Hop til indhold

Hund med allergi


Gæst C-Konge
 Share

Recommended Posts

Gæst C-Konge

Jeg er dybt dybt frustreret - Min hund har for nyligt udviklet allergi (for hvad, vides dog ikke). Det er kommet ifm en flytning, og hun har virket rigtig stresset, så min teori er, at det evt er stress... Men om hun klør fordi hun er stresset, eller hun er stresset fordi det klør, er jo ikke til at vide... Jeg har været til dyrlæge et hav af gange den sidste månedes tid, og hun får den eneste kløestillende sprøjte efter den anden, uden at jeg synes det har noget som helst effekt. Hun får også olie til maden, Hill´s z/d, allergi-shampoo, og er lige stoppet med antibiotika for en hudbetændelse.

Jeg har siden fredag givet hende Zylkene, for at se om det kan tage lidt af hendes stress og symptomerne, og synes det virker til at hun har haft det bedre, hun klør ikke helt så meget, og er til at komme i kontakt med igen på gåture mm...

Jeg har ikke lyst til at min hund skal fyldes med medicin, og har søgt en masse på nettet om diverse foder og andet....... Så - er der nogen der har erfaringer?!

Hvilket foder har virket på jeres hund? Jeg har overvejet BARF, GourMix..... Men der er jo meget delte meninger og erfaringer..... Indtil nu har hun fået Kingsmoor pure puppy, det skiftede jeg over til efter at hun konstant havde dårlig mave på Hills puppy. Og da der ikke er hverken kornprodukter eller tilsætningsstoffer troede jeg jo ikke det kunne give kløe og allergi, men det er jo så heller ikke sikkert det er pga foderet.

Jeg er bare ved at gå ud af mit gode skind, så håber nogle har lidt råd og vejledning evt :-)

 

Fie er lige knapt 11 mdr, og er en glad og livlig dansk/svensk gårdhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Man kan sige, at selvom du fodre med noget der ikke indeholder korn, betyder det ikke at din hund ikke kan udvilke allergi. Hvis din hund kun har allergi over for lagermider, som feks er i korn, jamen så ville kornfrit foder hjælpe eller barf, men ellers er det hip som hap om du fodre med kornfrit eller ikke kornfrit.

 

Men din hund kan have allergi over for mange ting og det mest nærliggende lige nu er pollenallergi. Pollen er højt og muligvis derfor din hund klør sig ekstra meget for tiden.

 

Men det kan også være loppeallergi, husstøvmider, støvmider, græs, pollen og meget andet og det kan også være foderallergi. Men jeg tænker primært luftbåren allergi som pollen, særligt lige nu.

 

 

Jeg synes du skal få taget en blodprøve hos dyrlægen, det kan hjælpe dig meget til at finde ud af hvad hun er allergisk over for og hvor du skal sætte ind.

 

 

Lige nu, kan du prøve at skylle hende over efter hver gåtur, eller som minimum poterne, for at mindske pollen. Er hun glad for vand, kan en daglig svømmetur i en sø være en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hvad er det for nogen kløestillende indsprøjtninger hun har fået, er det binyrebarkhormon ?

 

Z/d og d/d er et godt foder, men nok primært til foderintolerance. Så vidt jeg husker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst C-Konge

Nej det ved jeg, men hvis det er ikke er foder hun er allergisk overfor, så hjælper z/d vel heller ikke, eller andet foder........ Og hvad gør man ved de andre slags allergi, for det er jo svært at undgå fx pollen.

 

Ja det er binyrebarkomon, hun har fået en del gange nu.

 

Man kan sige, at selvom du fodre med noget der ikke indeholder korn, betyder det ikke at din hund ikke kan udvilke allergi. Hvis din hund kun har allergi over for lagermider, som feks er i korn, jamen så ville kornfrit foder hjælpe eller barf, men ellers er det hip som hap om du fodre med kornfrit eller ikke kornfrit.

 

Men din hund kan have allergi over for mange ting og det mest nærliggende lige nu er pollenallergi. Pollen er højt og muligvis derfor din hund klør sig ekstra meget for tiden.

 

Men det kan også være loppeallergi, husstøvmider, støvmider, græs, pollen og meget andet og det kan også være foderallergi. Men jeg tænker primært luftbåren allergi som pollen, særligt lige nu.

 

 

Jeg synes du skal få taget en blodprøve hos dyrlægen, det kan hjælpe dig meget til at finde ud af hvad hun er allergisk over for og hvor du skal sætte ind.

