Hop til indhold

Hofte/led problemer, hvad skal vi ha' undersøgt?


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Vi skal til dyrlægen i morgen. Luca startede med at halte på bagbenene omkring jul, vi gav cortaflex og købte BOT dækken til hende med stor succes. Nu er det den ene forpote den er gal med. Jeg er sikkert på hun har lavet et vrid under leg i haven, men slet ikke noget vildt.

 

Efter at have Googlet lidt, bliver jeg nervøs for vi har overset en begyndende HD efter denne artikel her : Hofteledsdysplasi

Luca alle symptomer der står listet under ældre hunde. Tænker hendes forben er blevet belastet af hun har skånet sine bagben, og derfor lider under det nu.

 

Når nu vi skal til dyrlægen, skal hun selvfølgelig ha' taget røntgenbilleder, og jeg vil bede dem om at tage af ben og ryg når nu de er i gang. Men er der noget jeg skal huske at have med på listen over ting der skal undersøges/ spørges om?

 

Luca er 8, og vi kender desværre ikke til noget fra hendes tid før hun kom til os for 1,5 år siden. Hun har tabt sig meget her, men har sikkert været overvægtig i mange år, plus "vist nok" fået daglige cykelturer hos tidligere ejer. Måske knap så smart når man skulle tabe 17% af sin kropsvægt...

 

Håber virkelig ikke hun er slidt helt op, og vi stadig kan få lidt god tid med hendes uden at hun har ondt.

 

Alle erfaringer modtages med kyshånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde lige skrevet et indlæg, men det blev væk, så prøver lige igen.

 

Min Sadie fik konstateret HD da hun var 5 år gammel. Hun går til akupunktur ca. en gang om måneden og får tilskud af glucosamin/chondroitin/msm, og om alt går vel bliver hun 12 år i juni.

Hun er på det seneste blevet noget svagere i bagparten, men det tilskriver jeg alderen næsten ligeså meget som HD'en. Hun gik i rigtigt mange år helt uden symptomer.

 

Jeg er helt enig i at der skal tages røntgenbilleder, men derudover ville jeg nok også opsøge en kiropraktor eller anden alternativ behandler.

 

Jeg blev henvist til en "ekspert" som sagde hun skulle have en kunstig hofte, og han ville operere næste dag! :shock: Så gik jeg til en anden ekspert som sagde hun ville klare sig helt fint bare med akupunktur og tilskud. Og han fik jo så ret. Nogle dyrlæger tager mere hensyn til deres pengepung end til hunden - så husk også at lytte til din egen sunde fornuft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde lige skrevet et indlæg, men det blev væk, så prøver lige igen.

 

Min Sadie fik konstateret HD da hun var 5 år gammel. Hun går til akupunktur ca. en gang om måneden og får tilskud af glucosamin/chondroitin/msm, og om alt går vel bliver hun 12 år i juni.

Hun er på det seneste blevet noget svagere i bagparten, men det tilskriver jeg alderen næsten ligeså meget som HD'en. Hun gik i rigtigt mange år helt uden symptomer.

 

Jeg er helt enig i at der skal tages røntgenbilleder, men derudover ville jeg nok også opsøge en kiropraktor eller anden alternativ behandler.

 

Jeg blev henvist til en "ekspert" som sagde hun skulle have en kunstig hofte, og han ville operere næste dag! :shock: Så gik jeg til en anden ekspert som sagde hun ville klare sig helt fint bare med akupunktur og tilskud. Og han fik jo så ret. Nogle dyrlæger tager mere hensyn til deres pengepung end til hunden - så husk også at lytte til din egen sunde fornuft.

 

Tak for dit svar. Vi er afklaret i forhold til fx ny hofte, det skal Luca ikke igennem. Jeg håber heller ikke det kommer så langt. Men jeg vil gå lige så langt jeg kan med alternativ behandling. Så længe Luca har gnisten i øjnene. De sidste par dage har den dog ikke været så tændt som den plejer. Håber lidt smertestillende kan hjælpe hende, og vi kan komme videre med behandling.

