i skoven. Netop derfor er enkelte hunde og ejere stoppet dér, da deres hunde ikke kunne acceptere andre "store" hanner. I skoven kommer der flere hundehold om dagen, på forskellige tidspunkter. Og der er altid een hanhund, som "ligger øverst i hiakiet". Min hund ligger ikke nederst længere, han har snerret/gøet/jagtet sig op, så han er ca i midten(vil jeg mene). Det er svært at vide, hvad de kære hunde tænker?! Men flere og flere unghunde i skoven underkaster sig pt overfor min hund. Og de holder sig væk, når han køre op i gear. Kun den store "førehan" kommer hen og lægger en dæmper på. De har iøvrigt haft en "kamp om pinde" derinde, hvor min havde småsår i hovedebunden efterfølgende!. Der skete ingen skader, men skræmmende var det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt en skam, jeg ikke har optaget nogle af situationerne, men har self haft mere travlt med at indfange min hund.

 

Meget 4kantet sat op. Så er min hund tavs, når han fungere godt sammen med øvrige hunde. Når han begynder at snerre eller gø, så ender det oftes i en vild jagt mod en hvalp eller han unghund, hvor han bider i halsen eller benene, så de vælter! Det ser rigtig grimt ud og lyder også rigtig forfærdeligt. De øvrige hundeejere bliver skræmte, når de ser det.

 

Kan fortælle om en af situationerne:

En lab hanhvalp på 5 mdr, som er den mest rolige og stille hund(pensionist hund) er alene i skoven(sammen med ejer self).

Vi kommer ind, jeg kan kende hvalpen og vi går en større bue uden om. Min hund er obs på hvalpen, men bliver hos mig. Hvalpeejeren kalder på os(trods han ved, hvor min hund aggere)og min hund tørner højlyd hen mod hans hvalp, som ligger afventende. Da vi er de eneste i skoven på det tidspunkt, afprøver vi adfærden fra min hund. Vi fjerner min hund flere gange, mens han snerre, gøer og viser tænder. Hvalpen forholdte sig rolig.

Det endte ud i, at min hund skiftevis slikker hvalpen i mundvigen og snerre/gøer. Tilsidst tager de en længere "jagtetur", hvor min er bagerst, brølene. Hvalpen underkastede sig x mange, rigtig mange gange og min hund slikkede mundviger efterfølgene.

Jeg tror det tog ca 15 min ialt. Og jeg havde så dårlig samvittighed overfor hvalpen, at den skulle være "prøveklud" overfor min gale spetakel. Hvalpeejeren havde selv forslået at afprøve det, mens jeg var imod forsøget, da jeg ikke ønsker at skræmme hvalpen.

Det hele virkede somom, at min hund ville vise, at han "bestemte".

 

Kort tid efterfølgende kom en 4 mdr stor terrier hunhvalp ind og vi smuttede hjem.

 

Det er sådanne situationer jeg gerne vil undgå. Når han opfører sig uhensigtsmæssigt, så har han intet at gøre i en hundeskov! Jeg ved fra andre hunde samt ejere i pågældende skov, at mange lader deres hunde selv løse konflikterne. Det vil jeg så ikke være med til, så vi smutter, når der er optræk til ballade.

Jeg er klar over, at hundeskoven er egoistisk fra min side. Jeg hygger, når jeg går rundt med andre hundeejere og hundene fungere socialt sammen. Vi kan sagtnes gå rundt i 1-1½ time dér.

 

Territorialproblemer, uha det har vi set i skoven. Netop derfor er enkelte hunde og ejere stoppet dér, da deres hunde ikke kunne acceptere andre "store" hanner. I skoven kommer der flere hundehold om dagen, på forskellige tidspunkter. Og der er altid een hanhund, som "ligger øverst i hiakiet". Min hund ligger ikke nederst længere, han har snerret/gøet/jagtet sig op, så han er ca i midten(vil jeg mene). Det er svært at vide, hvad de kære hunde tænker?! Men flere og flere unghunde i skoven underkaster sig pt overfor min hund. Og de holder sig væk, når han køre op i gear. Kun den store "førehan" kommer hen og lægger en dæmper på. De har iøvrigt haft en "kamp om pinde" derinde, hvor min havde småsår i hovedebunden efterfølgende!. Der skete ingen skader, men skræmmende var det.

