Hop til indhold

Ryster på øret


Buddha
 Share

Recommended Posts

Kom til at tænke på Trille virrede med hovedet, da hun havde en drejet nakkehvirvel. Men du havde været til Kiro ikke?:hmm:

(Jesus min hund lyder sølle på skrift)

 

Ja nemlig, det er også det jeg hele tiden har tænkt det var, det KAN jo være hun bare ikke har fundet den men.. det virker også bare lidt underligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Pas:vedikke:

Måske en øreoprensning, og hvis ikke det giver pote, så en tur til ostedamen igen?? Hvis ikke han var super oplagt sidst, kan det jo os have været lidt svært for hende at mærke ordentlig efter.

 

Ja. Tror også det er det jeg gør. Han ville hellere alt muligt andet, han var totalt ukoncentreret :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha jeg mener man sætter dem på tørkost med ukendt protein i 8 uger i første omgang herefter skal man igang med at provokere allergien med kendt protein på skift- hvis hunden ikke reagerer skal man igang med den store tur (om det kan være støvmider eller alt muligt andet)

 

Er der sammenfald mellem det barf kød du giver og det kød der var forarbejdet i tørkosten? For så skulle det jo ikke have en effekt.

 

Hvis han nu var blevet smittet med mider, svamp eller lignende så havde det vel ikke været on/off- på den anden side, hvis kun det ene øre er generet kan man jo tale for at det kun er en lokal irritation.

 

Jeg er enig i at vetcur muligvis kun symptombehandler,men jeg ved det ikke- jeg har hørt mange forunderlige historier med den produktserie, og det vil altid være det første jeg ville prøve hvis min hund fik et eller andet problem.

 

Uden at jeg vil reklamere for noget, så har jeg hørt mange allergi historier om hunde ,hvor hunden stoppede med at have symptomer efter den startede på gour mix. Jeg ved ikke hvorfor det er, for den er bygget på kylling, som så meget andet foder, men det er hvad hundeejere fortæller mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver sådan lidt frustreret når de vimser rundt:genert: Det er jo ikke gratis:mrgreen:

 

Manden var inde med ham først, bagefter var jeg inde med Benny og så kom Egon ind igen mens vi bare skulle betale og sådan. Men gjorde det med øret igen og så fik jeg hende til at tjekke ham igen hvor hun fandt lidt i hans kranie. Det er lidt en hårfin grænse mellem at respektere når hunden ikke vil mere - og så den godt lige må tage sig lidt sammen :lol: Hun sagde dog også, at det jo var fordi han ikke følte sig syg, så kan man godt miste lidt selvindsigt :lun:

 

 

 

Spjæt, Fish 4 Dogs er lavet på torsk og det fodrer vi ikke rigtigt med råt, vi giver mere fisk som smager af en masse, såsom laks. Kiggede lige ingredienserne, og det foder skulle også være allergivenligt. Jeg valgte det mest pga der ikke var korn i og at det virkede som en god ide med et fiskefoder.

 

ngredienser:

Frisk torsk 30,5%

Kartoffel 30,5%

Sildemel 21,4%

Lakseolie 7,6%

Roetrævler 6,4%

Gærkultur 2,1%

Mineraler 0,8%

Vitaminer 0,7%

Link til indlæg
Del på andre sites

Manden var inde med ham først, bagefter var jeg inde med Benny og så kom Egon ind igen mens vi bare skulle betale og sådan. Men gjorde det med øret igen og så fik jeg hende til at tjekke ham igen hvor hun fandt lidt i hans kranie. Det er lidt en hårfin grænse mellem at respektere når hunden ikke vil mere - og så den godt lige må tage sig lidt sammen :lol: Hun sagde dog også, at det jo var fordi han ikke følte sig syg, så kan man godt miste lidt selvindsigt :lun:

 

 

 

Spjæt, Fish 4 Dogs er lavet på torsk og det fodrer vi ikke rigtigt med råt, vi giver mere fisk som smager af en masse, såsom laks. Kiggede lige ingredienserne, og det foder skulle også være allergivenligt. Jeg valgte det mest pga der ikke var korn i og at det virkede som en god ide med et fiskefoder.

 

ngredienser:

Frisk torsk 30,5%

Kartoffel 30,5%

Sildemel 21,4%

Lakseolie 7,6%

Roetrævler 6,4%

Gærkultur 2,1%

Mineraler 0,8%

Vitaminer 0,7%

 

Det ser jo fint ud, og jeg er enig, det ligner en god ide. Hvad så hvis det er laksen, som jo så er i begge typer foder?

