Hop til indhold

Labrador temperament.


Gæst klunte
 Share

Recommended Posts

Gæst klunte

Hvordan er jeres labradors temperament? Hvordan kan man sikre sig at man får en FRISK labrador? Min moster har en utrolig frisk en af slagsen, som altid vil lege, gå tur, er nysgerrig og sådan noget. Stortset alle de andre labrador jeg kender er lige modsat, gider ikke rigtigt andet end at få godbidder, sove, snuse til andre hunde, ikke lege, og kun gå korte ture. Vil gerne sikre mig at jeg får en frisk en som gider lege med andre hunde, bade, gå lange ture o.s.v. En som kan få MIG op af sofaen, ligesom min mosters hund kan med alle, og ikke en der får mig til at lægge her længere (LOL). Handler det mere om opdragelsen og hvordan man behandler hunden, eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hvordan er jeres labradors temperament? Hvordan kan man sikre sig at man får en FRISK labrador? Min moster har en utrolig frisk en af slagsen, som altid vil lege, gå tur, er nysgerrig og sådan noget. Stortset alle de andre labrador jeg kender er lige modsat, gider ikke rigtigt andet end at få godbidder, sove, snuse til andre hunde, ikke lege, og kun gå korte ture. Vil gerne sikre mig at jeg får en frisk en som gider lege med andre hunde, bade, gå lange ture o.s.v. En som kan få MIG op af sofaen, ligesom min mosters hund kan med alle, og ikke en der får mig til at lægge her længere (LOL). Handler det mere om opdragelsen og hvordan man behandler hunden, eller hvad?

 

Næ der findes forskellige typer, du må ud og kigge på nogle forældre dyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en af de friske labradors - til tider lidt for frisk men det er en helt anden historie.

 

Du må ud og besøge en masse opdrættere, hilse på deres tæver - også før de ligger med hvalpe.

 

Hos Maggies opdrætter har de både mormor, mor og to mostre, så jeg havde stor mulighed for at vurdere om temperamentet passede til mig. Maggie har så i den grad arvet sin mormors iver og gejst :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke rigtig hørt om labradorer, der er dovne og ikke gider med ud, hvis de bliver tilbudt det. Men de er jo også hunde, der affinder sig med det, hvis der ikke sker noget - og så bliver de måske bare lidt dovne på langt sigt :vedikke:

Og så er der jo i sagens natur mere gang i en hund efter jagtlinjer end en udstillingsmodel, så hvis du vil være helt sikker på en aktiv hund, ville jeg da kigge i den retning :-)

 

Og som de andre så fint skriver, så tag ud og se hundene inden der kommer hvalpe, så du kan få en fornemmelse af om det er en hund du vil have hvalpe efter. For når hvalpene først er der, ser man altså ikke sådan nogle ting på samme måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der jo i sagens natur mere gang i en hund efter jagtlinjer end en udstillingsmodel, så hvis du vil være helt sikker på en aktiv hund, ville jeg da kigge i den retning :-)

 

Næste gang du kommer på de her kanter, kigger du lige forbi - så kan Maggie rykke lidt ved den "fordom"

Link til indlæg
Del på andre sites

Næste gang du kommer på de her kanter, kigger du lige forbi - så kan Maggie rykke lidt ved den "fordom"

Nej, jeg mente nu ikke, at alle udstillingshunde ikke gider lave noget. Som jeg skriver, har jeg stadig til gode at møde en labrador, som siger "nej tak" hvis man spørger om den vil med ud og gå tur/træne/what ever, men tænker bare at de findes :vedikke: Ikke at de ikke gider lave noget, men måske gider de bare ikke lave ligeså meget og arbejde lige så længe som en jagtmodel, så hvis man vil være ret sikker på at få en aktiv hund skal man kigge i den retning.

 

Men ja, hvad ved jeg... Jeg er først blevet labrador ejer for et år siden og havde aldrig troet jeg skulle eje en, så har sgu ikke sat mig så meget ind i det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker at de labber du har mødt måske ikke er stimulerede nok?

 

Det er jo en kendt sag at labben ofte foreslås som familiehund/førstegangshund - da den jo er så nem. Men det man tit oplever er, at bliver labben ikke stimuleret som den skal løber den ikke nødvendigvis på vægge som andre hunde men bliver passiv og indelukket.

 

Har heldigvis bestemt mødt flest glade og meget friske labradorer :D Og så er de skønnest.

 

Men ud og mød opdrætterne og far og mor hund inden du beslutter dig for en hvalp.

 

Hvornår skal du have den? Og skal det være en lab eller kunne en golden også have interesse?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg møder nu en del labradors, som jeg vil betegne som ualmindeligt sindige - eller relativt sløve. de går sikkert gerne tur, men der er ikke ligefrem meget pep i dem. vi har f.eks. to unghunde i nærområdet, de stoppede stort set med at lege før de blev 1 år, nu trisser de ligesom bare rundt. så jeg tror måske godt, at jeg forstår, hvad ts mener. og derudover er der jo givet gode råd ifht. at få fat i den rigtige type, så jeg har ikke så meget andet at byde ind med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte

Jeg er glad for at høre at det kun er mig der har mødt sådanne labbere. Det er dog ikke sådan at de ikke gider gå tur, lege og sådan noget, de foretrækker bare at lægge og slappe af i stedet for at spille fodbold i haven f.eks. Vil gerne have en nysgerrig hund som også er interesseret i mig. Jeg tror ikke jeg er interesseret i en golden, det er en skøn race, men det er labradoren jeg er faldet for. :) Jeg vil dog prøve at læse lidt om golden alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil dog også lige påpege vigtigheden af "kemien" imellem hund og ejer.