 

Jeg tror ikke vi kan blive uenige om hvad der er acceptabel og uacceptabel adfærd, men det er ikke en naturlov at din hund skal opføre sig sådan.

Pindelegene i offentlige hundeskove synes jeg er uansvarligt, så dem ville jeg nok gå langt udenom.

Jeg ville heller ikke bruge andres hunde som "prøveklud", specielt ikke en hvalp, med mindre det er en fuldstændig kontrolleret situation. Næste gang din mavefornemmelse skriger NEJ, så lad være; man har altid lov at sige nej. Der er så mange kloge hoveder i en hundeskov, men det er din hund og dit ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Jamen det forstår jeg så godt:-) Min pointe er at din hund ikke er voksen og den adfærd du ser lige nu, er ikke nødvendigvis hvad du vil se, resten af dens liv. Tid og træning kan gøre en del. Der er desværre heller ingen garanti for at en kastraktion hjælper, selvom det er mange dyrlægers husråd.

Jeg skal naturligvis ikke kloge i hvordan man træner i en anden klub, men når man skriver at al træning er uden snor, så plejer det at betyde at alle øvelser laves uden snor, ikke at hunden går uden snor hele timen. Forstå mig ret, jeg synes det er særdeles hensigtsmæssigt at du vil have kontrol over din hund, før du melder dig til agility.

 

Jeg kan sagtens tage fejl ang snoren til træning. Jeg ved, at på træningsholdene er der max 6-7 kursister på hvert hold.

Der stod i tilmeldningen, at hunden skulle være social, kunne blive hos føre under træningen. Begge dele vil jeg bøvle med, hvis der er unge tæver iblandt. Hundene skulle være over 1 år gamle, så unge hvalpe ville jeg undgå dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Pindeleg burde forbydes i hundeskove! Det er bare rigtig svært, når een hund tager en pind og provokere de øvrige til at lege med. Det var sådan situation, hvor min hund havde kæmpet med "førehunden" om pinden.

 

Nogle af de øvrige hundeejere kaster gerne med pind eller boldt derinde, så plejer vi at smutte, da jeg ved, hvordan min hund reagere. Min hund har præsteret, at rende efter boldten, men endte ud i, at gå efter hunden(som havde smidt boldten). Min har ejerfornemmelser over andres pinde og boldte, hvis det er hvalpe og unghunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter overhovedet ikke hvad du laver i en hundeskov, på mig virker det da helt skørt, hvorfor ikke bare nyde hunden og gå dejlige ture i naturen, hundeskove er tydelig ikke noget for ham, ærlig talt er der ikke meget andet end lalleglade labs som dur i de fleste hundeskove!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Så ender jeg jo med det, jeg kalder en "villa" hund. En hund som kun går i snor, hilser ikke på andre hunde og måske bliver lidt sær ad det??? Hvad ved jeg? Sådanne hunde ser jeg, når jeg besøger min familie, som (sjovt nok) bor i et villakvarter.

 

Jeg kan se på min hund, at han rigtig gerne vil hilse andre hunde(både i snor på vejen/byparker og uden snor i skoven). Jeg kan aflede ham, få ham med på en anden sti, men de fleste af hundene i skoven kommer selv hen og hilser.

Han leger bedst med mindre voksne hunde, hvor der ikke opstår ballade. Voksne store hunde leger han ikke med, der trisser han rundt og snuser. Eller graver huller sammen med dem.

 

Jeg kan sagtnes gå markture hjemme, gøre dem spændende og sjove, men jeg kan ikke give det samme samspil, som han får sammen med øvrige hunde(hvor det socialt fungere).

