Hop til indhold

Avl på ikke-sygdomstjekkede individer


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at høre tanker for/imod tjek af arvelige sygdomme.

 

Min første hund, en schæfer/golden/border blanding, var fra er ups-kuld, og forældrene var ikke tjekket for noget som helst. Han fejlede aldrig noget, men døjede med AD da han blev ca. 9 år, men ikke noget der ikke kunne klares med periodevis ro og smertestillende. Han blev aflivet knap 11 år gammel, da han fik lungekræft.

 

Bella, min nuværende schæfer/hvid schæfer, er efter forældre der er testet for AD/HD. Hun er generelt sund og rask.

 

Diva, min kommende hund er med tavle, og der er i racen krav om øjenunddersøgelse for PRA, og så er der udstillingskrav. Der er i racen ikke problemer med PL, men AD/HD forekommer. Der testes ikke for nogle af delene i Dk, men det gør der i udlandet. Vores lille Diva er af udenlandske aner og forfædrene på mors side er fri for AD/HD. Faren kender vi ikke endnu:-)

 

Jeg er stødt på en opdrætter af en tempelrace, og da jeg spurgte om HD var et problem i racen, fik jeg svarer "nej, og en af de mest brugte avlshanner har en D-hofte, men det ved han jo ikke"......

 

Så hvad bør man undersøge for? Og skal man som opdrætter af tavleløse hvalpe teste for de sygdomme der testes for i tavle-avl? Og hvad med de kendte sygdomme man ikke tester for i racerne? Er man dækket ind rent etisk, hvis man bare tester for de ting tavlehundene testes for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at høre tanker for/imod tjek af arvelige sygdomme.

 

Min første hund, en schæfer/golden/border blanding, var fra er ups-kuld, og forældrene var ikke tjekket for noget som helst. Han fejlede aldrig noget, men døjede med AD da han blev ca. 9 år, men ikke noget der ikke kunne klares med periodevis ro og smertestillende. Han blev aflivet knap 11 år gammel, da han fik lungekræft.

 

Bella, min nuværende schæfer/hvid schæfer, er efter forældre der er testet for AD/HD. Hun er generelt sund og rask.

 

Diva, min kommende hund er med tavle, og der er i racen krav om øjenunddersøgelse for PRA, og så er der udstillingskrav. Der er i racen ikke problemer med PL, men AD/HD forekommer. Der testes ikke for nogle af delene i Dk, men det gør der i udlandet. Vores lille Diva er af udenlandske aner og forfædrene på mors side er fri for AD/HD. Faren kender vi ikke endnu:-)

 

Jeg er stødt på en opdrætter af en tempelrace, og da jeg spurgte om HD var et problem i racen, fik jeg svarer "nej, og en af de mest brugte avlshanner har en D-hofte, men det ved han jo ikke"......

 

Så hvad bør man undersøge for? Og skal man som opdrætter af tavleløse hvalpe teste for de sygdomme der testes for i tavle-avl? Og hvad med de kendte sygdomme man ikke tester for i racerne? Er man dækket ind rent etisk, hvis man bare tester for de ting tavlehundene testes for?

 

 

Jeg er ret hård med hensyn til hvordan man bør avle. Og jeg mener sådan set at DKK bør omformulere div regler og hensigtserklæringer i forhold til tavle avl. Blandings hunde kan man af gode grunde ikke rigtig få fat om, men man kan opfordre til at hundeejere begynder at overveje det meget mere seriøst inden de går igang med hvalpeproduktion

 

Jeg tænker også at der aflives mange tusinde hunde hvert eneste år og man er bare nødt til at sige der produceres langt flere hunde end der er brug for DERFOR kan man sagtens sætte kravene op til avl.

Man skal naturligvis gøre det fordi vores hunde fortjener et sundt og raskt liv. Alle de smerte, gener der følger med mange af de arvelige sygdomme- vi kan bare ikke være det bekendt over for vores bedste venner.

 

Derfor skal man teste sine hunde og man skal undlade at avle på dem, hvis der er snavs i linierne og egentlig så jeg helst at rigtig fagpersoner godkendte avlskombinationer- fordi vi skal prøve at lave så sunde racer som vi kan.