 

 

Lige nu, kan du prøve at skylle hende over efter hver gåtur, eller som minimum poterne, for at mindske pollen. Er hun glad for vand, kan en daglig svømmetur i en sø være en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det ved jeg, men hvis det er ikke er foder hun er allergisk overfor, så hjælper z/d vel heller ikke, eller andet foder........ Og hvad gør man ved de andre slags allergi, for det er jo svært at undgå fx pollen.

 

Ja det er binyrebarkomon, hun har fået en del gange nu.

 

Binyrebarkhormon kan godt være bidragende til den stress Fie oplever.

 

Kan man give en hund antihistaminer ligesom mennesker tager når de har pollenallergi? :vedikke:

 

God bedring til hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst C-Konge

Kirsten, ah okay... det vil i hvert fald give god mening, for efter den indsprøjtning med binyrebarkomon, som skulle virke 3 uger ca, gik hendes kløe helt amok dagen efter.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Binyrebarkhormon kan godt være bidragende til den stress Fie oplever.

 

Kan man give en hund antihistaminer ligesom mennesker tager når de har pollenallergi? :vedikke:

 

God bedring til hende!

 

Det markerede: Ja, men kan godt give hunde antihistaminer ved tilfælde af allergi.

 

Min allergihund fik antihistaminer i samråd med den behandlende dyrlæge og det var menneskeantihistaminer.

 

De hjalp hende meget lidt, men dermed ikke sagt, at de ikke kan hjælpe andre allergihunde (Rosie var ikke allergisk overfor luftbårne ting og hendes allergi var ikke kontrollerbar).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Da min dalmatiner for år tilbage fik konstateret voldsom allergi (han havde 40 allergener han reagerede på) De fleste allergier var luftbåren - men relaterede sig til foderet også.

Han fik zyrtec i den værste pollesæson som hjalp rigtig godt. Resten af året fik han en naturmedicin Høron samt smurt sine ører i lidocaine cream når han havde et udbrud.

Da det også var på foderbasis - fik han hjemmelavet mad og det gjorde at vi kunne holde ham ret symptomfri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har kløet sig voldsomt og endda bidt pelsen af sig selv de sidste par gange jeg er flyttet med hende. Sidste gang begyndte hun allerede da vi tog den første kasse frem...

Det er min stress der på en eller anden måde bliver kanaliseret over i hende. Selvom jeg ikke føler mig stresset, ved jeg at det er jeg og at hun åbenbart kan mærke det.

Så hvis i ikke finder et svar og det går over igen, så gætter jeg på stress. Jeg har selv set det lade sig gøre med en næsten løveklippet hund, fordi hun havde bidt al pelsen af bagdelen.

Hun fik ofte en svømmetur ved stranden og så bare en skyller (ingen shampoo) når vi kom hjem. Jeg ved ikke om det kan passe men det var som om det kolde saltvand havde en healende effekt på klø-stederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har allergi over for fjerkræ. Lidt er ok, men for meget giver kløe og trælse betændte ører.

 

Hun bliver fodret med RC hypoallergic. Det er spaltet, så kroppen ikke genkender de proteiner foderet er lavet på.

Det er ikke en imponerende ingrediens liste, og det ser heller ikke specielt lækkert ud, men pels og hud er fin, og hun trives.

Men umiddelbart ville jeg snakke med dyrlægen om det først. Især nu hvor hun er en lille prut:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt personligt ville jeg aldrig (!!!!) fodre med nogle af de nævnte allergifoder-typer. Bare tanken om at hunden lever af fjermel:shock: Og så synes jeg at de hunde jeg kender på den slags foder, har frygtelig ånde (sorry Trille:oops:)!

 

Hvis du ikke har nogen ide om hvad det kan være, må du enten starte fra en ende af og udelukke fødevarer i mindst 8 uger, eller få taget en blodprøve. Hvis det viser sig at være pollen, kan hunden få en række indsprøjtninger over en periode på (vist nok) et halvt år.

 

Hvis du vælger at udelukke fødevarer, ville jeg vælge at fodre med fx kallun på dåse og intet andet i 8 uger. Og kontakte en veterinær ernæringsterapeut der kan vejlede gennem forløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eris har jo uofficielt husstøvmide allergi. (Dvs dyrlægerne mener at det er det, uden at der er blevet taget en test)

Hun har altid kløet LIDT mere end andre hunde, men har aldrig rigtig været plaget af det..

Det var kun når hun blev falsk drægtig (stress/hormoner), at der virkelig skete noget.

Sidste gang tabte hun hår 2 steder på kroppen (+alt underuld) og fik svamp i øret.

Dyrlægen snakkede meget om, at hun nok ville få brug for binyrebarkhormon, men vi valgte at se tiden an.