Har du prøvet at give smørstegt kalvemørbrad ;0)

 

Det er altså noget bøvlet noget når hunde har hudproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha jeg mener man sætter dem på tørkost med ukendt protein i 8 uger i første omgang herefter skal man igang med at provokere allergien med kendt protein på skift- hvis hunden ikke reagerer skal man igang med den store tur (om det kan være støvmider eller alt muligt andet)

 

Er der sammenfald mellem det barf kød du giver og det kød der var forarbejdet i tørkosten? For så skulle det jo ikke have en effekt.

 

Hvis han nu var blevet smittet med mider, svamp eller lignende så havde det vel ikke været on/off- på den anden side, hvis kun det ene øre er generet kan man jo tale for at det kun er en lokal irritation.

 

Jeg er enig i at vetcur muligvis kun symptombehandler,men jeg ved det ikke- jeg har hørt mange forunderlige historier med den produktserie, og det vil altid være det første jeg ville prøve hvis min hund fik et eller andet problem.

Uden at jeg vil reklamere for noget, så har jeg hørt mange allergi historier om hunde ,hvor hunden stoppede med at have symptomer efter den startede på gour mix. Jeg ved ikke hvorfor det er, for den er bygget på kylling, som så meget andet foder, men det er hvad hundeejere fortæller mig.

 

Det blåtmarkeret: Det er det samme, som min dyrlæge har sagt til min veninde:-D

 

Det rødtmarkeret: Jeg har prøvet Gourmix, og det virker ikke til alle hunde. Min hund f.ex. Hun var på det, for en del år siden. Hun var nede og få 1/3 af morgenfoderet. På en HEL dag, så det er vel 1/6 af den daglige ration, og hun tog stadig på. Var naturligvis sulten af h til, og afføringen var heller ikke særlig god. Hun elsker dog ViVet'erne som guffer:-D

 

Så der var helt sikkert mange andre ting, jeg ville prøve først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det blåtmarkeret: Det er det samme, som min dyrlæge har sagt til min veninde:-D

 

Det rødtmarkeret: Jeg har prøvet Gourmix, og det virker ikke til alle hunde. Min hund f.ex. Hun var på det, for en del år siden. Hun var nede og få 1/3 af morgenfoderet. På en HEL dag, så det er vel 1/6 af den daglige ration, og hun tog stadig på. Var naturligvis sulten af h til, og afføringen var heller ikke særlig god. Hun elsker dog ViVet'erne som guffer:-D

 

Så der var helt sikkert mange andre ting, jeg ville prøve først.

 

Du skal bare huske på at vi taler om to produktserier-- det ene er vetcurs salver, olier mv og det andet er foder. Jeg foreslår Buddha at undersøge om en at vetcurs olier/salver kan løse den aktuelle kløen og det er langt at foretrække frem for alternativet som ofte er binyrebarkhormon såfremt kløen bliver ved. Jeg skriver også til Buddha at hvis hun mener det er allergi så bør man finde et foder med splittede proteiner,som testfoder og det tror jeg ikke gourmixen er.

Mht gourmixen har jeg fuld forståelse for man er udfordret med feks en labrador- men både min og Buddhas hunde er spidshunde og de har ikke altid så nemt ved at tage på, så her betyder det mindre .Min hund får al den mad han gider æde- skålen er altid fyldt op med gourmix og derudover får han et aftensmåltid med os andre samt alle de guffer han gider. På fjeldet får han tillige pemikan og han er stadig kun tilpas. Men han er også i gang mindst 7-8 timer hver eneste dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser jo fint ud, og jeg er enig, det ligner en god ide. Hvad så hvis det er laksen, som jo så er i begge typer foder?

Har du prøvet at give smørstegt kalvemørbrad ;0)

 

Det er altså noget bøvlet noget når hunde har hudproblemer.

 

Det er bare ikke så ofte de får laks, så umiddelbart tror jeg det ikke, men kan sagtens prøve at skære det helt væk i en periode.

 

Hvad er smørstegt kalvemørbrad :lol:

 

 

Jeanette, de skal virkelig æde meget for at tage på, pt får de mellem 5-700 gram kød og de er stadig sultne og slet ikke for tykke. Men jeg har ikke sådan mega meget lyst til at give tørt igen, kan godt lide det rå.

 

Hvis nu ørerens ikke virker, så kan vi enten skære nogle kødtyper fra, eller også kan vi prøve den der ged og kartoffelkur i 2 måneder for at se om det kan være en kødtype han alligevel reagerer på.