Jeg har også kørt med schæfere, men valgte at skifte race pga de her problematikker som i sjælden hård grad rammer racen.

 

For mig er den bedste hund, den voksne hund og det er ubærligt at skulle tage afsked med den fx i 3-4 års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig det er logisk i mine øjne. Man skal benytte sig af de muligheder man har sig. Hvis man planlægger et kuld, synes jeg I mine øjne ikke at der kan være nogen tvivl om at man tjekker for de sygdomme som er relevante for racen. Også selvom det måske er sjældent. Blander man hunde, så synes jeg man skal tjekke alt det man kan.

 

Det er klart at kommer der et ups kuld som ikke var planlagt så kan man ikke tjekke på forhånd, og bagefter kan jo i og for sig være ligemeget, nu er hvalpene der jo. (Og jeg er tilhænger af hvad man ikke ved, har man ikke ondt af på det punkt).

 

Men selv i blandingsavl synes jeg at der bør tjekkes, hvis man altså avler planlagt. Så ser jeg absolut ingen grund til hvorfor man ikke skulle få det gjort. Og jo der findes masser af blandingshunde der er sunde og raske. Og der findes mange tavle hunde der ikke er... Men det er i min verden bare ikke okay ikke at tjekke for det man kan, og det ville jeg personligt også selv gør hvis jeg en dag vælger at skulle have et kuld hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ang. blandings hunde/tavle løse hunde - så er det efter min menig umuligt at følge op på evt. avelige sygdomme - det kan jo gå generationer tilbage og springe flere led over - jeg er med på at ups hvalpe er en ting, men direkte at planlægge avl med to hunde der har flere racer i sig, syntes jeg er direkte dumt.

 

Jeg har selv gjort en del for at sikre at de hunde jeg har nu er så checket som de nu kan blive - og min næste beagle vil også komme fra avl via beagleklubben/DKK

Blandt beagler kan der ikke avles hvis hunden har fået/får konstateret epilepsi, diskoprolaps og neck pain - det er sygdomme som målrettes arbejdes på at udrydde hos beaglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af grundene til at jeg kom til at spekulere på det her var, at jeg igår mødte en blandingshund, en rundkørsel mellem samojede, golden, chow og noget mere. I en alder af 2 år, havde han fået lagt guld i hofterne:shock: Der kunne man jo måske have overvejet at tjekke for dysplasi, når nu alle indblandede racer er disponerede.

 

Omvendt kender jeg en del beagler, og stort set alle har problemer med PL eller korsbånd. Og CKC'er med svær HD. Alligevel vælger man i DK at se bort fra de problemer, og tester ikke for det. Jeg forstår jo ikke at man vælger at vende det blinde øje til et kendt problem, men DKK er jo i høj grad styret af opdrætterne, og tests koster jo penge (og udelukker avlsdyr).....

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er nem. Det er en hund, der har valgt buddhismen som tros- & livsgrundlag. :cool:

:lol::5up:

 

En af grundene til at jeg kom til at spekulere på det her var, at jeg igår mødte en blandingshund, en rundkørsel mellem samojede, golden, chow og noget mere. I en alder af 2 år, havde han fået lagt guld i hofterne:shock: Der kunne man jo måske have overvejet at tjekke for dysplasi, når nu alle indblandede racer er disponerede.

 

Omvendt kender jeg en del beagler, og stort set alle har problemer med PL eller korsbånd. Og CKC'er med svær HD. Alligevel vælger man i DK at se bort fra de problemer, og tester ikke for det. Jeg forstår jo ikke at man vælger at vende det blinde øje til et kendt problem, men DKK er jo i høj grad styret af opdrætterne, og tests koster jo penge (og udelukker avlsdyr).....

Jeg har kendskab til en ren lab med tavle, der fylder 2 i denne måned, der også lige har fået lagt guld i hofterne:(. Det er tysk opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at avlshunde skal testes, for det som et relevant for racen, men jeg synes ikke det er det vigtigste ved en opdrætters arbejde.

