Hop til indhold

Min hund hader at blive børstet:( Hjælp


MichelleH
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har to dejlige hunde, begge af racen Cavalier King Charles Spaniel. Den ældste på knap 5 har altid elsket at blive børstet og vi har egentlig ikke gjort noget ud at øve det. Det står desværre helt anderledes til med den yngste som lige er blevet et år. Hun har aldrig brudt sig om det selvom vi har prøvet på mange måder og med godbidder. I starten var det til at håndtere da hun ikke havde så meget pels men nu er pelsen begyndt at komme og problemet bliver værre :( Når hun ser/høre vi finder børsten frem stikker hun af og prøver at gemme sig og når vi så får fanget hende er halen helt under maven og hun prøver at vride hovedet hovedet når vi skal børste hendes øre. Hun smasker og gør sig lille og sender tydeligt alle tegn om at hun synes det er ubehageligt. Hun bider eller knurre dog ikke. Godbidder vil hun tit ikke tage imod. Jeg er bare så trist og ked af at det skal være sådan og ønsker bestemt ikke at de næste 10 år skal være sådan :( og synes faktisk det langsomt bliver værre. Hun bliver mere og mere obs på os for tænk hvis vi finder børsten frem. Og hvis vi skal have fat i hende tror hun hver gang det er fordi vi skal børste hende :( Min hundetræner siger at vi bare skal holde hende fast så skal hun nok lære det, men det bryder jeh mig bare ikke om. Jeg ved godt det sikkert er os selv der har lavet fejl mens hun var hvalp :( Men hvordan kommer vi videre? Alt jeg ønsker er bare at det kan komme til at foregå på en ordentlig måde som både hun og os vil finde ok. Jeg ved godt hun sikkert aldrig kommer til at elske det, men bare hun kan acceptere det uden ubehag vil være dejligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klip hende! Evt. få hende klippet helt tæt hos en hundefrisør.

 

Hvis min hund havde ondt når jeg skulle rede/børste hende, så ville pelsen ryge af!

Når pelsen så er helt kort, så kan man træne behagelig børstning HVER DAG! mens pelsen vokser ud igen.

 

Pelshunde skal man have tid til fra start af. Hver dag. Og senere et par gange om ugen, mindst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klip hende! Evt. få hende klippet helt tæt hos en hundefrisør.

 

Hvis min hund havde ondt når jeg skulle rede/børste hende, så ville pelsen ryge af!

Når pelsen så er helt kort, så kan man træne behagelig børstning HVER DAG! mens pelsen vokser ud igen.

 

Pelshunde skal man have tid til fra start af. Hver dag. Og senere et par gange om ugen, mindst.

Så slemt er det nu ikke. Hun er rimelig kortpelset på kroppen det er kun ørene og halen der er begyndt at komme længde på. Så ligefrem at skride til klipning er vi ikke nået til. Der er hverken filtre eller knuder i pelsen.

 

Og vi ved godt hvilken pelspleje der følger med racen, og tiden til det er der også masser af :)

 

Jeg søger bare råd til hvordan vi vænner hende til at det er ok :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at hun vender hovedet, når du vil børste hendes øre. Har du tjekket ørene? Har hun evt. ondt eller klør meget i ørene? Ryster på hovedet eller gnider ørene "hen ad gulvet", for hvis hun er generet i øret, så kan det jo godt være ubehageligt at blive børstet på dem.

Min gør det også af og til - altså at han ikke vil børstes- så ved jeg jeg lige skal ha tjekket dem ekstra. Han får trukket hår ud i øregangen, det ved jeg ikke om man gør på en cavalier. Men de har jo også de hængende behårede ører.

 

Ellers er det nok bare at klemme på, for børstes skal de jo. Måske en masse godbidder imens til hun er blevet mere glad for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at hun vender hovedet, når du vil børste hendes øre. Har du tjekket ørene? Har hun evt. ondt eller klør meget i ørene? Ryster på hovedet eller gnider ørene "hen ad gulvet", for hvis hun er generet i øret, så kan det jo godt være ubehageligt at blive børstet på dem.

Min gør det også af og til - altså at han ikke vil børstes- så ved jeg jeg lige skal ha tjekket dem ekstra. Han får trukket hår ud i øregangen, det ved jeg ikke om man gør på en cavalier. Men de har jo også de hængende behårede ører.

 

Ellers er det nok bare at klemme på, for børstes skal de jo. Måske en masse godbidder imens til hun er blevet mere glad for det?

Tak for dit svar :) Hendes øre er fine og der er intet at komme efter der overhovedet. Heldigvis da. Men ihh det er trist for hende at hun synes det er så ubehageligt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun ser/høre vi finder børsten frem stikker hun af og prøver at gemme sig og når vi så får fanget hende er halen helt under maven og hun prøver at vride hovedet hovedet når vi skal børste hendes øre.

Du kunne jo evt. sætte hende i snor, INDEN du fandt kam og børste frem. Der er nok ingen anden vej frem end at børste hende hver eneste dag, mens du synger en lille sang for hende. Din vedholdenhed er det vigtigste, og når hun bliver børstet igennem hver dag, så er der hurtigt ingenting, der gør ondt på hende. Og så må hun faktisk "bare" vænne sig til tingenes tilstand, uanset om hun i begyndelsen giver udtryk for, at det da er den rene tortur. Det bliver hurtigt bedre, hvis du roligt bliver ved - hver dag.

 

Den samme procedure har jeg selv anvendt med mine tre airedales, som helt og ganske bestemt mente, at NU kom jeg godt nok for nær. Så de både bed og knurrede i starten. Men jeg er lige så stædig som en airedale, så meget hurtigt vænnede de sig til både kam og trimmekniv.