 

Jeg kan heller ikke have ham i nærheden af tæver. Vi har ikke haft fornøjelsen af en tæve i højløb endnu, så ved ikke hvordan han reagere over det? Men bare en alm tæve duft, påvirker ham til, at han render snusene og pivene efter den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun hørt skidt om kemisk kast. Derfor har jeg valgt at gå hele vejen.

Må indrømme, jeg har været meget i tvivl om, han overhovedet skulle kast!

 

Han fungere rigtig godt sammen med andre hunde af alle racer, str og køn, hvis de er ældre end ham selv. Vi kommer stadig i hundeskoven, hvor vi mødes med voksne hunde(hunde over 2 år). Og der er ingen probl. Min hund trisser rundt, snuser.

Han kan ignoere andre hunde, komme på tilkald og synes jeg er den fedeste, at være sammen med. Så han er nem at aflede INDEN det evt går galt.

 

Unge tæver snuser han uafbrudt til. Render dem i halen, han humper dem ikke, han tør ikke! Han forstår desværre bare ikke deres afslag og bliver ved. Når han først er startet med snusen og piven, så kan jeg ikke aflede ham.

 

Ved ikke om det har noget med alderen at gøre? Men inden for den sidste mdr, er han stoppe med at trække i snoren. Vi har ikke trænet det som sådan. Han er bare blevet mere rolig, hviler mere i sig selv. Nu kan min 5 årige datter holde snoren(i haven og på markerne), uden han løber af med hende! Han er virkelig forbedret sig :-)

 

Nu lige et surt opstød !

De probl jeg synes, jeg har med min hund i hundeskoven, ser jeg mange andre hanhunde også har. Ejerne ser ikke selv probl, neglisere probl ved deres egen hund. Var oppe og diskutere med en rottweilerhans ejer, da den opførte sig nøjagtig som min. Hunden måtte gerne humpe(tæverne skulle selv sige fra!), vi ejere skulle ikke blande sig i hundenes konflikter, det skulle hundene selv løse osv. Denne ejer går endda til hundetræning, hun både sparket og slog med snoren på sin hund, da hun ikke kunne holde hunden(en tæve var i skoven).

Sådanne ejere støder jeg uafbrudt ind i, i den hundeskov hvor vi kommer.

 

-Måske stiller jeg bare "store" forventninger til min hund ang adfærd? Men jeg acceptere ikke, at min hund humper, render tæverne i halen uafbrudt eller udviser aggressiv adfærd! Min hund skal ikke lære, at den adfærd er iorden.

 

Min hund skal kast i kommende uge. Jeg håber, det hjælper ang tæverne. Og at han ikke skal konkurerre mentalt/fysisk med andre han unghunde.

 

Har dog også indset, at hvis det ikke hjælper, så må han blive en alm "villa" hund.

 

Jeg synes du skal have i baghovedet, at han er ung og sikkert smækfyldt med hormoner og at det derfor ikke nødvendigvis behøver betyde, at det fortsætter sådan her. Nogle gange vokser hunde fra sådan noget og man kommer et godt stykke vej ved at vise hunden, at man ikke accepterer det - og hvis det kommer så langt ud, at du ikke kan trænge igennem til ham, så fjern ham fra situationen og gå.

Der er ingen grund til, at din hund lærer den dårlige vane at humpe andre og være pågående og genere tæverne. Ikke i min verden i hvert fald. Jo flere gange han får lov til det, jo sværere bliver det at bryde vanen.

 

Ja, jeg prøver egentligt bare at komme frem til, at det måske ikke er nødvendigt at kastrere ham. Sådan noget der kan oftest løses med lidt træning og opdragelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ender jeg jo med det, jeg kalder en "villa" hund. En hund som kun går i snor, hilser ikke på andre hunde og måske bliver lidt sær ad det??? Hvad ved jeg? Sådanne hunde ser jeg, når jeg besøger min familie, som (sjovt nok) bor i et villakvarter.