 

Har lige renset det yderste i hans ører bare med vand på en vatrondel, det syntes han var mega dejligt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Erj Egon bliver ved at være mega irriteret på det ene øre, går og hænger med det, ryster det, klør en sjælden gang imellem. Det generer ham virkelig meget.

 

Det kommer lige pludselig og kan vare kort tid eller mere end 1 time, og så "glemmer" han det ligesom eller også bliver det mindre irriterende. Det hjælper hvis vi moser hans øre sammen og gnubber/klør, så brummer han helt vildt, men det går ikke helt væk alligevel. Det er kun det ene øre, så vidt jeg kan se.

 

 

Han er 2 gange blevet lyst i øret af dyrlægen, og også snust i det, og der var ikke noget, heller ikke en masse øresnask. Og så er han blevet rettet flere gange af kiropraktor/osteopat, sidste gang i mandags, han gad godt nok ikke rigtigt, han ville hellere gå tur og hygge :lol: men hun rettede lidt i hans kranie og umiddelbart fandt hun ikke andet.

 

Ved snart ikke hvad jeg kan gøre? Er begyndt at overveje om det kan være noget madallergi, men det kommer ligesom i perioder og det er ligemeget om det er det ene eller det andet mad de får :vedikke:

 

 

Nogen som kender til noget som helst andet det kan skyldes?

 

---Jeg har læst hele tråden, selv om jeg svarer på 1. indlæg...

 

Silke har atopisk allergi, altså indåndingsallergi, --overfor støv- lagermider og især græspollen.

 

De eneste symptomer, hun har nu, er lidt kløe i ørerne...

--For et år siden kløede hun overalt. Og blev testet for alt, der kunne klø. Og vi fandt så ud af det med allergien.

 

Fordi atopisk allergi kan give reaktioner på visse ting i maden, så er der visse fødevarer, man skal undgå, afhængig af hvilke ting man er allergisk overfor.

 

F.eks skal Silke undgå skaldyr (også grønlæbet musling, der er kilde til glucosamin i meget tørfoder) --fordi mide- og skaldyrsproteiner ligner hinanden så meget, så der kan opstå en reaktion på skaldyr, selv om man ikke er egentlig allergisk overfor skaldyr.

 

Hun skal også undgå de planteproteiner, der minder om proteinerne i græspollen. Det drejer sig om proteiner fra bønne, kikært, ært, linse, tomat og soja..

Oplysningerne om krydsreaktion har jeg fundet på en side om krydsreaktioner hos mennesker. Men reaktionen er den samme hos hunde:

Sundhedsguiden.dk - Krydsallergi

 

Lidt forskel er der på mennesker og hunde, så der står ikke meget på siden om krydsreaktioner overfor animalske proteiner, altså kød. Mennesker spiser jo ikke så mange animalske proteiner, som hunde gør.

 

Så med hensyn til hvilke kødtyper hunden ikke kan tåle, så er der næsten ingen anden udvej end at prøve sig frem ved udelukkelsesmetoden: Starte med EN proteinkilde og EN kulhydratkilde.

Begge skal være ting, som hunden ikke har fået før. Det i sig selv kan være svært nok at finde ud af, fordi færdigfoder og godbidder jo kan være iblandet kød, som ikke er deklareret.

 

----Selve den periode, hvor man dels finder en proteinkilde og en kulhydratkilde, der kan tåles, kan sagtens vare adskillige måneder. Og først derefter kan man begynde at tilsætte en enkelt ting af gangen med flere ugers mellemrum.....

 

Det duer ikke. For det betyder at hunden skal være på en helt utilstrækkelig kost i adskillige måneder, --samtidig med at nogle af symptomerne jo også kan stamme fra den grundlæggende allergi.

 

På det tidspunkt, hvor jeg opgav at finde en diæt til Silke, som hun ikke reagerede på men som hun kunne trives på, så var der gået det meste af et halvt år. Og hun havde igen kløe i ørerne, hudbetændelse og underlige sorte plamager på underlige steder...

 

Så foreslog dyrlægen, at Silke skulle have et foder, som hun ikke KUNNE reagere på. Og som samtidig var specielt sammensat så det gavnede huden, der var så hårdt ramt af allergien.

 

---Og jeg var så desperat over at se min smukke hund med nærmest skabet pels og ørelapperne revet til blods, så jeg nødtvungent accepterede det uundgåelige.

Silke var ikke bare ramt af allergien, men hun var efterhånden også alvorligt fejlernæret.....