 

Jeg vil hellere købe en hund fra en opdrætter, som kender sine linier, følger sine hvalpe og udelukker avlsdyr udfra den viden, end jeg vil købe hvalp hos en som røntgenfotograferer for ad/hd og ser dette resultat som et generelt sundhedsstempel af sine avlsdyr, og derfor ikke behøver at gøre det opsøgende arbejde, ifht. hvordan hvalpene udvikler sig gennem hele livet.

 

Mine forældre, som havde opdræt for 30 år siden, undersøgte ikke hundene for hd/ad etc,(for det gjorde man ikke med gravhunde dengang) men de gjorde til gengæld meget for at holde kontakt til hvalpekøbere, ejere af søskendehunde, og selvfølgelig avlerne af deres oprindelige hunde, netop så de ikke avlede løs på sygdom og dårligt temperament.

Værktøjer som hd index, øjenlysning etc. er rigtig gode, og kan give klar besked om en hunds sundhed på netop det område som der undersøges for.

Men jeg synes faktisk det andet er lige så vigtigt, for hvad hjælper det hvis alle hvalpene har gode led, hvis de er disponerede for sygdomme som sukkersyge, allergi eller kræft?

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at høre tanker for/imod tjek af arvelige sygdomme.

 

Min første hund, en schæfer/golden/border blanding, var fra er ups-kuld, og forældrene var ikke tjekket for noget som helst. Han fejlede aldrig noget, men døjede med AD da han blev ca. 9 år, men ikke noget der ikke kunne klares med periodevis ro og smertestillende. Han blev aflivet knap 11 år gammel, da han fik lungekræft.

 

Bella, min nuværende schæfer/hvid schæfer, er efter forældre der er testet for AD/HD. Hun er generelt sund og rask.

 

Diva, min kommende hund er med tavle, og der er i racen krav om øjenunddersøgelse for PRA, og så er der udstillingskrav. Der er i racen ikke problemer med PL, men AD/HD forekommer. Der testes ikke for nogle af delene i Dk, men det gør der i udlandet. Vores lille Diva er af udenlandske aner og forfædrene på mors side er fri for AD/HD. Faren kender vi ikke endnu:-)

 

Jeg er stødt på en opdrætter af en tempelrace, og da jeg spurgte om HD var et problem i racen, fik jeg svarer "nej, og en af de mest brugte avlshanner har en D-hofte, men det ved han jo ikke"......

 

Så hvad bør man undersøge for? Og skal man som opdrætter af tavleløse hvalpe teste for de sygdomme der testes for i tavle-avl? Og hvad med de kendte sygdomme man ikke tester for i racerne? Er man dækket ind rent etisk, hvis man bare tester for de ting tavlehundene testes for?

Det med rødt:Er det en cardigan du skal have? Den er der DNA krav på, men ikke udstillingskrav. Pembroken er der ingen krav, kun anbefalinger på

Jeg synes man skal undersøge for det der er relevant i racen.

Og lige med hensyn til HD, så er der mange af de små racer der har det (ved der har været noget forskning i gang som viste at mops, havanaise, coton og shih tzu har det i stor stil). Men da det er små hunde bliver de ikke plaget af det, og derfor interesserer man sig ikke for det.

 

Hvad er en "tempelrace"?:genert:

 

Derudover er jeg mod uansvarlig avl. Altså at der bliver avlet på hunde, der ikke er tjekket eller avl på hunde, man ved er syge.

De hunde der er blevet brugt som alarmhunde i templerne

 

En af grundene til at jeg kom til at spekulere på det her var, at jeg igår mødte en blandingshund, en rundkørsel mellem samojede, golden, chow og noget mere. I en alder af 2 år, havde han fået lagt guld i hofterne:shock: Der kunne man jo måske have overvejet at tjekke for dysplasi, når nu alle indblandede racer er disponerede.

 

Omvendt kender jeg en del beagler, og stort set alle har problemer med PL eller korsbånd. Og CKC'er med svær HD. Alligevel vælger man i DK at se bort fra de problemer, og tester ikke for det. Jeg forstår jo ikke at man vælger at vende det blinde øje til et kendt problem, men DKK er jo i høj grad styret af opdrætterne, og tests koster jo penge (og udelukker avlsdyr).....

eg synes så ikke at DKK er styret af opdrætterne, men af penge. Alle avlsrestriktionerne blev lavet om til anbefalnger(med få undtagelser) fordi der blev(bliver) stambogsført alt for mange hvalpe i konkurrerende organisationer.

