Hop til indhold

Samojede fælder ikke sin vinterpels


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Min venindes sammy på 2,5 år, er stadig i fuld vinterpels med stor underuld. Han er kastreret, og blev det som 1 årig.

 

Han HADER at blive børstet, så hun vil helst ikke med vold og magt børste pelsen af når den ikke er løsnet. Men på lune dage viser han tegn på at han har det meget varmt!

 

Er der noget man kan gøre, eller skal hun bare have tålmodighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

nogle kastrerede hanner får en virkelig VIRKELIG voldsom pels, som ikke af sig selv fælder af. Så det er nok noget med at lære ham at blive børstet.. At bade ham ville jeg slet ikke begive mig ud i, med mindre hun er helt sikker på at kunne få ham børstet igennem bagefter, hun risikerer seriøst filter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Caligo

Det er rigtigt som PinPoynter siger at nogle kastrerede samojeder får en meget besværlig pels, så det er sikkert det der er sket med hendes hund. Men hvis hun kan få ham i bad, og så sørge for at få ham børstet bagefter (selvom han ikke kan lide det), så er det nok den mest effektive måde at få ham til at fælde noget pels. Men igen, som PinPoynter rigtigt nok siger, så skal hun selvfølgelig kun give ham et bad, hvis hun kan børste ham bagefter, ellers går det helt galt!

 

Har hun ikke en fyntørrer hun kan bruge til ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er bare rigtig træt af at putte ham i bad, for han tager jo 3 dage om at tørre igen:lol:

 

Og derfor køber man en blower. Pelsen bliver FORFÆRDELIG hvis de får lov at tørre selv. Det bliver noget sammenklasket og filtret noget.

 

En blower og en børste så er det overstået på 3 timer. :-D Og så skal hun så støvsuge de næste 7 dage :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men pas for guds skyld på med en føntørrer - den bliver brændvarm og gør rigtig nas på deres hud hvis ikke I er flittige til at flytte den rundt i pelsen. Han skal redes igennem inden i smider ham i bad, for det gør kun ondt værre at gøre det vådt først hvis det er filtret sammen i forvejen. Evt køb Tangle Fix fra KW og sprøjt i pelsen, det gør knuderne lettere.

 

Og opgiv at rede de slemme ud - klip dem af.

Hvad shampoo og balsam bruger hun? Kan anbefale Chris Christensen og Minkolie shampoo fra KW og minkolie spray fra KW bagefter - men den STINKER. Carlo hader den og vil rulle sig i alt for at få stanken væk, men den gør det lettere at rede :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske hun er heldig og han vil tage den store fældetur om 1/2-1 år. Egon har lige haft sin, han har heller aldrig smidt så meget før, han er nærmest nøgen nu. Men det er nok pga kastreringen at din venindes hund overproducerer og ikke smider det, det er desværre det som ofte sker. Han skal helst børstes et par gange om ugen, for at holde det nede.

 

Kan virkelig anbefale denne: FURminator FUR Dry - hndklde og badekbe - Hundepleje - Smartdog til at han har på lige efter badet i en times tid, den suger sindssygt meget vand så det er hurtigere og nemmere at blowe dem.

 

 

Husk at han skal være helt børstet igennem før badet, helst 1-2 dage før badet, og så kan det nogengange hjælpe at patte dem totalt ind i balsam også (som vaskes ud), for at hjælpe fældningen på vej. Og kun eet bad, ikke mange på en uge for så kan man stresse pelsen og risikere at ulden gror mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS, jeg er ikke 100% sikker men forrige sommer trimmede vi Egon helt ned kun på maven (pga varmen) og han producerer stadig meget mere uld i kanterne på det område, så selvom det kan være en super fristende og nem løsning, så tror jeg faktisk det er en rigtig dårlig ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ganske vist har jeg ikke samojede. Men jeg har da hunde der fælder. Og fældningen er startet meget sent i år, mindst en måned senere end ellers, ville jeg bare hilse og sige.

 

Min hund fælder skam også, og som du siger, er fældningen sat ind noget sent i år. Men den samojede lægger end ikke an til at fælde.

 

Vi er i øvrigt gået igang med projekt "børst hund", og gøre ham klar til årets første og sidste bad. Tør slet ikke tænke på hvor meget vand der kan være i sådan en samojede når den er våd:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund fælder skam også, og som du siger, er fældningen sat ind noget sent i år. Men den samojede lægger end ikke an til at fælde.

 

Vi er i øvrigt gået igang med projekt "børst hund", og gøre ham klar til årets første og sidste bad. Tør slet ikke tænke på hvor meget vand der kan være i sådan en samojede når den er våd:lol:

 

Den kan i hvertfald blive bitte bitte lille når pelsen er fyldt med vand :-D :-D

Lad os få før og efterbilleder :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...