 

Så ved hjælp af endnu en antibiotika-kur og tørfoderet fik Silke pels igen, og ro i ørerne.

 

--Jeg synes ikke at udelukkelsesmetoden er en brugbar måde at finde et kost til en hund, der muligvis reagerer på foderet.

Der er alt for mange ting, der spiller ind. F.eks. en egentlig sæsonbetonet allergi overfor mider eller pollen.

 

Det KAN være en løsning (men er det slet ikke altid) at forsøge med et af de anerkendte kvalitetetørfodere, der reklamerer med at det er et allergi-foder eller et allergivenligt foder.

Hvis du vil prøve et af de fodere, så vælg et med så få ingredienser i som muligt. Så er der større chance for at undgå de ting, hunden ikke kan tåle. --Mange gange er det bare sådan, at foderet er lavet af en lang række sunde og gavnlige planteudtræk og mange grøntsager i stedet for ris og andre kornsorter.

 

--Men hver eneste af ingredienserne kan give en krydsreaktion, selv om de er nok så sunde.

--

 

Buddha, er Egon blevet testet for allergi? Måske er det den vej, I skal?

Hvis han bliver testet og han ikke er allergisk for noget, så er det måske noget andet I skal kikke efter.

Men hvis en test viser allergi overfor få simple ting, så kan I sikkert også fjerne de ting fra foderet, som han reagerer på. Og samtidig behandle allergien. Enten med desensibilisering eller med medicin.

--Lige nu er der pollen fra de fleste træarter. På grund af det sene forår er det hele kommet væltende på én gang. Det kan være med til at få ørerne til at klø.

 

---Og det kan SAGTENS være begge ører, der kløer. Men Egon mærker jo kun det øre, der kløer mest. Hvis han får behandlet det kløende øre med kløestillende spray, så vil han sandsynligvis på et tidspunkt begynde at ryste det andet øre..

 

Silke har en kløestillende spray. Den indeholder binyrebarkhormon. Hvis man er sikker på, at der ingen infektion er i øret, og man kun bruger sprayen på et begrænset hudområde, så kan det være ok. Jeg bruger kun sprayen til Silke når hun skal være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vil gerne lige, igen, påpege at min hund ikke går og klør over det hele, han taber ikke pels (andet end den han skal fælde), han har lige været i fæld og jeg har redt ham igennem med en stålkam og set HVER centimeter af hans hud, der er ikke et eneste sår eller rødmen. Han klør kun sjældent i øret, og slet ikke til blods. Der er absolut intet at se, som viser at noget er galt med øret/huden inde i øret.

 

Så rolig nu med multi-allergi teorierne.

 

Grønlæbet musling ved jeg godt nogle hunde reagerer på, men det får han slet ikke nu, det får mine kun mens de gror op og så får de det igen når de begynder at blive ældre.

 

Pollen og diverse kan simpelthen ikke være en mulighed, da det med øret også skete i Sverige i januar måned, i 20 minus grader.

Link til indlæg
Del på andre sites

---Men Budha, Silkes tiltagende hudproblemer skyldtes jo NETOP langvarige forsøg på at finde et foder uden de ting, der måske generede hende... Det var simpelthen fejlernæring.

 

Og Silke har ikke en eneste knop nogen steder i dag. -Alligevel gnider hun hovedet når hun er alene hjemme... Derfor får hun sprayet ørerne. Hun har så papir på at hun er allergiker, selv om der er så få tegn nu. Derfor kan jeg behandle hende før symptomerne kommer.

 

Og på grund af krydsreaktioner, så kan øre-tingen også ske midt om vinteren, -også selv om hunden kun har pollen-allergi.

F.eks er der masser af tørfoder, der indeholder ærter. Det duer tit ikke til en hund med græspollenallergi. Og der er mange andre typer frugt og grønt, der kan give reaktion hvis en hund har en eller anden slags pollenallergi..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ved at være en regulær videnskab at fodre sin hund- og det er det pga alt det skidt nogle foderproducenter får hældt i foderet og pga dårlig avl. Tænk jer for 400 år siden, da kunne en mellemstørrelse hund blive op mod 25 år ,og den levede vel formodentlig på de rester der blev den tilskikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

---Men Budha, Silkes tiltagende hudproblemer skyldtes jo NETOP langvarige forsøg på at finde et foder uden de ting, der måske generede hende... Det var simpelthen fejlernæring.

