Hop til indhold

Det bedste flåtmiddel?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der ved hvor man kan købe ravhalsbånd, om de er dyre og om de er tunge for hunden at have på?

 

Jeg overvejede at lave et halsbånd med rav til Silke. Men hun har været så syg af borreliose, så hun skal beskyttes bedre.

Måske min næste hund får et ravhalsbånd.

Jeg købte nogle ravknapper her:

http://www.ravsliberen.dk/index.php?page=shop.browse&category_id=22&option=com_virtuemart&Itemid=26

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jeg smider jo ikke penicillin i foderet:blink:

 

 

For nu at gøre det helt klart, skal det være noget udvortes. Ingen piller, væsker, sjove krydderier eller andet. Resultatet af sådanne ting er entn tvang hver dag eller at hun helt går fra sin mad.

 

Jeg synes da du skal prøve at teste i en klat leverpostej, darko kan også skille dem fra men står man klar med næste skefuld så ryger den første altså hurtigere ned, og vupti væk er pillen.

det er kun sket et par dage at den er røget ud, men så får han bare en skefuld mere :)

 

.........

 

ulempen ved noget i pelsen er når de bader, hvilket darko ynder at gøre, så mister det altså sin effekt, og halsbånd er nogo her hjemme, et så kan hunden hænge fast i alverdens ting når han tonser rundt på gården, så kun halsbånd når jeg er med, to så slider et halsbånd på pelsen, og det ønsker jeg ikke.

 

3 bryder jeg mig ikke om ideen med at forebygge med gift, som flere oplever virker frontline ikke så godt længere, så de små kræ bliver imune med tiden, og skrapere midler skal tages i brug, ca 30 % af de hunde jeg kender kan ikke tåle bayvantic, så det vil jeg slet ikke byde min hund.

 

Nu det ikke fordi jeg er naturmedicins fanisk, men når man oplever det virker, så det sq det hele værd.

jeg selv har haft store problemer med blærebetændelse, og da 3 pencilinkur ikke rigtig gjorde noget ved det og lægen ikke helt vidste hvad dælen hun så skulle gøre ved mig så fik jeg chantaron(staves) naturmedicin, vupti jeg er i dag fri for blærebetændelse og har været det en del år faktisk. (Det tages i perioder af 14 dage op mod vejr skifter eller hvis jeg ved jeg skal være meget ude i kulde).

 

så jeg synes ikke man skal kimse af de naturmidler der findes, men det er klart der er ingen garanteret virkning, men det var der jo så heller ikke på pencilinen for mit vedkomne.

 

lige et pip herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu er hun jo efterhånden lidt over 2 år, så tro mig nu når jeg siger at jeg ikke kan lokke piller eller andet i hende. Det skal stoppes i halsen på hende, og det nægter jeg altså at gøre. Hun kommer aldrig til at få æblecidereddike, hverken flydende eller i kapsler.

 

Men jeg tror ikke at der er nogen vej uden om Bayvantic. Heldigvis tåler hun det fint, og så længe hun ikke bade de første par dage efter hun er blevet dryppet, synes jeg virkningen fint holder ca. 4 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne1979, hvad så hvis hun får en infektion, så hun skal have antibiotika? Vil du så tage til dyrlæge med hende daglig for at slippe for at proppe pillen ned i halsen på hende?

 

--Når Silke skal have medicin, så starter jeg med en luns kotelet med pillen i. Hvis hun spytter pillen ud, så tager jeg den, smører den godt ind i svinefedt, lukker gabet op med den ene hånd om snuden og propper pillen langt ned i halsen med et par fingre på den anden hånd. Derefter holder jeg hendes mund lukket og gnider hende blidt på struben. Hele tiden snakker jeg med hende og fortæller hende, at hun SKAL have pillen og jeg er nødt til at gøre som jeg gør. Og at hun er døøøgtig....

 

Silke har stor respekt for hvad jeg mener. Og jeg VED jo at det er nødvendigt.

---Hvis pillerne må knuses, så knuser jeg mellem to skeer og blander med en lille klat svinefedt.

 

Det er smadder upraktisk hvis man ikke kan lave de der dagligdags ting som at give piller, rense ører, klippe negle og børste tænder. Og børste eller klippe filter ud af pelsen.