 

Jeg synes at avlshunde skal testes, for det som et relevant for racen, men jeg synes ikke det er det vigtigste ved en opdrætters arbejde.

 

Jeg vil hellere købe en hund fra en opdrætter, som kender sine linier, følger sine hvalpe og udelukker avlsdyr udfra den viden, end jeg vil købe hvalp hos en som røntgenfotograferer for ad/hd og ser dette resultat som et generelt sundhedsstempel af sine avlsdyr, og derfor ikke behøver at gøre det opsøgende arbejde, ifht. hvordan hvalpene udvikler sig gennem hele livet.

 

Mine forældre, som havde opdræt for 30 år siden, undersøgte ikke hundene for hd/ad etc,(for det gjorde man ikke med gravhunde dengang) men de gjorde til gengæld meget for at holde kontakt til hvalpekøbere, ejere af søskendehunde, og selvfølgelig avlerne af deres oprindelige hunde, netop så de ikke avlede løs på sygdom og dårligt temperament.

Værktøjer som hd index, øjenlysning etc. er rigtig gode, og kan give klar besked om en hunds sundhed på netop det område som der undersøges for.

Men jeg synes faktisk det andet er lige så vigtigt, for hvad hjælper det hvis alle hvalpene har gode led, hvis de er disponerede for sygdomme som sukkersyge, allergi eller kræft?

Jeg vil give dig ret. Test alene gør det overhovedet ikke.

Jeg ynes der skulle være eget mere fokus på f.eks indavl. Det bør ikke være sådn at hvert eneste kuld an laver har en stor indavlsprocent. Ligesom jeg synes DKK burde være mere konsekvente med aldergrænserne. I min race er der lige lavet et kuld med en tæve der blev 8 år i starten af januar. Hvalpene er lige født for 3 uger siden.

I det hele taget synes jeg ikke der er nogen konsekvens hvis vi gør det de ikke anbefaler. Der kræves bare en dispensation på 750 kr.

Og jeg ved godt uheld kan ske, men så snart en opdrætter har haft mere end et uheld skal der måske kigges lidt på hvorfor der sker uheld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har en race hvor der er arvelige sygdomme , ja så skal bærerene af sygdommen selvfølgelig ikke indgå i avlen.

 

Lidt sent input, men har været uden net pga flytning..

 

Men det der er det værste sludder, som vi i øvrigt kæmper med i min race pga uvidenhed..

 

Labrador kan nu være bærere at 4 aktuelle genetiske sygdomme (PRA, EIC, CNM og HNPK), som vi har kendskab til og mulighed for at teste for.

Hvis vi skulle udelukke bærere fra avlen. Så ville racen jo ende med at rigtig mange gode hunde aldrig ville blive brugt. Og skal man så avle på mindre gode hunde, bare fordi de så heldige at være testet fri for alle sygdomme, men i øvrig er ko-haset, svajrygget og aggresive??

 

Hvis folk bare er fornuftige og vælge en avlspartner der testet fri, når de ved at hunden er bærer.

Eller vælger en hund, der er testet fri for alle sygdomme, hvis de ikke gider at teste deres egen hund

 

Min unge hanhund er bærer af EIC. Han får kun lov at parre frie tæver, når den tid kommer.

Og jeg håber da med tiden, når meritterne pibler mere frem, at han vil blive brugt.

For han indeholder virkelig nogle gode arbejdsgener og kan allerede som 15 mdr's fremvise nogle arbejdsmeritter, de fleste udstillingshunde bruger flere år på at opnå.

 

Labrador's avlsanbefalinger lyder på at mindst den ene af forældrene skal være testet fri for EIC og CNM.

PRA'en er en retriktion

HNPK-testet kom først på markedet efter vi havde holdt møde om vores fremtidige anbefalinger, men jeg håber at den med tiden kommer med som anbefaling..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...