Da hun stoppede med at være falsk drægtig, gik alle symptomerne i sig selv. :vedikke:

De fleste hunde har husstøvmide, pollen eller lagermide allergi. Der er faktisk ikke så mange hunde med foderallergi..

Så jeg ville som udgangspunkt ikke vælge at tro på, at det er foderet i første omgang.. (Foderet er det letteste at skifte, så det er nok et godt sted at starte..)

Vælg et foder der er meget simpelt sammensat.. Fx Fish4Dogs eller vælg et vådfoder uden korn (hvis der er krydsallergi, kan det jo være, at hunden ikke kan tåle lagermider). Giv en god olie fx lakseolie eller hørfrø, det kan også lette problemet lidt.

Hvis det nu er pollenallergi, så undgå alt frugt og evt urter i foderet, da dette kan give udslag.

 

Det aller nemmeste ville nok være at få tager en allergitest. Så skal du ikke ud i så mange eksperimenter, og symptomerne kan dæmpes hurtigere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det fleste allergier er ofte luftbåren - altså noget hunden indånder. En egentlig fødevare allergi tegner sig "kun" i cirka 10% af tilfældene.

Det er yderst sjældent at hunden er allergisk over for eks.vis korn - det er langt hyppigere med kød - f.eks. kylling eller okse.

Mange foderproducenter henter mange af deres indgrindser i Kina og her er kontrollen altså så som så.

Hills produkter er blandt de værste - det er Colgate-Palmolive der producerer Hills produkterne.

 

Vil du lave en udelukkelses diæt bør du anvende en kødkilde din hund aldrig har fået - udelukkelses tiden bør være mellem 6-8 ugers interval - og her vil jeg gerne slå et slag for exclusion som er suveræn godt at bruge i sådan et tilfælde. Jeg bruger det til mine beagler som supplement da det er et meget lødigt og letfordøjeligt foder.

 

Den nemmeste del er at få lavet en test - da min dalmatiner fik lavet det var det via en blodprøve - her blev der konstateret 40 allergener også på foderområdet - men pollen, støvmider mv. var langt de værste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Sådan helt personligt ville jeg aldrig (!!!!) fodre med nogle af de nævnte allergifoder-typer. Bare tanken om at hunden lever af fjermel:shock: Og så synes jeg at de hunde jeg kender på den slags foder, har frygtelig ånde (sorry Trille:oops:)!

 

Hvis du ikke har nogen ide om hvad det kan være, må du enten starte fra en ende af og udelukke fødevarer i mindst 8 uger, eller få taget en blodprøve. Hvis det viser sig at være pollen, kan hunden få en række indsprøjtninger over en periode på (vist nok) et halvt år.

 

Hvis du vælger at udelukke fødevarer, ville jeg vælge at fodre med fx kallun på dåse og intet andet i 8 uger. Og kontakte en veterinær ernæringsterapeut der kan vejlede gennem forløbet.

 

Må lige rette dig Anne.

 

Jo hvis du havde en svær allergi hund, så ville du stå på hovedet for at fodre den med fjermel, hvis det var det den kunne tåle. Jeg kender flere allergihunde inkl min egen Teitur, oplever ikke de har dårlig ånde. Det handler om at ens hund skal have et godt liv, og hvis det er på z/d, RC hypo, d/d eller et andet allergivenligt foder, så synes jeg personligt det er helt ligegyldig hvad det er lavet af. Hunden skal bare lide så lidt som muligt. Allergi er noget fanden har skabt og det er meget hårdt at se ens hund have allergi.

 

 

Derudover de indsprøjtninger du nævner hunden kan få, er allergivacciner ( kan ikke stave det korrete navn for det ). En vaccine kan indeholde op til 10 allergener. Det er nemlig meget sjælden at en hund kun er allergisk over for en ting. Man kan ikke vaccinere for fødevareintolerance. Men godt for lagermideallergi, ellers er det luftbåren allergi. Man vaccinere meget meget små doser af gangen, man følger først et skema, i starten er det hver anden dag, så dag 10, dag 17, dag 24 osv osv. Indtil der er gået 2 måneder, så vaccinere man en gang om måneden, efter et halvt år vurdere man effekten af det og er der god effekt vaccinere man en gang om måneden i 2 år, derefter en gang om året, resten af hundens liv, nogen hunde oftere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella, jeg ville kun fodre med det som aller-aller-aller sidste udvej! Jeg nægter at tro at der er noget ernæringsmæssigt godt i fjer med lav molekylevægt:shock: Så derfor ville jeg starte et andet sted med en udelukkelsesdiæt, fx Exclusion, Fish4Dogs eller et kornfrit foder baseret på fx ged. Så vidt jeg husker, fodrede du også Teitur med Fish4Dogs den sidste tid?