 

Men jeg tror på at bayvantic er det mest effektive. Og jeg er ret spændt på, hvor længe virkningen holder. Det er jo ikke ligefrem gratis..

 

Hvidløg får Silke aldrig! Når først der opstår sygdom, så er det for sent at stoppe.

Hun har ikke engang fået middagsrester med hvidløg i.

 

Jeg kan ikke vide, om lige netop Silke ville udvikle autoimmun anæmi eller om hendes lever på et tidspunkt er blevet overbelastet.

 

Vi ved ikke, hvad vores hund vil dø af, før den er død...

Og Silke skal i hvert fald ikke dø af noget, der kunne have været undgået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke blev sidst dryppet med Bayvantic d. 1 maj. Det har været kraftig regn siden. Hun har været ude og soppe, men ikke bade.

Og hun har endnu ikke haft en flåt siden drypningen. :banan:

 

Før jeg dryppede hende, var hun oppe på 4 om dagen..

 

Så jeg var nødt til at gøre noget. Ikke så nemt, for sidste år havde hun alverdens voldsomme hududslet mens hun også var blevet dryppet med Bayvantic.

Men hun havde også fået konstateret græspollenallergi.

Og hun havde også fået indsprøjtninger med cartrophen.

OG hun reagerede også ret sikkert på forskellige fødevarer.

Så det var med bæven, jeg dryppede hende. Men hun tåler skidtet helt fint. Og flåterne kan ikke lide hende!

 

En sidegevinst er så, at jeg heller ikke har haft nogen flåter i år... Jeg plejer at komme op på omkring 20 på en sæson...

 

 

Jeg forstår ikke at du bruger Bayvantic når du har en hund med hududslet og allergi, hvadenten det hjælper eller ej, bør man ikke hælde kemi på en hund der i forvejen er udsat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg smider jo ikke penicillin i foderet:blink:

 

 

For nu at gøre det helt klart, skal det være noget udvortes. Ingen piller, væsker, sjove krydderier eller andet. Resultatet af sådanne ting er entn tvang hver dag eller at hun helt går fra sin mad.

 

Ok, jeg forsøgte bare at hjælpe :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke at du bruger Bayvantic når du har en hund med hududslet og allergi, hvadenten det hjælper eller ej, bør man ikke hælde kemi på en hund der i forvejen er udsat.

 

Fordi Silke har to problemer:1) Hun har allergi.

Og 2) hun er MEGET!!! udsat for flåter. Sidste år var hun meget syg af borreliose, og hun har stadig skader i forbenene efter den omgang.

Hun tåler ikke almindelige kosttilskud på grund af allergien. De giver hende netop et voldsomt hududslet og tilhørende hudbetændelse. Men hun tåler bayvantic.

 

Det er et valg mellem pest og kolera.

Men af to onder vælger jeg selvfølgelig det, der generer hende mindst.

Hun har intet hududslet i øjeblikket fordi hun får allergifoder og fordi hendes pollenallergi drejer sig om græsser. Den pollensæson er ikke begyndt endnu.

Hvad der sker til den tid må jeg tage stilling til da.

 

Måske vil hun endda få prednisolon.

Silke er 11 år. Det drejer sig ikke om at følge principper, men om at hun skal have så godt et liv som muligt, i den tid, -forhåbentlig år-- hun har tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludder, Brigitta!

 

Som jeg har skrevet, kommer hun villigt og sætter sig, får pillen prutter i halsen og så får hun noget lækkert bagefter. Men det VIL jeg ikke gøre ved hende hver dag. Og trods alt er det relativt sjælden at hun er på piller!

 

Har du det godt Anne? Nu "sludrer" du igen:klap:.

 

Eller er "sludder" mon bare dit yndlingsord? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi Silke har to problemer:1) Hun har allergi.

Og 2) hun er MEGET!!! udsat for flåter. Sidste år var hun meget syg af borreliose, og hun har stadig skader i forbenene efter den omgang.

Hun tåler ikke almindelige kosttilskud på grund af allergien. De giver hende netop et voldsomt hududslet og tilhørende hudbetændelse. Men hun tåler bayvantic.

 

Det er et valg mellem pest og kolera.