 

Jeg kan se på min hund, at han rigtig gerne vil hilse andre hunde(både i snor på vejen/byparker og uden snor i skoven). Jeg kan aflede ham, få ham med på en anden sti, men de fleste af hundene i skoven kommer selv hen og hilser.

Han leger bedst med mindre voksne hunde, hvor der ikke opstår ballade. Voksne store hunde leger han ikke med, der trisser han rundt og snuser. Eller graver huller sammen med dem.

 

Jeg kan sagtnes gå markture hjemme, gøre dem spændende og sjove, men jeg kan ikke give det samme samspil, som han får sammen med øvrige hunde(hvor det socialt fungere).

 

Jeg kan heller ikke have ham i nærheden af tæver. Vi har ikke haft fornøjelsen af en tæve i højløb endnu, så ved ikke hvordan han reagere over det? Men bare en alm tæve duft, påvirker ham til, at han render snusene og pivene efter den.

For mig lyder det meget enten-eller. Enten kan han klare alle situationer med alle hunde, eller han får aldrig lov til at tale med en anden hund igen. Hvad med en gylden middelvej? Sørg for samvær med de hunde som din hund trives med, i en periode, til han magter lidt mere.

Snuse og grave huller er også dejligt samvær; det behøver ikke være løb det hele.

Der er ikke mange unge hanner (som jeg kender) der "kan" koncentrere sig i nærheden af en løbsk tæve, sådan helt af sig selv, men det kan de lære. Ninjamor har skrevet nogle gode ting om det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ender jeg jo med det, jeg kalder en "villa" hund. En hund som kun går i snor, hilser ikke på andre hunde og måske bliver lidt sær ad det??? Hvad ved jeg? Sådanne hunde ser jeg, når jeg besøger min familie, som (sjovt nok) bor i et villakvarter.

 

Jeg kan se på min hund, at han rigtig gerne vil hilse andre hunde(både i snor på vejen/byparker og uden snor i skoven). Jeg kan aflede ham, få ham med på en anden sti, men de fleste af hundene i skoven kommer selv hen og hilser.

Han leger bedst med mindre voksne hunde, hvor der ikke opstår ballade. Voksne store hunde leger han ikke med, der trisser han rundt og snuser. Eller graver huller sammen med dem.

 

Jeg kan sagtnes gå markture hjemme, gøre dem spændende og sjove, men jeg kan ikke give det samme samspil, som han får sammen med øvrige hunde(hvor det socialt fungere).

 

Jeg kan heller ikke have ham i nærheden af tæver. Vi har ikke haft fornøjelsen af en tæve i højløb endnu, så ved ikke hvordan han reagere over det? Men bare en alm tæve duft, påvirker ham til, at han render snusene og pivene efter den.

Men hvorfor går du så ikke bare sammen med de hunde, som han hygger sig med? Han behøver jo ikke undvære hundemøder bare fordi I ikke kommer i hundeskoven :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har delvist læst det meste af tråden.

Jeg ville IKKE kastrere min hund på den baggrund du skriver om. Han er kun 1 år - en unghund der langt fra er voksen. Selvfølgelig tror de ind i mellem de er nogle fandens karle - men det kan man jo tage højde for.

Mine beagler har da også været den vej og det har så bare betydet, at de så er blevet aktiveret på en anden måde. Hunde behøver ikke absolut at være sammen med andre hunde hele tiden og hvis det stresse ham sådan op at komme i hundeskoven, hvorfor så ikke bare holde en pause med det og lade ham have samvær med de hunde han går tur med på marken i lang snor?

 

Min yngste beagle er lige blevet 3 år og det er da først her indenfor det seneste ½ år han er blevet rolig på det område og totalt ligeglad med de fleste hunde. Ingen af mine 3 hanhunde er kastreret - det vil de kun blive hvis der skulle opstå sygdom der taler for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...