Hop til indhold

Hvalpedilemma


Kirsten90
 Share

Recommended Posts

Okay, så lige for en gangs skyld en hvalpetråd! :mrgreen:

 

Svigermors lille yorkiepige skal om 3 uger nedkomme med 5 små vidundere. Vi er blevet tilbudt en, og moren er bare det skønneste væsen, jeg har aldrig mødt en yorkie med en så laid-back en holdning til hele verden.

Jeg ville elske at få en baby-Coco i huset!

 

Men min kæreste er bestemt ikke overbevist endnu... Og jeg kan godt følge hans argumenter med at det er dyrt at have endnu en hund samt at det er nemmere at få passet én hund end 2.

Omvendt vil jeg virkelig gerne have en hund fra hvalp af, da vi jo købte Futte da han var 11 mdr. Jeg synes at det er NU og det næste år at jeg har tiden til en hundehvalp idet tankerne går på af opstarte projekt menneske-baby sidst på sommeren, og derefter vil der jo gå et par år inden jeg har tiden til en hundehvalp.

 

HVIS jeg får manden overbevist om at vi skal have en lille nuttet yorkie blanding (hvor faren forhåbentlig er westie eller biewer yorkie, og ikke DSG (nej, ikke Futte, han er kastreret)) vil den lille under alle omstændigheder skulle have tørkost det meste af tiden.

Futte bliver råfodret da det er det eneste der kan mætte ham og holde ham mæt, men min erfaring siger mig at tørfoder kan være lige så godt hvis man har et fertilt dyr der ikke ellers døjer med at holde vægten stabilt.

 

 

Hvilket hvalpefoder kan I evt. anbefale? Og bør der suppleres med våt og/eller råt?

 

Er det bedst med en tæve eller en han? Futte vil blive 3 lige omkring den tid hvalpene er flytteklare.

 

Er der nogle ting jeg/vi bør tage højde for hvis vi skal have hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig lige forstå det ret: Din svigermors hund skal have hvalpe og I ved ikke hvem faderen er?

Den afslappethed tæven har behøver ikke blive afspejlet i hvalpene og der er stor forskel på westie og biewer Yorkshire

 

Mht. foderet, så er det en hel roman for sig med mange vinkler på og der er ikke bevis for at det ene er bedre end det andet.

 

Jeg ville anbefale en tæve, da kønnene kører hvert deres "hierarki" og to hunde af hvert sit køn som regel derfor ikke konkurrerer så meget som to hunde af samme køn. Med to hunde med potentielt stærkt ressourceforsvar vil en af hvert køn være det sikreste kort at trække :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med faderen er en lidt længere historie...

Det var slet ikke meningen hun skulle have hvalpe, tvært imod var meningen at hun skulle steriliseres men da svigermor meget akut fik sit barnebarn på 3 mdr. i pleje var der nogle mindre akutte ting der blev skubbet i baggrunden.

Da svigermor og hendes mand har kobberbryllup falder det sammen med at Coco samme dag er blevet højløbsk (jo, de havde set den komme, efter 2 ugers løb, men pga. spædbarn osv. blev det ved at passe på og holde hende væk fra deres fertile hanhunde). Når man besøger svigermor er det nærmest naturligt at vi "unger" tager vores hunde med og pludselig var der 3 fertile hanner og en højløbsk tæve. Inden det gik op for alle at Coco er højløbsk, er alle hundene blevet lukket ud i haven.

Coco kommer hurtigt ind og er resten af formiddagen på armen og bliver derefter passet et andet sted, men den anden dag fik de hende så scannet da hun blev tykkere og tykkere og der var altså bebser i hende og hun har ca. 3 uger til termin.

 

Ja, jeg ved at foder er en hel religion.... Jeg synes jeg er rimelig kørende med voksenfoder, men ved absolut intet om hvalpe... Da mine forældre for snart 10 år siden havde hundehvalp, fik hun kun hvalpefoder fra supermarkedet og kun i kort tid......

Hvilke behov for ernæring har hvalpen som adskiller sig fra den voksne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med faderen er en lidt længere historie...

Det var slet ikke meningen hun skulle have hvalpe, tvært imod var meningen at hun skulle steriliseres men da svigermor meget akut fik sit barnebarn på 3 mdr. i pleje var der nogle mindre akutte ting der blev skubbet i baggrunden.

Da svigermor og hendes mand har kobberbryllup falder det sammen med at Coco samme dag er blevet højløbsk (jo, de havde set den komme, efter 2 ugers løb, men pga. spædbarn osv. blev det ved at passe på og holde hende væk fra deres fertile hanhunde). Når man besøger svigermor er det nærmest naturligt at vi "unger" tager vores hunde med og pludselig var der 3 fertile hanner og en højløbsk tæve. Inden det gik op for alle at Coco er højløbsk, er alle hundene blevet lukket ud i haven.

Coco kommer hurtigt ind og er resten af formiddagen på armen og bliver derefter passet et andet sted, men den anden dag fik de hende så scannet da hun blev tykkere og tykkere og der var altså bebser i hende og hun har ca. 3 uger til termin.

 

Ja, jeg ved at foder er en hel religion.... Jeg synes jeg er rimelig kørende med voksenfoder, men ved absolut intet om hvalpe... Da mine forældre for snart 10 år siden havde hundehvalp, fik hun kun hvalpefoder fra supermarkedet og kun i kort tid......

Hvilke behov for ernæring har hvalpen som adskiller sig fra den voksne?

 

Nå på den måde..

 

Hvalpen har behov for ekstra protein. Resten er der stort set uenighed om.

Dyrlægerne sværger til en 100% korrekt balance mellem kalk, vitaminer og alt det andet og det kan jo undre lidt at vi går højere op i vores hundes foder end i hvad vi propper i munden på vores børn.