Men af to onder vælger jeg selvfølgelig det, der generer hende mindst.

Hun har intet hududslet i øjeblikket fordi hun får allergifoder og fordi hendes pollenallergi drejer sig om græsser. Den pollensæson er ikke begyndt endnu.

Hvad der sker til den tid må jeg tage stilling til da.

 

Måske vil hun endda få prednisolon.

Silke er 11 år. Det drejer sig ikke om at følge principper, men om at hun skal have så godt et liv som muligt, i den tid, -forhåbentlig år-- hun har tilbage.

 

det handler ikke om principper, men om at det er rigtigt hårdt ved hunden med alt det kemi, nogle hunde med sart hud kan få direkte smerter af kemi på huden................ og der findes andre løsninger.

 

Jeg er i skoven mange timer hver dag og jeg mener mange timer- da det er mit arbejde at være ude. Min hund har lang pels og han får mange flåter på sig hver dagen i højsæsonen. Jeg ser det præcist som når man kommer hjem fra en ridetur, så må man også gøre hesten staldklar inden man kan slappe af.

 

Men da der går flere timer inden flåten får sat sig rigtig fast og omkring 24 t inden den begynder at inficere , kan en gennemgang af hunden- præcist som man bør kigge sig selv efter, faktisk gøre at man kan fjerne flåterne mens de kravler rundt- evt med en kam.

 

skarp kemi på huden er og bliver noget værre skidt- og igen, er man så meget i skoven at det er helt nødvendigt-går man bare sine ture i en park eller lign- så herre gud da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spjæt, forstår ikke din sidste sætning:vedikke:

 

Nu er det jo temmelig meget nemmere at finde en flåt på en hvid hund, end fx en golden. Og mon ikke Brigitta kender sin hund godt nok til at vide om den viser tegn på ubehag?

 

Hvis hunden tåler Bayvantic, kan jeg virkelig ikke se problemet i at bruge det. Men måske du kan dokumentere din påstand om allergi og Bayvantic:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg ved ikke om hele djursland bare er levede af flåter i år eller hvad filan der sker. Jeg har ALDRIG oplevet noget lignede. Græsset er levende af flåter, jeg fjerner dagligt flåter fra mine KANINER, ja kaniner. I dag havde min den ene 4 flåter på sig. Det er helt vildt hvad jeg har fjernet på Tjaldur. Jeg dryppede ham med frontline for ca 12 dage siden og jeg tager dagligt over 4 flåter af ham. Jeg har flåter på mig, når han sidder i sofaen, kravler der af og til et bæst over på mig. Om morgen ligger der de mest klamme flåter på gulvene i køkkenet og i min seng.

 

Jeg har de mest forfærdlige drømme, drømmer hver nat at jeg kaster flåter op eller at hele min krop er fyldt med flåter. Jeg hader dem, de er SÅ ulækre, får helt opkastningsfornemmelse af at tænke på dem

 

 

Jeg har selv haft borrelia, var meget syg af det og har stadig me`n i mit ene ben resten af livet. I højsommeren, kan jeg nogen gange pille 10 flåter af mig selv hver aften.

 

 

 

Jeg er mega bange for at Tjaldur får det. Mange af flåterne er døde som jeg piller af ham, sikkert pga frotnline, men de fleste er levende.

 

Jeg har forsøgt at lokke æblecider eddike i ham, men det er umuligt.

 

Hvidløg tror jeg ikke på og jeg hader lugten af hvidløg

 

Har tidligere givet en formue for giftfri loppe og flåtspray, ikke nok med at det fedter HELT vildt, så hjælper det ikke en dyt.

 

 

Jeg har tidligere brugt bayvantic på Teitur og der var effeketen ok, men MAKS i 14 dage. Jeg har endnu ikke brugt det på Tjaldur, så ved ikke om han kan tåle det. Købte frontline fordi det var 120 kr billigere.

 

Indtil videre er min erfaring at frontline muligvis virker, flåterne dør når de har suget blod, men hvad hjælper det egentlig, for de når jo at suge og give bakterie fra sig ? Derudover er mange af flåterne på ham IKKE døde og dem som ligger på gulvet er store og klamme og har suget MEGET. Derudover er det klamt de alligevel hopper på ham. De burde vel slet ikke hoppe på ham ? Frontline går i blodet, så vidt jeg ved og bayvantic i pelsen.