Jeg er glad for du skriver det hjalp jer, jeg var lige ved at miste modet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge vores har HD. Silles er værst og hun har fået fjernet den ene hoftekugle på venstre side. Vi går i water-walker med begge ca. 1 gang om ugen, lige nu to gange om ugen med Sille, for at få bygget lidt flere muskler op. Det har været svært at gå ordentlige ture pga. sneen, som har været rigtig hård ved hendes hofter. Musklernes opbygning kan bedre kontrolleres i water-walkeren. Hun bliver også rettet i ryggen og bækkenet hver eller hver anden gang vi er der. Det er fordi hun kompencerer for hofterne. Det bliver aldrig bedre. Vi har "trapper" alle steder i huset, så hun selv kan hoppe op. Jeg massere hende let engang imellem og vi har lige lånt en stor "doughnut", sådan en gummi bold tingest, som vibrerer når hun står på den. Så træner hun de små muskler, som ellers er svære at få rørt. Vi har også fundet luftmadressen frem igen og den er pustet ikke helt op, så den også kan bruges som trænings redskab.

Det er vigtigt at få nogle muskler på, så de er med til at holde hofterne på plads. Prøv at gå til en ledmanipulatør, de kan sikkert også rette kroppen, så forbenet bliver bedre. En akupunktør er også en god idé. Det har vi også brugt til Sille (fordi hun også har allergi).

Rigtig god bedring og lad os endelig høre nogle opdateringer.

 

Vores får mobility for dogs og canosan (ikke på samme tid).

 

Sille blev opereret da hun var 9 mdr. Hun er 4,5 år i dag og har somme tider lidt ondt tror jeg, men hun viser det ikke, så det er noget jeg skal holde skarpt øje med. der er bestemt håb forude for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen beholdte Luca. Hun skulle ha taget røntgen og taget en ledvæske prøve. Dyrlægen mener hun har en skade i venstre skulder med en sene.

Luca er i gode hænder, og hvor er jeg glad for vi har været der så meget. Men må indrømme jeg måtte tude hele vejen hjem, det er hårdt at aflevere hende. Min gamle hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal vurderer de svar der kommer og håber så at det hele ser godt ud.Masser af hunde lider af HD og har et efter forholdene godt liv, hvis hensyn tages og pleje med f.eks lidt ledopbyggende og smertestillende bruges.

Jeg ville i dit sted alligevel kontakte Lone Fabritius for at få undersøgt, om hun har muskler der skånes og derfor slider sig skæv osv

The Touch

Link til indlæg
Del på andre sites

Luca er kommet hjem, med beskeden om at hendes hofter er en unghund værdi! De er simpelthen fine, og ingen tegn på gigt.... Hendes venstre skulder er forstuvet, men senerne var hele. Hvorfor hun begyndte at halte på bagbenene før jul, findes der ingen forklaring på ud over overanstrengelse. Luca skal ha trænet musklerne op igen, når forstuvningen er væk. Hun er på Metacam indtil videre. Vi har faktisk gjort hende en bjørnetjeneste ved at skåne hende... Suk - det er ikke nemt at være hundeejer! Jeg er dog lykkelig for hun har super hofter. Dr dyr anbefaler massage, da hendes muskler er spændte.

Min gamle hund har tydelig kvalme af narkosen, men ellers glad!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Dejlig, dejlig update!! :5up:

 

Det er da til at have med at gøre, at det "bare" er skulderen!

 

Og hvor må det være rart at i ikke skal spekulere yderligere på hofterne!

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille Update.. Luca er stadig ør, men nok pga narkosen og det smertestillende hun har fået. Hun er godt øm der hvor de har taget prøver af ledvæsken. Men gnisten er tilbage i hendes blik. - Heldigvis.

 

Jeg er meget meget lettet. Selvom Luca stadig halter, er der ro på nu. Jeg har godt nok været bekymret. Nu står den på ro, og massage.

 

Tak for alle jeres svar:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...