 

Selv fodrer jeg med hjemmelavet mad + tørfoder på snart 6. år. Min hund startede op på råt, men det passede ikke til ham. Mine tidligere hunde fik varierende tørfoder + hjemmelavet. De blev hhv. 16½ og 3½ år uden sygdomme.

En veninde jeg havde som var opdrætter fodrede råt, også flere kuld hvalpe og det var også sunde hunde, så det er nok bare at gå i gang med det du føler for.

 

I øvrigt giver hjemmelavet foder, ligesom råt, fine hvide bisser, hvilket du nok skal overveje da du får en lille race med tendens til tandsten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, hvor spændende med en lille ny i huset! :) Og sikke en frygteligt ventetid ;) Jeg går også selv og venter på at få en hvalp hjem, og det er jo den rene tortur! Hehe.

 

Hihi, ja, her er den første spænding hvornår tæven nedkommer med hvalpe ;-) Men ja, der er lige nu heeeelt vildt lang tid til sommer!

Link til indlæg
Del på andre sites

spændende ;) Tillykke med den kommende hende... Og godt I kan tage en ups hvalp :P

 

Hihi, er ud af en familie hvor tavlehunde bare er blær ;-) Mine forældre havde én gang en tavlehund, en golden retriever - En ægte indavlet blondie der absolut intet fattede af noget som helst.

Så for mig er en "ups-blanding" lige så god som alle andre, stort set. Og jeg kender jo moderen, samt alle de potentielle fædre :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hvor kan man få halsbånd til mikrosmå hvalpe???

 

På zooplus kan jeg kun finde ned til 22 cm? :damn:

 

Jeg er selvfølgelig også lidt kræsen, skal gerne være lilla eller lyserødt og ikke koste en formue (man er vel nordjyde!)

Det skal være i nylon og med snaplås :-)

Redigeret af Kirsten90
Forglemmelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Lav evt. nogen selv. Små stofstrimler, som passeri længden og lukningen laver du ved at sy et lille stykke velcro på.

Har I fødekasse? Ellers har jeg en I kan låne!

 

Den del må svigermor stå for, jeg tror hun har styr på det. :-)

Må overveje selv at lave, ville bare gerne have et hun kunne vokse en smule med...

 

 

Kan også godt finde dem med 6 i, bliver dog lidt sådan "Jamen jeg skal jo kun bruge ét"-nærring selv om prisen bestemt er fair. :lol:

 

 

 

Indtil videre gennemsøger jeg maxi zoo for et lille bitte halsbånd - Ellers må jeg bare købe 6 styks!

Link til indlæg
Del på andre sites

DSCN0211.jpg

 

Coco fødte torsdag morgen og det gik STÆRKT! Kl. 4 var der ingen tydelige tegn til fødsels, hun var ude at tisse med de andre 2 hunde og havde overskud til lige at grave et kødben op i haven og slæbe med ind. :lol:

 

Kl. 5.12 vågnede svigermor ved sjove små pibende lyde og der havde Coco allerede født 2 små hvalpe! Kl. 6 havde hun født alle 5, 3 drenge og 2 piger. Herefter blev det sjovt, for først kom 6. hvalp, så 7. og da alt i fødekassen var skiftet kom også en 8. lille hvalp :lun:

 

Svigermor var ved at gå ud af sit gode skind, men heldigvis var hendes datter der til at hjælpe lille Coco og kl. 7.37 havde hun født alle 8 hvalpe. Hun har været effektiv! :vuf:

 

Det blev til i alt 8 dejlige hvalpe, alle fine og i stand til at die. 5 drenge og 3 piger.

 

Faderen er stadig lidt uklar, men hvalpene ligner KLART yorkier, så måske er det Olfert, den hvide og sandfarvede biewer yorkie der er faderen??? I hvert fald er westien udelukket og DSG'en er vist også liiidt tvivlsom, idet alle hvalpe er helt sorte med små brune og hvide pletter svarende til yorshire hvalpe.

 

Coco klarer det bare SÅ godt og kan også godt liiiige tage 2 minutters løbeleg i haven med de andre hunde når hun er på tissetur.

Hun er en rigtig "høne-mor" og bliver lidt urolig hvis man løfter hvalpene, kun Mette som agerede fødselshjælp må løfte og kæle for de kære små.

 

Indtil videre er 2 hvalpe afsat, nemlig vores Lily og en af hannerne som skal hedde Arne. :hjerte:

 

Hvis man sidder og bliver lidt lun på en yorkieblandingshvalp er man velkommen til at skrive til mig, så vil jeg gerne agere kontakt. Hvalpene bor i Hadsund, Nordjylland.

DSCN0209.jpg

DSCN0210.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpene. :lun:

Så "ens" de er, så er din svigermor da nød til at købe forskellige farvede halsbånd, så eventuelle købere kan kende deres hvalp (og så er du over problemet :blink:)

 

Hihi, lige nu skal de vist bare have ro til at falde ned igen, både hunde og ejere ;-) Vi har deres biewer på 8 måneder på ferie så der kan komme lidt mere ro på, han var ret uforstående over at hans legekammerat var VÆK (Hun har fødekassen nedenunder hvor der er mere ro, han er ovenpå og rædselsslagen for at gå ned af trapper)

 

Vi vil gerne se lidt an til de får øjne og bliver mere aktive så vi bedre kan vælge vores hund efter personlighed, men ja, de er meget ens.

 

Svigermor snakkede om at få fat i halsbånd med velcro i forskellige farver, men lige nu hvor det kun er familie der skal have et par stykker, går det jo alligevel. Det er desuden virkelig svært at finde nogle til SÅ små størrelser :shock: Selv kattehalsbånd er jo enorme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...