 

Bayvantic er klart det bedste ud fra tidligere erfaringer, men det fedter en del og virker sjælden mere end 14 dage.

 

Jeg har aldrig før oplevet så mange flåter. Er det bare eksploderet i danmark eller hvad ?

 

 

 

Ville det være en ide at få taget en blodprøve på ham feks i september, for borrelia ?? Så er man igennem det værste med kryb og kravl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om hele djursland bare er levede af flåter i år eller hvad filan der sker. Jeg har ALDRIG oplevet noget lignede. Græsset er levende af flåter, jeg fjerner dagligt flåter fra mine KANINER, ja kaniner. I dag havde min den ene 4 flåter på sig. Det er helt vildt hvad jeg har fjernet på Tjaldur. Jeg dryppede ham med frontline for ca 12 dage siden og jeg tager dagligt over 4 flåter af ham. Jeg har flåter på mig, når han sidder i sofaen, kravler der af og til et bæst over på mig. Om morgen ligger der de mest klamme flåter på gulvene i køkkenet og i min seng.

 

Jeg har de mest forfærdlige drømme, drømmer hver nat at jeg kaster flåter op eller at hele min krop er fyldt med flåter. Jeg hader dem, de er SÅ ulækre, får helt opkastningsfornemmelse af at tænke på dem

 

 

Jeg har selv haft borrelia, var meget syg af det og har stadig me`n i mit ene ben resten af livet. I højsommeren, kan jeg nogen gange pille 10 flåter af mig selv hver aften.

 

 

 

Jeg er mega bange for at Tjaldur får det. Mange af flåterne er døde som jeg piller af ham, sikkert pga frotnline, men de fleste er levende.

 

Jeg har forsøgt at lokke æblecider eddike i ham, men det er umuligt.

 

Hvidløg tror jeg ikke på og jeg hader lugten af hvidløg

 

Har tidligere givet en formue for giftfri loppe og flåtspray, ikke nok med at det fedter HELT vildt, så hjælper det ikke en dyt.

 

 

Jeg har tidligere brugt bayvantic på Teitur og der var effeketen ok, men MAKS i 14 dage. Jeg har endnu ikke brugt det på Tjaldur, så ved ikke om han kan tåle det. Købte frontline fordi det var 120 kr billigere.

 

Indtil videre er min erfaring at frontline muligvis virker, flåterne dør når de har suget blod, men hvad hjælper det egentlig, for de når jo at suge og give bakterie fra sig ? Derudover er mange af flåterne på ham IKKE døde og dem som ligger på gulvet er store og klamme og har suget MEGET. Derudover er det klamt de alligevel hopper på ham. De burde vel slet ikke hoppe på ham ? Frontline går i blodet, så vidt jeg ved og bayvantic i pelsen.

 

Bayvantic er klart det bedste ud fra tidligere erfaringer, men det fedter en del og virker sjælden mere end 14 dage.

 

Jeg har aldrig før oplevet så mange flåter. Er det bare eksploderet i danmark eller hvad ?

 

 

 

Ville det være en ide at få taget en blodprøve på ham feks i september, for borrelia ?? Så er man igennem det værste med kryb og kravl.

 

 

Der ER mange flåter i år og maj er altid slem. Det er ærgerligt du ikke tror på hvidløg- jeg synes det har ret god effekt og man kan købe nøget hvidløgsgranulat som du kan bruge til din hund..

 

Primært, når du vil undgå flåter skal du undgå at gå i tætte bevoksninger, med høj vækst i skovbunden. Du skal også huske dig selv og man skal ikke gå i de områder med sandaler, men med lukket fodtøj- og ja jeg ved godt det ser dumt ud, men med bukserne i strømperne. Istedet kan du gå ved områder hvor græsset slås , er afsvedent eller på bredere skovveje .

Så skal du kigge på om det er et område med meget råvildt, er det tilfældet kan du være helt sikker på flåterne.

 

Men jo flåter er der mange af og sæsonen bliver længere med de varmere vejr.

TBE er desværre konstateret på Sjælland nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt frontline. Mest fordi jeg ikke ved bedre.