 

Og du har stavet vaccine rigtigt:blink: Jeg ved (heldigvis) intet om de indsprøjtninger, dog kunne jeg godt have husket at skrive at vaccinen ingen effekt har ved foder allergi.

 

Af de grunde der er anført ovenfor, ville jeg ihvertfald starte med en blodprøve. Jeg kunne ikke se nogen grund til at gå mange, mange uger på streng diiæt, for så at skifte ud med en anden streng diæt hvis der ikke er resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Stella, jeg ville kun fodre med det som aller-aller-aller sidste udvej! Jeg nægter at tro at der er noget ernæringsmæssigt godt i fjer med lav molekylevægt:shock: Så derfor ville jeg starte et andet sted med en udelukkelsesdiæt, fx Exclusion, Fish4Dogs eller et kornfrit foder baseret på fx ged. Så vidt jeg husker, fodrede du også Teitur med Fish4Dogs den sidste tid?

 

Og du har stavet vaccine rigtigt:blink: Jeg ved (heldigvis) intet om de indsprøjtninger, dog kunne jeg godt have husket at skrive at vaccinen ingen effekt har ved foder allergi.

 

Af de grunde der er anført ovenfor, ville jeg ihvertfald starte med en blodprøve. Jeg kunne ikke se nogen grund til at gå mange, mange uger på streng diiæt, for så at skifte ud med en anden streng diæt hvis der ikke er resultat.

 

 

Jeg ville bestemt også anbefale blodprøve frem for diæt til en start.

 

Ja fish4dog er et rigtig godt foder, hvis ens hund kan tåle fisk vel at bemærke. Det fik Teitur den sidste tid.

 

Men da han havde akut bugspyt kirtel bestændelse var det først r/d så i/d og da han kun havde foderintolerance til at starte med var det d/d han fik. Derefter da han fik allergi over for alt kød og korn, var det RC hypo og til sidst fish4dog og RC hypo som godbidder, da han var vild med det. Alle overstående diæter har måske ikke en ingrediensliste som man normalt ville råbe hurra for, men de kan altså redde liv og gøre en kæmpe forskel for hunden. og så mener jeg at det er ligemeget hvad der står bagpå posen, bare det virker.

 

RC hypo er rigtig godt, hvis man har en hund der ikke kan tåle hverken korn og kød, eller kun få bestemte kødtyper. RC hypo ingredienser er netop spaltet, så hundens immun forsvar ikke genkender det og derfor ikke reagere på det. Så kan nok så mange kornfrie fodertyper være gode, men kun hvis hunden " kun " har lagermideallergi.

 

Tag feks orijen og acana, jamen i deres foder er der mange slags kød i, derfor kan det være svært at genemskue hvad hunden reagere på, HVIS den vel at bemærke reagere på kød. Reagere den kun på korn, så er det jo et godt foder. :)

 

Og det skal altså slet ikke forstås surt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror Trille er lidt skuffet nu, men ja, hun har dårlig ånde:oops:

 

Men efter at have skiftet så meget rundt, med virkelig dårlige resultater, så er det faktisk en lettelse at det foder hun får nu, fungerer. Det er virkelig svært at finde noget hun kan lide.

Dog overvejer jeg stadig Olivers med lam og ris, da det er billigere, og det faktisk også fungerede. Vores største problem, er ikke så meget at undgå proteinet fra fjerkræ og fisk, men mere det at finde noget hun gider at spise:vedikke:

 

Måske er det ikke så vigtigt at kigge på ingrediens listerne, men nærmere at finde noget der giver energi og næring til hunden, og som den kan leve af.

Desuden skal man self. Tænke over hvad man fodrer sin hund med. Den skal jo have fyldt alle depoter og reserver op.

Men hvis man nu undersøgte hvad evolutionen havde gjort ved en hunds fordøjelse og optagelse af vitaminer, mineraler og proteiner, gad vide hvad man så endte op med:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

og du kan udelukke ting som hårsækkemider etc?

har dyrlægen fortalt dig det er allergi? Da min var lille fik han nogle bestemt tyggeben,, og han kløede sig meget, jeg fjernede foderdelene en for en, og efter tyggebenene blev taget væk, stoppede kløen.

Hvis det er allergi- så ville jeg forsøge mig med to måneder på gourmixen- jeg har kun hørt om gode resultater med feks labrador hunde der er blevet symptomfri indenfor en måneds tid - der er nogen herinde der har berettet om at det ikke har virket, og det må man vel forventet. Rebekka som laver gourmixen har også et vetcur program som du kan have glæde af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...