 

Og Silke har ikke en eneste knop nogen steder i dag. -Alligevel gnider hun hovedet når hun er alene hjemme... Derfor får hun sprayet ørerne. Hun har så papir på at hun er allergiker, selv om der er så få tegn nu. Derfor kan jeg behandle hende før symptomerne kommer.

 

Og på grund af krydsreaktioner, så kan øre-tingen også ske midt om vinteren, -også selv om hunden kun har pollen-allergi.

F.eks er der masser af tørfoder, der indeholder ærter. Det duer tit ikke til en hund med græspollenallergi. Og der er mange andre typer frugt og grønt, der kan give reaktion hvis en hund har en eller anden slags pollenallergi..

 

Ok, men når du skriver alle de ting, sidder jeg hele indlægget igennem og tænker at jeg ikke genkender noget af det.

 

Jeg har ikke læst tråden igennem :oops: men kan det ikke bare være nogle hår i øret der vender den forkerte vej og kilder ham?

 

Det kunne man jo håbe, kan ikke købe noget ørerens i dag, det er jo helligdag, men jeg har tænkt mig at forsøge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft skipper til dyrlæge et par gange pga at han ryster voldsomt med ørene. Det var begge gange i november måned, jeg har lidt tænkt om vejret har noget at sige :hmm:

 

Nå men han har hver gang fået noget ørerens med hjem, det otoclean som der blev linket til tidligere i tråden. Det kan stort set holde det nede med en rens 1x om måneden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Hvis dyrlægen har lyst og undersøgt øret bør der ikke være noget.....men dyrlæger er ikke altid lige grundige i deres undersøgelser, jeg har engang måtte køre en hundeejer til dyrlæge med en hund der havde skåret sig i poten, en anden dyrlæge havde et par dage før undersøgt og behandlet hunden for øreproblemer....men efter at have behandlet hundens pote ville den dyrlæge da lige kikke efter i hundens øre....nu var den jo aligevel bedøvet, og så blev der renset op og lyst og rodet til den store guldmedalie....og efter at længere og længere tænger blev brugt kom det fremmedlægeme der var årsag til ørelidelsen op.....et kornaks som ifølge dyrlægen var noget man altid var meget opmærksom overfor da et aks kun bevæger sig længere og længere ned i øregangen.....nå men den dyrlæge der først havde behandlet hundens øre havde da i det mindste udleveret den rigtige medicin, men hvis ikke akset var blevet fjernet af en mere omhyggelig dyrlæge så ville det jo ikke gavne noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft skipper til dyrlæge et par gange pga at han ryster voldsomt med ørene. Det var begge gange i november måned, jeg har lidt tænkt om vejret har noget at sige :hmm:

 

Nå men han har hver gang fået noget ørerens med hjem, det otoclean som der blev linket til tidligere i tråden. Det kan stort set holde det nede med en rens 1x om måneden.

 

Det er sgu da virkelig mærkeligt. Hvad da i var ved Magtor, rettede han noget i nakken?

 

 

Hvis dyrlægen har lyst og undersøgt øret bør der ikke være noget.....men dyrlæger er ikke altid lige grundige i deres undersøgelser, jeg har engang måtte køre en hundeejer til dyrlæge med en hund der havde skåret sig i poten, en anden dyrlæge havde et par dage før undersøgt og behandlet hunden for øreproblemer....men efter at have behandlet hundens pote ville den dyrlæge da lige kikke efter i hundens øre....nu var den jo aligevel bedøvet, og så blev der renset op og lyst og rodet til den store guldmedalie....og efter at længere og længere tænger blev brugt kom det fremmedlægeme der var årsag til ørelidelsen op.....et kornaks som ifølge dyrlægen var noget man altid var meget opmærksom overfor da et aks kun bevæger sig længere og længere ned i øregangen.....nå men den dyrlæge der først havde behandlet hundens øre havde da i det mindste udleveret den rigtige medicin, men hvis ikke akset var blevet fjernet af en mere omhyggelig dyrlæge så ville det jo ikke gavne noget!

 

Tak Snuser, det er da værd at overveje. Men alligevel, hvis der sidder noget dernede, vil der vel komme irritation og betændelse??

Link til indlæg
Del på andre sites

Tot havde en periode lige efter Racers død hvor han rystede ofte på hovedet - jeg tjekkede hans øre og rensede dem med ørerens fra KW - men der var intet at se eller lugte - efter jeg har fået Ollie er Tots hovedrysten næsten ophørt , så jeg er kommet til at tænke på om det kan have været noget psykisk ? han har jo ellers ikke reageret på Racers bortgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...