 

Men er bayvantic bedre?? Sorry Anne. Vil ikke være tråd stjæler, men er helt grøn i loppe, flåt midler.

 

Det kommer jo an på hvad der virker:blink:

 

Her virker Frontline tilsyneladende ikke. Men ulemperne ved Bayvantic (ud over prisen) er, at katte dør af det, hunde kan få kraftige allergiske reaktioner og så fedter det pelsen, som Stella skriver.

 

Og det var egentlig derfor jeg søgte et alternativ, men det lader til at der ikke er så mange:vedikke:

 

Stella, kan det mon være fordi Teitur badede så meget, at virkningen ikke holdt længere? En dukkert i ny og næ skulle ikke gøre noget, men daglig svømning kan forringe effekten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hvad der virker:blink:

 

Her virker Frontline tilsyneladende ikke. Men ulemperne ved Bayvantic (ud over prisen) er, at katte dør af det, hunde kan få kraftige allergiske reaktioner og så fedter det pelsen, som Stella skriver.

 

Og det var egentlig derfor jeg søgte et alternativ, men det lader til at der ikke er så mange:vedikke:

 

Stella, kan det mon være fordi Teitur badede så meget, at virkningen ikke holdt længere? En dukkert i ny og næ skulle ikke gøre noget, men daglig svømning kan forringe effekten.

 

Uha. :shock:Tør næsten ikke prøve bayvantic. Tror bare jeg holder mig til frontline

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo ikke passe, for katte tåler Frontline, men dør af Bayvantic:hmm: Kan katte tåle halsbåndet?

 

Nej det ser faktisk ikke sådan ud. Men min kat smider også halsbånd (og jeg har ikke turdet give ham et fast på). Han har fået frontline nu da han kommer hjem med flåter men vi vil købe det eddike der og give i vådkosten, og se om det kan hjælpe.

 

Tick Prevention: Scalibor: BADA-UK

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg synes også Frontline er noget skrald men vil helst heller ikke risikere at de bliver syge jo. Mine reagerede ret vildt dengang de fik det (tror det var da vi havde fået hvalpelopper), men kunne dog afledes med lækkerier.

 

Gift er i det hele taget noget skrald men det eddike der virkede desværre ikke på vores hunde sidste år, det var helt vildt så mange flåter de fik, jeg havde det som om vi havde en kæmpe flåtrede i egen have :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun set en flåt i mit liv, og det var på vores gamle hund. Min søn har haft en, men det var på en lejrtur.

 

Vi går ellers steder hvor man skulle tro der var masser af flåter, men vi får dem aldrig. Hverken mennesker, hund eller kat. Måske er der ikke så mange her :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Det kommer jo an på hvad der virker:blink:

 

Her virker Frontline tilsyneladende ikke. Men ulemperne ved Bayvantic (ud over prisen) er, at katte dør af det, hunde kan få kraftige allergiske reaktioner og så fedter det pelsen, som Stella skriver.

 

Og det var egentlig derfor jeg søgte et alternativ, men det lader til at der ikke er så mange:vedikke:

 

Stella, kan det mon være fordi Teitur badede så meget, at virkningen ikke holdt længere? En dukkert i ny og næ skulle ikke gøre noget, men daglig svømning kan forringe effekten.

 

Det kan være en mulighed, pga hans pollen og græs allergi, var han jo i åen hver dag, nogen gange to gange om dagen, ligesom han skulle skylles efter hver gåtur. Jeg overholdte det ellers med de 2 dage der stod på pakken, at hunden ikke må bade i to dage. Men det var også som om det virkede godt i 4-5 dage, så svandt effekten lidt og efter knap 14 dage var der ingen effekt længere.

 

Men nu har jeg lige i dag fået aloe vera ouick help spray mod flåter og lopper osv. Har meget ringe tiltro det til, men ville teste det på mine kaniner, da de ikke kan tåle andet. Derudover har jeg sprayet det i Tjaldurs armhuler, bag ørene og på hovedet. Så ville jeg se om det har en effekt. Her den 1 juli, skal han trimmes og så ville jeg drypper ham med bayvantic og bruge det sommeren over, men så kan det vel ikke skade at jeg også bruger det der aloe vera , særligt i hans armhuler og hoved og bag ørene ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...