 

Der er nemlig nogle få ting, der bare SKAL gøres og som hunden overhovedet ingen indflydelse skal have på. Lidt ligesom hvis et barn nægter at bære cykelhjelm eller at spænde sikkerhedsselen. Disse ting skal heller ikke børn bestemme, eftersom de ikke kan overskue konsekvenserne ved at få deres vilje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :) Hendes øre er fine og der er intet at komme efter der overhovedet. Heldigvis da. Men ihh det er trist for hende at hun synes det er så ubehageligt :(

 

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg på, at I er kommet ind i en kedelig rutine hvor din hvalp forventer ubehageligheder - altså at blive soigneret.

Du fortæller, at hun er mere og mere opmærksom på jer, som om hun ikke er sikker på om det er nu hun skal soigneres. Dette giver en grundlæggende utryghed, som påvirker alt hun oplever. Hun er parat til at blive ubehageligt berørt og derfra kan det kun blive værre for hende.

Derfor: Skab forudsigelighed ved kun at soignere i helt bestemte situationer, så hun ved at ud over den situation er hun totalfredet.

 

Opbevar børsten et nyt sted, så hun ikke allerede reagerer negativt på, at I tager den frem.

Prøv at skabe en soigneringssituation et nyt sted, så hun ikke reagerer negativt allerede på stedet.

Undgå at komme i nærheden af hende med børsten alle andre steder end soigneringsstationen så hun erfarer hun er fredet alle andre steder.

 

Nogle hunde kan have vældig stor gavn af at se en god hundekammerat gennemgå det de ikke selv er begejstret for, så lad hende se og høre hvordan I hygger når den ældre hund bliver børstet på den nye soigneringsstation. Overse at hun evt. ser trykket ud og fokuser på den ældre hund med glad sniksnak, godbider mm. Hav evt. hvalpen i line i rummet og tab fra tid til anden en lækker guf foran hende, udover dette ignorerer I hende bare.

 

Hvis du gør dette, er det meget vigtigt ikke at stoppe seancen før hvalpen virker frejdig, så det kan betyde at din ældre hund skal børstes/hygges om flere timer i træk på soigneringsstationen/i rummet. Det kan betale sig, for det der sker psykisk med den unge er at hun har været vant til at soigneringen stopper mens hun stadig er trykket og det er da denne stemning hun tager videre med sig fra oplevelsen. Når en hund oplever at noget ubehageligt stopper, mens den stadig synes det er ubehageligt kommer den i denne "pyha nu er det heldigvis overstået, lad mig komme væk" følelse og denne følelse bliver trigget straks den oplever optakten til det, den oplevede som ubehageligt. Derfor er det væsentligt for en mindskelse i følelsen at hunden får afreageret, det vil sige bliver normaliseret før den forlader situationen. Dette gælder for alt en hund synes er ubehageligt eller bliver ræd for, bortset fra at vi naturligvis ikke skal holde en hund i en situation hvor den panikker f.eks. som ved fyrværkeri, der må man lidt væk for at få en afreaktion.

 

Din hvalp har først afreageret helt når hun vil tage godbidderne du har tabt på gulvet. Når hun vil det, slippes hun og får flere godbidder spredt på gulvet.

Dette er der jeg ville starte.

 

Racen er nemtpåvirkelig overfor stemninger så pas på I ikke selv kommer til at gør situationen værre ved at se på hende, lyde trøstende osv. Det er synd hun har det sådan, men lad som ingenting, det hjælper faktisk ret meget.

 

Den samme procedure har jeg selv anvendt med mine tre airedales, som helt og ganske bestemt mente, at NU kom jeg godt nok for nær. Så de både bed og knurrede i starten. Men jeg er lige så stædig som en airedale, så meget hurtigt vænnede de sig til både kam og trimmekniv.

 

Der er nemlig nogle få ting, der bare SKAL gøres og som hunden overhovedet ingen indflydelse skal have på. Lidt ligesom hvis et barn nægter at bære cykelhjelm eller at spænde sikkerhedsselen. Disse ting skal heller ikke børn bestemme, eftersom de ikke kan overskue konsekvenserne ved at få deres vilje.

 

Dina jeg tror du overser, at der er væsentlig mental forskel på en terrier og en spaniel og dermed også på deres reaktion. Terrieren vil typisk sige "nå, hmmm du mener det virkelig! Ja ja da så finder jeg mig i det" og hurtigt komme videre hvor de små spaniels er utroligt skrøbelige ift. at miste tilliden. Derfor ville jeg gribe det noget anderledes an end det du foreslår med denne hundetype i den situation der er blevet beskrevet

Link til indlæg
Del på andre sites

sæt hende på et bord hvor hun ikke kan glide - hvis du ikke har et trimmebord , så læg et stort håndklæde på bordet så hun står fast , læg kam og børste ved siden af og nøjes med at føle hende over hele kroppen med hænderne, efterhånden går du over til at bruge kam & børste , men gør det ganske langsomt og husk masser af ros.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej MichelleH

Har du prøvet at købe en ny børste til din hund? Jeg har en pekingeser, og da jeg skulle starte med pels pleje på ham, ja så ville han ikke være med til det. Alle mine kamme/børster havde jeg brugt på hunde med lignende pels, og der havde aldrig været problemer. Jeg ville helst ikke tvinge min pekingeser til pels pleje, for det er jo en proces, der skal forekomme flere gange om ugen i mange år, så det må meget gerne være forbundet med noget rart. Lettere frustreret nævnte jeg mit problem overfor min mand. Han foreslog, at vi købte en ny børste. Den første pels pleje med den nye børste var fantastisk. Min hund slappede af og begyndte at nyde det. Sådan har det været siden, og jeg har endda kunne bruge de gamle kamme/børster uden problemer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...