 

Selvfølgelig spiller temperament en kæmpe rolle, og f.eks. nysgerrighed er jo noget som hvalpen har fra forældrene. Men selve energien og kemien der kan slå gnister imellem ejer og hund er ofte undervurderet. En såkaldt doven hund, kan virkelig komme i live hos en anden ejer. Min, måske fordømmende, holdning omkring de mange lidt små dovne labradors falder altså sammen med at mange af dem havner som såkaldte familiehunde, der måske vejer et par kg for meget, og får lidt for meget "sovs og kartoffel".

 

Hvis du ser de aktive labradors er det ofte nogen som er mere sporty i bygningen, og ikke mindst dem som virkelig har en ejer de slår klik med.

 

Og før jeg bliver ædt op af uenige folk gør jeg det lige klart at jeg helt sikkert er enig i at det altså også ER arveligt, og man virkelig skal kigge på forældrene. Og at der findes dovne labradors, der bare er dovne af natur. Og der findes ikke sporty labradors, som er ganske aktive :lol: Fik jeg dækket det hele? Min tanke er bare: Kemien er også vigtigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil dog også lige påpege vigtigheden af "kemien" imellem hund og ejer.

 

Selvfølgelig spiller temperament en kæmpe rolle, og f.eks. nysgerrighed er jo noget som hvalpen har fra forældrene. Men selve energien og kemien der kan slå gnister imellem ejer og hund er ofte undervurderet. En såkaldt doven hund, kan virkelig komme i live hos en anden ejer. Min, måske fordømmende, holdning omkring de mange lidt små dovne labradors falder altså sammen med at mange af dem havner som såkaldte familiehunde, der måske vejer et par kg for meget, og får lidt for meget "sovs og kartoffel".

 

Hvis du ser de aktive labradors er det ofte nogen som er mere sporty i bygningen, og ikke mindst dem som virkelig har en ejer de slår klik med.

 

Og før jeg bliver ædt op af uenige folk gør jeg det lige klart at jeg helt sikkert er enig i at det altså også ER arveligt, og man virkelig skal kigge på forældrene. Og at der findes dovne labradors, der bare er dovne af natur. Og der findes ikke sporty labradors, som er ganske aktive :lol: Fik jeg dækket det hele? Min tanke er bare: Kemien er også vigtigt!

Det er egentligt også det jeg tænkte lidt på, da jeg skrev mit indlæg. At det bare betyder så meget hvor hunden kommer hen - især med en hund, som normalvis ikke løber på væggene. Den affinder sig jo bare med det og bliver derfor nok lidt lad, hvis den bliver vænnet til, at der ikke sker noget.

Jeg kan selv se det med Bobo. Da vi lige havde fået ham, kunne man godt mærke på ham, at han ikke var vant til at gå mere end 15-20 minutter af gangen og at der ellers ikke skete andet end at han var alene eller blev bedt om at lægge i kurven, når ejeren var hjemme. Der var jo slet ingen gnist eller initiativ i den hund. I dag er han helt anderledes, fordi han rent faktisk får lov til at være... Ja, hund... :-D

Så ja, jeg er altså helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hej jeg har to labber en stor brun en på 7 år og han er aktiv ;-) for lige at nævne ham på 10 mdr puha han er meget meget aktiv ;-) jeg tror det er hvad man vænnet hunden til. Vi har en brun en på vejen den er bare doven. Men den har også levet af leverpostej og aldrig været andet end i haven. Det er bare ikke godt nok. Men er selv til de mere livlige som mine egne og jo de får altså en op af sofaen ;-) men de er også meget ude og de går rigtig mange km i ugen. Så tror bestemt at det er hvad man vænner dem til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En del af det tror jeg altså også handler om hvad man vænner hunden til, men lab er desværre en hund der affinder sig med tingene meget let, så er ejeren ikke bevidst omkring hvad H*n tilbyder hunden , så har den desværre lidt for let ved at affinde sig med tingenes tilstand og blive sofakartoffel.

Er ejeren selv aktiv og tilbyder gode hundeaktiviter så synes jeg faktisk labben er utroligt nem at trække op.

 

Her kan jeg se det på min den bette (godt nok shih tzu men det samme har været gældene for stort set alle de hunde jeg efterhånden har delt hjem med) hun vi rigtigt gerne arbejde , men hvis jeg pga feks sygdom bliver mindre aktiv, falder hundens aktivitesnivea ret hurtigt 10 dag så er det nedaf gående og 3 uger så er der en sløv hund, men når så jeg igen er frisk går der ikke længe inden hundene er oppe i omdrejninger igen. Så en del tror jeg personligt også handler om hvad man selv tilbyder hunden så man selv har en del indflydelse på det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...